Hur korrupta är svenska företag?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2012-11-12 16:26:41

Inte håller svenska företag på med mutor?

SvD skrev:Svenska företag befinner sig på flera av världens mest korruptionsdrabbade marknader. Samtidigt har Sverige fått svidande kritik från OECD för brister i arbetet mot mutor utomlands. Handelsminister Ewa Björling menar att svenska företag måste bli mer uppmärksamma på korruptionsproblemen – men slår ifrån sig kritiken från OECD.
- - -
–Jag tror inte att våra stora svenska företag mutar sig till framgångar. Ericsson var till exempel väldigt tydligt med det när jag pratade med dem häromdagen. Men de poängterade också att ett företag aldrig kan garantera ner på lägsta nivå att ingen någonsin tar emot en muta eller på något sätt är korrupt. Jag tror att det är en omöjlighet för ett företag som har tiotusentals anställda att ha den kontrollen.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sv ... 635310.svd

Men att svenska företag mutar sig till framgångar, det skriver professor Mårten Schulz om i en krönika:

DN skrev:Olja mot mat-programmet sattes upp för att lindra de negativa effekter som sanktionerna mot Saddam Husseins Irak innebar för den irakiska civilbefolkningen. I samband med detta tilläts företag att göra ­affärer med Irak. Ett sär­skilt regelsystem sattes upp för att kontrollera att inte dessa affärer kom i konflikt med syftena bakom sanktionerna.

I efterhand har det visat sig att Olja mot mat-programmet präglades av massiv korruption. Företag från olika delar av världen betalade under bordet till Saddam Husseins allierade för att få del av de lukrativa kontrakten. Det handlade om stora pengar. Pengar som hamnade i just de fickor som FN inte ville att de skulle hamna i. De fickor som man befarade finansierade massförstörelsevapen och terrorism.

Domen från Eskilstuna tingsrätt handlar om hur några av de högsta företrädarna för ett av Sveriges mest omhuldade företag, Volvo, smorde diktaturen för att få tillgång till Irakmarknaden. Flera miljoner kronor stoppade Volvo­direktörerna ned i Saddam Husseins (och hans anförvanters) fickor, fann tingsrätten.
http://www.dn.se/nyheter/marten-schultz ... moralen-ut

Det gäller givetvis inte bara Volvo. Men jag antar att företagen kan urskulda sig med att de bara anpasar sig till utländsk affärskultur.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Archpsyche » 2012-11-12 18:37:06

Företag är som människor. Man gör det man behöver och det man kommer undan med. I Sverige finns kontroll på ett sätt som inte finns på andra ställen.
Archpsyche

Anslöt: 2012-10-07

Inläggav Flawed » 2012-11-12 18:44:05

Kommunalnivån borde vara känslig för typ nepotism när det gäller upphandlingar och byggkontrakt.
Jag tror att Sverige är mer korrupt än vad vi tror.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav nallen » 2012-11-12 19:55:57

Är det värt att offra stora exportaffärer bara för att man vill känna sig högstående och obstinat vägrar betala det som är brukligt på vissa områden och marknader?
Jag tycker det verkar allmänt korkat.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Vildsvin » 2012-11-12 22:49:21

Flawed skrev:Kommunalnivån borde vara känslig för typ nepotism när det gäller upphandlingar och byggkontrakt.
Jag tror att Sverige är mer korrupt än vad vi tror.

Nja, finns det en fungerande opposition i kommunen kommer den att hugga på tveksamma upphandlingar. Ett betydligt större problem är hur kommunen anställer folk. Att personalens barn går före till sommarjobben är ju en klassiker.

Sen också att vissa särintressen gynnas, det är ju viktigt att stötta idrottsföreningar som barn åt politiker från samtliga partier deltar i. Färre politikerbarn behöver stödundervisning så det är inte en lika angelägen verksamhet.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav plåtmonster » 2012-11-12 22:53:52

Skulle vara intressant om man utredde om de aktiviteter som t.ex politiker tycker om är osedvanligt premierade ;)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Moggy » 2012-11-12 23:06:41

Håller med Archpsyche och Nallen.

Ska svenska företag vara med och leka så gäller det att anpassa sig till spelreglerna annars blir det inget. Det som genererar inkomster till Sverige är bra.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Alien » 2012-11-13 0:01:48

nallen skrev:Är det värt att offra stora exportaffärer bara för att man vill känna sig högstående och obstinat vägrar betala det som är brukligt på vissa områden och marknader?
Jag tycker det verkar allmänt korkat.

Är det korkat med moral? Jag för del skulle må dåligt att jobba i ett företag om jag visste om mutorna. (Den som larmar gör rätt.)

