ADD - medicinering resten av livet?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

ADD - medicinering resten av livet?

Inläggav Parvlon » 2008-04-23 22:36:52

Om man misstänker sig ha ADD eller ADHD, varför ska man vilja ha en diagnos?
Hur gör man för att slippa en ADxD-stämpel ifall man ska på npf utredning..
Hur gjorde du?

:roll:
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:59:10, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Mardröm » 2008-04-23 22:48:53

Jag ska svara dig imorrn, är på väg att avbryta mitt speedade.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:59:10, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Zombie » 2008-04-23 22:57:05

"Ska" vilja ha? "Stämpel"?
Det kan inte jag svara på, men jag kan svara på varför man kan vilja ha den.
Jag är så trött att jag knappt orkar med det rent fysiskt livsuppehållande. Kan, bara exempelvis, inte följa en kort och opretentiös tråd rätt igenom på det här forumet, inte komma i närheten av vad jag "egentligen" kan eller vad som skulle intressera mig i fråga om att skriva inlägg, inte lyssna på musik eller läsa böcker som jag älskar... Få något uträttat eller ha ett socialt liv är bara att glömma redan av det skälet. Jag skulle lika gärna kunna vara skapt som en häst som ingen bryr sig om utan bara får stå i sin spilta.
Tillkommer då vad AS:et ställer till med.

Antingen får jag hoppas att någon medicin hjälper så jag kanske får några år vid vad jag kan kalla åtminstone något slags liv - med AS-problemen som en djävligt otrevlig joker - eller också *vågar jag inte tänka på*

Klart det kan vara något annat. Det kan också hända att jorden är platt. Nå, ett litet drastiskt exempel - men samma princip: uteslutningsmetod och rimlighetsbedömning.
_____________________________________________________________

Det var en snabbskiss av mina skäl. Kanske har ingen annan just dem, men massor med folk har andra som är lika viktiga.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:59:10, redigerad totalt 4 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Parvlon » 2008-04-23 22:57:23

Mardröm: ok går bra så
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:59:10, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Parvlon » 2008-04-23 23:30:33

Zombie: jag tycker du verkar hänga med bra, bättre än mig. vilket inte säger så mycket för jag hoppar över varannan tråd för någon liten skitsak ja stör mig på eller att ämnet känns helt irrelevant för stunden, fast du kanske menar då när du inte medecineras. Ok om man vill det själv o speciellt om man vet att man behöver det(medecinering) men då behandling ställs som ett krav så är ju diagnosen en nackdel.

Med 'vilja ha' eller rättare sagt 'inte vilja ha' menade jag det sistnämnda. Så det blir såklart annat om man har mycket + i medecinering.

Mest p.ga det senaste att Vägverket har, beroendes på vad Läkaren tycker+tolkar reglerna antar jag och hur allvarlig ens ADxD är, satt upp bestämmelser vilka gör att man ska vara under medecinering för att få köra bil. Det är tvärtom vad som är rimligt för att vara människa eftersom de erkänner själva att ADxD är diagnoskriterier primärt o det finns såklart inget botemedel för något liknande o för alla andra så är CNS doping.. Fattar inte varför det ska klassas som nödvändig medecin för att _få lov_ att köra bil med alla biverkningar det för med sig med tiden. Hur skulle en kontroll ute på vägarna se ut, tvärtemot vad NT får stå ut med (ögon pupill mätning) så skulle då de kolla så att puppillrarna är stora för alla med NPF? Det fungerar väl inte så då kommer vi få pissa så att de är säkra på att vi har skiten i oss o då vad de kollar i samband med det eftersom de ändå håller på är väl inget man kan säga emot heller. Och när? samt hur roligt är det att stå där vid vägkanten o pissa som en annan bankrånare vid motorvägen bara för att de råkade ha en rutinkoll men man har oturen att det står ADxD på körkortet/data registret? Vart kommer nästa inskränkning vara. Obs. att jag ej kollat 100% på hur det ligger till ang. medecinering+Npf+körkort för tillfället. ska göra det imorgon.
Men man kan ju lita på att det inte blir några förvarningar..
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:59:10, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Mardröm » 2008-04-24 0:09:31

