Hjälp och bot för pedofiler (artikelserie i DN)
89 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Archpsyche skrev:Pedofiler är i allmänhet mer dysfunktionella öht än den typiske bögen, så redan där är risken större.
källa tack!
Archpsyche skrev:Pedofilen ångestlindrar med sina övergrepp, bögen söker i allmänhet en ömsesidig relation.
källa tack!
det där låter som önsketänkande från din sida. jag tror att du önskar dig en simpel värld där onda personer är onda och goda personer är goda.
Zombie skrev:Sheyen
Din ickedömande och nyfikna inställning gör mig riktigt glad. Har gjort även tidigare. Blir också glad att du så medvetet skiljer på fantasi och handling och försökte hjälpa den här mannen med den gränsen och annat praktiskt. Tråkigt att det inte gick till slut.
Men en sak jag tänker på är att den där gränsen kanske inte alltid är så tydlig. Åtminstone om jag går efter annat jag har sett; någons pedofili har jag aldrig kommit så nära som du.
Sexualiteten är ju ofta stark, och då är det hårt att vara helt hänvisad till fantasier, därför att man skadar andra om man lever ut den sexualitet man råkar ha fått. (Och ger sitt stöd till att skada även om man så bara använder pedofila foton; det är ju foton av övergrepp.) Fantasierna kanske blir ett nödvändigt utlopp. Men odlade på fel sätt kanske de till slut leder fram till att man handlar.
Säger jag, som är känslomänniska (och garanterat kan tända på alla sjutton när jag hör om ett övergrepp) men tydligen kan vara logisk också. Eller åtminstone inte vill döma någon.
Kul att det gör dig glad! Du verkar ha förstått vart jag vill komma med det här, så att säga.
Det finns pedofiler som inte klarar av att leva utan den typ av sex som de önskar att få, men sanningen är den att de allra flesta pedofiler (åtminstone i Sverige) aldrig lever ut sina fantasier, just för att de vet att det är fel. Dessa människor är inte sjuka i huvudet. De har inte gjort någonting fel. De är oskyldiga. Att vissa av dem får stånd när de får syn på en söt flicka betyder inte att de är sjuka. De kan ju inte hjälpa det här. De attraheras av oskulden och renheten, så att säga. Att som pedofil få sitta och beundra småflickor och småpojkar anser jag är helt okej. Självklart ska man inte stå med megastånd och svaja med flaggstången, men det ska man ju å andra sidan inte heller göra om man ser en grymt snygg 25-åring med stora bröst.
"Se, men inte röra" är ju en pedofils huvudregel.
Jagers skrev:Archpsyche skrev:Mja, men lite skillnad är det allt. Pedofiler är i allmänhet mer dysfunktionella öht än den typiske bögen, så redan där är risken större. Pedofilen ångestlindrar med sina övergrepp, bögen söker i allmänhet en ömsesidig relation. (Annars är han både bög och något annat också).
Men jag sympatiserar med din grundsyn som innebär att man kan umgås med, eller rentav tycka om, alla människor. Vi hatar synden, inte syndaren, som man sa förr.
Vart får du all din fakta ifrån?
Det undrar jag också. Troligtvis är det känslorna som styr.
jag vet många män och kvinnor som inte lever ut sin sexuella läggning utan att ta skada. jag förstår inte varför det skulle vara svårare om ens läggning inte är av traditionell art än om den är det.
Archpsyche skrev:Mja, men lite skillnad är det allt. Pedofiler är i allmänhet mer dysfunktionella öht än den typiske bögen, så redan där är risken större. Pedofilen ångestlindrar med sina övergrepp, bögen söker i allmänhet en ömsesidig relation. (Annars är han både bög och något annat också).
Men jag sympatiserar med din grundsyn som innebär att man kan umgås med, eller rentav tycka om, alla människor. Vi hatar synden, inte syndaren, som man sa förr.
Du vet inte vad du snackar om...
Det är inte en synd att tända på barn! Sluta gruppera oss som om vi hade någonting gemensamt. Håll inte med mig om du inte vet vad fan du snackar om. Jag vill inte bli associerad med din okunskap.
