Låt dom arbetslösa bygga en ny stad
38 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Igår såg jag hur arbetslösheten såg ut, 375.000 arbetslös i Sverige,
det var september i år,men 375.000 det är ju en hel stad modell större.
Varför inte söka folk till planeringsbordet där dom får sätta sig ner och
planera uppbyggandet av helt ny stad - för just cirka 375.000 personer.
Jo visst, det kommer bli dyrt, en investering i miljardklassen för Sverige
men man får satsa på mycket bostadsrätter och hsu i den nya staden, då är det
vi själv som lägger pengar på att få flytta dit.
Man skulle ju börja med att planera var den staden skall byggas och hur man ska
få pengar till det, sen måste man väl bygga och iordningställa så man har el och vatten.
Sen får man väl börja att bygga ett kommunhus, sjukhus, skolor, bostäder.
Men tänk vad bra det vore att få ner antalet arbetslösa, så fort man byggt upp en däckverstad
så kan man få igång en sådan verksamhet i staden och då har man kanske 5 anställda där,
den första skolan kanske behöver 20 personal totalt om inte tala om allt folk som behövs till
att bygga upp allt, antalet arbetslösa kunde sjunka ganska mycket om det nu skulle bli en stor stad.
Vad säger ni om min halvgalna idé? Bygga en helt ny stad för att få oss arbetslösa
i arbete, med en stad i den storleken så skulle man ju behöva alla möjliga arbetare
så de flesta med nån typ av utbildning skulle säkert kunna få jobb där.
Men det gäller att dom som är med och bygger upp staden bosätter sig där också,
det är ju det som är tanken.
Snillet Spekulerar.
det var september i år,men 375.000 det är ju en hel stad modell större.
Varför inte söka folk till planeringsbordet där dom får sätta sig ner och
planera uppbyggandet av helt ny stad - för just cirka 375.000 personer.
Jo visst, det kommer bli dyrt, en investering i miljardklassen för Sverige
men man får satsa på mycket bostadsrätter och hsu i den nya staden, då är det
vi själv som lägger pengar på att få flytta dit.
Man skulle ju börja med att planera var den staden skall byggas och hur man ska
få pengar till det, sen måste man väl bygga och iordningställa så man har el och vatten.
Sen får man väl börja att bygga ett kommunhus, sjukhus, skolor, bostäder.
Men tänk vad bra det vore att få ner antalet arbetslösa, så fort man byggt upp en däckverstad
så kan man få igång en sådan verksamhet i staden och då har man kanske 5 anställda där,
den första skolan kanske behöver 20 personal totalt om inte tala om allt folk som behövs till
att bygga upp allt, antalet arbetslösa kunde sjunka ganska mycket om det nu skulle bli en stor stad.
Vad säger ni om min halvgalna idé? Bygga en helt ny stad för att få oss arbetslösa
i arbete, med en stad i den storleken så skulle man ju behöva alla möjliga arbetare
Snillet Spekulerar.
Men hade Sverige varit ett starkt land och det funnits pengar till det så
tror jag det skulle gå att genomföra, det skapar ju väldigt många nya arbetstillfällen.
tror jag det skulle gå att genomföra, det skapar ju väldigt många nya arbetstillfällen.
Varför bygga nya städer när det finns så många ute på landsbygden som stagnerat eller till och med minskar i befolkning?
Sedan tror jag det är en minoritet av de 375.000 arbetslösa som skulle klara av att bygga ett hus...
Sedan tror jag det är en minoritet av de 375.000 arbetslösa som skulle klara av att bygga ett hus...
Bastuper skrev:Men hade Sverige varit ett starkt land och det funnits pengar till det så
Tror dom har testat det i olika kommunistländer och resultaten har ju inte direkt varit positiva
Bastuper skrev:Vad säger ni om min halvgalna idé? Bygga en helt ny stad för att få oss arbetslösa
Jag tar gärna hand om skräp och park/trädgårdsarbetet <3
Det är bättre att använda arbetslösa människors outnyttjade arbetskapacitet till att tillfredsställa verkliga behov. Produktion som inte tillfredsställer några behov, eller ännu värre skapar nya (vilket numera ofta är fallet), fyller ingen funktion. Det är i så fall bättre att minska samhällets totala arbetsinsats och produktion.
Kanin skrev:Det är bättre att använda arbetslösa människors outnyttjade arbetskapacitet till att tillfredsställa verkliga behov.
Sexarbetare?
Moggy skrev:Kanin skrev:Det är bättre att använda arbetslösa människors outnyttjade arbetskapacitet till att tillfredsställa verkliga behov.
Sexarbetare?
Dammsuga cykelvägarna så att jag inte kan vurpa tack vare att det finns grus där
Moggy skrev:Sexarbetare?
Jag skriv inte att de arbetslösa ska utnyttjas...
