Hur ser ni på magdans?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur ser ni på magdans?

Inläggav Autismsmurfen » 2012-11-07 22:50:49

slackern skrev:Kör Tribal Fusion det är coolt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tribal_Fusion

Är det en mix mellan traditionellt och de danser som är vanliga idag? :)
Autismsmurfen

Anslöt: 2012-05-20

Hur ser ni på magdans?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-11-08 6:39:08

Autismsmurfen skrev:
svarabhaktivokal skrev:
Autismsmurfen skrev:Jag undrar hur andra ser på dansen, och om det ofta händer att de tror att den handlar om att få män att njuta och om många tycker den är lite "horig".

Varför skulle den vara horig? Det är en gammal traditionell dansform från nordafrika och mellanöstern.

Dessutom är det vanligt med magdans när (heterosexuella) kvinnor samlas tillsammans vid ex. fest eller bröllop. Traditionell magdans har ingenting med sex att göra. Det vet merparten av de som är bekanta med dansen. Vad en möjlig liten avstickarprocent tror/tycker, är nog inget att bry sig om.

Magdans är vackert, uttrycksfullt och dessutom extremt tekniskt avancerat.

(dessutom har jag fått berättat för mig från div. olika källor, att den skall göra under för mensvärk, vilket bara är ett extra plus i kanten :D )

Äh, vet inte egentligen. Tycker själv att jag är löjlig som ställer den här frågan. Fick en känsla av att en del ser dansen på det sättet, så tänkte mest kolla om den stämde... Tycker som sagt själv inte att det är något fel på magdans, utan tycker att den är vacker, men en del andra människor får för sig lite konstiga saker ibland.

Du är inte löjlig som ställer den frågan. Det är en fullt befogad fråga. Så fort en kvinna visar lite hud eller dansar med höft- och midjemuskulaturen, så finns det ju enfaldiga människor ropar "sex! hora!". Min poäng är dock följande: de som skulle svara "ja" på frågan om den är "horig" och har med sex att göra, har ingen förståelse för magdans som gammal traditionell uttycksform, och då är väl inte deras åsikter något att bry sig om, tänker jag.
svarabhaktivokal

Anslöt: 2009-10-30

Hur ser ni på magdans?

Inläggav rapchic » 2012-11-08 7:39:38

jag tycker defenitivt inte det är horigt och tjejen som lärde mig "arabisk dans" (vet inte riktigt var det hör) tycker nog inte det heller, det jag lärde mig var inte avklätt däremot "inte ens" på musikvideorna.

då skulle ju nästan västafrikansk dans vara porrigare (med tanke på vissa rörelser) men det tycker inte jag heller.

själv skulle jag vilja lära mig poledancing, vilket jag tycker kan vara träning men eftersom jag inte har nått att öva på nöjer jag mig med zumba :wink:
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Hur ser ni på magdans?

Inläggav geocache » 2012-11-08 10:37:06

En reflektion lite utanför ämnet; vilken reaktionen "rent allmänt" skulle bli om män började dansa magdans. Jag tycker att killen på filmen är modig som började dansa enligt en "urgammal" kvinnlig(?) tradition.

geocache

Anslöt: 2008-06-16

Hur ser ni på magdans?

Inläggav Wine » 2012-11-08 10:54:22

Tycker dans överhuvudtaget är en bra träningsform, man får ju övning i motorik, koordination och balans samt tränar även upp styrka och smidighet, har inget som helst emot magdans.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Hur ser ni på magdans?

Inläggav slackern » 2012-11-08 11:00:55

rapchic skrev:själv skulle jag vilja lära mig poledancing, vilket jag tycker kan vara träning men eftersom jag inte har nått att öva på nöjer jag mig med zumba :wink:

Bor inte du i skogen? Måste ju finnas tusentals träd som duger till att göra en stång?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Hur ser ni på magdans?

Inläggav rapchic » 2012-11-08 12:38:24

slackern skrev:
rapchic skrev:själv skulle jag vilja lära mig poledancing, vilket jag tycker kan vara träning men eftersom jag inte har nått att öva på nöjer jag mig med zumba :wink:

Bor inte du i skogen? Måste ju finnas tusentals träd som duger till att göra en stång?

inte riktigt med vad jag förstår vissa tekniker tex när man glider ner för dom etc då vill man nog inte ha dom i trä (pga stickor) men zumba duger för mig helt klart.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Hur ser ni på magdans?

Inläggav Wine » 2012-11-08 14:01:54

rapchic skrev:inte riktigt med vad jag förstår vissa tekniker tex när man glider ner för dom etc då vill man nog inte ha dom i trä (pga stickor)...

:wink: Aj, aj, aj....får rysningar när jag tänker på det.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Hur ser ni på magdans?

Inläggav Autismsmurfen » 2012-11-08 14:24:12

geocache skrev:En reflektion lite utanför ämnet; vilken reaktionen "rent allmänt" skulle bli om män började dansa magdans.

Allmänt vet jag inte, men tycker personligen att det är ganska avtändande, då magdansen är anpassad till den kvinnliga kroppen. Inte för att förbjuda män till det, men det är ungefär som att se en man dansa balett genom att trippa på tårna. En "manlig version" av magdans skulle i alla fall jag föredra, som fokuserar mer på det typiskt manliga och inte höfter, som är kvinnligt. Skulle kunna bli en vacker dans tillsammans.

Detta är som sagt vad jag själv tycker, och jag tycker det är väldigt vackert när manlig och kvinnlig styrka uttrycks i dans.
Autismsmurfen

Anslöt: 2012-05-20

Hur ser ni på magdans?

Inläggav tvilling99 » 2012-11-08 18:06:23

Jag minns två duktiga magdansöser som var med i US got talent för några år sedan och har en kompis som dansar magdans så jag gillar magdans.
tvilling99

Anslöt: 2007-05-07

Återgå till Intressanta intressen

Logga in