Har jag Aspergers??????

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Har jag Aspergers??????

Inläggav inas6 » 2012-11-08 19:04:46

Hej.

Just nu så är jag tvångsinlagd på psyket och personalen samt övriga kontakter i öppenvården misstänker att jag har Aspergers syndrom. En utredning ska påbörjas när jag blir utskriven.

Jag har läst mycket om tillståndet men jag tycker inte att det stämmer in på mig. Jag är blyg och har svårt med den sociala biten, är helt klart en enstöring, men i övrigt så känner jag inte igen mig särskilt mycket. Något specialintresse har jag heller inte.

Vad tror ni?
Vilka kriterier är mest karakteristiska för AS?

Detta undrar jag för att jag inte vill bli utredd i onödan, stämmer ingenting in på mig så kan jag lika gärna strunta i utredningen.
inas6
Ny medlem

Anslöt: 2012-11-08

Har jag Aspergers??????

Inläggav Svarta » 2012-11-08 19:14:37

inas6 skrev:Hej.

Just nu så är jag tvångsinlagd på psyket och personalen samt övriga kontakter i öppenvården misstänker att jag har Aspergers syndrom. En utredning ska påbörjas när jag blir utskriven.

Jag har läst mycket om tillståndet men jag tycker inte att det stämmer in på mig. Jag är blyg och har svårt med den sociala biten, är helt klart en enstöring, men i övrigt så känner jag inte igen mig särskilt mycket. Något specialintresse har jag heller inte.

Vad tror ni?
Vilka kriterier är mest karakteristiska för AS?

Detta undrar jag för att jag inte vill bli utredd i onödan, stämmer ingenting in på mig så kan jag lika gärna strunta i utredningen.

Ingen av oss kan svara på huruvida du skulle ha AS eller ej. Låt dem utreda dig. De sätter inte en diagnos på dig om du inte samtycker och därmed känner att diagnosen är helt fel för dig.
Svarta

Anslöt: 2011-11-15

Har jag Aspergers??????

Inläggav plåtmonster » 2012-11-09 5:10:13

Vad är det som anledde tvångsinläggning?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Har jag Aspergers??????

Inläggav Zombie » 2012-11-09 5:30:29

Diagnoskriterierna. De som används är DSM-IV (överst; av läkarna) och ICD-10 (strax nedanför; den version som måste stå i papperen).

Måste läsas noga. Alla kriterier behöver inte uppfyllas. Mycket som folk tror måste ingå i Asperger ingår inte – till exempel måste man inte ha specialintressen. De är också avpassade för unga pojkar vid en tid då man visste mindre om Asperger än idag. I största korthet, vuxna kan ha lärt sig kompensera för eller vuxit från en del saker; flickor och kvinnor kan ha betydligt vagare symptom.

Sådant här gör ofta även diagnostiker fel på, så det är viktigt att den man har, om man nu vill utredas, är bra.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Aspergare och vården

Logga in