Jag ska begära en utskrift på apoteket nu.
Du har rätt att köra på medicin, polisen måste se att du är olämplig.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:59:10, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Ensamflickan » 2008-04-24 3:46:22

Parvlon skrev:Hur skulle en kontroll ute på vägarna se ut, tvärtemot vad NT får stå ut med (ögon pupill mätning) så skulle då de kolla så att puppillrarna är stora för alla med NPF? Det fungerar väl inte så då kommer vi få pissa så att de är säkra på att vi har skiten i oss

Man får inte stora pupiller av Concerta, och det syns inte i pissprov...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 13:59:10, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Parvlon » 2008-04-24 11:18:51

Ensamflickan skrev:Man får inte stora pupiller av Concerta, och det syns inte i pissprov...

Verkligen? Då blir det dyrt för grisarna.. Man kan testa de mesta droger i prov. Concerta(methylphenidate) har funnits länge (inte bara på gatan iofs)så jag tog det för givet. Kollade iaf upp det på erowid;
Ritalin can be tested for in Urine, though it is not part of the NIDA-5 standard drug test.
länk
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:59:10, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Zombie » 2008-04-24 18:49:09

Parvlon
Tack för omtanken :)
och klargörandet av hur du menade tråden!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:59:10, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav DodeN » 2008-04-24 21:31:07

har lite svårt att hänga med i vad du menar. men medicinering är inte ett krav för att få köra. inte än i alla fall, tror inte det kommer bli så heller.

Jag fick min diagnos för ett år sedan och ska nästa vecka iväg och testa medicinering. Jag kör skitbra och varken arbetsterapeut eller psykolog anser att jag ska tvingas medicinera för att fö köra eller något annat. Dem frågade om jag ville testa, så det är helt upp till mig.

Att man ska tvingas pissa vid vägkanten vid en kontroll lär knappast hända. Varesig du har medicin eller inte så är du olämplig och kör knasigt så blir du stoppad.

Delar av lagen tycker jag är vettig, hur många finns det inte där ute som inte har diagnos och kör som dårar, som egentligen skulle uppfylla en diagnos.

Samma regler gäller ju vid andra tillstånd och sjukdomar. Men tvingas att medicinera lär inte ske så länge man inte är ett hot för andra eller sig själv.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 13:59:10, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Re: ADD - medicinering resten av livet?

Inläggav Mardröm » 2008-04-24 21:51:42

Parvlon skrev:Om man misstänker sig ha ADD eller ADHD, varför ska man vilja ha en diagnos?
Hur gör man för att slippa en ADxD-stämpel ifall man ska på npf utredning..
Hur gjorde du?

:roll:



Jag fortsätter minispeeda ett tag till ändå, så får man se, sänka dosen.
Anledning till diagnos kan ju vara många. Medicin, sjukskrivning, annan träning, livsanpassning.

Jag har inte fått ett dyft mot AS, förslagen är absurda, men adhd har jag fått en del hjälp mot.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:59:13, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Dunderbar » 2008-04-25 19:11:06

Bara för att du har fått diagnos har ju inte en stämpel i pannan som gör att alla ser att du har det.
Det sitter främst hos dig och din självkänsla.

Just ADHD är ingen diagnos som man behöver ställa egentligen tycker jag. Alla är olika och har rätt att vara det.

Det är främst för din skull du får diagnos.
Folk på stan kommer ju inte se det på dig om du inte hoppar runt på stan och leker med en studsboll eller så....
Senast redigerad av Dunderbar 2011-05-04 13:59:13, redigerad totalt 1 gång.
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Inläggav Parvlon » 2008-04-26 22:26:50

Dunderbar skrev:Bara för att du har fått diagnos har ju inte en stämpel i pannan som gör att alla ser att du har det.
Det sitter främst hos dig och din självkänsla.

Just ADHD är ingen diagnos som man behöver ställa egentligen tycker jag. Alla är olika och har rätt att vara det.

