rensa ut kläder och prylar...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Fighterbabe » 2012-11-11 13:15:46

gadas skrev:
Fighterbabe skrev:Jag får använda våld för att få igen lådorna i garderoben, samtidigt som jag tycker att jag inte har något att ha på mig.
Igår fick jag nog och gick igenom (provade) alla träningsbyxor i en av korgarna och plockade bort 17(!!!) par som blivit för stora. De har jag lagt ut på tradera nu. Skönt att bli av med lite som ändå inte används -bara tar onödig plats!

OBS! Följande är inte ironi mot någon på forumet - utan mot vissa ignoranta NT.

Ja, där ser man att AS använder våld! :wink: Undra på att de inte får igen garderoben med alla lik som finns där - och från vilka har de plockat bort 17 par träningsbyxor... som bara tar onödig plats!?

Märker du ord, eller vad håller du på med?? Det är ju inte så vanligt att NT's märker ord, utan det är typiskt för AS, men jag tror att de flesta här inne förstod vad jag menade?
Fighterbabe

Anslöt: 2007-10-26

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-11-11 19:05:50

Men det där var ju inte riktat mot dig alls, Fighterbabe! Det du skrev var bara inspiration för ett skämt som inte alls har med dig att göra, utan med medias skeva bild av aspergare och folks fördomar i största allmänhet.
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav Hjortronmyr » 2012-11-11 19:38:16

gadas skrev:OBS! Följande är inte ironi mot någon på forumet - utan mot vissa ignoranta NT.

Ja, där ser man att AS använder våld! :wink: Undra på att de inte får igen garderoben med alla lik som finns där - och från vilka har de plockat bort 17 par träningsbyxor... som bara tar onödig plats!?

Haha, det var roligt ju! =)
Hjortronmyr

Anslöt: 2012-10-24

Inläggav Gafsan » 2012-11-11 19:46:34

Den här tråden inspirerade mig till att äntligen ta tag i mitt garderobskaos. Eller, kaos är väl för mycket att ta i, det har varit hyfsad ordning men fruktansvärt trångt i garderoberna, så jag har "invaderat" garderoberna i barnens rum och i hallen med mina grejor helt enkelt för att de inte fått plats i de garderober som är avsedda för mina kläder. Och det är jättedumt för det lediga utrymmet i de garderoberna behövs till andra saker! Dessutom kändes det som om jag inte hade nånting att ha på mig trots att garderoberna svämmade över av kläder... jag mådde verkligen dåligt av situationen.

Men nu! Idag satte jag igång, slog på lite bra musik och satte igång att gå igenom lådor och skåp. Det tog några timmar men jäklar så skönt att ha det gjort! Resultatet: Två stora kassar med kläder att kasta bort, två stora kassar med kläder att skänka till loppis, och fem (FEM!!!) fulla flyttkartonger med sommarkläder och kläder som mystiskt krympt i garderoben.... (mitt stora projekt just nu är att bli frisk från mina ätstörningar och lära mig att äta vad som helst utan att få ångest. Just för ögonblicket väger jag därför lite mer än jag brukar och kan alltså inte ha mina vanliga kläder. Jag vet inte vad jag kommer att väga när jag är klar med "operation allätare" så jag vill inte göra mig av med några kläder. Men nu kan minikläderna få bo i förrådet tills jag vet.)

Så himla härligt! Jag har också passat på att shoppa lite snygga kläder i min nuvarande storlek, så nu är min garderob riktigt trevlig. Lite lagom halvfull, och alla kläder som finns där är lagom stora, snygga och hela! Yesssssss.... :D

Jag kan verkligen rekommendera att ta tag i garderobsröran, det känns helt suveränt när det väl är klart!!

