Folk blir nästan aldrig nyfikna...:(

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Autismsmurfen » 2012-11-11 11:20:03

Tycker ni också att det är jobbigt om någon annan inte också blir nyfiken och engagerad när ni försöker starta en diskussion?
Autismsmurfen

Anslöt: 2012-05-20

Inläggav DIProgan » 2012-11-11 11:26:27

Hade vart ironiskt om du inte fick några svar här ^^

Tycks hur som helst va fan så mycket enklare o få svar på dumma ämnen för då har alla något o säga.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-11-11 13:39:17

Ja, men framförallt obegripligt, då jag har svårt att förstå hur de inte kan tycka att det är lika intressant som jag tycker att det är.

Syftar du på här eller ute i vanliga världen?
svarabhaktivokal

Anslöt: 2009-10-30

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-11-11 14:11:01

Hur vet man om de är det eller inte då? Nyfikna menar jag.
Tror de jag generellt sett pratar med tycker det jag säger är intressant iaf.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Krillo » 2012-11-11 14:22:02

Folk som känner mig lite vill nog inte diskutera med mig för att de vet att jag sällan ger mig in i en diskusssion om jag inte vet att jag har torrt på fötterna, vilket automatiskt sätter dem i nåt slags underläge.
Själv blir jag ju sällan intresserad av andras ämnen av samma anledning :?

Folk som känner mig mycket däremot har lärt sig att mitt syfte är att sprida korrekt information, och när jag inte kan bidra med den håller jag klaffen. Eller frågar möjligtvis.
Krillo

Anslöt: 2011-02-12

Inläggav Autismsmurfen » 2012-11-11 14:26:31

svarabhaktivokal skrev:Syftar du på här eller ute i vanliga världen?

Vanliga världen.
Autismsmurfen

Anslöt: 2012-05-20

Inläggav weasley » 2012-11-11 14:29:48

I vanliga världen är diskussioner till för socialt lusplockande. Inte för att utbyta information av substans. Jag tror det är det du upplever.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav plåtmonster » 2012-11-11 16:51:52

Välj diskussionssällskapet med omsorg ;)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav gadas » 2012-11-11 17:47:52

Autismsmurfen skrev:Tycker ni också att det är jobbigt om någon annan inte också blir nyfiken och engagerad när ni försöker starta en diskussion?

JA ! Och det händer nästan ALLTID !!!

Märkligt nog spelar det ingen roll om det är något av allmänintresse eller något klassiskt aspergerskt som "franska kungar".

Lite fördomsfullt ser jag framför mig hur en amerikan skulle ha blivit eld och lågor över något av mina förslag och kanske själv genomfört det på en gång! Och det bästa erkännande jag fått i något projektsammanhang var faktiskt från någon engelsktalande som mailade. Det blir förstås lite fler som lätt kan begripa om man skriver på engelska...

Man ska dock ha klart för sig att det är en ytterligt liten andel som svarar av alla som intresserat läser t ex en artikel. Hörde någon gång att man i reklamsammanhang räknar med "2% träff" - här är det på sin höjd 2 promille, medan kanske 20 % blir intresserade.

Jag är skeptisk till 'sociala medier' men kanske är det inte så dumt med "Gilla"-knappen om den gör det lättare för människor att uttrycka sitt intresse.
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Inläggav plåtmonster » 2012-11-11 17:50:59

Gilla knappen blir ett slags popularitetstävling där innehållet kommer i skymundan.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav gadas » 2012-11-11 18:00:09

plåtmonster skrev:Gilla knappen blir ett slags popularitetstävling där innehållet kommer i skymundan.

Helt riktigt, men det blir åtminstone lättare att höra av sig...
gadas

Inläggav MolkomAnnor » 2012-11-11 18:15:28

Autismsmurfen skrev:Tycker ni också att det är jobbigt om någon annan inte också blir nyfiken och engagerad när ni försöker starta en diskussion?

Haha, ja det blir jag verkligen.

Men faktum är att det är en av mina specialiteter, att starta diskussioner eller samtal. Är bra på att både lyssna, fråga och dra igång diskussioner som blir levande. Självklart händer det att jag träffar eller umgås med människor som inte delar mina specialintressen, och jag kan aldrig förstå vad felet är på dem. Men till saken hör att jag är intresserad av det mesta ändå.

På sistone har jag dock lidit av att människor inte kan samlas runt mitt intresse i en specifik artist. Försöker få dem att också tycka att den här artisten är fantastisk, men jag får inte särskilt bra respons och jag kan aldrig förstå varför. Men med åren har jag börjat inse att människor tycker olika, helt enkelt. Desto svårare att ta in konkret.
MolkomAnnor

Anslöt: 2010-12-08

Inläggav SgtArdbeg » 2012-11-15 19:29:33

Det har jag i stort sett slutat med! :-)
Förutom att jag desperat försöker diskutera värmepumpar med min fru...
SgtArdbeg

Anslöt: 2012-08-17

Inläggav Gafsan » 2012-11-16 9:16:38

Jag känner inte igen det där. Jag tror att jag aldrig har försökt starta någon diskussion, faktiskt. Jag förstår inte poängen med det. När jag pratar med andra så handlar det antingen om ett utbyte av information eller så är det bara "socialprat" eller en kombination.

Ibland kan det ju bli diskussioner ändå, när man har olika erfarenheter eller åsikter om saker, men det är aldrig mitt syfte med att säga något.

Hur gör man när man startar en diskussion? Hur vill man att andra ska reagera?
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav SgtArdbeg » 2012-11-16 11:34:25

Jag avslutar fler diskussioner än jag startar!
Är mer för att häva ur mig "One Liners" som sätter stopp för vidare diskussion :-)
Rätt ofta handlar dock mina One Liners om nåt helt oväsentligt...
SgtArdbeg

Anslöt: 2012-08-17

Inläggav gadas » 2012-11-16 22:58:30

SgtArdbeg skrev:Jag avslutar fler diskussioner än jag startar!
Är mer för att häva ur mig "One Liners" som sätter stopp för vidare diskussion :-)
Rätt ofta handlar dock mina One Liners om nåt helt oväsentligt...

Mina OneLiners handlar om obestridliga allmänintressen och består i oantastliga slutsatser... :wink:
gadas

Inläggav Hildurrr » 2012-11-28 8:31:36

Jag känner igen mig här, men jag kan också förstå att gemene man hellre småpratar eller pratar om väder än det som intresserar mig, t.ex rysk historia. Jag skulle själv känna likadant om någon börjar prata fotboll med mig.
Hildurrr

Anslöt: 2012-06-02

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in