Radiopsykologen om att vara i kontakt med sig själv
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag gillar att skriva ner saker som kloka människor säger. Det ger mig en djupare, mera reflekterande insikt av vad de sagt. Jag kan sedan gå tillbaka antingen till texten eller till ljudinspelningen beroende på vilket humör jag är på.
Psykologen Allan Linnér om att vara i kontakt med sig själv.
Sänt på P1 Radiopsykologen 2012-09-06. Det kan även avlyssnas här.
Allan Linnér:
Psykologen Allan Linnér om att vara i kontakt med sig själv.
Sänt på P1 Radiopsykologen 2012-09-06. Det kan även avlyssnas här.
Allan Linnér:
Ett brev som jag väljer att kommentera idag kommer från Sigrid. Och hon tar upp en fråga som är så viktig. Men också, tycker jag, svår att svara på. Därför att den har med nånting så djupt existentiellt att göra.
Hennes fråga är i korthet: Hur vet man att man är i kontakt med sig själv?
Ja, hur vet man det? Först uttrycket att vara i kontakt med sig själv. Det finns ju flera liknande uttryck - att bottna eller vara grundad i sig själv. Det finns säkert flera. I det brukar man ju lägga att man vet i det stora vem man är men inte minst vad man känner. Och då menar jag känslor som glädje, sorg, förtvivlan, rädsla, lust, ilska - de där starka känslorna.
Så att vara i kontakt med sig själv innebär bland annat att veta vad man känner och känna vad man känner. Kanske till och med ha ord för vad man känner. Så att man kan förmedla det som en upplevelse till andra.
Om man vet vad man känner och kanske även vet vad man kan komma att känna i olika situationer med olika människor, så för det med sig förstås att man har en känsla av vem man är. Och hur man funkar. Och i det finns en förutsägbarhet och det innebär en trygghet.
Det är en sida av det. En annan sida av det är att om jag känner det jag känner, om jag är i kontakt med mig själv i den bemärkelsen, så blir jag ju också mera levande. Det har alltså en vitaliserande effekt skulle man kunna säga. Smaker blir starkare, möten blir djupare, glädjen blir större, ilskan blir tydligare, med allt vad det innebär.
Det här skulle kunna låta som att det alltid är bra att vara i kontakt med hur man känner. Och det är ju klart att det låter ju bra på ett sätt. Men så funkar vi inte. Vi har ju våra sätt att skydda oss. Vi kan inte alltid fullt ut känna alla känslor vi känner. Dels därför att en del av dem skulle kunna vara förbjudna för oss eller upplevas som farliga för oss, så att vi skyddar oss genom olika försvar, som gör att det vi känner inte riktigt finns där, eller tar andra vägar.
Men det är inte riktigt det jag menar utan...jag menar att..att ha tillgång till det man känner i de ögonblick det är relevant, där det är adekvat att känna och kanske till och med uttrycka det man känner, det är en tillgång. Och det kan man ju tycka att det här vet väl alla? Men det kanske inte är så enkelt. Jag tror att vi på grund av uppfostran, kultur så finns det olika känslor, olika spektra av vår personlighet som får mer eller mindre stort utrymme. En del får väldigt litet utrymme och andra får stort utrymme. Detsamma gäller i vår uppväxt, att vissa aspekter av vår person får mer och andra aspekter får mindre.
Och är det då så att man, av olika skäl, om vi lämnar de kulturella därhän, vi tänker familjen där vi lär oss det mesta, inte är med om att det vi känner kan finnas där, får finnas där, av olika skäl, då kan det bli så att vi tappar kontakten med det vi känner. Och det kan ge oss en känsla av overklighet, det kan ge oss en känsla av att inte veta vem vi är.
Så det fina i kråksången är att, ju mer man vet om vad man känner, ju större tillgång man har till det, desto tydligare blir vi både för oss själva och för andra, vilka vi är som personer. Och det gör förstås tillvaron både enklare och kanske ibland svårare.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Lyssna gärna på mp3-filen samtidigt. Hans röst är väldigt behaglig och uttryckfull och kan ge nyanser som inte enbart text kan ge.
Om jag ska bli personlig så, det som mest känns relevant för mig just nu, är detta stycket:
Detta känns..åtminstone just nu..som det största problemet i mitt liv. Jag känner mig alltför sval och avstängd. Om det är en relevant känsla i mitt fall vet jag inte. Det får mig att må dåligt i socialt umgänge, kanske inte UNDER umgänget men EFTERÅT. Jag kan gå i timmar och dagar och gräma mig vilket sätter spår i hela mitt mående under lång tid.
(Utåt sätt är jag lyckligt lottat - är gift, har familj, troligen snart ett jobb. ) Men jag har hela livet mått dligt av att inte känna mig tillräckligt levande.