Charlie72 skrev:Dammsuga cykelvägarna så att jag inte kan vurpa tack vare att det finns grus därKanin skrev:Det är bättre att använda arbetslösa människors outnyttjade arbetskapacitet till att tillfredsställa verkliga behov.
Naturligtvis bör arbetsinsatsen vara proportionerlig mot förtjänsten...
Kanin skrev:Moggy skrev:Sexarbetare?
Jag skriv inte att de arbetslösa ska utnyttjas...Charlie72 skrev:Dammsuga cykelvägarna så att jag inte kan vurpa tack vare att det finns grus därKanin skrev:Det är bättre att använda arbetslösa människors outnyttjade arbetskapacitet till att tillfredsställa verkliga behov.
Naturligtvis bör arbetsinsatsen vara proportionerlig mot förtjänsten...
Mitt liv o min hälsa, räcker inte det
Jag tror som så att det akulle bli väldigt dyrt dock bygger man ju Sveriges modernaste stad
men fina moderna hus, men se sen då alla arbetalösa - finns dom som kan det mesta där,
så jag tror vi kommer fylla alla platser, allt från kommunalråd till sopgubbe och dagisfröken.
Att fylla ut de städer som redan finns skulle gå om folk satsade mer på småstäderna,
varför ska alla till Stockholm som t.ex. för? Varför inte flytta ut till småstäderna?
Kanske svårare få jobb där.
En annan grej man kunde satsa på, gör denna stad till en studentstad,
ett stort universitet men också kanske 2-3 stycken folkhögskolor vilket
gör att de som söker till folkhögskola ska garanteras plats vilket kanske
inte kan göras idag?
Men hur är det med äldreboenden då, ska man bygga sånt?
Kanska erbjuda arbetslösa arbete - och bostad på denna ort,
men endast personer under 50 år - för att 10 år senare börja bygga
äldreboenden och börja anställa hemtjänstpersonal.
men fina moderna hus, men se sen då alla arbetalösa - finns dom som kan det mesta där,
så jag tror vi kommer fylla alla platser, allt från kommunalråd till sopgubbe och dagisfröken.
Att fylla ut de städer som redan finns skulle gå om folk satsade mer på småstäderna,
varför ska alla till Stockholm som t.ex. för? Varför inte flytta ut till småstäderna?
Kanske svårare få jobb där.
En annan grej man kunde satsa på, gör denna stad till en studentstad,
ett stort universitet men också kanske 2-3 stycken folkhögskolor vilket
gör att de som söker till folkhögskola ska garanteras plats vilket kanske
inte kan göras idag?
Men hur är det med äldreboenden då, ska man bygga sånt?
Kanska erbjuda arbetslösa arbete - och bostad på denna ort,
men endast personer under 50 år - för att 10 år senare börja bygga
äldreboenden och börja anställa hemtjänstpersonal.
Skall man bygga upp en stad och få det att fungera måste den byggas upp runt något som genererar inkomster, en fabrik, gruva, industri eller liknande. Då får man inkomster, samhället får skatteinkomster och folk kan försörja sig och kan tänka sig att investera i bostad på orten.
ja där har vi det, ska vi bygga en ny stad med en massa service så bör där finnas
en större arbetsplats av nått slag, men då börjar vi prata om förflyttning av en
redan etablerad verksamhet kanske - eller ett företag som ville expandera.
Nu pratar jag om en storstad, varför inte få flera företag att flytta
och etablera sig på den nya orten - då dom kanske också kan få med sig
en del av sina arbetare. Kanske ett bra sätt att fördubbla verksamheten.
2 exakt likadana arbetsplatser på 2 orter.
en större arbetsplats av nått slag, men då börjar vi prata om förflyttning av en
Bastuper skrev:ja där har vi det, ska vi bygga en ny stad med en massa service så bör där finnas
Infrastrukturen då?
Alla städer behöver mat som odlas och energi att driva de olika systemen. Ibland behöver man också järn och andra råvaror för att kunna göra något med maten och energin.
De som innehar åkern, energin och bergen tillgodoser redan de med jobb..
Man kan se arbetslöshet som symptom på flera saker:
* Förmågor som ej är efterfrågade
* För många som föds
* Ojämn fördelning av tillgängliga resurser
Dessutom talar man väldigt tyst om att arbetslösa fungerar som lönepress på de som jobbar. Deras "jobb" är inte att få jobb utan att hota att ersätta de som har jobb.. om de blir för jobbiga för arbetsgivaren.
De som innehar åkern, energin och bergen tillgodoser redan de med jobb..