Särskilt smart verkar det inte vara i fallet jag citerade heller:
DN skrev:I efterhand har det kostat. Enligt en uppgift betalade Volvo för flera år sedan närmare 20 miljoner dollar i böter till USA för sanktionsbrotten, samt tvingades dessutom utge de vinster som Volvos dotterbolag erhållit genom avtalen. Och så kom till slut domen från Eskils­tuna, i vilken Volvodirektörerna fälldes till straffansvar för grovt sanktionsbrott – den första domen rörande detta allvarliga brott från en svensk domstol.
http://www.dn.se/nyheter/marten-schultz ... moralen-ut
Alien
Moderator

Inläggav Archpsyche » 2012-11-13 0:04:49

All moral är inte korkad. Men att inte ta seden dit man kommer är korkat. I vissa länder är mutor självklara, bara att anpassa sig efter det.
Archpsyche

Inläggav Moggy » 2012-11-13 0:10:22

Alien skrev:
Är det korkat med moral? Jag för del skulle må dåligt att jobba i ett företag om jag visste om mutorna. (Den som larmar gör rätt.)

Det är aldrig rätt att tjalla på arbetskollegor och att sabba för de som betalar ens lön. Iaf inte om lönem är så pass bra att den motiverar den moraliska gråzonen man sysslar med.
Moggy

Inläggav plåtmonster » 2012-11-13 0:12:12

Mutor suger, men man får tänka igenom konsekvenserna på helheten för de olika handlingsalternativen.
plåtmonster

Inläggav Alien » 2012-11-13 0:31:45

Moggy skrev:
Alien skrev:

Det är aldrig rätt att tjalla på arbetskollegor och att sabba för de som betalar ens lön. Iaf inte om lönem är så pass bra att den motiverar den moraliska gråzonen man sysslar med.

Jag anser att det är fel att låta lojaliteten med arbetsgivare och kolleger och privatekonomi gå före såväl lagen som ens eget samvete. Även om jag vet att de flesta gör så; de som har större integritet är i minoritet. Och brukar få lida för det, som "fången på fyren".
Alien
Moderator

Inläggav atoms » 2012-11-13 5:38:46

Archpsyche skrev:Företag är som människor. Man gör det man behöver och det man kommer undan med. I Sverige finns kontroll på ett sätt som inte finns på andra ställen.

Företag är inte mänskliga även om de genom reklam och pr försöker sälja sina produkter genom att vädja till våra känslor; välkommen till Bregottfabriken.

Moggy skrev:Håller med Archpsyche och Nallen.

Ska svenska företag vara med och leka så gäller det att anpassa sig till spelreglerna annars blir det inget. Det som genererar inkomster till Sverige är bra.

Jag tycker att svenska företag ska verka inom lagens råmärken och inte fiska i grumliga vatten som i fallet med TeliaSonera. Kan pedofiler lagföras i Sverige för övergrepp begångna på andra sidan jordklotet så tycker jag att företag ska behandlas lika.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav plåtmonster » 2012-11-13 5:48:01

Företag bidrar till BNP medan pedofiler inte gör det. Lika inför lagen.. my ass ;)

Större företag beter sig alltför ofta som en psykopat. Och det enda språk som går fram är ekonomisk smärta.
plåtmonster

Inläggav Archpsyche » 2012-11-13 11:29:12

Man märker efter ett tag att man inte kan vara hela världens samvete. Om jag kan göra mig en hacka i ett annat land där reglerna och kontrollerna inte är så hårda, så gör jag det. Människor som överdriver laglydnad och moralisk efterlevnad brukar bli fattiga, ensamma och bittra. Det viktiga är att man gör som de andra gör.
Archpsyche

Inläggav nallen » 2012-11-13 13:02:15

Archpsyche skrev:Man märker efter ett tag att man inte kan vara hela världens samvete.

Det verkar inte som det här landet, som kollektiv, har lärt sig den läxan ännu.
nallen

Inläggav nallen » 2012-11-13 13:03:52

Alien skrev:Är det korkat med moral?

Inte nödvändigtvis, men det är korkat att förlora stora affärer för att få känna sig moraliskt högtstående.
nallen

Inläggav kvicksilver » 2012-11-13 13:07:29

Moggy skrev:Det är aldrig rätt att tjalla på arbetskollegor och att sabba för de som betalar ens lön. Iaf inte om lönem är så pass bra att den motiverar den moraliska gråzonen man sysslar med.

Gäller det resonemanget även i säg Caremafallet eller andra vårdskandaler som har varit beroende av "whistleblowers" för att bli kända för allmänheten?
kvicksilver

Anslöt: 2011-02-19

Inläggav atoms » 2012-11-14 4:31:07

Archpsyche skrev:Man märker efter ett tag att man inte kan vara hela världens samvete.

