Låt dom arbetslösa bygga en ny stad

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav DIProgan » 2012-11-12 8:57:29

plåtmonster skrev:Vägen till internationell konkurrensförmåga är utbildning och kvalificerade jobb. Visst några måste sopa gatorna (tills robotar kan det). Men på det stora hela är det inte en väg framåt.
Det största problemet av alla rent ekonomiskt är att få länder att sluta utnyttja arbetskraft under slaveriaktiga förhållanden så att också alla länder kan konkurera med utbildning etc.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav plåtmonster » 2012-11-12 9:02:00

Slaveri fungerar sälla lika effektivt som utbildad arbetskraft. Visst man kan säkert få odlat mat och vägar byggda. Men vill man bygga rymdraketer och nanoteknik är det rätt impotent.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav rapchic » 2012-11-12 9:06:20

plåtmonster skrev:@rapchic, Vad är det för grannkommun och sysselsättning?

Vägen till internationell konkurrensförmåga är utbildning och kvalificerade jobb. Visst några måste sopa gatorna (tills robotar kan det). Men på det stora hela är det inte en väg framåt.

jag minns inte vilket slags jobb det var (förutom lågavlönat) men det var i sorsele iallafall.
och den senaste "arbetsnyheten" som var i länet var ju att man importerra folk som röjer skogarna från polen m.m. eftersom det inte finns nog med "röjare" härikring det är ju lite mer rörligt jobb så det var över hela länet istället (och det är ju sesongsjobb)
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav plåtmonster » 2012-11-12 9:36:44

Så folk vill inte jobba i en byhåla med uppgifter som har en av de högsta skadefrekvenserna bland mygg med dålig lön och möjligtvis rätt osmaklig jargong. No shit ;)
plåtmonster

Inläggav Kvasir » 2012-11-12 9:46:32

Jag rekommenderar trådskaparen att läsa lite grundläggande nationalekonomi.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav plåtmonster » 2012-11-12 9:52:08

@Kvasir, Är det något speciellt du tänker på?
plåtmonster

Inläggav rapchic » 2012-11-12 9:55:38

plåtmonster skrev:Så folk vill inte jobba i en byhåla med uppgifter som har en av de högsta skadefrekvenserna bland mygg med dålig lön och möjligtvis rätt osmaklig jargong. No shit ;)

tja rent teoretiska ska ju folk som får a-kassa (eller socbidrag som söker jobb) söka såna jobb.

när jag orkar jobba skulle jag kunna tänka mig att jobba i skogen (efter den lilla erfarenhet jag har av att följa min man in i skogen för att hämta ved) tyvärr så är ju röjningsarbete på sommaren då vi behöver jobba mindre pga odlingarna.
men förhoppningsvis har vi "skapat jobb åt oss" när jag klara av att jobba.
mygg finns det medel mot, naturen är vacker här och man slipper fara söderut, låter inte så hemskt faktiskt.
rapchic

Inläggav rapchic » 2012-11-12 9:56:12

Kvasir skrev:Jag rekommenderar trådskaparen att läsa lite grundläggande nationalekonomi.

min man informerade mig om att kina har testat det TS vill, vilket resulterade i spökstäder.
rapchic

Inläggav Kvasir » 2012-11-12 10:12:31

plåtmonster skrev:@Kvasir, Är det något speciellt du tänker på?

Det måste finnas något som genererar inkomster. En stad (eller ett land) kan inte leva på att bara producera tjänster för sitt interna behov. Finns det potential att etablera nya företag eller utöka verksamheten i befintliga företag så kommer det ske ändå, i befintliga städer. Att bygga en ny stad ger inte i sig någon ny eller större marknad, i synnerhet inte exportmarknad. Slutresultatet blir att man flyttar alla arbetslösa till en ny stad, där det garanterat inte finns tillräckligt med jobb, och när befintliga företag expanderar så kommer de arbetslösa få flytta från den nya staden, till företagen. Det hela lär bli ett gigantiskt slöseri med pengar till ingen som helst nytta.

Dessutom, de tjänster som förväntas uppstå i den nya staden är till för alla de arbetslösa som flyttat dit, men eftersom de flyttar så uppstår en motsvarande överproduktion av tjänster i befintliga städer, vilket kommer leda till ny arbetslöshet där.
Kvasir

Inläggav plåtmonster » 2012-11-12 10:27:57

Det jag frågar mig är var maten, råvarorna och energin ska komma ifrån till den nya staden.
plåtmonster

Inläggav Kvasir » 2012-11-12 10:29:27

plåtmonster skrev:Det jag frågar mig är var maten, råvarorna och energin ska komma ifrån till den nya staden.

