Raggningstekniker AS - NT

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav nallen » 2008-05-01 13:59:14

Alien skrev:
nallen skrev:Nej, men att det ofta är viktigt för män att få knulla och att de således är beredda att göra lite vad som helst (inom nåt slags personliga gränser) för att få det. Att ljuga och spela är inget konstigt, om man bara kunde :(


Kanske inte konstigt men likafullt lögn. Jag tycker det är fel att ljuga, om det inte är livsviktigt.

Om det anses självklart och försvarligt för män att ljuga för att få sex, är det givetvis helt ok för tjejer att "retas" för att få bekräftelse.

Jag skulle nog vilja påstå att det är nästintill livsviktigt (för vissa/många). Vilket gör att andra ledet av ditt resonemang faller.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 13:58:51, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19631
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav weasley » 2008-05-01 18:20:42

nallen skrev:
Alien skrev:
nallen skrev:Nej, men att det ofta är viktigt för män att få knulla och att de således är beredda att göra lite vad som helst (inom nåt slags personliga gränser) för att få det. Att ljuga och spela är inget konstigt, om man bara kunde :(


Kanske inte konstigt men likafullt lögn. Jag tycker det är fel att ljuga, om det inte är livsviktigt.

Om det anses självklart och försvarligt för män att ljuga för att få sex, är det givetvis helt ok för tjejer att "retas" för att få bekräftelse.

Jag skulle nog vilja påstå att det är nästintill livsviktigt (för vissa/många). Vilket gör att andra ledet av ditt resonemang faller.


Vad jag förstår så anser du att det är livsviktigt att få ett pök. Så livsviktigt att det är OK att ljuga för att få det du vill.
Med detta i åtanke kan man anta att det finns de som tycker det är livsviktigt att få bekräftelse. Alltså är det OK för dessa att "retas" för att få det de vill.

Vilken del av Aliens resonemang, menar du, är det som faller?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:58:51, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-05-01 18:45:21

Självklart är det djupt omoraliskt att föra någon bakom ljuset för att lura till sig sex. Det innebär en allvarlig kränkning av den personen.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav nallen » 2008-05-01 19:06:06

Men... om flikkorna i fråga bara släppte till så skulle dom ju få uppmärksamheten och man skulle slippa ljuga. Fast det är klart, det skulle väl bara gynna alpha-hannarna, som redan får så mycket sex som dom behöver. :(
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 13:58:51, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19631
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Alien » 2008-05-01 19:21:04

nallen skrev:Men... om flikkorna i fråga bara släppte till så skulle dom ju få uppmärksamheten och man skulle slippa ljuga. Fast det är klart, det skulle väl bara gynna alpha-hannarna, som redan får så mycket sex som dom behöver. :(


Uppmärksamhet och bekräftelse är viktigt, särskilt om man har dåligt självförtroende. Men sex var för den rätte, den som skulle duga som mitt barns far. Vad mig beträffade hade alla killar ett livsfarligt vapen som det gällde att akta sig för. Flirt för mig var något som skulle dra ut i flera veckor, för att inte säga månader.

Missförstånd kommer alltid att ske. Eller ska vissa ha tröjor med "Bara intresserad av ONS" och andra "Take me for ever or not at all"?

Om nu somliga killar tycker att sex är så viktigt, så borde de ju hålla fast vid den tjej de lyckats lägra för brinnkära livet, iaf tills de fastnat för nån annan. Men istället verkar det som att sen ska hon kastas bort, som nåt smutsigt. Klart inte så många tjejer ställer upp på det.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav nallen » 2008-05-01 19:27:01

Alien skrev:Missförstånd kommer alltid att ske. Eller ska vissa ha tröjor med "Bara intresserad av ONS" och andra "Take me for ever or not at all"?

Det låter som en mycket bra idé tycker jag. Tröjor eller nåt annat system, så man inte behöver gissa och chansa.

Alien skrev:Om nu somliga killar tycker att sex är så viktigt, så borde de ju hålla fast vid den tjej de lyckats lägra för brinnkära livet, iaf tills de fastnat för nån annan. Men istället verkar det som att sen ska hon kastas bort, som nåt smutsigt. Klart inte så många tjejer ställer upp på det.

