Vad händer om säljföretaget går i konkurs? [Delad tråd]

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Vad händer om säljföretaget går i konkurs? [Delad tråd]

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 19:13:17

kullan skrev:Ja jag ska köpa en windows mobil. Samsung Ativ S är den jag titar på nu men när jag får råd har det nog kommit ut andra modeller oxå. Men jag har bestämt mig för en samsung numera. För Nokia är konkurshotat men samsung är på uppgående.

På vilket sätt spelar det roll huruvida ett företag är konkurshotat eller ej? Om man redan köpt mobilen alltså.

Moderator atoms - den här tråden är avdelad från - fragor-om-surfplattor-t29741.html

Moderator Titti
Flyttade tråden till Tipsa eftersom den egentligen inte handlar om IT-frågor utan om konsumenträtt vid konkurser.

Moderator Alien: Förtydligade rubriken.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Frågor om surfplattor.

Inläggav kullan » 2012-11-20 19:15:25

Sheyen skrev:
kullan skrev:Ja jag ska köpa en windows mobil. Samsung Ativ S är den jag titar på nu men när jag får råd har det nog kommit ut andra modeller oxå. Men jag har bestämt mig för en samsung numera. För Nokia är konkurshotat men samsung är på uppgående.

På vilket sätt spelar det roll huruvida ett företag är konkurshotat eller ej? Om man redan köpt mobilen alltså.

Garantin tex. Om tillverkaren försvinner innan garantin går ut så kan man ju inte byta mobil eller så. Med en Samsung känns sånt säkrare. För mig alltså. Dessutom var den något billigare.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Frågor om surfplattor.

Inläggav barracuber » 2012-11-20 19:16:43

Sheyen skrev:

Servicen / supporten / garantin mm kan vara hotat, även om det brukar ordna upp sig juridiskt. Jag skulle idag pga deras dåliga resultat inte köpa en Nokia även om jag skulle gilla deras mobiler, vilket jag inte gör.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Frågor om surfplattor.

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 19:18:38

kullan skrev:
Sheyen skrev:

Garantin tex. Om tillverkaren försvinner innan garantin går ut så kan man ju inte byta mobil eller så. Med en Samsung känns sånt säkrare. För mig alltså. Dessutom var den något billigare.

Men säljs inte Nokia mer om företaget går i konkurs? Kastar alla teknikaffärer sina Nokia-telefoner då?
Sheyen

Frågor om surfplattor.

Inläggav kullan » 2012-11-20 19:23:09

Sheyen skrev:Men säljs inte Nokia mer om företaget går i konkurs? Kastar alla teknikaffärer sina Nokia-telefoner då?

Skulle du vilja köpa en dyr telefon utan garanti? Det skulle inte jag. Och går tillverkaren i KK så försvinner ju dom till slut. Även om Nokian är snygg så vill jag inte längre köpa den.
kullan

Frågor om surfplattor.

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 19:24:49

kullan skrev:
Sheyen skrev:Men säljs inte Nokia mer om företaget går i konkurs? Kastar alla teknikaffärer sina Nokia-telefoner då?

Skulle du vilja köpa en dyr telefon utan garanti? Det skulle inte jag. Och går tillverkaren i KK så försvinner ju dom till slut. Även om Nokian är snygg så vill jag inte längre köpa den.

Varför svarade du inte på min fråga :?:
Sheyen

Frågor om surfplattor.

Inläggav kullan » 2012-11-20 19:26:01

Sheyen skrev:
kullan skrev:

Dom säljs väl ut till utförsäljningspris antagligen men affären kan ju inte lämna någon garanti.
kullan

Frågor om surfplattor.

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 19:28:06

kullan skrev:
Sheyen skrev:
kullan skrev:

Dom säljs väl ut till utförsäljningspris antagligen men affären kan ju inte lämna någon garanti.

Är du säker på det?
Sheyen

Frågor om surfplattor.

Inläggav kullan » 2012-11-20 19:29:59

Sheyen skrev:Är du säker på det?

Ja rätt säker. Så jag har inget intresse av en Nokia längre. Det är Samsung som gäller för mig numera.
kullan

Frågor om surfplattor.

Inläggav Miche » 2012-11-20 19:31:06

Om ett företag går i konkurs förfaller alla deras garantiåtaganden, om du får fel på en Nokia och lämnar in den på en garantireparation så är det inte säkert att du ens får tillbaka den om Nokia går i konkurs innan reparationen är klar.

Moderator atoms - andra halvan av detta inlägg finns här - post927151.html#p927151
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Frågor om surfplattor.

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 19:32:31

kullan skrev:

Ja rätt säker. Så jag har inget intresse av en Nokia längre. Det är Samsung som gäller för mig numera.

"Rätt säker"... Inte säker, alltså. Ja, skaffa vilken mobil du vill; jag är mest intresserad av vad som händer om Nokia går i konkurs.
Sheyen

Frågor om surfplattor.

Inläggav kullan » 2012-11-20 19:33:09

Miche skrev:Om ett företag går i konkurs förfaller alla deras garantiåtaganden, om du får fel på en Nokia och lämnar in den på en garantireparation så är det inte säkert att du ens får tillbaka den om Nokia går i konkurs innan reparationen är klar.

Just det. Så därför känns en samsung säkrare.
kullan

Frågor om surfplattor.

