En orolig undran (om sjukersättning och jobb)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

En orolig undran (om sjukersättning och jobb)

Inläggav annika_j68 » 2012-11-13 12:03:16

Hej!

Jag vet inte om jag har hamnat på rätt plats i cyberrymden när det gäller min fråga, men jag prövar här i alla fall. Först och främst har jag asperger, vilket är orsaken att jag väljer det här forumet. Det är så att jag har otroligt mycket ångest just nu för en situation som jag befinner mig i eller snarare som jag av en slump fick reda på att jag befinner mig i.

Jag har icke tidsbegränsad sjukersättning sedan 2002 eller 2003. I juni slängde jag ihop en hemsida åt ett företag. Eftersom jag fick möjlighet att påbörja det arbetet utan att lova att jag skulle fixa det klarade jag av att hantera detta. Jag fick 20 000 kronor för arbetet, vilket inte överstiger gränsen för vad jag får tjäna utan att det påverkar min sjukersättning. Sedan ska jag få några kronor för att jag lägger in en artikel i veckan åt de, men fortfarande inte över basbeloppet.

Idag råkade jag hamna på en sida med en information som jag inte har uppfattat tidigare. Nämligen att man har rätten att tjäna ett basbelopp per år som jag kände till, men att man måste ansöka om det innan och det har jag inte haft någon aning om.

Nu är jag orolig att det här ska bli mitt sista hela år i mitt liv, för om detta kommer att medföra konsekvenser för min sjukersättning fixar jag inte mer. Jag orkar inte dra hela min livs historia, men det har varit ett rent helvete sedan barnsben och jag har inte haft någon tid utan en tröstlös kamp. Min diagnos utgör bara en bråkdel av de problemen.

Så min fråga är vad jag borde göra?

Tack på förhand
Annika

Admin: förtydligade rubriken
annika_j68
Ny medlem

Anslöt: 2012-11-13

En orolig undran

Inläggav Archpsyche » 2012-11-13 12:59:26

Ring och prata med dem. Försäkringskassan är sällan omöjlig ( i motsats till vad som står i tidningarna).
Archpsyche

Anslöt: 2012-10-07

En orolig undran

Inläggav DIProgan » 2012-11-13 14:19:30

Ring Försäkringskassan anonymt och fråga på det sättet om det är ok. När du fått ok då kan du avslöja dig :P
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

En orolig undran

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-13 23:19:29

Du måste kontakta Försäkringskassan men du bör inte ringa dem utan helst skicka ett brev där du beskriver hur det har gått till och att det är en missuppfattning från din sida om vilka regler som gäller. Anledningen är att de då kommer att ha din version dokumenterad samt att det är du som har tagit kontakt och påpekat det hela och de inte kan förbise det.

Eventuellt kan du först be någon annan ringa för dig eller låtsas ringa för någon annans räkning och få reda på hur du ska gå till väga.

I vilket fall bör du ta tag i saken så fort du kan så att du inte blir upptäckt och betraktad som "fuskare".
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

En orolig undran

Inläggav plåtmonster » 2012-11-13 23:48:48

Ring och kolla anonymt först vad som verkligen gäller.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

En orolig undran

Inläggav annika_j68 » 2012-11-14 1:34:07

Hej igen!

Jag förstår ju att jag måste ta kontakt med de, men hade hoppats att det fanns någon skrift om hur de hanterar ett sådant ärende när det uppenbarligen inte handlar om fusk. Det finns ju knappast någon anledning till fusk eftersom jag lika gärna hade kunnat skicka in ansökan om jag känt till det, för jag får ju jobba och tjäna det jag har tjänat.

Det som får mig att dra på det är att om de gör en drastisk åtgärd och drar in min sjukersättning eller liknande så är mitt liv slut från den dagen. Med den vetskapen skulle jag hellre ha t ex några månader kvar i livet.

Sen är det så att jag har stora svårigheter med att prata i telefon. Det flyr jag från så mycket det går. Samtidigt skulle jag vilja ha svaret på min fråga direkt från just FK.

Mvh
Annika
annika_j68
Ny medlem

Anslöt: 2012-11-13

En orolig undran

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-14 1:59:30

Nej dittt liv skulle inte vara slut om även något sånt skedde. Du skulle bara hamna i en oerhört svår situation men då handlar det om att kolla om man kan överklaga och uttömma alla möjligheter till hjälp.

Nu tror jag ju inte att det är just det som kommer att ske men antagligen en del annat obehagligt krångel och säker kan man aldrig vara när det gäller Försäkringskassan.

Här är länk till ett dokument som det eventuellt kan stå något i: http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm ... OD=AJPERES

Men jag är inte säker. Om du har haft sjukersättning såpass länge som du säger kallades det väl för sjukpension och då är det kanske ytterligare en uppsättning regler???
Bjäbbmonstret

En orolig undran

Inläggav Titti » 2012-11-14 2:22:33

Försäkringskassan skriver på sin hemsida att

Börja arbeta direkt

När du har skickat in din ansökan kan du börja arbeta direkt. Du behöver inte vänta på ett beslut från oss.

vilket ger dig en öppning att säga att du har skickat in en ansökan och fortfarande väntar på svar på den - men att du i enlighet med vad de säger har börjat arbeta så som du ansökte om utan att vänta på beslut.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

En orolig undran

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-14 10:42:21

Avvaktar
Bjäbbmonstret

En orolig undran

Inläggav Zima33 » 2012-11-14 18:13:45

Titti skrev:Försäkringskassan skriver på sin hemsida att

Börja arbeta direkt

När du har skickat in din ansökan kan du börja arbeta direkt. Du behöver inte vänta på ett beslut från oss.

vilket ger dig en öppning att säga att du har skickat in en ansökan och fortfarande väntar på svar på den - men att du i enlighet med vad de säger har börjat arbeta så som du ansökte om utan att vänta på beslut.

Smart! :-)Happy
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in