Riktiga programmerare..

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Riktiga programmerare..

Inläggav plåtmonster » 2012-11-20 12:11:53

Hur lever en riktig programmerare.. det finns regler för det :D

Real Programmers Don't Use PASCAL

Kunskapsöverföring gone wrong.. ;)
"Jag spelar golf i Spanien nu men oroa er inte. - Hela körschemat vid omstarter finns bevarat på hålremsor."
"Hålremsor... Det är lite som Windows, va?"

How To Write Unmaintainable Code
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Riktiga programmerare..

Inläggav Sammelsurium » 2012-11-20 13:45:44



Knuth skrev TeX i Pascal (WEB). Om inte Knuth räknas som en riktig programmerare så vet jag inte vem som skulle kunna tänkas göra det.

Jag förstår att tråden var skämtsamt menad, men aspergaren i mig kunde inte låta blir att påpeka i alla fall.

Apropå riktiga programmerare: http://xkcd.com/378/
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Riktiga programmerare..

Inläggav lillmupp » 2012-11-20 14:34:39

En riktig programmerare, till skillnad från kodapa, är en mycket speciell gren av Homo Sapiens, den s.k. Homo Calculus, dvs inser relationen mellan den problemdomän hen arbetar med och grundläggande beräkningsteori, komplexitetsteori, bestämbarhetsteori, sannolikhetsteori, logik, topologi, systemteori.. osv osv (rutan är för liten för att få plats med allt.) och ser denna relation utan ett egentligen behöva reflektera över det. Savant s.a.s.

Detta säger dock inte skit om hur en Homo Calculus lever men så mycket kan jag säga att det finns en stor spridning i dessa varelser levnadsmönster och att den mediala bilden av cola-forssande, Gorby's-mumsande, fjuniga grabbar med dålig kroppshygien och flottigt hår som sovar på dagen och hackar på natten är just.. en mediabild. Och det vet vi ju hur sanden är..

En liten egenhet är dock förkärleken till små fonter för att få in så mycket kod som möjligt i synfältet. :)
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Riktiga programmerare..

Inläggav Miche » 2012-11-20 16:27:01


Läste en del här, riktigt bra tips som jag kanske skulle använt själv, speciellt eftersom min kod var vida överlägsen sådan kod som "utbildade" (på universitetsnivå) programmerare kunde skapa (min kod var mindre, snabbare och fungerade i alla lägen, jag skrev kontrollfunktioner som testade extrem användning för att testa så fort jag var osäker).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Riktiga programmerare..

Inläggav joshu » 2012-11-25 20:08:14

Kan tipsa här om http://harmful.cat-v.org/software/. De är väldigt partiska, och de kollar inte sina källor, men de har några poäng.
joshu
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-11-25

Riktiga programmerare..

Inläggav Krillo » 2012-11-25 20:14:57

önskar jag kunde programmera över huvud taget!
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Riktiga programmerare..

Inläggav Parvlon » 2012-11-25 21:04:03

Har du intresset så är det bara att sätta igång.

Denna var bra, länken ovan plus ett musklick:
Saying that Java is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders. — Unknown
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Riktiga programmerare..

Inläggav lillmupp » 2012-11-25 21:16:16

Krillo skrev:önskar jag kunde programmera över huvud taget!


En programmeringsspråk är ett verktyg.
Precis som med verktyg som en har i lådan sä väljer en rätt verktyg för uppgiften.
Parvlons referens till Java är lite kul :)
Skulle formulera det som att "att säga att Java programmeringsspåket att välja, är som att säga att du kan göra allt snickeriarbete med en hammare". Prova att såga med hammare ska du se ;)

Men om en nu inte kan programmera alls skulle jag rekommendera Python.
Gratis!
Ladda ner. Installera. Läs Tutorial. Börja skriva din första kod. En dag tops.