Det finns gott om pedofiler som hade önskat ett ömsesidigt förhållande med barn. Du tycks tro att pedofiler endast är ute efter snabba knull. Det är ofta mycket kärlek inblandat och faktiskt (tro det eller ej) väldigt begränsat med önskan om sex genom penetration. Det är inte direkt vad jag skulle vilja kalla "snabbknull", liksom.
- Skrivet innan jag såg ditt svar på mitt andra inlägg
Sheyen skrev:Zombie skrev:Å andra sidan, Sheyen, det där med att bota: kan inte det bero på från vilken utgångspunkt man gör det också? Fördömande eller vilja att hjälpa?
Jag kan tänka mig, att om jag hade en sexualitet eller sexuell fixering jag bara kunde leva ut genom att göra folk illa, och på något plan visste det och därför försökte hålla den inom mig, skulle jag bli lättad över en utsikt att få sexualiteten omriktad.
Jag tycker att man ska ha rätt till sina egna fantasier. "Tyvärr" (jag bryr mig inte) får pedofiler antingen nöja sig med att runka och fantisera om den söta flickan som de såg i parken igår, eller så får de ta med flickan hem och knulla henne. Så är det. Man ska följa Sveriges lagar och klarar man inte av det hamnar man i fängelse. Enkelt.
Jag ifrågasätter inte någons rätt till sina fantasier. Inte i det inlägget och inte heller i det tidigare.
I det här inlägget talade jag bara om bot – eller omriktning, om du föredrar ett neutralare ord – så att man kan leva ut sin sexualitet utan att skada. Om den ska vara frivillig eller inte är en annan fråga; skulle den inte vara frivillig lär väl den som drabbas få skador av det övergreppet.
I det tidigare försökte jag säga att det kanske inte alltid är så lätt att säga vad som bara är fantasi och vad som är fantasi som gör det lättare att begå övergrepp. Men det är inte märkvärdigare än att andras sexfantasier också kan leda till sex – i vissa fall, men inte i andra. Eller att fantasier om uppfinningar kan leda till uppfinningar – ibland, men inte alltid. Det betyder inte att någon inte har rätt till sina fantasier.
Zombie skrev:Sheyen skrev:Zombie skrev:Å andra sidan, Sheyen, det där med att bota: kan inte det bero på från vilken utgångspunkt man gör det också? Fördömande eller vilja att hjälpa?
Jag kan tänka mig, att om jag hade en sexualitet eller sexuell fixering jag bara kunde leva ut genom att göra folk illa, och på något plan visste det och därför försökte hålla den inom mig, skulle jag bli lättad över en utsikt att få sexualiteten omriktad.
Jag tycker att man ska ha rätt till sina egna fantasier. "Tyvärr" (jag bryr mig inte) får pedofiler antingen nöja sig med att runka och fantisera om den söta flickan som de såg i parken igår, eller så får de ta med flickan hem och knulla henne. Så är det. Man ska följa Sveriges lagar och klarar man inte av det hamnar man i fängelse. Enkelt.
Jag ifrågasätter inte någons rätt till sina fantasier. Inte i det inlägget och inte heller i det tidigare.
I det här inlägget talade jag bara om bot – eller omriktning, om du föredrar ett neutralare ord – så att man kan leva ut sin sexualitet utan att skada. Om den ska vara frivillig eller inte är en annan fråga; skulle den inte vara frivillig lär väl den som drabbas få skador av det.
I det tidigare försökte jag säga att det kanske inte alltid är så lätt att säga vad som bara är fantasi och vad som är fantasi som gör det lättare att begå övergrepp. Men det är inte märkvärdigare än att andras sexfantasier också kan leda till sex – i vissa fall, men inte i andra. Eller att fantasier om uppfinningar kan leda till uppfinningar – ibland, men inte alltid. Det betyder inte att någon inte har rätt till sina fantasier.
Nej, det förstår jag. Men man kan ju inte veta vad varje individ är kapabel till. Jag tycker att man ska utgå ifrån att människor vill väl. Sedan är det upp till dem själva att bevisa motsatsen, om man vill få en anledning till att hata.
Märkligt att du så kategoriskt avfärdar mina inlägg som okunskap. Det är heller inte alltid så lätt att ge en lättillgänglig källa på sådant som för en fackman är självklart, men som är dimmigt för en bredare allmänhet. Jag avstår därför från att bemöta detta.
