Finfina versioner av "Hungarian Dance no. 5".
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Finfina versioner av "Hungarian Dance no. 5".
Jag älskar den där jävla låten! Den är så fin. Så perfekt. Jag ska lära mig att spela den på 2 månader. Kul utmaning. Jag kommer att fixa det, för jag är bäst.
Skicka in era bidrag...
Skicka in era bidrag...
Finfina versioner av "Hungarian Dance no. 5".
Fin musik. Och rolig att göra om. Liksom de andra Ungerska... Lycka till!
Men på första videon tyckte jag han sa att originalet var för orkester. Det är det inte, det är för fyrhändigt piano:
Det är förresten inte Brahms som har gjort melodierna, han har "bara" arrangerat dem (och påstod heller aldrig annat). Det lär vara ungerskzigenska låtar han spelade som kafépianist i Hamburg i sin ungdom tillsammans med violinisten Eduard Reményi.
Men på första videon tyckte jag han sa att originalet var för orkester. Det är det inte, det är för fyrhändigt piano:
Det är förresten inte Brahms som har gjort melodierna, han har "bara" arrangerat dem (och påstod heller aldrig annat). Det lär vara ungerskzigenska låtar han spelade som kafépianist i Hamburg i sin ungdom tillsammans med violinisten Eduard Reményi.
Senast redigerad av Zombie 2012-11-10 23:13:12, redigerad totalt 2 gånger.
Finfina versioner av "Hungarian Dance no. 5".
En av utmaningarna med att spela Brahms är att karln hade så enorma händer att hans musik inte kan spelas av oss med normalstora händer. Man får skarva, och hoppa runt med brutna ackord för att få med alla toner. Verkligen inte det lättaste!
- Archpsyche
- Inlägg: 492
- Anslöt: 2012-10-07
Finfina versioner av "Hungarian Dance no. 5".
Archpsyche skrev:En av utmaningarna med att spela Brahms är att karln hade så enorma händer att hans musik inte kan spelas av oss med normalstora händer. Man får skarva, och hoppa runt med brutna ackord för att få med alla toner. Verkligen inte det lättaste!
http://www.aspergerforum.se/post914009.html#p914009
Finfina versioner av "Hungarian Dance no. 5".
Zombie skrev:Det är förresten inte Brahms som har gjort melodierna, han har "bara" arrangerat dem (och påstod heller aldrig annat). Det lär vara ungerskzigenska låtar han spelade som kafépianist i Hamburg i sin ungdom tillsammans med violinisten Eduard Reményi.
... fast just femman hade tydligen inte skrivits av någon anonym zigenarmusiker, utan av den etablerade tonsättaren Béla Kéler. Den hade bara blivit så populär att Brahms och andra trodde den var en folkmelodi.
Béla Kélers originalversion heter Bártfai emlék – "Minnen från Bártfa" (där han var född). Den börjar med en långsam inledning (lassú); det kända huvudtemat kommer i den snabba delen (friska) efter ett par minuter.
Även Kéler skrev sin dans för fyrhändigt piano, men den hittade jag inte på tuben. Här två arrangemang för orkester – ett stramare mer folkligt för liten och ett yvigt senromantiskt för stor:
Finfina versioner av "Hungarian Dance no. 5".
Archpsyche skrev:En av utmaningarna med att spela Brahms är att karln hade så enorma händer att hans musik inte kan spelas av oss med normalstora händer. Man får skarva, och hoppa runt med brutna ackord för att få med alla toner. Verkligen inte det lättaste!
Zombie har redan länkat ser jag!
Jag har måttlig räckvidd men tycker att Brahms är överkomlig även om det känns att noterna är anpassade för andra händer. Har haft en pianolärare som sagt att man ska ha en speciell känsla i händerna när man spelar Brahms. - Mycket riktigt, det är en speciell känsla när händerna är utspända hela tiden för att låtsas vara stora! Vad min lärare egentligen syftade på var förstås något annat, som jag tror att hans lärare Gunnar de Frumerie hade förmedlat.
Finfina versioner av "Hungarian Dance no. 5".
Sheyen skrev:Så! Nu kan jag spela Hungarian Dance no. 5!
Oj, gratulerar! Övat intensivt eller spelade bra redan innan?
************
Jag undrar jag om Brahms hade så stora händer. (Chopin, som det också går det ryktet om, lär förresten inte ha haft det.) Många ackord funkar med normalstora händer och det är väl snarast när man ska binda dem med andra man kan behöva ta hjälp av pedalen; de ackord som måste brytas är ofta så stora att det måste vara inkomponerat och ligger också så i stycket. Både pedallegato och ackordbrytningar var också vanliga stilmedel på hans tid som har råkat en del i vanrykte sedan dess. De kan alltså vara stilenliga även där de inte är tekniskt nödtvungna. Mycket annat handlar om att kunna hoppa långt träffsäkert och med stor kraft, och där kan väl snarast kompakta händer vara en fördel.
Finfina versioner av "Hungarian Dance no. 5".
Musicus skrev:Vad min lärare egentligen syftade på var förstås något annat, som jag tror att hans lärare Gunnar de Frumerie hade förmedlat.
Då blir man ju litet extra nyfiken. Vet du möjligen vad det där andra var?
Finfina versioner av "Hungarian Dance no. 5".
Brahms' pianosats passar även här förresten:
http://www.aspergerforum.se/den-stora-pianotraden-t4474.html
http://www.aspergerforum.se/den-stora-pianotraden-t4474.html
Finfina versioner av "Hungarian Dance no. 5".
Zombie skrev:Oj, gratulerar! Övat intensivt eller spelade bra redan innan?
Tack. Övade intensivt. Jag är envis!
Återgå till Intressanta intressen