Är det verkligen så här det ska gå till? Jag får panik!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Sheyen » 2012-11-17 11:38:24

Fortytwo skrev:Ok, då kanske jag missuppfattade dig. Jag tänkte att du kanske menade att Neutrino är så högfungerande att hon inte skulle gynnas av en diagnos.

Okej, men det sa jag inte och sådant kan jag ju inte veta. Jag känner ju inte Neutrino. Det var därför jag ställde frågor också. Jag var nyfiken på Neutrinos tankar kring allt det här. Typ problematik, lösning på problemen, stöd osv. Jag var nyfiken. Ska inte fråga mer här.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Neutrino » 2012-11-17 11:42:32

Sheyen skrev:
Fortytwo skrev:Ok, då kanske jag missuppfattade dig. Jag tänkte att du kanske menade att Neutrino är så högfungerande att hon inte skulle gynnas av en diagnos.

Okej, men det sa jag inte och sådant kan jag ju inte veta. Jag känner ju inte Neutrino. Det var därför jag ställde frågor också. Jag var nyfiken på Neutrinos tankar kring allt det här. Typ problematik, lösning på problemen, stöd osv. Jag var nyfiken. Ska inte fråga mer här.

Som jag sa: det är helt ok. Du behöver inte känna att du inte kan ställa dina frågor, ok? Jag har dock i princip ingen erfarenhet av psykiatrin eller koll på exakt vad det är kan kan få hjälp med och hela den här situationen (mitt liv) är allmänt förvirrande och extremt jobbig. Därför har jag inte alla svar.
Neutrino

Anslöt: 2012-04-12

Inläggav weasley » 2012-11-17 14:58:02

Att komma igång med städning etc är inte nödvändigtvis ett problem. Utgå från dej själv och hur pass stökigt/städat du vill ha det. Strunta i vad omgivningen tycker. De har oftast bara konstiga uppfattningar ändå.

DESSUTOM kan städförmågan sänkas om man är deprimerad. Det finns liksom andra, mycket mer relevanta problem då än om det ligger lite kläder på golvet. Depression handlar, i dess värsta form, om liv och död. I det ljuset ska du vara snällare mot dej själv tycker jag.

Har du väl fått diagnos, och antidepressiv medicin som fungerar (obs att det kan ta ett tag innan man hittar en medicin som funkar - troligen nåt genetiskt men forskningen vet ännu inte vad) så kan du få hjälp av arbetsterapeut att ordna tex städning. Problemet med sådana är att de gärna har en överdrivet nitisk syn på städning. Jag skojar INTE när jag säger att det finns de som råkat ut för sådana som anser det självklart att tvätta fönstren en gång i veckan!

Om du vill och vågar kanske jag kan hjälpa till. Jag har dock en väldigt, hmm, avslappnad syn på det här med städning. Det vill säga, jag är inte så himla noga med fönstertvätt eller skura under badkaret. Däremot har jag som princip att man alltid ska inreda sitt hem efter sin lathetsgrad. Jag har alltså inhandlat snygga lådor som jag lägger saker i. Och vad gäller ytterkläder kan man precis lika gärna ha dem i en tjusig låda än på en galge. Typ så resonerar jag.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Neutrino » 2012-11-17 15:22:38

weasley skrev:Har du väl fått diagnos, och antidepressiv medicin som fungerar (obs att det kan ta ett tag innan man hittar en medicin som funkar - troligen nåt genetiskt men forskningen vet ännu inte vad) så kan du få hjälp av arbetsterapeut att ordna tex städning. Problemet med sådana är att de gärna har en överdrivet nitisk syn på städning. Jag skojar INTE när jag säger att det finns de som råkat ut för sådana som anser det självklart att tvätta fönstren en gång i veckan!

Syftar du på en AS-diagnos eller diagnos på att jag är deprimerad?

weasley skrev:Om du vill och vågar kanske jag kan hjälpa till.

Har försökt lista ut vad du menar ett tag nu. Vad menar du?
Neutrino

Inläggav kullan » 2012-11-17 15:34:18

Jag är på papperet normalbegåvad om man räknar IQ. Min begåvning sitter nog i det konstnärliga men när det handlar om städning,diskning och att hålla allmän ordning så är jag rena missfostret. Jag har hjälp av boendestödet 2 gånger i veckan och det är för att inte lägenheten ska bli en soptipp. Så illa är det. vissa skulle kalla det lathet men jag känner klart av någon konstig blockering på dessa områden. Startknappen är ur funktion.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav blink » 2012-11-17 16:56:51

kullan skrev:Jag är på papperet normalbegåvad om man räknar IQ. Min begåvning sitter nog i det konstnärliga men när det handlar om städning,diskning och att hålla allmän ordning så är jag rena missfostret. Jag har hjälp av boendestödet 2 gånger i veckan och det är för att inte lägenheten ska bli en soptipp. Så illa är det. vissa skulle kalla det lathet men jag känner klart av någon konstig blockering på dessa områden. Startknappen är ur funktion.