Mitt bästa tips: Keep it simple. Själv är jag t.ex. jättedålig på att sälja kläder, det blir helt enkelt inte av och så blir kläderna liggande i evigheter för att jag inte kommer mig för att sälja dem. Så jag kånkar oftast iväg grejorna till en loppis som drivs av en välgörenhetsorganisation. Jag får visserligen inga pengar, men det kan det vara värt att slippa det dåliga samvetet som jag får när jag vet att jag borde sälja grejor men inte kommer mig för... plus att det känns bra att pengarna för kläderna kommer går till bra saker.
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav rapchic » 2012-11-12 7:23:04

minns inte om nån har sagt det men om man lagar kläder ska man inte ha kläderna som ska lagas i garderoben, det förstör bara då man är stressad.
jag har några skåp med lagningskläder och tyger i tvätt/systugan.
däremot vågar jag inte slänga/ge bort kläder som jag inte använder för tillfället då jag har olika sommar/vinter vikter och då behöver man allt tyvärr :oops: (däremot sånt som är helt ur sesong åker nån annan stans)
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-12 14:36:27

Man börjar med att göra en bra låtlista som räcker två timmar.
Ösig snabb musik, gärna punk eller Wagner, det är bra städmusik.

Sen äter man en rejäl kolhydratladdning så man får upp energin. En tallrik havregrynsgröt eller fem knäckebröd. Efter en och en halv timme ungefär har energin börjat komma ut i blodet så då är det bara att sätta igång.

Denna metod är perfekt för aspergare med igångsättningsproblem, det funkar i vart fall utmärkt för mig och musiken suggererar en att fortsätta städa.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Fighterbabe » 2012-11-13 23:18:36

KrigarSjäl skrev:Man börjar med att göra en bra låtlista som räcker två timmar.

Sen äter man en rejäl kolhydratladdning så man får upp energin. En tallrik havregrynsgröt eller fem knäckebröd. Efter en och en halv timme ungefär har energin börjat komma ut i blodet så då är det bara att sätta igång.

Denna metod är perfekt för aspergare med igångsättningsproblem, det funkar i vart fall utmärkt för mig och musiken suggererar en att fortsätta städa.

Och då har man bara 30 minuter på sig att städa innan låtlistan är slut. Hinner man det?
Fighterbabe

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-13 23:24:58

Fighterbabe skrev:

Och då har man bara 30 minuter på sig att städa innan låtlistan är slut. Hinner man det?

Du börjar med att äta. Efter ca en och en halv timme drar du på låtlistan och städar. Menar du att du inte förstod det?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Fighterbabe » 2012-11-13 23:56:22

KrigarSjäl skrev:
Fighterbabe skrev:

Du börjar med att äta. Efter ca en och en halv timme drar du på låtlistan och städar. Menar du att du inte förstod det?

Personligen skulle jag ha laddat upp med musiken. Precis som om man ska gå ut, så kanske man förfestar hemma. Troligtvis med musik. Men alla är vi olika!
Fighterbabe

Inläggav kvicksilver » 2012-11-14 1:03:26

Tack för tipset, ska prova den nästa gången det är dags för att städa. (vilket lär vara ganska snart för min del med tanke på skicket i rummet).
kvicksilver

Anslöt: 2011-02-19

Inläggav Savanten Svante » 2012-11-14 1:07:59

Aspieträff kanske?

Där man lägger ut sina utrangerade saker och jox, kläder, specialintressen, filmer, nallar på bord.

Allt gratis, man betalar med sina grejer.

I korthet, man lägger ut vad man inte vill ha, och plockar åt sig vad man vill ha!

Somliga blir av med skräp, somliga fyndar saker och slipper köpa!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-11-14 21:03:43

Savanten Svante skrev:Aspieträff kanske?

Där man lägger ut sina utrangerade saker och jox, kläder, specialintressen, filmer, nallar på bord.

Allt gratis, man betalar med sina grejer.

I korthet, man lägger ut vad man inte vill ha, och plockar åt sig vad man vill ha!

Somliga blir av med skräp, somliga fyndar saker och slipper köpa!

Jag ser risken att de som redan är i farozonen för att bli horders får ännu mer bråte att trängas med hemma... Men... annars är det ju genialt! För mig skulle det nog också vara lättare att göra mig av med saker om jag visste att de kom till användning. Det känns mindre som resursslöseri då. Jag hoppas att jag inte skulle komma hem med mer än jag släpade dit.
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav plåtmonster » 2012-11-14 22:43:23

Det är bra att ha saker. Det är ännu bättre att ha saker som man faktiskt använder ;)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in