Frågor om surfplattor.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Frågor om surfplattor.

Inläggav kullan » 2012-11-20 18:57:52

Sheyen skrev:Kan man inte ha dem på laptopen då?

Nope! Det är en annan teknik. Apparna sköts via det androida drivsystemet. Datorn har ju Windows.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Frågor om surfplattor.

Inläggav Miche » 2012-11-20 19:02:57

kullan skrev:Äh jag har nog bestämt mig vad jag ska köpa men jag får vänta tills jag flyttat. Det blir den jag visade upp. Verkar bäst för mina behov.

Tills dess kan det kommit nya modeller som kanske är billigare. Marknaden är väldigt dynamisk.

Har du funderat på att skaffa en bättre mobil istället, det blir troligen billigare? Att ha en surfplatta bara av de skäl som du anger tycker inte jag motiverar prisskillnaden, jag har själv behov av den större skärmen (pga min syn och lite för tjocka fingrar för en liten mobilskärm) och jag är glad att min bror faktiskt köpte den här till mig (annars hade jag aldrig haft råd).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Frågor om surfplattor.

Inläggav Miche » 2012-11-20 19:04:42

kullan skrev:

Nope! Det är en annan teknik. Apparna sköts via det androida drivsystemet. Datorn har ju Windows.

Det går att installera Android även på datorer men då får du inte med pekskärm, rörelsekänslighet och GPS vilket är tre faktorer som bidragit till de smarta mobilernas rejäla framgång.
Miche

Frågor om surfplattor.

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 19:05:56

kullan skrev:

Ja, visst tusan. Men Windows har ju också appar. Du kan ju börja använda Windows-appar istället. Då lär du spara några tusenlappar.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Frågor om surfplattor.

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 19:07:13

Miche skrev:
kullan skrev:

Det går att installera Android även på datorer men då får du inte med pekskärm, rörelsekänslighet och GPS vilket är tre faktorer som bidragit till de smarta mobilernas rejäla framgång.

Men pekskärmar är jättejobbigt, ju. Fight the system! NO MORE TOUCHSCREENS!
Sheyen

Frågor om surfplattor.

Inläggav kullan » 2012-11-20 19:09:35

Ja jag ska köpa en windows mobil. Samsung Ativ S är den jag titar på nu men när jag får råd har det nog kommit ut andra modeller oxå. Men jag har bestämt mig för en samsung numera. För Nokia är konkurshotat men samsung är på uppgående.
kullan

Frågor om surfplattor.

Inläggav barracuber » 2012-11-20 19:10:58

Om man vill surfa med en platta men inte har råd med en större sådan skulle man kunna skaffa en Nexus 7 för 1990 :- (aktuellt pris på MediaMarkt) och sedan surfa på 3G mha en mobil som klarar 3G-hotspot, i praktiken en android med minst Android 4. Man kan idag hitta massvis med sådana från 2500 och uppåt (Galaxy II, Galaxy Note II, Xperia S, Xperia P,...). Då skulle man eventuellt spara några hundralappar mot att köpa en Wifi-platta för 4-5000, som inte kan ringa varför man dessutom behöver en mobil för att kunna det. Har inte kollat länkarna i tråden.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Frågor om surfplattor.

Inläggav slackern » 2012-11-20 19:12:10

Sheyen skrev:
Miche skrev:
kullan skrev:

Men pekskärmar är jättejobbigt, ju. Fight the system! NO MORE TOUCHSCREENS!

Haha nu blir jag nostalgisk och tänker på den här låten.

slackern

Anslöt: 2010-10-26

Frågor om surfplattor.

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 19:14:11

slackern skrev:Haha nu blir jag nostalgisk och tänker på den här låten.

:D
Sheyen

Frågor om surfplattor.

Inläggav barracuber » 2012-11-20 19:15:04

Miche skrev:
kullan skrev:

Precis. Skillnaden mellan Android och iOS (Apple) är att Android går att köra på dator oftast via emulator (den kändaste heter Bluestack). Medans iOS är ett låst proprietärt system, vilket innebär att Apple inte har släppt koden fri så att man därmed inte kan emulera det i något annat system än iPhone/iPad/OS X(ev.).
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Frågor om surfplattor.