Jaha, betyder det att du tidigare har försökt att se lite längre än till din egen plånbok?

Archpsyche skrev:Om jag kan göra mig en hacka i ett annat land där reglerna och kontrollerna inte är så hårda, så gör jag det.

Och det medger du alldeles oförblommerat; lite skrytsamt, tycker jag.

Archpsyche skrev:Människor som överdriver laglydnad och moralisk efterlevnad brukar bli fattiga, ensamma och bittra.

Vad händer med människor av den motsatta falangen då?

Archpsyche skrev:Det viktiga är att man gör som de andra gör.

Det verkar väldigt neurotypiskt.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Zombie » 2012-11-14 4:47:59

nallen skrev:bara för att man vill känna sig högstående och obstinat
nallen skrev:för att få känna sig moraliskt högtstående

Den sortens påhopp omöjliggör effektivt all diskussion. "Vet" man redan allt om motpartens motiv och förståndsgåvor, och det inte direkt är smickrande saker, är det förvånansvärt att man ens försöker diskutera.

Liknande tillskrivningar gör Archpsyche, fast mer subtila.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Archpsyche » 2012-11-14 8:30:12

atoms skrev:

Jaha, betyder det att du tidigare har försökt att se lite längre än till din egen plånbok?

Archpsyche skrev:Om jag kan göra mig en hacka i ett annat land där reglerna och kontrollerna inte är så hårda, så gör jag det.

Och det medger du alldeles oförblommerat; lite skrytsamt, tycker jag.

Archpsyche skrev:Människor som överdriver laglydnad och moralisk efterlevnad brukar bli fattiga, ensamma och bittra.

Vad händer med människor av den motsatta falangen då?

Archpsyche skrev:Det viktiga är att man gör som de andra gör.

Det verkar väldigt neurotypiskt.

Givetvis har jag försökt. Många gånger. Många. Men jag börjar inse hur världen fungerar.

Folk som gör som andra blir rika, omtyckta och framgångsrika. Om jag hade varit NT hade jag tyckt det var lika självklart som att andas. Nu har jag fått komma på det ändå. Det enda som är viktigt är att försöka passa in, hur korkade normerna än är. Då går det bra för en. Jag klarar det ibland, oftast inte. Men när jag gör det kan jag få ett lyckorus av den ömhet och omtanke som sköljer över mig. Det har motiverat mig att försöka passa in, så länge det inte vänder sig i magen.

Däremot skäms jag inte ett dugg för att säga att jag tänjer på alla regler jag kan för att tjäna pengar. Och om jag kom undan med att bryta mot en regel skulle jag göra det. Jag gillar pengar och älskar när det dunkar in sexsiffrigt på kontot som jag får till ibland.
Archpsyche

Inläggav higgspartikel » 2012-11-14 9:00:40

Undrar om inte "korrupta" och "vinstdrivande" i vissa avseenden är synonyma ord... :-)063
higgspartikel

Anslöt: 2012-10-29

Inläggav Archpsyche » 2012-11-14 9:06:10

higgspartikel skrev:Undrar om inte "korrupta" och "vinstdrivande" i vissa avseenden är synonyma ord... :-)063

För människor som inte försörjer sig på den reguljära arbetsmarknaden, kanske. Men inte för folk som lever i verkligheten. Pol Pot visar vad alternativet till ett land med penningekonomi. Företag som inte går med vinst försvinner, och de anställda blir utan arbete.

Resurserna i världen kommer aldrig att räcka till alla. Det gäller att vara smartare och se till att man får sin del av det goda.
Archpsyche

Inläggav Moggy » 2012-11-14 9:14:31

kvicksilver skrev:
Moggy skrev:Det är aldrig rätt att tjalla på arbetskollegor och att sabba för de som betalar ens lön. Iaf inte om lönem är så pass bra att den motiverar den moraliska gråzonen man sysslar med.

Gäller det resonemanget även i säg Caremafallet eller andra vårdskandaler som har varit beroende av "whistleblowers" för att bli kända för allmänheten?

Nä eftersom det där har handlat om företag som misskött sig och inte gjort det dom ska. Dessutom är hela systemet med privata vårdbolag och riskkapitalister fel, sjukvård är praktexempel på sånt som borde drivas av samhället och skattepengar.

Men när det handlar om att svenska företag soka få hem kontrakt och vinster så ska inte moralism få sätta käppar i hjulet för att få ökade inkomst och arbetstillfällen till Sverige. Det enda som händer om vi låter bli det är att nån annan får inkomsterna och jobben går till nåt annat land.
Moggy

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in