Tidningen trycks medan du väntar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2012-11-09 16:23:06

Ett intressant projket.

DN Kultur skrev:Framtidens tidningskiosk öppnar redan efter årsskiftet. Från en datorskärm köper kunden en tidskrift, två minuter senare dimper den ned i en lucka i automaten. Bakom projektet står före detta tv-ankaret Lars Adaktusson.
http://www.dn.se/kultur-noje/tidningen- ... -du-vantar

Nuvarande system har vissa nackdelar. Dels kan den den tidning el tidskrift man vill köpa vara slutsåld. Är det en smal kulturtidskrift finns den kanske inte alls i affären.

Att distribuera tidningar och tidskrifter till landets kiosker, affärer och andra försäljare är dyrt och belastar miljön. I synnerhet som närmare hälften av tidskrifterna inte blir sålda, utan måste returneras. Inom kort lanseras en internetuppkopplad tidningsautomat som med print-on-demand-teknik skapar en kopia direkt efter att kunden köpt den. Utvecklaren bakom projektet är varken tidningsförlagen eller något tekniskt hårdvaruföretag, utan journalisten Lars Adaktusson och hans bror Hans.

Men vad blir det för kvalitet, blir det dåligt tryck och tunt sladdrigt papper?
Lars Adaktusson menar att kvaliteten på tidskrifterna är jämförbar med dem som kommer från ett traditionellt tryckeri.

– En vanlig kund kommer troligen inte att kunna se skillnaden, säger han.

Och var kommer dessa tidningsautomater att finnas?
Automaten ska placeras ut på ställen där det inte finns utrymme för någon större tidskriftsbutik, men där det finns folk i rörelse som är lediga och har tid att läsa. I början av nästa år räknar de med att placera ut tidningskiosker på prov på ett antal utvalda platser: Skavsta flygplats, hotell, större matvaruaffärer och Karolinska universitetssjukhuset.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Miche » 2012-11-09 17:44:58

Ur miljösynpunkt är det riktigt smart, jag hoppas att de bygger automaten riktigt bra så den får en bra driftsäkerhet (det borde inte vara så svårt egentligen men mekanik har en förmåga att krångla i avancerade maskiner...)
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Alien » 2012-11-09 18:37:31

Fast själv gillar jag att bläddra i en tidskrift innan jag betalar bortåt 100 kr. Men man kanske kan få se en innehållsförteckning i automaten innan man beslutar sig?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Fenren » 2012-11-09 18:39:27

man visade upp en liknande maskin för pocketböcker för en fem-sex år sedan.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in