Inläggav Miche » 2012-11-20 19:31:06

Pekskärmar är ju helt suveränt, jag har provat pekskärm både på Windows (i princip bara en mus med vänsterklick men det var några år sedan) och Mac (klart bättre med multitouch men det var ett betydligt mycket nyare system) samt på flera olika mobiler (Samsungs Bada, ett budgetoperativ), iPhone/iPad samt ett par olika Androidversioner på ett par olika mobiler.

Flexibiliteten jämfört med en dator med mus och tangentbord är på en mycket högre nivå och jag gillar verkligen den här världen.

atoms

Andra halvan av detta inlägg finns här - post927757.html#p927757

Diskussionen om konkurser återfinns här - vad-hander-vid-konkurs-t30348.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Miche

Frågor om surfplattor.

Inläggav Alien » 2012-12-28 17:18:54

Fråga från en som varken har surfplatta el läsplatta:

Kan man använda en surfplatta som läsplatta? Alltså att det går att låna el köpa e-böcker till surfplattan? Men blir det sämre läsbarhet då jämfört med en mer renodlad läsplatta? Vad är egentligen skillnaden?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Frågor om surfplattor.

Inläggav Sammelsurium » 2012-12-28 17:41:15

Alien skrev:Kan man använda en surfplatta som läsplatta? Alltså att det går att låna el köpa e-böcker till surfplattan? Men blir det sämre läsbarhet då jämfört med en mer renodlad läsplatta? Vad är egentligen skillnaden?

Det går att installera appar för att läsa e-böcker på en surfplatta.

Nackdelen jämfört med en läsplatta (anser jag) är skärmtekniken. En läsplatta har oftast en e-ink-skärm som är mycket snällare mot ögonen. De kräver ingen bakgrundsbelysning. De är också oftast lättare, vilket ger bättre ergonomi vid läsning. Jobbigt att ligga och läsa i sängen med en iPad som väger 650g. En läsplatta med e-ink-skärm klarar sig också mycket längre på en laddning.

En iPad med Retina-skärm har en upplösning på 264 ppi, vilket är väldigt nära tryckt text på 300 dpi (tror jag det är).

Jag har dock ingen läsplatta själv, men har lekt lite med en Kindle som tillhörde en kollega. En Kindle går att köpa ny för runt 700, så man går jämt upp efter tio böcker (om man köper pocket).

Antar att det till stor del handlar om tycke och smak. Det finns säkert massor med människor som inte har några problem att läsa böcker på en surfplatta. Enda sättet att veta säkert vad som passar en själv är nog att testa.
Sammelsurium

Anslöt: 2009-11-29

Frågor om surfplattor.

Inläggav Alien » 2012-12-28 17:47:08

Tack, men kan man läsa t ex tidningar på en läsplatta också, el behövs en surfplatta då?
Alien
Moderator

Frågor om surfplattor.

Inläggav slackern » 2012-12-28 17:53:51

kullan skrev:Äh jag har nog bestämt mig vad jag ska köpa men jag får vänta tills jag flyttat. Det blir den jag visade upp. Verkar bäst för mina behov.

Här har du den Nexus 7 med 3G. Kostar drygt 3000 kr på Phonehouse. Känns som att den kedjan finns i dom flesta städer.

http://www.phonehouse.se/Barbara-datore ... 7-32-GB-3G
slackern

Frågor om surfplattor.

Inläggav Sammelsurium » 2012-12-28 17:54:45

Alien skrev:Tack, men kan man läsa t ex tidningar på en läsplatta också, el behövs en surfplatta då?

Kindle har en webläsare, så teoretiskt sett går det, men att surfa på en e-ink-skärm är inte så kul iom att det tar tid att rita om en sida. Det känns segt och långsamt.
Det är möjligt att vissa tidningar publicerar via ett format som går att läsa på en läsplatta, men då kostar det förmodligen pengar.

Så vill man läsa nättidningar gratis får man en sämre upplevelse på en läsplatta.
Sammelsurium

Anslöt: 2009-11-29

Frågor om surfplattor.

Inläggav kullan » 2012-12-28 17:58:14

slackern skrev:

Här har du den Nexus 7 med 3G. Kostar drygt 3000 kr på Phonehouse. Känns som att den kedjan finns i dom flesta städer.

Försöker du hindra mig från att köpa nåt jag vill köpa eller? Jag har ju redan bestämt mig.
kullan

Frågor om surfplattor.