Det är främst för din skull du får diagnos.
Folk på stan kommer ju inte se det på dig om du inte hoppar runt på stan och leker med en studsboll eller så....
hur man ser på det själv, spelar stor roll. visst.
Man 'får' ju inte diagnoskriterierna p.ga en diagnos. Diagnosen ställs efter utvärdering. För egen del så skiter jag totalt i om jag "har" ADHD ADD eller inget av dem utanför den stora systemmaskinen. Risken att stora problem kommer när(om) jag får en sådan diagnos ser jag som ganska stor. Tyvärr så är det nog inget jag kan välja själv när ja ska på npf utredning. Det var det jag undrade men det gick inte fram så bra.
Det är Läkarens plikt att sätta stämplar på folk men kanske de kan mutas, eller går det bättre ifall man jobbar på att inte ha ADxD?

Beteenden kan ju ändras, åtminstonde för en kort tid. :)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:59:13, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav lost » 2008-04-28 22:19:38

Metylfendiat (verksamma ämnet i ritalin, concerta) fungerar på alla människor oavsett NPF status. Skillnanden är att bl.a vi med ADHD får kraft att orka och koncentrera på ett sätt som varit ouppenåligt annars.
Gällande speedande, ja, om du tar din metylfendiat sent så är det svårt att koppla ned. Därför tar man det på morgonen med ev. påfyllnad mitt på dagen. Verkan är över till kvällen och man sover som en bäbis.
Avvikelser härav diskuteras bäst med läkaren.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 13:59:13, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav Mardröm » 2008-04-29 9:00:55

lost skrev:Metylfendiat (verksamma ämnet i ritalin, concerta) fungerar på alla människor oavsett NPF status. Skillnanden är att bl.a vi med ADHD får kraft att orka och koncentrera på ett sätt som varit ouppenåligt annars.


Det får ju "vanliga" också.

Gällande speedande, ja, om du tar din metylfendiat sent så är det svårt att koppla ned. Därför tar man det på morgonen med ev. påfyllnad mitt på dagen. Verkan är över till kvällen och man sover som en bäbis.
Avvikelser härav diskuteras bäst med läkaren.



Ja, inte sover jag som en bebis, men jag tar helst inte efter 1200.
Verkan, om vi nu avser "ATTA" tar flera dagar att gå över, men man är ju bara speedad 3-12 tim, beroende på person och preparat.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:59:13, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav rebecca » 2008-04-29 19:31:27

hej Parvlon! Jag har ju självklart inte med detta att göra men jag frågar ändå och du får svara om du vill. Måste du göra denna utredning? Du verkar inte så sugen på det. Jag vill bara berätta om min store son att det blev stor skillnad för honom att få diagnosen (ingen av hans kompisar vet om den). Det som blev störst skillnad var att han fick mer stöd i skolan och så fick han concerta. Vi fick välja om vi ville ge honom medicin eller ej. Men jag ångrar inte att vi började medicinera för han har fått ett helt nytt liv. Jag hoppas att det går bra för dej!!
Senast redigerad av rebecca 2011-05-04 13:59:13, redigerad totalt 1 gång.
rebecca
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2008-04-25
Ort: Göteborgs trakten

Inläggav Parvlon » 2008-05-04 18:13:59

rebecca skrev:hej Parvlon! Jag har ju självklart inte med detta att göra men jag frågar ändå och du får svara om du vill. Måste du göra denna utredning? Du verkar inte så sugen på det. Jag vill bara berätta om min store son att det blev stor skillnad för honom att få diagnosen (ingen av hans kompisar vet om den). Det som blev störst skillnad var att han fick mer stöd i skolan och så fick han concerta. Vi fick välja om vi ville ge honom medicin eller ej. Men jag ångrar inte att vi började medicinera för han har fått ett helt nytt liv. Jag hoppas att det går bra för dej!!
Hej, jo måste inte göra det nej och jag vill inte bli 'medecinerad' in i psykvården, fast jag vet mycke väl hur bra jag fungerar när jag får i mig CNS o serotoninhöjande prep, är 'svårstartad' ibland annars men som tur är har jag sluppit vuxna som fyllt mig med knark bara för att jag inte fungerar som de vill att jag ska göra. Skolan jo, men det finns andra saker som är bra/dåliga med en diagnos, ett övervägande f.t

Tack, det går nog bra- som det verkar hade jag fått felaktiga upg. ang. medecinering+körkort.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:59:13, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Zombie » 2008-05-04 18:38:48

Det där är så individuellt. Vill återigen påpeka det.

