Kan jag ha aspergers?
52 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Kan jag ha aspergers?
Zombie skrev:Sheyen skrev:Zombie skrev:Bör väl då nämnas att Wikipediacitatet tar upp exempel på svårigheter, väldigt grovt uppräknade. Det är inte fråga om kriterier, man måste inte ha alla de här svårigheterna, och de man har kan också yttra sig på väldigt olika sätt. Både vilka man har och hur de yttrar sig kan också växla under livets gång. Tyvärr nämns inte det i skrivande stund, vilket gör hela avsnittet missvisande.
Bättre, tycker jag, att först sätta sig in i diagnoskriterierna. Förutom då, förstås, att sätta sig in i vad många olika slags aspergare/autister och autismforskare själva säger.
Jajjemen. Märk väl att jag inte sa att det var kriterier. Folk tolkar in saker som inte har blivit skrivna.
Jodå, jag märkte vad du inte sa. Men eftersom du inte redovisade ditt syfte med citatet (vilket du gjorde först senare) ville jag påpeka saken innan för många andra missuppfattade och det kanske blev en soppa av alltihop.
En sak jag själv glömde säga var förresten att där inte heller nämns alla problem man kan ha. Förhöjd impulspåverkan till exempel; eller känsloliv, eller sensorisk eller till och med psykologisk känslighet (såpass förhöjd att det blir problem).
Jo, visst. Men man önskar ju att folk kunde fråga, snarare än att anta saker. Man kan inte alltid tänka på allt och om någonting känns oklart bör man fråga. Man blir inte smartare av att anta.
Nej, alla problem man kan ha med Aspergers stod inte där; har inte påstått annat heller. Jag är ju inget uppslagsverk.
Kan jag ha aspergers?
kullan skrev:Ptja! Jag blir trött av att umgås med mycket folk. Men nä jag har ingen social fobi. Nä det är inget kriterie jag vet. Jag har empatisk förmåga. Begränsad sexualitet, ja jag har ju inte haft någon att ha det med. Ja jag kan har strul med dom sociala reglerna på en arbetsplats. Det är ju därför jag inte har ett jobb. En av orsakerna. Jag bränner ut mig lätt. Jo jag kan fastna när jag sitter med min hobby. Då försvinner allt annat. Nu när jag inte har ett jobb finns det inga rutiner för mig vilket i sig får mig att tappa all kontroll på mina måltider. Vissa dar blir det bara ett mål mat. Middagsmaten. Varken frukost eller lunch kommer jag ihåg.Det jag har störst problem med är just att strukturera hushållsarbetet. Disken,städningen och tvätten.Laga mat är skitjobbigt när jag är ensam. Jag är ljus och ljudkänslig. Kontrasten mellan mörkt och ljust gör ont. Skillnaden mellan kallt och varmt är obehaglig. Jag kan inte ha det för tyst men jag kan heller inte ha på för högt ljud heller.
Ja det är väl mina problem i stora drag. Jag kan ha glömt nåt.
Men då så. Då var inte Wikipedia ren bullshit, då.
Kan jag ha aspergers?
Sheyen skrev:Jo, visst. Men man önskar ju att folk kunde fråga, snarare än att anta saker. Man kan inte alltid tänka på allt och om någonting känns oklart bör man fråga. Man blir inte smartare av att anta.
Jo, jag håller med. Och rätt vad det är trillar jag dit själv på att ha tolkat något någon har skrivit på ett sätt som var det enda jag kom på, fast jag läste om och tittade efter; och så var det inte det, och kanske inte ens den tolkning som låg närmast till hands; men det ser jag först sedan någon annan har påpekat det.
Även många av oss aspergare läser faktiskt en del mellan raderna, eller läser översiktligt och missar viktiga nyckelord. Många av oss har också tendenser att tänka i tunnel, eller tänka av gammal vana i spår man redan har gått upp, så att det blir svårt att se fler tolkningar än den första som föll en in och blir lätt att läsa in saker som inte står där. Inte heller är vi automatiskt fria från det vanliga oskicket att tillskriva folk hela åsiktspaket: "tycker hen ditt om datt, jaha, då är hen den sortens människa, då vet jag vad hen tycker i den och den och den frågan också".
Det ställer då till problem för dem av oss som är mer aspigt/autistiskt bokstavliga och menar precis vad de skriver och inget annat. (Och kanske inte heller läser in mer än så hos andra.) Och vice versa. Liksom för dem som är sina egna och inte går in i någon mall, även om någon enskild av deras uppfattningar råkar sammanfalla med den ena eller andra mallen.
Kan väl önska litet mer generös vilja att förstå varandra mellan de båda grupperna. Och även litet medvetenhet om att man själv kan höra till ena gruppen i en situation och till den andra i en annan...
Sheyen skrev:Nej, alla problem man kan ha med Aspergers stod inte där; har inte påstått annat heller. Jag är ju inget uppslagsverk.
Nej, är du inte? Det trodde jag. (Akta dig så du inte blir ett med tiden...)
Kan jag ha aspergers?
Zombie skrev:Nej, är du inte? Det trodde jag. (Akta dig så du inte blir ett med tiden...)
Det kommer ju säkert att bli så, till slut!
Återgå till Att leva som Aspergare