Kan tänka mig att den känslan borde vara vanlig bland aspergare. Även om jag sällan ser aspergare prata i de banorna. Funderar om det kan bero på att känslor generellt sett har en ganska låg "status" bland aspergare. Vilket jag anser vara en felaktig inställning. Jag vill jämställa känslornas betydelse med intellektet och förnuftets betydelse, väl medveten om att många här inte håller med mig. Hoppas det kan leda till intressanta utbyten av tankar och åsikter.
Om jag ska bli personlig så, det som mest känns relevant för mig just nu, är detta stycket:
barracuber skrev:..
Det är en sida av det. En annan sida av det är att om jag känner det jag känner, om jag är i kontakt med mig själv i den bemärkelsen, så blir jag ju också mera levande. Det har alltså en vitaliserande effekt skulle man kunna säga. Smaker blir starkare, möten blir djupare, glädjen blir större, ilskan blir tydligare, med allt vad det innebär.
...
Detta känns..åtminstone just nu..som det största problemet i mitt liv. Jag känner mig alltför sval och avstängd. Om det är en relevant känsla i mitt fall vet jag inte. Det får mig att må dåligt i socialt umgänge, kanske inte UNDER umgänget men EFTERÅT. Jag kan gå i timmar och dagar och gräma mig vilket sätter spår i hela mitt mående under lång tid.
(Utåt sätt är jag lyckligt lottat - är gift, har familj, troligen snart ett jobb. ) Men jag har hela livet mått dligt av att inte känna mig tillräckligt levande.
Kan tänka mig att den känslan borde vara vanlig bland aspergare. Även om jag sällan ser aspergare prata i de banorna. Funderar om det kan bero på att känslor generellt sett har en ganska låg "status" bland aspergare. Vilket jag anser vara en felaktig inställning. Jag vill jämställa känslornas betydelse med intellektet och förnuftets betydelse, väl medveten om att många här inte håller med mig. Hoppas det kan leda till intressanta utbyten av tankar och åsikter.
- barracuber
Barracuber, de flesta aspergare har blivit besvikna för många gånger för att engagera sig känslomässigt. Surt sa räven om rönnbären.
Jag vet att många känner sig besvikna, frustrerade, slitna, brända t.o.m. utbrända, av många års motgångar, missförstånd, mobbing, utanförskap.
Och jag förstår att man kan känna sig sjuk och bli sjuk av det. Eller, ifall man inte vill använda ordet sjukt, betraktar sig själv som kroniskt udda, annorlunda och utanför. Och kanske även utvecklar en viss stolthet i det.
Det jag ifrågasätter är ifall dessa tillstånd, som jag här kallar "sjukdom" men som lika gärna skulle kunna kallas utmattning, utslitenhet eller utbrändhet, behöver vara kroniska.
Det kanske finns sätt att komma till rätta med problemen. Man behöver i så fall jobba på två plan. Både med sig själv och med samhället.
Och jag förstår att man kan känna sig sjuk och bli sjuk av det. Eller, ifall man inte vill använda ordet sjukt, betraktar sig själv som kroniskt udda, annorlunda och utanför. Och kanske även utvecklar en viss stolthet i det.
Det jag ifrågasätter är ifall dessa tillstånd, som jag här kallar "sjukdom" men som lika gärna skulle kunna kallas utmattning, utslitenhet eller utbrändhet, behöver vara kroniska.
Det kanske finns sätt att komma till rätta med problemen. Man behöver i så fall jobba på två plan. Både med sig själv och med samhället.
- barracuber
Det kan nog vara svårt att komma åt sådana emotionella knutar.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Men det är värt att försöka. Jag kämpar med det. Ibland lyckas jag. Jag tror inte att det nödvändigtvis behöver vara kroniskt.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Jag är också rätt så reserverad av mig. Har fått kritik av folk för det. Nu lyssnade jag på båda avsnitten, även det innan med tjejen, så mitt svar kanske blir färgat av det. Jag har haft turen att ha en bra teraput ett tag. Han syftar ju på det - att ha någon att prata med och kunna sätta ord på sina känslor.
För mig har det lett till att jag kan ge mig in i diskussioner om djupare känslor för att jag faktiskt vet vad jag både tycker och känner. Men detta med att känna känslor starkare har nog lett till att jag ibland mår sämre också. Detta är ju något som kan gälla apergare likaväl som NT, och jag tycker terapeutiska samtal är viktigare än diagnos för min egen utveckling. Diagnos, och det stöd som kan komma med det är naturligtvis också viktigt i samspelet med NT-världen.
För mig har det lett till att jag kan ge mig in i diskussioner om djupare känslor för att jag faktiskt vet vad jag både tycker och känner. Men detta med att känna känslor starkare har nog lett till att jag ibland mår sämre också. Detta är ju något som kan gälla apergare likaväl som NT, och jag tycker terapeutiska samtal är viktigare än diagnos för min egen utveckling. Diagnos, och det stöd som kan komma med det är naturligtvis också viktigt i samspelet med NT-världen.