Bortsett från långsiktiga skador man eventuellt kan få (kan ju passa på och fråga: vet någon något av det lilla man lär ha funnit om det?), så skulle nog jag ha behövt "knark" från när jag var liten. Tillsammans med flera andra "åtgärder", men åtminstone ett civilkurage och en "bristande respekt" för min familjs "integritet" från den övriga vuxenvärlden, som inte fanns det heller. De senaste åren har jag inte varit livsduglig alls i mer än enklaste fysiska mening p.g.a. vad som rimligen måste vara ADD. Plus förslitning efter ett halvt liv av obehandlad sådan samt det dödsdömda slitet att försöka vara människa med obeaktad AS. Nu har jag fått börja vandringen med Concerta, men "speedad" - HA HA. Äter inte, sover inte, marginellt piggare, nästan ännu sämre koncentrationsförmåga. Hoppas någon hästdos eller annat märke hjälper i sinom tid. Annars vet verkligen inte jag.

Så det kan vara på en väldig massa olika sätt. Och det finns ingen idiotsäker lösning i livet, man får alltid göra en vinst/kostnadskalkyl. Med barn som med vuxna.
Även om ADD (och/eller AS) skulle bero helt och hållet på miljöskit och andra moderna påfund, så behövs både diagnos, mediciner och det övriga för att livet ska vara värt vad det kostar att leva sig igenom det för en del av oss.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:59:13, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Parvlon » 2008-05-04 19:01:49

Jag tror man förstör mycket för sig själv ifall man går på den medecineringen. Som vuxen är det nog inte lika illa, fast yngre lär få oersättliga skador i psyket. Individuellt, jo visst men har folk behandlats som individer istället för diagnoser i sjukvården? De tjänar för mycket $$$ på att medecinera oss för att få mig att tro på skiten.

Det är lätt att ta vanligt förekommande personlighetsdrag o sätta ett namn på det.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:59:13, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Zombie » 2008-05-04 19:06:02

Du har inga länkar till sajter om de där skadorna, möjligen?

(Eller förslag om vad vi rent ut livsodugliga ska göra istället?)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:59:13, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Parvlon » 2008-05-04 19:35:24

Zombie skrev:Du har inga länkar till sajter om de där skadorna, möjligen?

(Eller förslag om vad vi rent ut livsodugliga ska göra istället?)
Istället?? Jag vet inte, det är ju individuellt. Själv så fungerar det bra tycker jag att göra saker som jag tycker om och jag utsätter mig längre inte för idioter varje dag. Dom är energikrävande om något. Jag har fått kompensera, ser inte medecinering som en lösning på mina 'beteende problem'. Visst att jag har problem i nuläget som skulle ordnats snabbare eller kanske inte ens funnits ifall jag inte hade de beteende problemen.

wiki skrev:"concerta"
Therapeutic Use

Dexmethylphenidate is used as a treatment for ADHD, ideally in conjunction with psychological, educational, behavioral, or other forms of treatment. It is proposed that it helps ameliorate the symptoms of ADHD by making it easier for the user to concentrate, avoid distraction, and control their behavior. Also, listening skills may improve, there is a possibility it will help stop fidgeting, and maybe help to organize tasks better. Because it is a stimulant, it may also help with narcolepsy, although it is not intended for ad lib use as a way of holding off sleep in people without a disorder.

An average daily dose is around 20mg. Typically an individual's active dose of dexmethylphenidate will be half their active dose of methylphenidate.