Ja, jag förstår nog inte vad du skriver här. Kanske.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 13:58:51, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19631
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav weasley » 2008-05-01 19:27:09

nallen skrev:Men... om flikkorna i fråga bara släppte till så skulle dom ju få uppmärksamheten och man skulle slippa ljuga. Fast det är klart, det skulle väl bara gynna alpha-hannarna, som redan får så mycket sex som dom behöver. :(


Så det är flickornas ansvar att "släppa till"? När den brunstkåte sextörstaren dyker upp på krogen ska tjejen "släppa till" så får hon uppmärksamhet?!

Har det fallit dej in att uppmärksamhet kan betyda andra saker än just =sex? Uppmärksamhet för personen, inte bara för det eventuella hål den kan bidra med. Och med en sådan ledsam inställning till tjejens roll är det inte konstigt att raggandet går på tok.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:58:51, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav nallen » 2008-05-01 19:30:20

weasley skrev:Så det är flickornas ansvar att "släppa till"? När den brunstkåte sextörstaren dyker upp på krogen ska tjejen "släppa till" så får hon uppmärksamhet?!

Har du nåt bättre förslag som tillfredställer båda parters mål då?

weasley skrev:Har det fallit dej in att uppmärksamhet kan betyda andra saker än just =sex? Uppmärksamhet för personen, inte bara för det eventuella hål den kan bidra med. Och med en sådan ledsam inställning till tjejens roll är det inte konstigt att raggandet går på tok.

Inställning och inställning... jag vet vad som fattas mig. Det kanske gör min inställning, vad vet jag.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 13:58:51, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19631
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-05-01 19:34:19

Visst som jag sagt har jag haft perioder i mitt liv när jag mycket väl kunnat tänka mig tillfälligt sex. Exempelvis i höstas...
Men i allmänhet så har jag inte velat ha ens tillfälligt sex med någon som jag inte uppfattat som sympatisk eller är intresserad av.

Det blir för kallt, och man vill ju också gärna att det är någon som man känner kan ta ansvar för sina handlingar om något skulle bli annorlunda än man tänkt sig...
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Alien » 2008-05-01 19:41:02

Här kommer reklam från en ny dejtingsajt (Parship):

Förr i tiden tog det ofta lång tid att lära känna någon. Att finna en partner var inget man gjort på en kvartsrast. Det köptes blommor och planerades. Man bjöd upp och man bjöd till. Och man synades av respektives familjemedlemmar och vänner. Nu förtiden går det ofta desto fortare. Det är nog ingen slulmp att det finns tjänster som "speed dating" och att Internet dräller av tips om hur man finner den rätta på nolltid. Det som förr i tiden tog månader, klarar många av idag på ett par minuter.
Ack ja, känns som "forntiden" skulle passat mig bättre.

Vi människor tror ofta att det är instinkten och attraktionen som hjälper oss att träffa rätt. Men riktigt så enkelt är det inte alltid. Att du verkligen ska fastna för en annan människa beror på en kombination av hur ni är som personer, era vanor och intressen.
Ja, om det ska bestämmas på en enda kväll på krogen, så har man ju bara attraktion och instinkt att ta till.

Det första du gör när du vänder dig till oss, är ett personligt text. Du får svara på 83 frågor, som hjälper oss att verkligen förstå dig: vem du är som person, vad som intresserar dig och hur du lever ditt liv. För att hitta den som passar dig bäst måste första känna till dina egna styrkor och svagheter. Följaktligen får du som premiummedlem en 61 sidor lång personlighetsanalys.
Tänk om man bara har svagheter och inga styrkor då?

Enligt en undersökning som vi på Parship.se gjort tror 91,76% av svenska singlar att ödet kommer att hjälpa dem att träffa en ny partner. Vi har nyheter för alla dessa svenskar: ödet behöver ibland hjälp på traven. Och om du nu ska ta ödet i egna händer är det klokt att du söker dig till miljöer där likasinnade finns.
Tro på Ödet, det låter vidskepligt.

Vår relationscoach, tillika legitemierad psykolog, ger dig mer än gärna individuella tips och råd. Som Parshipmedlem kan du kostnadsfritt ringa Madeleine och rådfråga om både ett och annat. Som hur man flörtar på snyggt sät. Ett av hennes tips lyder så här: "Naturligtvis ska dina meddelanden handla om dig själkv, men kom ihåg att det är bättre att avslöja för lite än för myckekt. Försök hellre att väcka den andres intresse än att tråka ut honom eller henne".
Låter svårt, jag ser för mig hur man försöker formulera detta perfekta meddelande medan timmarna går.