- Archpsyche
- Anslöt: 2012-10-07
Archpsyche skrev:Märkligt att du så kategoriskt avfärdar mina inlägg som okunskap. Det är heller inte alltid så lätt att ge en lättillgänglig källa på sådant som för en fackman är självklart, men som är dimmigt för en bredare allmänhet. Jag avstår därför från att bemöta detta.
Sheyen skrev:Kul att det gör dig glad! Du verkar ha förstått vart jag vill komma med det här, så att säga.
Sheyen skrev:Det finns pedofiler som inte klarar av att leva utan den typ av sex som de önskar att få, men sanningen är den att de allra flesta pedofiler (åtminstone i Sverige) aldrig lever ut sina fantasier, just för att de vet att det är fel. Dessa människor är inte sjuka i huvudet. De har inte gjort någonting fel. De är oskyldiga. Att vissa av dem får stånd när de får syn på en söt flicka betyder inte att de är sjuka. De kan ju inte hjälpa det här. De attraheras av oskulden och renheten, så att säga. Att som pedofil få sitta och beundra småflickor och småpojkar anser jag är helt okej. Självklart ska man inte stå med megastånd och svaja med flaggstången, men det ska man ju å andra sidan inte heller göra om man ser en grymt snygg 25-åring med stora bröst.
Jo, jag har också läst och hört att de flesta inte lär leva ut det. Och nej, man kan inte hjälpa sin läggning.
Men att sitta och beundra folk kan vara problematiskt. Sådant kan man märka av, och har man då inte önskat det själv kan det kännas väldigt obehagligt – det kan nog många vuxna kvinnor som har blivit oönskat fluktade på berätta. Och här gäller det barn som inte ens kan förväntas förstå en sådan situation. Som barn kan man bli väldigt otrygg när man inte kan tolka en vuxens signaler eller avsikter. Om det sedan finns skam med, som det tyvärr ofta gör när sex är inblandat, kan den upplevas som hotfullhet.
Sheyen skrev:Zombie skrev:Sheyen
Din ickedömande och nyfikna inställning gör mig riktigt glad. Har gjort även tidigare. Blir också glad att du så medvetet skiljer på fantasi och handling och försökte hjälpa den här mannen med den gränsen och annat praktiskt. Tråkigt att det inte gick till slut.
Men en sak jag tänker på är att den där gränsen kanske inte alltid är så tydlig. Åtminstone om jag går efter annat jag har sett; någons pedofili har jag aldrig kommit så nära som du.
Sexualiteten är ju ofta stark, och då är det hårt att vara helt hänvisad till fantasier, därför att man skadar andra om man lever ut den sexualitet man råkar ha fått. (Och ger sitt stöd till att skada även om man så bara använder pedofila foton; det är ju foton av övergrepp.) Fantasierna kanske blir ett nödvändigt utlopp. Men odlade på fel sätt kanske de till slut leder fram till att man handlar.
Säger jag, som är känslomänniska (och garanterat kan tända på alla sjutton när jag hör om ett övergrepp) men tydligen kan vara logisk också. Eller åtminstone inte vill döma någon.
Kul att det gör dig glad! Du verkar ha förstått vart jag vill komma med det här, så att säga.
Det finns pedofiler som inte klarar av att leva utan den typ av sex som de önskar att få, men sanningen är den att de allra flesta pedofiler (åtminstone i Sverige) aldrig lever ut sina fantasier, just för att de vet att det är fel. Dessa människor är inte sjuka i huvudet. De har inte gjort någonting fel. De är oskyldiga. Att vissa av dem får stånd när de får syn på en söt flicka betyder inte att de är sjuka. De kan ju inte hjälpa det här. De attraheras av oskulden och renheten, så att säga. Att som pedofil få sitta och beundra småflickor och småpojkar anser jag är helt okej. Självklart ska man inte stå med megastånd och svaja med flaggstången, men det ska man ju å andra sidan inte heller göra om man ser en grymt snygg 25-åring med stora bröst.
Källa på det tack.
Moderator atoms - iordningställde ett ofullständigt, och felaktigt attribuerat citat.