There is a possibility of withdrawal symptoms if dexmethylphenidate use is discontinued suddenly. As with other stimulants, the withdrawal syndrome may include emotional or behavioral depression. Tapering off is recommended, under the supervision of a doctor. Addiction, which involves compulsive or harmful drug-seeking behavior, is rare but not impossible.[7]
"Listening skills" -wtf?

http://www.ritalindeath.com/Ritalin-Side-Effects.htm (lustig URL)

Results 1 - 10 of about 1,820,000 for ritalin sideffects
Står på de flesta ställen att "Long-term affects have not been established.", men det kan man ju tro på ifall man vill.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:59:13, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Mardröm » 2008-05-04 20:25:01

Zombie skrev:Det där är så individuellt. Vill återigen påpeka det.

Bortsett från långsiktiga skador man eventuellt kan få (kan ju passa på och fråga: vet någon något av det lilla man lär ha funnit om det?), så skulle nog jag ha behövt "knark" från när jag var liten. Tillsammans med flera andra "åtgärder", men åtminstone ett civilkurage och en "bristande respekt" för min familjs "integritet" från den övriga vuxenvärlden, som inte fanns det heller. De senaste åren har jag inte varit livsduglig alls i mer än enklaste fysiska mening p.g.a. vad som rimligen måste vara ADD. Plus förslitning efter ett halvt liv av obehandlad sådan samt det dödsdömda slitet att försöka vara människa med obeaktad AS. Nu har jag fått börja vandringen med Concerta, men "speedad" - HA HA. Äter inte, sover inte, marginellt piggare, nästan ännu sämre koncentrationsförmåga. Hoppas någon hästdos eller annat märke hjälper i sinom tid. Annars vet verkligen inte jag.

Så det kan vara på en väldig massa olika sätt. Och det finns ingen idiotsäker lösning i livet, man får alltid göra en vinst/kostnadskalkyl. Med barn som med vuxna.
Även om ADD (och/eller AS) skulle bero helt och hållet på miljöskit och andra moderna påfund, så behövs både diagnos, mediciner och det övriga för att livet ska vara värt vad det kostar att leva sig igenom det för en del av oss.
Jo, men när du når 112 i dos bör du känna, kanske redan på 38-56.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:59:13, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mardröm » 2008-05-04 20:25:58

Zombie skrev:Det där är så individuellt. Vill återigen påpeka det.

Bortsett från långsiktiga skador man eventuellt kan få (kan ju passa på och fråga: vet någon något av det lilla man lär ha funnit om det?), så skulle nog jag ha behövt "knark" från när jag var liten. Tillsammans med flera andra "åtgärder", men åtminstone ett civilkurage och en "bristande respekt" för min familjs "integritet" från den övriga vuxenvärlden, som inte fanns det heller. De senaste åren har jag inte varit livsduglig alls i mer än enklaste fysiska mening p.g.a. vad som rimligen måste vara ADD. Plus förslitning efter ett halvt liv av obehandlad sådan samt det dödsdömda slitet att försöka vara människa med obeaktad AS. Nu har jag fått börja vandringen med Concerta, men "speedad" - HA HA. Äter inte, sover inte, marginellt piggare, nästan ännu sämre koncentrationsförmåga. Hoppas någon hästdos eller annat märke hjälper i sinom tid. Annars vet verkligen inte jag.

Så det kan vara på en väldig massa olika sätt. Och det finns ingen idiotsäker lösning i livet, man får alltid göra en vinst/kostnadskalkyl. Med barn som med vuxna.
Även om ADD (och/eller AS) skulle bero helt och hållet på miljöskit och andra moderna påfund, så behövs både diagnos, mediciner och det övriga för att livet ska vara värt vad det kostar att leva sig igenom det för en del av oss.
Jo, men när du når 112 i dos bör du känna, kanske redan på 38-56. Sen är det inte en bra medicin, annat än för skolbarn som har en avgränsad uppgift under en "jämn" dag.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:59:13, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Zombie » 2008-05-04 20:41:20

Så det är därför man ger den först då kanske?? "Minst knarkig" eller så?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:59:13, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Aspergare och vården



Logga in