Allt låter så bra om "Sveriges långsammaste dejtingsajt" att man får lust att anmäla sig och åtminstone göra personlighetstestet. Men visst ja, jag är ju redan gift! :oops:

Nu behöver det ju inte vara lika bra som de påstår själva. Är det nån som har prövat just den dejtingsajten?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Zombie » 2008-05-01 19:43:50

*tjatar vidare på temat att jag är mer lik kvinnorna än Nallen här (Bjäbbis 19:34 t.ex.). Inte för att inte W, B & A skulle begripa att det är möjligt, men för att jag undrar hur jag (och hur många män till?) ska ruska av mig den där förbannade fördomsstämplingen om hurdan jag är som man. Jag behöver inte möta fler kvinnor som - vet hurdan jag är. Eller som fungerar likt Nallen (istället unnar jag honom att möta några sådana)*
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav nallen » 2008-05-01 19:59:17

Zombie: jag hoppas det var meningen att slutet på det där inlägget skulle vara obegripligt.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 13:58:51, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19631
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Zombie » 2008-05-01 20:04:30

:?:
Kände du dig förolämpad? Det var inte vad jag menade:
"Jag behöver inte möta fler kvinnor som [...] fungerar likt Nallen [men jag unnar dig att träffa några - som du kan samspela med utan språkproblem]".
_______________________________________________________________

[edit, svar på nedanstående]
Jag ville framhålla att vi är olika vi män också. Några av oss - *mosig i huvudet, så jag förenklar grovt* - mår väldigt dåligt av sådan entydighet i kommunikation och valmöjligheter som du verkar behöva, och som vi redan har fått på tok för mycket av; men att jag för den skull inte missunnar dig att finna någon som kan ge dig vad du längtar efter.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:58:51, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav nallen » 2008-05-01 20:07:14

Nej nej, jag blev inte förolämpad, det är svårt att bli det när man inte förstår den aktuella texten ;) Fast nu när jag sett översättningen vet jag inte om jag direkt blev klokare.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 13:58:51, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19631
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Pemer » 2008-05-01 20:08:36

Blir det inte rimligen så att alla skulle få ett större utbud av tänkbara partners om det mer svårflörtade könet släppte loss lite mer och försökte bli bättre på att försöka se fler än bara dem som har den rätta alfa-utstrålningen?

"Jan Banan", en av Robbans många karaktärer i "Torsk på Tallinn", beskriver hur han alltid går mer på "andrasorteringen... skadat gods..."

Alltså den där tanken att de skitsnygga alltid får så mycket de vill ha, men de som är lite mindre snygga inte lika ofta blir sedda, men längtar och önskar massor också, och då har massor att ge om man väljer att se dem.

Tänk om "quinnsen" kunde tänka lika långt?

"Ah... alfa-jeppe där som tar vad han vill... och en där... Men den där då... han ser rätt blyg ut, han brukar säkert aldrig få napp... tänk, han kanske kysser som en gud, och är fullkomligt suverän i sängen... och tänk om han är grymt oerfaren, vad häftigt att bli den som får lära upp honom..."

Naturligtvis måste det rimligen förekomma åt det hållet också, men hur mycket?

Och varför skulle just killar kunna hamna alldeles för mitt emellan på ett sådant sätt som jag tycker jag alltid gjort? En tjej motsvarande mig skulle ju bara behöva gå en dag på stan så skulle killar flörta med henne... Går hon ut en kväll på krogen går hon bara hem och sover ensam om hon själv väljer att gå hem och sova ensam...

Visst, samma skiva igen, lite grand, men en stor del av dagens kvinnor har definitivt att ta åt sig av det. Det är inget som inte går att göra något åt, det är bara löjligt att påstå det, och att det då skulle vara larvigt att tänka på. Det här är ett nytt tänk som många kvinnor kan lära sig! Och de har ju också att vinna på det! ;)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav nallen » 2008-05-01 20:11:11

Vilket väl i mångt och mycket var vad jag sa på 10% av antalet ord?
EDIT: mindre än 5%
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 13:58:51, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19631
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Pemer » 2008-05-01 20:16:06

Alien skrev:Nu behöver det ju inte vara lika bra som de påstår själva. Är det nån som har prövat just den dejtingsajten?

De var ingenting för den mindre bemedlade. Som så många andra sajter av sitt slag är de helt gratis att gå med på och lägga upp en profil, och göra det där testet med de 83 frågorna. Sedan kostade det desto mer för extratjänsten att kunna kontakta någon. När jag var där för ca tre år sedan var det billigaste alternativet de kunde erbjuda var att gå med för tre månader direkt för 990 kronor.

