Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav slackern » 2012-11-10 1:57:04

Xzirie skrev:
Xzirie skrev:(Själv tycker jag förstås att Alfons skulle gått och polisanmält sig själv)

Vid närmare eftertanke tycker jag förstås att odjuret skulle slitit ut och ätit upp hans lever, men det hade kanske inte blivit ett så bra barnprogram. :-)005

Alfons and the zombie. ;)
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Fortytwo » 2012-11-11 15:30:26

...du skrivit hela ditt gymnasiala projektarbete på en dag (dagen innan deadline).

Eller... vänta nu. Är det aspigt?
Fortytwo

Anslöt: 2012-11-02

Inläggav Kvasir » 2012-11-11 15:31:40

Fortytwo skrev:...du skrivit hela ditt gymnasiala projektarbete på en dag (dagen innan deadline).

Snarare ADHD.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Gafsan » 2012-11-11 15:35:29

Fortytwo skrev:Eller... vänta nu. Är det aspigt?

Ja det tror jag. Igångsättningssvårigheter är väl aspigt. Att kunna prestera fantastiska resultat under (lagom) press men inget alls annars uppfattar jag som rätt typiskt aspigt.
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav Fortytwo » 2012-11-11 16:29:13

Gafsan skrev:
Fortytwo skrev:Eller... vänta nu. Är det aspigt?

Ja det tror jag. Igångsättningssvårigheter är väl aspigt. Att kunna prestera fantastiska resultat under (lagom) press men inget alls annars uppfattar jag som rätt typiskt aspigt.

Ok. Jag kan inte prestera alls (knappt ens inom mina sörsta intressen) om jag inte har ganska stark press på mig. Jag gör allt i sista minuten men det mesta blir helt ok ändå.
Fortytwo

Inläggav Fortytwo » 2012-11-11 16:29:46

Kvasir skrev:
Fortytwo skrev:...du skrivit hela ditt gymnasiala projektarbete på en dag (dagen innan deadline).

Snarare ADHD.

Jag har säkert det också. :-)051
Fortytwo

Inläggav biologic » 2012-11-13 1:38:37

...du börjar sminka dig väldigt sent i förhållande till dina klasskompisar, och lär dig sminktekniker från en dokumentär om TV4:s sminköser som kontrast till tidningen Fridas sminkskola.
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav tassen__ » 2012-11-13 4:02:51

Jag gör sånt. Har Aspergers och ADD :3
tassen__

Anslöt: 2012-11-09

Inläggav rapchic » 2012-11-13 7:08:10

biologic skrev:...du börjar sminka dig väldigt sent i förhållande till dina klasskompisar, och lär dig sminktekniker från en dokumentär om TV4:s sminköser som kontrast till tidningen Fridas sminkskola.

alt. börjar sminka dig lätt (dvs ögonskugga ev highligter) sen slutar för "he e int lönt" eller "ja ä snygg nog"
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Vincent » 2012-11-13 7:35:18

När du alltid försöker hitta lättare lösningar på allt...
Vincent

Anslöt: 2012-11-12

Inläggav Neutrino » 2012-11-13 8:33:17

rapchic skrev:
biologic skrev:...du börjar sminka dig väldigt sent i förhållande till dina klasskompisar, och lär dig sminktekniker från en dokumentär om TV4:s sminköser som kontrast till tidningen Fridas sminkskola.

alt. börjar sminka dig lätt (dvs ögonskugga ev highligter) sen slutar för "he e int lönt" eller "ja ä snygg nog"

Alt. du är 22 och du har fortfarande inte börjat sminka dig.
Neutrino

Anslöt: 2012-04-12

Inläggav earlydayminer » 2012-11-13 9:03:24

Ni kanske inte behöver det? :-)Happy
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav rapchic » 2012-11-13 9:41:44

earlydayminer skrev:Ni kanske inte behöver det? :-)Happy

jo jag vet (fanns en tjej som trodde att jag alltid sminkade mig när jag var yngre tex)
men enligt normen "ska" man ju sminka sig
rapchic

Inläggav earlydayminer » 2012-11-13 10:00:20

rapchic skrev:
earlydayminer skrev:Ni kanske inte behöver det? :-)Happy

jo jag vet (fanns en tjej som trodde att jag alltid sminkade mig när jag var yngre tex)
men enligt normen "ska" man ju sminka sig

Skit i normen. Dessutom är neutralt oerhört underskattat. Ofta så blir sminkandet ett faktum när man börjar pyssla med ögonbrynen, skulle jag tro. Det är ofta mycket ifyllningar och det verkar bero på att man förminskat ögonbrynen för mycket. I övrigt handlar det väl om att framhäva sina attribut, få kindenbenen att synas mer och läpparna att stå ut i kontrast till resten och framhäva glimten i ögat och ögonfärgen genom eyeliner och ögonskugga.