Kan verkligen relatera till det du skriver. Får snart också hjälp av boendestödet, men förhoppningsvis räcker det med hjälp att planera boendeskötseln. Är verkligen inte pigg på att nån annan ska rota bland mitt bråte. :/
blink
Ny medlem

Anslöt: 2012-11-14

Inläggav kullan » 2012-11-17 17:13:33

I mitt fall fungerar bostödjarna som sällskap när jag gör det jag ska göra.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav plåtmonster » 2012-11-17 17:45:28

Neutrino skrev:anteckningsstöd och en mentor

Hur fungerar det?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Neutrino » 2012-11-17 17:50:53

plåtmonster skrev:
Neutrino skrev:anteckningsstöd och en mentor

Hur fungerar det?

Det går att tolka den frågan på två sätt. Så välj det mest passade svaret:

1. Det fungerar bra.

2. Anteckningsstödet fungerar så att det är en student i min klass (dock i en annan basgrupp) som antecknar. Sedan träffar jag henne ungefär en gång i veckan och kopierar anteckningarna. Mentorn fungerar så att jag träffar henne mellan en halvtimma och en timma i veckan och bestämmer vad jag ska studera den kommande veckan. Vad jag ska prioritera.
Neutrino

Inläggav plåtmonster » 2012-11-17 18:18:49

Det var svar nummer 2 som jag behövde ;)

Får anteckningsstödjaren betalt? (och mentorn?)

Vad som skall läsas framgår väl av studieplanen och kursmål?
plåtmonster

Inläggav Neutrino » 2012-11-17 18:25:48

plåtmonster skrev:Det var svar nummer 2 som jag behövde ;)

Får anteckningsstödjaren betalt? (och mentorn?)

Vad som skall läsas framgår väl av studieplanen och kursmål?

Anteckningsstödjaren och mentorn ska egentligen få betalt. Men mitt stöd är "inofficiellt" (alltså består det av frivilliga) tills dess att får någon diagnos. De får inte betalt förrän det är officiellt.

Ja, det framgår av studieplanen och kursmål. Vad jag menar (jag var inte tydlig nog) är att mentorn hjälper mig att prioritera. Vi tittar igenom vad jag har att göra och hon hjälper mig att planera lite. Till nästa torsdag är min uppgift till exempel att läsa ett kapitel i kemin och göra de förberedande uppgifterna till labben samt repetera två kapitel i fysiken inför tentan.

Förstår du vad jag menar?
Neutrino

Inläggav weasley » 2012-11-17 19:06:05

Neutrino skrev:Syftar du på en AS-diagnos eller diagnos på att jag är deprimerad?

Främst AS-diagnos. Då kan du få hjälp med boendestöd och arbetsterapeut.

Depressionen gör dock att saker som städning kan bortprioriteras, medvetet eller omedvetet.

Neutrino skrev:Har försökt lista ut vad du menar ett tag nu. Vad menar du?

Jag menar att om du vill ha omedelbar hjälp med hur du ska bära dej åt för att städa, så kan jag vara lite arbetsterapeut åt dej. Så slipper du vänta på vårdbalunsen.
weasley

Inläggav Neutrino » 2012-11-17 19:32:36

weasley skrev:Jag menar att om du vill ha omedelbar hjälp med hur du ska bära dej åt för att städa, så kan jag vara lite arbetsterapeut åt dej. Så slipper du vänta på vårdbalunsen.

Förlåt om det är en dum fråga men vad innebär det?
Neutrino

Inläggav plåtmonster » 2012-11-17 19:41:27

Neutrino skrev:Förstår du vad jag menar?

Japp ;)
plåtmonster

Inläggav weasley » 2012-11-18 17:31:32

Neutrino skrev:
weasley skrev:Jag menar att om du vill ha omedelbar hjälp med hur du ska bära dej åt för att städa, så kan jag vara lite arbetsterapeut åt dej. Så slipper du vänta på vårdbalunsen.

Förlåt om det är en dum fråga men vad innebär det?

Det innebär rent konkret att jag kommer hem till dej och ser vad du har för utgångspunkt och sedan hjälper till med förslag på hur du ska organisera saker så du kan ha det så städat som du vill. Dessa förslag kan du sedan godta eller förkasta. Jag lovar att jag inte kommer kräva av dej att du ska tvätta fönstren varje vecka. ;-D
weasley

Inläggav Neutrino » 2012-11-18 18:21:15

weasley skrev:Det innebär rent konkret att jag kommer hem till dej och ser vad du har för utgångspunkt och sedan hjälper till med förslag på hur du ska organisera saker så du kan ha det så städat som du vill. Dessa förslag kan du sedan godta eller förkasta. Jag lovar att jag inte kommer kräva av dej att du ska tvätta fönstren varje vecka. ;-D

Skickat ett PM.
Neutrino

Återgå till Aspergare och vården

Logga in