Om det är rimligt att hata alla människor? Hm.
Du, Sheyen.. Är det rimligt att älska alla människor?
Varför är det konstigt att man visar starka åsikter mot något man ogillar? Du visar starka åsikter mot dem som visar starka åsikter mot pedofiler - och det uppfattar du som baserat på logik? Det är fullständigt logiskt att vara känslosam inför något man ogillar. Det är så människan fungerar.
HUR inkräktar man på någon annans fantasier? Kidnappar man pedofiler, visar bilder på barn och gör fMRI eller?
Du lägger in lite små egna tolkningar och försöker få det att se ut som jag har ställt dessa frågorna. Det finns en viss andel människor som har svårt med homosexualitet med, men det verkar bli något mer OK med sexual diversity. Men att tända på barn är något helt annat. En sak jag förklarar.
Och ja, det finns individer som t ex Jeffrey Dahmer.
Varför är det konstigt att man visar starka åsikter mot något man ogillar? Du visar starka åsikter mot dem som visar starka åsikter mot pedofiler - och det uppfattar du som baserat på logik? Det är fullständigt logiskt att vara känslosam inför något man ogillar. Det är så människan fungerar.
HUR inkräktar man på någon annans fantasier? Kidnappar man pedofiler, visar bilder på barn och gör fMRI eller?
Du lägger in lite små egna tolkningar och försöker få det att se ut som jag har ställt dessa frågorna. Det finns en viss andel människor som har svårt med homosexualitet med, men det verkar bli något mer OK med sexual diversity. Men att tända på barn är något helt annat. En sak jag förklarar.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Sheyen skrev:Nej, det förstår jag. Men man kan ju inte veta vad varje individ är kapabel till. Jag tycker att man ska utgå ifrån att människor vill väl. Sedan är det upp till dem själva att bevisa motsatsen, om man vill få en anledning till att hata.
Jodå, det håller jag med om och önskar att fler levde efter. Vad jag menar är bara att man inte behöver vara naiv för den skull, utan kan ha sina tankar och tidigare lärdomar med sig som en verktygslåda, bra att ha till hands så att man kan hantera situationer utan att bli överrumplad. Utan att man för den skull måste utgå från att den kommer att behövas.
Senast redigerad av Zombie 2012-11-09 19:03:28, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Men att sitta och beundra folk kan vara problematiskt. Sådant kan man märka av, och har man då inte önskat det själv kan det kännas väldigt obehagligt – det kan nog många vuxna kvinnor som har blivit oönskat fluktade på berätta. Och här gäller det barn som inte ens kan förväntas förstå en sådan situation. Som barn kan man bli väldigt otrygg när man inte kan tolka en vuxens signaler eller avsikter. Om det sedan finns skam med, som det tyvärr ofta gör när sex är inblandat, kan den upplevas som hotfullhet.
Om man ska sitta och beundra ska det ske på ett ytterst diskret sätt, givetvis. Det ska ju inte vara random dreglande gubbe som slickar sig om munnen medan Anna 5 år gungar i lekparken.
Jag tror nog att de allra flesta pedofiler vet hur man tittar diskret, så att man inte skapar någon otrygghet för barnet ifråga. Det behöver ju inte ens vara väldigt sexuellt. De kanske bara tycker att barnet har vackra ögon, vackert hår eller att han/hon skrattar sött. Någonting attraktivt. Jag tror knappast att alla pedofiler får ett pulserande, fullvuxet råstånd så fort de spanar in någon för dem attraktiv flicka. De har ju levt med det här hela livet. De vet nog hur man ska göra för att inte märkas.
Men visst, det finns ju pedofiler som börjar smeka på låren och viskar "berätta inte för mamma", men det finns ju även män som tycker att "den där berusade kvinnan som knappt kan gå i sina högklackade stövlar behöver ett knull av mig nu". Idioter finns det ju överallt.
Angerboda skrev:Sheyen skrev:Zombie skrev:Sheyen
Källa på det tack.
På vad? Du citerade mig inte.
Moderator atoms - iordningställde ett ofullständigt, och felaktigt attribuerat citat.
Angerboda skrev:Sheyen skrev:Zombie skrev:Sheyen
Källa på det tack.