Att vara programmerare är dock väldigt mycket mer än att kunna skriva ihop några rader kod som gör något.
Men.. ingen stress! Det kommer med tiden om du har det i dig :D

(Andra verktyg i denna "låda" är Assembler (olika per processor men alla har samma princip), C, C++, Java (ja, faktiskt), Perl, Ruby, Prolog, Lisp. För effektiv utveckling: Visual Studio, Eclipse, SVN, Git osv)
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Riktiga programmerare..

Inläggav nallen » 2012-11-25 21:34:43

...och Ada, forth, M4 och awk, beroende på vad man behöver göra och hur ofta det faktiskt måste fungera.
nallen
 
Inlägg: 19631
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Riktiga programmerare..

Inläggav Savanten Svante » 2012-11-25 21:41:26

programmerslife.jpg


Bortsett från det där med att arbeta så....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Riktiga programmerare..

Inläggav Krillo » 2012-11-25 21:46:54

lillmupp skrev: ...Men om en nu inte kan programmera alls skulle jag rekommendera Python.
Gratis!
Ladda ner. Installera. Läs Tutorial. Börja skriva din första kod. En dag tops...


Tack för svar :)
Det jag vill göra är att bygga audio-mojänger. Jag kan ljudteknik, analog elektronik (och en hel del digital också)... Typ DSP-programmering eller nåt. Har en massa idéer till produkter. De analoga bitarna har jag koll på. Likaså vad som går att göra i datorn med befintlig mjukvara, men det är datorns begränsningar jag vill komma undan, och det med typ dedikerad DSP-hårdvara. Känns som att jag skulle hinna dö innan jag lärt mig allt jag skulle behöva kunna för detta. :-)063
Sorry om det var lite åff-tåppik.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Riktiga programmerare..

Inläggav lillmupp » 2012-11-25 22:03:20

Krillo skrev:
lillmupp skrev: ...Men om en nu inte kan programmera alls skulle jag rekommendera Python.
Gratis!
Ladda ner. Installera. Läs Tutorial. Börja skriva din första kod. En dag tops...


Tack för svar :)
Det jag vill göra är att bygga audio-mojänger. Jag kan ljudteknik, analog elektronik (och en hel del digital också)... Typ DSP-programmering eller nåt. Har en massa idéer till produkter. De analoga bitarna har jag koll på. Likaså vad som går att göra i datorn med befintlig mjukvara, men det är datorns begränsningar jag vill komma undan, och det med typ dedikerad DSP-hårdvara. Känns som att jag skulle hinna dö innan jag lärt mig allt jag skulle behöva kunna för detta. :-)063
Sorry om det var lite åff-tåppik.


Jahaaa! :D Ja, då finns det ju skojiga controlers, dvs rätt små processorer som kan göra en hel del.
Audio kräver inte jättehäftiga saker. Någon ARM-processor kanske. Och programmera i C eller C++.
Eller en FPGA men då är språken VHDL eller Verilog. Det är sk HDL (Hardware Definition Languange). Skiljer sig markant i vissa avseenden, från C/C++.
FPGA utv kit finns för en 1000-lapp. T.ex. SmartFusion, både FPGA och en ARM Cortex M3 i samma kapsel.
Med en FPGA kan du DSP-programmera av hjärtats lust :)

Men börja lite med Python bara för att få grunden för kodning. (Kan användas även för avancerade saker men det är en annan sak).
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Riktiga programmerare..

Inläggav notwoodstock » 2014-05-17 20:23:25

plåtmonster skrev:
...

Real Programmers Don't Use PASCAL

...



Från ovanstående (från 1983):

• Real Programmers work for the National Security Agency, decoding Russian transmissions.
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Riktiga programmerare..

Inläggav notwoodstock » 2014-05-17 20:34:35

...ovanstånde roligheters titel härrör alltså från:

Feirstein, B., "Real Men don't Eat Quiche"
New York, Pocket Books, 1982.


Jag tror inte att jag har ätit sådant.
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till IT-forum



Logga in