Inläggav slackern » 2012-12-28 17:59:51

kullan skrev:
slackern skrev:

Försöker du hindra mig från att köpa nåt jag vill köpa eller? Jag har ju redan bestämt mig.

Öhh verkligen inte. Vi hade pratat om den förut i den här tråden. Jag bara upplyste dej att den har släppts nu.
slackern

Frågor om surfplattor.

Inläggav kullan » 2012-12-28 18:05:36

slackern skrev:Öhh verkligen inte. Vi hade pratat om den förut i den här tråden. Jag bara upplyste dej att den har släppts nu.

Ok. Men jag vill nu verkligen ha Samsung Galaxy Tab och den jag visade bild på. Jag kommer nog att handla på Elgiganten i Ludvika.
kullan

Frågor om surfplattor.

Inläggav Miche » 2012-12-29 22:42:02

Alien skrev:Tack, men kan man läsa t ex tidningar på en läsplatta också, el behövs en surfplatta då?

Det kommer troligen inom det närmaste året/åren att komma fler och fler tidningar för eboksläsare, det är bara en tidsfråga (anser jag)!
Miche

Frågor om surfplattor.

Inläggav Zirre » 2012-12-29 23:47:26

Kullan: Ny surfplatta och mobil, blir det inte lite dyrt för dig?
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Frågor om surfplattor.

Inläggav kullan » 2012-12-30 0:25:04

Zirre skrev:Kullan: Ny surfplatta och mobil, blir det inte lite dyrt för dig?

Man får spara pengar.
kullan

Frågor om surfplattor.

Inläggav Alien » 2013-03-29 14:47:40

Läste om en ny surfplatta i DN. Den första Windowsbaserade surfplattan som kan utmana konkurrenterna, Microsoft Surface.

Så här står det:
"Ett smart utfällt stöd gör att skärmen kan stå för sig själv. Ett mjukt skärmskydd som också fungerar som ett tangentbord ansluts lätt." ("Innovativ surfplatta ger mer än bara yta" http://www.pressdisplay.com/pressdisplay/viewer.aspx)
Officepaketet, som Microsoft inte släppt till konkurrenterna, ingår
Internminne 2 gb, övrigt utrymme 32 el 64 gb
Vikt 680 g, storlek 27 5 x 17, 2 cm
Batteri: ca 8 tim drifttid
Pris: 4.300 kr utan tangentbord, 5.200 kr med.

Allt låter bara bra men här är nackdelarna enligt DN:
"Såväl Androidsurfplattor om Ipad har fortfarande en mer intuitiv lösning för sina gränssnitt. Likaså Är Windows RT begränsad" Vissa appar låste sig. "Apparna för Windowsplattformen är generellt färre."

Problemet med alla tekniska nyheter är att det alltid finns något ännu bättre i en snar framtid.
Alien
Moderator

Frågor om surfplattor.

Inläggav Hundralappen » 2013-03-29 21:34:54

Alien skrev:Läste om en ny surfplatta i DN. Den första Windowsbaserade surfplattan som kan utmana konkurrenterna, Microsoft Surface.

Så här står det:
"Ett smart utfällt stöd gör att skärmen kan stå för sig själv. Ett mjukt skärmskydd som också fungerar som ett tangentbord ansluts lätt." ("Innovativ surfplatta ger mer än bara yta" http://www.pressdisplay.com/pressdisplay/viewer.aspx)
Officepaketet, som Microsoft inte släppt till konkurrenterna, ingår
Internminne 2 gb, övrigt utrymme 32 el 64 gb
Vikt 680 g, storlek 27 5 x 17, 2 cm
Batteri: ca 8 tim drifttid
Pris: 4.300 kr utan tangentbord, 5.200 kr med.

Allt låter bara bra men här är nackdelarna enligt DN:
"Såväl Androidsurfplattor om Ipad har fortfarande en mer intuitiv lösning för sina gränssnitt. Likaså Är Windows RT begränsad" Vissa appar låste sig. "Apparna för Windowsplattformen är generellt färre."

Problemet med alla tekniska nyheter är att det alltid finns något ännu bättre i en snar framtid.

Här: http://www.inet.se/produkt/1971195/acer ... A5rkampanj

Det låter väl okej, om man nu prompt måste ha en sån där surfplatta. Jag hade satsat på en "riktig" bärbar dator, though.
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Återgå till IT-forum

Logga in