Gärna flera oberoende. (obs ironi) Jag delar uppfattningen att det ropas på källor i den här tråden som inte gagnar diskussionen, och som gör det svårare att föra resonemang istället för att jämföra auktoriteter.
- Archpsyche
- Anslöt: 2012-10-07
earlydayminer skrev:Om det är rimligt att hata alla människor? Hm.
Om det är rimligt att älska alla människor? Hrm... Nja. Det tycker jag inte. Men fråga någon med Williams syndrom. De brukar ju älska alla.
Jag brukar hålla mig relativt neutral. Sedan är det ju varje individs personlighet som avgör vad jag tycker om dem.
Nej, nej, nej... Nu har du missat något här: Det är skillnad på att uttrycka känslosamma skrift-attacker och att faktiskt resonera som en normalt funtad människa.
Jag vet inte hur du gör, men jag personligen har inte svårt för att skilja på känslor och logik.
Vadå "något helt annat"?
Archpsyche skrev:Gärna flera oberoende. (obs ironi) Jag delar uppfattningen att det ropas på källor i den här tråden som inte gagnar diskussionen, och som gör det svårare att föra resonemang istället för att jämföra auktoriteter.
när man påstår något helt ologiskt utan att styrka det med någon form av argument är det inte så konstigt.
du säger något som jag anser vara så enormt felaktigt och du säger det som att det är det mest naturliga och självklara i världen. det är klart att jag vill ha någon typ av källa på det.
detta är internet. ingen är trovärdig och ingen har någon form av auktoritet.
Sheyen skrev:Angerboda skrev:Sheyen skrev:
Källa på det tack.
Oj ber så mycket om ursäkt det blev kanske lite svårt att förstå. Jag är ovan och kan inte med forumets funktioner.
Men jag menade dig om det var du som skrev. " "Se, men inte röra" är ju en pedofils huvudregel."
Det ropas mycket på källor och detta vill jag gärna läsa mer om.
Angerboda skrev:Sheyen skrev:Angerboda skrev:
Källa på det tack.
Oj ber så mycket om ursäkt det blev kanske lite svårt att förstå. Jag är ovan och kan inte med forumets funktioner.
Men jag menade dig om det var du som skrev. " "Se, men inte röra" är ju en pedofils huvudregel."
Välkommen till Flashback, om du är sugen på att få veta mer om pedofiler. Jag tänker inte agera "Google" åt dig ikväll. Det orkar jag inte.
Angerboda skrev:Sheyen skrev:Angerboda skrev:
Källa på det tack.
För övrigt kanske det är dags att du själv slänger fram några källor. Det jag skrev säger ju sig självt. Varje människa som är normalt funtad i skallen förstår var gränsen för olagligheter går.
Moderator:
Tråden är nu rensad på off-topic. Ett inlägg har flyttats hit. lagliga-bordeller-t29527-96.html#p920396
Låser upp tråden. Försök hålla er till ämnet, hur man botar pedofiler.
Tråden är nu rensad på off-topic. Ett inlägg har flyttats hit. lagliga-bordeller-t29527-96.html#p920396
Låser upp tråden. Försök hålla er till ämnet, hur man botar pedofiler.
Sheyen skrev:Hah! "Bota pedofili". Nej. Det kan man inte göra. Fy fan, vad hemskt, egentligen... Att folk vill försöka bota dessa människor. Jag anser att folk ska få tända på vad de vill. Låt dem vara.
Det är fan inget fel på att vara pedofil. Det här påminner ju om när det ansågs vara en psykisk sjukdom att vara homosexuell. Löjligt.
Jag håller inte alls med. För det första, varje pedofil är en risk för barn, eftersom det ingalunda är säkert att hen håller sig till fantasier. (Det gjorde ju inte din bekant heller.)
För det andra, så är hjälptelefonen till för dem som själva vill bli botade från sin pedofili. Ska de inte få det, tycker du?
För det tredje, man kan inte jämställa homosexualitet med pedofili, eftersom homosexualitet kan utövas utan att bryta mot lagen och utan att någon minderårig utnyttjas. Om jag vore homofil, så skulle jag bli fly förbannad över att homofili dras upp varje gång man diskuterar pedofili.