Romanen "Bitterfittan" av Maria Sveland [avdelad tråd]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Romanen "Bitterfittan" av Maria Sveland [avdelad tråd]

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-08 15:49:49

KrigarSjäl skrev:Sveland är förresten ingen jag tar på större allvar, en välbemedlad tabloidfeminist i högen bara. Hennes bok Bitterfittan hittar jag absolut ingenting av värde eller relevans i utan enbart meningslösa lamentationer.

Detta har ingen större relevans för huvudämnet men jag har också läst Bitterfittan och tyckte då att det var en mycket talande bok som slog huvudet på spiken när det gäller de olika villkoren i mäns och kvinnors relationer.

I motsats till dig (?) så har jag varit sambo i många år och känner igen mig en hel del.

Moderator: Avdelat från debattklimatet-feminister-nathot-m-m-t30059.html
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Debattklimatet och feminister m.m.

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-08 16:02:33

Bjäbbmonstret skrev:
KrigarSjäl skrev:Sveland är förresten ingen jag tar på större allvar, en välbemedlad tabloidfeminist i högen bara. Hennes bok Bitterfittan hittar jag absolut ingenting av värde eller relevans i utan enbart meningslösa lamentationer.

Detta har ingen större relevans för huvudämnet men jag har också läst Bitterfittan och tyckte då att det var en mycket talande bok som slog huvudet på spiken när det gäller de olika villkoren i mäns och kvinnors relationer.

I motsats till dig (?) så har jag varit sambo i många år och känner igen mig en hel del.

Jag är medveten om att hon har en publik ja. Men vad var det hon skrev som du tyckte var värdefullt?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-08 16:15:55

KrigarSjäl skrev:Jag är medveten om att hon har en publik ja. Men vad var det hon skrev som du tyckte var värdefullt?

Det var så länge sen så jag kommer inte ihåg exakt. Bara att det var stark igenkänning på det här med att få livets olika delar att gå ihop, med relationer och resten. Har för mig att det handlade om hur män och kvinnor förväntas göra annorlunda prioriteringar och hur det ställer till det i relationen. Och hur lätt det är att automatiskt falla in i könsroller även om man inte hade tänkt sig det.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-08 17:47:10

Bjäbbmonstret skrev:
KrigarSjäl skrev:Jag är medveten om att hon har en publik ja. Men vad var det hon skrev som du tyckte var värdefullt?

Det var så länge sen så jag kommer inte ihåg exakt. Bara att det var stark igenkänning på det här med att få livets olika delar att gå ihop, med relationer och resten. Har för mig att det handlade om hur män och kvinnor förväntas göra annorlunda prioriteringar och hur det ställer till det i relationen. Och hur lätt det är att automatiskt falla in i könsroller även om man inte hade tänkt sig det.

-Trams. Trivs man inte med sin partner gör man slut och man får precis så mycket "livspusslande" som man skaffar sig.

Ska man ha barn, villa, karriär, status med mera _samtidigt_ säger det sig självt att man får jobba för det. Är det jobbigt att bo i villa kan man sälja den, flytta in i hyresrätt och sluta gnälla.
En hel bok som går ut på att lipa över egna medvetna val. Fullkomligt meningslöst.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Intressanta intressen

Logga in