Ny intressant forskning: (om AS och andra åkommor)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Safek » 2012-11-13 11:23:15

Jag själv är diagnoserad med autism och är per datum under utredning om jag även är bipolär.

Israeliska forskare har visat att de inte är så långt ifrån varann som man tidigare har trott-
http://unitedwithisrael.org/israeli-doc ... ism-links/

"Based on studies conducted in both Israel and Sweden, children whose parent or sibling had schizophrenia were 2.6 to 2.9 more likely to have autism, while children whose parent or sibling had bipolar were 1.6 to 1.9 more likely to have autism, Fox News reported. Three data sets, two based in Sweden and one based in Israel, were used for this study to uncover the link between these mental illnesses. “We found the same results in all three data sets,” Weiser noted.

Weiser believes that this study sheds new light on the genetics of these disorders and may lead to further research on this topic. He thinks that the connection between these illnesses could be the “missing link” regarding our knowledge of autism spectrum disorders. “It’s been questioned for many years, whether there’s a relationship” between schizophrenia and autism, said Dr. Andrew Zimmerman, a neurologist from the Lurie Center for Autism at Massachusetts General Hospital for Children in Lexington, Massachusetts. This Israeli study has succeeded to answer this question to some extent. "

Admin: förtydligade rubriken

Admin: flyttade tråden från Att leva som Aspergare
Safek

Anslöt: 2010-09-10

Ny intressant forskning:

Inläggav Safek » 2012-11-13 15:42:42

Här finns den fullständiga-tror original-artikeln

http://archpsyc.jamanetwork.com/article ... id=1206780

Context The clinical and etiologic relation between autism spectrum disorders (ASDs) and schizophrenia is unclear. The degree to which these disorders share a basis in etiology has important implications for clinicians, researchers, and those affected by the disorders.

Objective To determine whether a family history of schizophrenia and/or bipolar disorder is a risk factor for ASD.

Design, Setting, and Participants We conducted a case-control evaluation of histories of schizophrenia or bipolar disorder in first-degree relatives of probands in 3 samples—population registers in Sweden, Stockholm County (in Sweden), and Israel. Probands met criteria for ASD, and affection status of parents and siblings for schizophrenia and bipolar disorder were established.

Results The presence of schizophrenia in parents was associated with an increased risk for ASD in a Swedish national cohort (odds ratio [OR], 2.9; 95% CI, 2.5-3.4) and a Stockholm County cohort (OR, 2.9; 95% CI, 2.0-4.1). Similarly, schizophrenia in a sibling was associated with an increased risk for ASD in a Swedish national cohort (OR, 2.6; 95% CI, 2.0-3.2) and an Israeli conscription cohort (OR, 12.1; 95% CI, 4.5-32.0). Bipolar disorder showed a similar pattern of associations but of lesser magnitude.

Conclusions Findings from these 3 registers along with consistent findings from a similar study in Denmark suggest that ASD, schizophrenia, and bipolar disorder share common etiologic factors.
Safek

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-11-16 19:20:44

Jag kände bara till att det fanns indikationer på att ADHD och Tourette hänger ihop med bipolär sjukdom. Å andra sidan så tenderar ju olika npf att hänga ihop, så det låter ju rimligt.

Jag har ett antal bipolära släktingar och har Asperger, ADHD och Tourette.
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav plåtmonster » 2012-11-16 20:12:49

Kanske bipolär depp/eufori blir inzoning på ett ämnesområde i asperger?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav LILITH_ » 2012-11-16 20:53:03

De flesta med diagnosen schizofreni som jag träffat på har även framstått som rätt så autistiska eller haft tydliga tecken på AS. De har oftast varit avvikande långt innan schizofrenin brytit ut, avvikande på ett npf-igt sätt - uppenbart för den som kan sin npf-symptomatik.

Att ha en autismspektrumstörning borde vara en riskfaktor att utveckla det som benämns schizofreni. Sårbarheten att falla igenom med psykoser eller katatona tillstånd tidigt i livet är ju klart större för någon som redan från födseln är sårbar för både psykiska och fysiska påfrestningar, som fallet är inom npf. Ju större sårbarhet, desto större risk för återkommande psykoser. Upprepade psykoser skadar hjärnan vilket till slut blir ett kroniskt tillstånd: schizofreni.
För att inte tala om den vårdmiljö som råder på psykiatriska avdelningar som inte direkt gör någon friskare, tvärtom blir nog många patienter med npf-problematik och samtidig akut psykos kraftigt försämrade under vårdtiden vilket ytterligare bidrar till att psykosen aldrig riktigt läker ut och/eller återkommer för att till slut bli kronisk.

Hur kan man utesluta att föräldrar eller syskon med schizofreni faktiskt inte haft odiagnostiserad autism/AS i första hand?
Det känns bakvänt att se det som att schizofreni hos föräldrar eller syskon ökar risken för ASD.
LILITH_
f.d Eyes wide open

Anslöt: 2009-12-26

Inläggav Safek » 2012-11-16 23:35:45

LILITH_ skrev:Hur kan man utesluta att föräldrar eller syskon med schizofreni faktiskt inte haft odiagnostiserad autism/AS i första hand?

Det är en legitim fråga- eftersom det är relativt ovanligt att en person har/får båda diagnoser.

Delar dina erfarenheter kring personer med schizofreni.
Safek

Sv: Ny intressant forskning: (om AS och andra åkommor)

Inläggav Nargil » 2012-11-17 15:17:47

Min farfar och faster har/hade bipolär och det var ju långt innan AS-diagnoser gavs. Innan min autismspektrumdiagnos diskuterade och utredde jag bipolär med min läkare men konstaterade att jag inte hade det, har aldrig haft tydliga manier. Misstanken var för att jag är så ojämn i vad jag presterar på arbetet. Känns som det finns mycket kvar att lära om psykiska diagnoser. Ibland överlappar ju diagnoskriterier mycket, ibland kan det säkert finnas gemensamma orsaker och i många fall är säkert uppdelningen av åkommor dålig. Den enda jag känner som jag vet har schizofreni, misstänker jag även har AS (men vill inte bli utredd för det tror det '' bara'' är social fobi).

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Nargil

Anslöt: 2012-04-14

Återgå till Aspergare och vården

Logga in