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 19:35:31

Miche skrev:Om ett företag går i konkurs förfaller alla deras garantiåtaganden, om du får fel på en Nokia och lämnar in den på en garantireparation så är det inte säkert att du ens får tillbaka den om Nokia går i konkurs innan reparationen är klar.

Källa?
Sheyen

Frågor om surfplattor.

Inläggav kullan » 2012-11-20 19:40:53

Här är lite fakta ifall en butikskedja går i konkurs:

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ ... 512980.svd
kullan

Frågor om surfplattor.

Inläggav kullan » 2012-11-20 19:43:26

Jag vet inte ens vad jag ska ha som sökord men jag letar.
kullan

Frågor om surfplattor.

Inläggav slackern » 2012-11-20 19:45:45

kullan skrev:

Du har alltid reklamationsrätt under 2 års tid. Det är den som säljer varan som bär ansvaret.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Frågor om surfplattor.

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 19:45:56

kullan skrev:Här är lite fakta ifall en butikskedja går i konkurs:

Vad har det med Nokia att göra? Har du läst artikeln?
Sheyen

Frågor om surfplattor.

Inläggav slackern » 2012-11-20 19:47:08

kullan skrev:Här är lite fakta ifall en butikskedja går i konkurs:

Det där gäller om det är affären som säljer varan till dej som går i konkurs inte tillverkaren.
slackern

Frågor om surfplattor.

Inläggav kullan » 2012-11-20 19:48:56

slackern skrev:
kullan skrev:

Du har alltid reklamationsrätt under 2 års tid. Det är den som säljer varan som bär ansvaret.

Antagligen inte om producenten går i konkurs. Ja då får du byta till ett annat märke möjligen men du får inte samma modell.
kullan

Frågor om surfplattor.

Inläggav Miche » 2012-11-20 19:50:11

Sheyen skrev:

Källa?

Jag har googlat en del, det är inte lätt att hitta konkreta exempel, men i samband med en konkurs så kan kokursförvaltaren frysa alla tillgångar och innan det är utrett vem som äger en viss vara kan det ta många månader, under den tiden är din telefon alltså omöjlig att komma åt (om den vid tillfället råkar finnas hos Nokia), tills det är utrett så har den troligen blivit antik (med tanke på utvecklingshastigheten inom telefonbranschen).

Jag skulle inte chansa på en Nokia (hur bra och billig den än må vara) om jag inte vet att jag har råd att skaffa en annan mobil.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Frågor om surfplattor.

Inläggav slackern » 2012-11-20 19:51:59

kullan skrev:
slackern skrev:
kullan skrev:

Du har alltid reklamationsrätt under 3 års tid. Det är den som säljer varan som bär ansvaret.

Antagligen inte om producenten går i konkurs. Ja då får du byta till ett annat märke möjligen men du får inte samma modell.

Så kan det nog vara. Men du står inte rättslös. Företaget som säljer varan till dej är ansvariga. Dom kan skylla på vad fan som helst att det inte är deras ansvar men då är det bara komma upp med en kopia utav konsumentköpslagen och trycka upp i ansikten på dom och be dom läsa vad som står där.

Edit dom har höjt reklamtionsrätten till 3 år istället för 2 år.
Senast redigerad av slackern 2012-11-20 20:02:28, redigerad totalt 1 gång.
slackern

Frågor om surfplattor.

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 19:52:31

kullan skrev:
slackern skrev:
kullan skrev:

Svara gärna på mitt inlägg också.
Sheyen

Frågor om surfplattor.

Inläggav kullan » 2012-11-20 19:53:14

Det här är det närmaste jag hittar. Det handlar inte om nikoa specefikt men ändå:

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ ... t/Garanti/

Söker man på nokia får man bara upp rapporter om Aktier och om man ska investera i en aktie med namnet Nokia på.
kullan

Frågor om surfplattor.

Inläggav slackern » 2012-11-20 19:54:30

Miche skrev:
Sheyen skrev:

Källa?

Jag har googlat en del, det är inte lätt att hitta konkreta exempel, men i samband med en konkurs så kan kokursförvaltaren frysa alla tillgångar och innan det är utrett vem som äger en viss vara kan det ta många månader, under den tiden är din telefon alltså omöjlig att komma åt (om den vid tillfället råkar finnas hos Nokia), tills det är utrett så har den troligen blivit antik (med tanke på utvecklingshastigheten inom telefonbranschen).

Jag skulle inte chansa på en Nokia (hur bra och billig den än må vara) om jag inte vet att jag har råd att skaffa en annan mobil.

Här har du lagen du kan läsa vad som gäller.

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:mM_T88tKi6UJ:www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%25C3%25A4lla%2520och%2520ladda%2520ner/Lagar/Dokument/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf+konsumentköplagen&hl=sv&pid=bl&srcid=ADGEESj_GUf6nrHOLVYXe1SMkvGUXH_Hgq62b_HZucjCNHf7XOFL8smk4WhHdU26EeFKN-IHjrpayMZYiS5n9noPMp5E8rBrAG4u6yig0pBcGZYrN-Sl3VGDBeakl3VRNJPUVv4XA5yX&sig=AHIEtbSBFVftR-q9WWBM6-65ujIQmm7ZFQ
slackern

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in