Ja, det är ju som hittat, och ingen har väl sagt att man ska kunna ha lätt att möta en partner om man till råga på andra avigsidor dessutom inte direkt badar i pengar... :roll:

De är verkligen duktiga på att få den som inte har jättegott ställt att fortsätta känna sig extra värdelös som tänkbar partner just på grund av sin sämre ekonomi... :?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2008-05-01 20:17:29

nallen skrev:Vilket väl i mångt och mycket var vad jag sa på 10% av antalet ord?
EDIT: mindre än 5%

Det var det säkert... jag kanske tänkte något mer också när jag började skriva, som jag glömde sedan. Eller så läste jag inte ditt inlägg ordentligt. Måste kolla vilket det var... :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav nallen » 2008-05-01 20:22:30

:P du är iaf effektiv på tangentbordet, skriv med det på listan över positiva egenskaper.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 13:58:51, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19631
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav rdos » 2008-05-01 20:30:29

Alien skrev:Uppmärksamhet och bekräftelse är viktigt, särskilt om man har dåligt självförtroende. Men sex var för den rätte, den som skulle duga som mitt barns far. Vad mig beträffade hade alla killar ett livsfarligt vapen som det gällde att akta sig för. Flirt för mig var något som skulle dra ut i flera veckor, för att inte säga månader.


Ja, precis. Jag är nog lika gammaldags som du på den fronten. Som tur är jag inte en brunstkåt Nalle utan partner. 8)
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:58:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Alien » 2008-05-01 20:50:40

Pemer skrev:
Alien skrev:Nu behöver det ju inte vara lika bra som de påstår själva. Är det nån som har prövat just den dejtingsajten?

De var ingenting för den mindre bemedlade. Som så många andra sajter av sitt slag är de helt gratis att gå med på och lägga upp en profil, och göra det där testet med de 83 frågorna. Sedan kostade det desto mer för extratjänsten att kunna kontakta någon. När jag var där för ca tre år sedan var det billigaste alternativet de kunde erbjuda var att gå med för tre månader direkt för 990 kronor.

Ja, det är ju som hittat, och ingen har väl sagt att man ska kunna ha lätt att möta en partner om man till råga på andra avigsidor dessutom inte direkt badar i pengar... :roll:

De är verkligen duktiga på att få den som inte har jättegott ställt att fortsätta känna sig extra värdelös som tänkbar partner just på grund av sin sämre ekonomi... :?


De gör ju inte detta av sitt hjärtas godhet utan för att tjäna pengar. I annonsen jag läste så får DN-läsare 20% rabatt. Men 80% av ca 1000 kr blir iaf 800 kr. Dessutom var det svårt att hitta vad det kostade. Deras avtalsvillkor var lång som sju svåra år, men när jag skummade det såg jag inget om själva avgiften. Kanske får man veta den först sen man registrerat sig.

Gjorde du personlighetstestet? Det tycker jag skulle vara en kul sak, men jag vet inte om jag vill registrera mig för det, även om just det är gratis.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:58:54, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Pemer » 2008-05-01 21:12:02

Sedan har jag rent allmänt den personliga erfarenheten av dejtingsajter med matchningsfunktioner att damerna man möter inte tror ett jävla dugg på en enormt hög matchning enligt sajtens funktion för det. Har de en magkänsla av "nääää... han är inget...." så spelar det ingen roll om sajtens matchfunktion säger "Grattis, 100% matchning - Go for it!!!"
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:58:54, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2008-05-01 21:13:04

För det är jättekul att göra sådana tester och sedan kolla in tjejer man har hög matchning. Tills man har försökt kontakta lite för många av dem. För de tror ju inte riktigt på det här ändå, de "skulle bara se vad det är"...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:58:54, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav rdos » 2008-05-01 22:06:53

Jag tror inte ett dugg på att dejtingsajternas matchning funkar för oss. Speciellt inte om de använder sig av "personlighetstester". Som sagt, två av fem dimensioner i big-five, och säkert lika många i MBTI, har stark anknytning till AS på ett dåligt sätt. Introvert för det är ett annat sätt att säga att man inte gillar att vara social, och "neurotisk" för det är ett rent sätt att mäta hur pass illa behandlad man blivit. Att en dejting-sajt skulle kunna göra bra matchningar baserat på detta låter osannolikt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:58:54, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in