Man kan se arbetslöshet som symptom på flera saker:
* Förmågor som ej är efterfrågade
* För många som föds
* Ojämn fördelning av tillgängliga resurser
Dessutom talar man väldigt tyst om att arbetslösa fungerar som lönepress på de som jobbar. Deras "jobb" är inte att få jobb utan att hota att ersätta de som har jobb.. om de blir för jobbiga för arbetsgivaren.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Du måste tillföra det existerande samhället värde så som att exportera något annars finns det ingen poäng med en ny stad utan är bara en pengaslukare. Den måste fylla ett syfte bortom dess gränser.
På vilket sätt skulle det lösa något problem att bygga en stad för dom arbetslösa? Helt onödigt ur alla aspekter, lägg dom där miljarderna på att skapa nya jobb istället.
- thefilosofer
- Anslöt: 2010-04-20
Det måste finnas ett behov av det som produceras samt en prisnivå som kan mötas.
- plåtmonster
Låter som en dröm, har haft liknande idéer, men det är ju inte rimligt. Hållbarheten?
Jag tycker det är rätt att arbetslösa ska drivas ut i arbete mot ersättning, exempelvis assistera park-/naturarbetare med hålla rent utomhus. Arbeta som vikarier inom kommunala verksamheter (om rätt erfarenhet och utbildning finns).
En Centerpartist i Hässleholm tyckte att arbetslösa som gick på a-kassa dylikt kunde arbeta i skogen genom röja gammal taggtråd etc. En bra idé, om det hade erbjudits en lön.
Slaveri annars.
Jag tycker det är rätt att arbetslösa ska drivas ut i arbete mot ersättning, exempelvis assistera park-/naturarbetare med hålla rent utomhus. Arbeta som vikarier inom kommunala verksamheter (om rätt erfarenhet och utbildning finns).
En Centerpartist i Hässleholm tyckte att arbetslösa som gick på a-kassa dylikt kunde arbeta i skogen genom röja gammal taggtråd etc. En bra idé, om det hade erbjudits en lön.
Slaveri annars.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
skulle antagligen inte funka, tex en sak som jag inte sett folk skriva.
dom som inte kan flytta (tex pga familj) det är nog mycket mycket färre än dom som är arbetslösa som ens skulle kunna tänka sig det. Och vad jag förstår så är det få arbetslösa inom byggbranchen (men jag kan ha fel, här i länet byggs det för fullt men jag vet inte hur det är i andra län)
sen så finns det ju jobb på vissa ställen som folk inte vill flytta till, tex en grannkommun som funderar på att "importera" ryssar m.m för att få arbetskraft (men just den staden fattar jag att dom inte vill jobba)
ett bättre sätt skulle nog vara att mordernisera och bygga ut en befintlig stad istället
dom som inte kan flytta (tex pga familj) det är nog mycket mycket färre än dom som är arbetslösa som ens skulle kunna tänka sig det. Och vad jag förstår så är det få arbetslösa inom byggbranchen (men jag kan ha fel, här i länet byggs det för fullt men jag vet inte hur det är i andra län)
sen så finns det ju jobb på vissa ställen som folk inte vill flytta till, tex en grannkommun som funderar på att "importera" ryssar m.m för att få arbetskraft (men just den staden fattar jag att dom inte vill jobba)
ett bättre sätt skulle nog vara att mordernisera och bygga ut en befintlig stad istället
Som vid kontakt med AF. Då måste en "söka" eller "vara beredd" att ta jobb vid annat län, ex Norrland när en bor i Skåne. Jo, för bo i Norrland som avvecklas på samhällsnyttiga verksamheter, vinter 6-8 månader om året.. nä, skulle inte tro det.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
dasunbedingte skrev:Som vid kontakt med AF. Då måste en "söka" eller "vara beredd" att ta jobb vid annat län, ex Norrland när en bor i Skåne. Jo, för bo i Norrland som avvecklas på samhällsnyttiga verksamheter, vinter 6-8 månader om året.. nä, skulle inte tro det.
det finns omständigheter då man inte behöver det (tex jag behövde inte det pga min AS) eller alla dom som inte är inskriven på AF pga deras regler utan söker själv och tex springvickar (som tex min man)
sen behöver man ju inte följa reglerna om man inte har A-kassa heller (vilket många inte har pga att dom aldrig jobbat nog länge).
eller så "söker" dom jobb men skriver kassa CV bara för att dom inte vill flytta (som många gör).
Jag och min man kommer inte flytta, helldre kör vi utanför AF.
och vi har inte vinter 6-8 månader om året.
@rapchic, Vad är det för grannkommun och sysselsättning?
Vägen till internationell konkurrensförmåga är utbildning och kvalificerade jobb. Visst några måste sopa gatorna (tills robotar kan det). Men på det stora hela är det inte en väg framåt.
Vägen till internationell konkurrensförmåga är utbildning och kvalificerade jobb. Visst några måste sopa gatorna (tills robotar kan det). Men på det stora hela är det inte en väg framåt.
- plåtmonster
Återgå till Intressanta intressen