Det måste man köpa för de inkomster man inte har. Det är just det som är huvudproblemet.
Kvasir

Inläggav Huggorm » 2012-11-12 10:44:21

rapchic skrev:jag minns inte vilket slags jobb det var (förutom lågavlönat) men det var i sorsele iallafall.
och den senaste "arbetsnyheten" som var i länet var ju att man importerra folk som röjer skogarna från polen m.m. eftersom det inte finns nog med "röjare" härikring det är ju lite mer rörligt jobb så det var över hela länet istället (och det är ju sesongsjobb)

För ett par år sedan tog jag anställning på ett företag som höll på med röjning i kraftledningsgator, det skulle vara lön plus provision samt att de stod för boende. Det var i Jämtland någonstans, och jag fick en bädd i en stuga på en camping. Stugan var på cirka tio kvadratmeter och förutom ett bord med två stolar fanns där två våningssängar, jag bodde ihop med tre polacker. En av dem låg och pratade i telefon till långt in på natten medan en annan steg upp två timmar innan oss andra och började koka kaffe och greja runt. Effektiv sömn blev väll fyra timmar.
Sedan satte de en röjsåg i nävarna på mig, och vi jobbade från soluppgång till solnedgång. Det var på hösten, så det blev väll ändå bara omkring 12 timmar, men man var ordentligt sliten efter arbetsdagen. Förutom jag var det enbart polacker på firman, de anställde mig bara för att arbetsmiljöreglerna krävde att det fanns en viss andel svenskspråkiga ifall en olycka skulle ske och hjälp behövde ringas in.
Provisionen var satt så att man behövde hålla enormt hög fart för att det skulle bli några pengar. Det var helt omöjligt att hålla polackernas fart, så det blev knappt någon provision och grundlönen var ganska dålig. Det blev bara en dag för mig, på kvällen vägrade jag lägga mig i den trånga stugan igen utan satte mig i bilen och åkte hem istället.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav rapchic » 2012-11-12 11:18:14

Huggorm skrev:
rapchic skrev:jag minns inte vilket slags jobb det var (förutom lågavlönat) men det var i sorsele iallafall.

För ett par år sedan tog jag anställning på ett företag som höll på med röjning i kraftledningsgator, det skulle vara lön plus provision samt att de stod för boende. Det var i Jämtland någonstans, och jag fick en bädd i en stuga på en camping. Stugan var på cirka tio kvadratmeter och förutom ett bord med två stolar fanns där två våningssängar, jag bodde ihop med tre polacker. En av dem låg och pratade i telefon till långt in på natten medan en annan steg upp två timmar innan oss andra och började koka kaffe och greja runt. Effektiv sömn blev väll fyra timmar.
Sedan satte de en röjsåg i nävarna på mig, och vi jobbade från soluppgång till solnedgång. Det var på hösten, så det blev väll ändå bara omkring 12 timmar, men man var ordentligt sliten efter arbetsdagen. Förutom jag var det enbart polacker på firman, de anställde mig bara för att arbetsmiljöreglerna krävde att det fanns en viss andel svenskspråkiga ifall en olycka skulle ske och hjälp behövde ringas in.
Provisionen var satt så att man behövde hålla enormt hög fart för att det skulle bli några pengar. Det var helt omöjligt att hålla polackernas fart, så det blev knappt någon provision och grundlönen var ganska dålig. Det blev bara en dag för mig, på kvällen vägrade jag lägga mig i den trånga stugan igen utan satte mig i bilen och åkte hem istället.

jag säger inte att sånt är önskejobb, men jobb finns det om man letar (och tål mycket, emn tex för mig skulle nog ett röjningsjobb funka bättre än att tex jobba på en 7eleven i stockholm)

en tanke, kunde man "campa" i eget tält om man ville, det skulle ju kunna vara ett sätt att gå "runt" boproblemen.
rapchic

Inläggav nallen » 2012-11-12 12:07:37

plåtmonster skrev:Så folk vill inte jobba i en byhåla med uppgifter som har en av de högsta skadefrekvenserna bland mygg med dålig lön och möjligtvis rätt osmaklig jargong.

Då borde de svälta istället.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Återgå till Intressanta intressen

Logga in