Men det finns så många vackra människor som inte behöver sminka sig. Man blir "fulare" utan smink om man sminkat sig mycket främst för att man anpassat ansiktet efter sminket. Skulle jag tro.

På island var det vanligt med tjocka väl ifyllna ögonbryn. Såg väldigt underligt ut, men det verkade vara grejen där. Och jag har börjat se alltmer tjejer här i Sverige som vill ha tjockare ögonbryn.

En gång i tiden var det smala som gällde.

Nej, kör på neutralt om ni verkligen vill det och kan normen inte se er skönhet så är det inte er det är fel på.
earlydayminer

Inläggav rapchic » 2012-11-13 10:06:44

jag sminkar ju inte mig, möjligen nån gång då det är speciellt (tex nyår) men max 1 gång/år blir det väl och då är det för mig (enligt principen omväxling förnöjer)

men jag förstår lite att såna som inte har så mkt färg i ansiktet vill sminka sig bara det inte går överstyr.
rapchic

Inläggav earlydayminer » 2012-11-13 10:17:45

rapchic skrev:jag sminkar ju inte mig, möjligen nån gång då det är speciellt (tex nyår) men max 1 gång/år blir det väl och då är det för mig (enligt principen omväxling förnöjer)

men jag förstår lite att såna som inte har så mkt färg i ansiktet vill sminka sig bara det inte går överstyr.

Du gör exakt som du vill, jag försöker inte klämma till någon. Bara det att neutrala, eller rättare sagt: det naturliga är vackert. Ofta använder vi ögonen till att finna fel, så klart är det tolkningar vi gör - men om man vänder på det och försöker se det vackra så kommer man kunna se sitt ansikte på ett annat sätt. Dessutom kan det räcka med att man bara skiftar frisyr för att framhäva käkben eller panna.

Aja.

(du vet att du är en aspie när)...du är en aspiekille och tror du vet vad du pratar om när det kommer till sminkning. :lol:
earlydayminer

Inläggav rapchic » 2012-11-13 10:20:59

earlydayminer skrev:---klipp---
(du vet att du är en aspie när)...du är en aspiekille och tror du vet vad du pratar om när det kommer till sminkning. :lol:

:lol: :lol:
rapchic

Inläggav Someone » 2012-11-13 14:45:50

Neutrino skrev:... du är hungrig och vill äta frukost men vägrar gå till köket (i studentkorridor) eftersom du hör att någon annan är där. Du bestämmer dig helt enkelt för att vara hungrig lite till istället för att obekvämt behöva småprata med personen som befinner sig i köket.

Hänt mig många gånger när jag vaknat sent och någon i familjen har vänner över. Brukar stanna kvar i rummet tills de gått.
Someone

Anslöt: 2012-04-09

Inläggav Someone » 2012-11-13 14:57:40

Swesse skrev:...när du har lyssnat på samma låt i 10 timmar under en dag.

Folk börjar klaga eftersom jag i stort sett bara lyssnat på en låt i över 2 månader nu. Är en låt bra så varför inte liksom.
Someone

Anslöt: 2012-04-09

Inläggav Zima33 » 2012-11-13 17:11:00

Neutrino skrev:
rapchic skrev:

Alt. du är 35 och du har fortfarande inte börjat sminka dig.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav biologic » 2012-11-13 21:14:12

rapchic skrev:men jag förstår lite att såna som inte har så mkt färg i ansiktet vill sminka sig bara det inte går överstyr.

När man inte har några ögonbryn eller ögonfransar (eller ja, det ser ut så då de är så ljusa) så tycker jag faktiskt att det kan vara förlåtet. Folk frågar om jag är sjuk när jag inte är sminkad. :wink:
biologic

Inläggav elle » 2012-11-13 21:36:46

Zima33 skrev:
Neutrino skrev:
rapchic skrev:alt. börjar sminka dig lätt (dvs ögonskugga ev highligter) sen slutar för "he e int lönt" eller "ja ä snygg nog"

Alt. du är 35 och du har fortfarande inte börjat sminka dig.

alt. du tycker det är kul med blå ögonskugga men inte kul att ha läppstift för du ser ut som en docka när du har läppstift på dig.
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav biologic » 2012-11-17 2:14:48

...du ägnar en fredagkväll åt att entusiastiskt titta på bilder av svenska kungars uppstoppade stridshästar från 1600-talet och framåt.
biologic

Inläggav Flinta » 2012-11-17 18:45:59

..du känner dig smutsig och ofräsch med smink o undviker d därför. Dessutom tar d tid, pengar o energi som du väljer lägga på annat.

..du aldrig har burit smink annat när din förälder sminkade dig ngn gång som liten.

..du i praktiken inte kan hantera ett läppstift (svårt med finmotorik), och har noll intresse eller kunskaper av resp om mascara, ögonskugga, puder osv och hur dessa brukar användas i praktiken.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in