Datorkrångel (win7, compaq 615)
12 inlägg
• Sida 1 av 1
I morse satt jag vid datorn och surfade via Chrome samt hade msn och VLC uppe, datorn fivk då bluescreen och sade att den skulle starta om sig, det kunde vara ett hårdvarufel och jag skulle starta i felsäkert läge. När jag gick till skolan lät jag datorn vara avstäng, ständge avv den med powerknappen innan jag gick, var mycket chockad och skrämd av detta. När jag kom hem startade jag den i felsäkert läge utan internetmäjligheter, satte på mitt ena antivirusprogram Avira Antivir och lät det stå på, första gången jag kollade till datorn så hade den scannats i ca 25 min, sedan läste jag i ca 10 min en bok och gick tillbaka till datorn igen för att se hur den mådde. Då hade den stängt av sig och ville inte starta i felsäkert läge ens, utan körde någon slags Windows uppstartsfelsökare. Den ville att jag skulle återgå till en system restore point via dialogruta, jag klickade OK på den och uppstartsgrejen fortsatte scanna efter fel. Sedan stod det att felsökningen var klar och datorn skulle startas om, jag lät den göra det i normalt läge, nu kör jag mitt andra antivirusprogram MalwareBytes och det har slutat svara två gånger hittils, typ 30 sek vardera gången, detta har den aldrig brukat göra förr. Den har scannat i 1 timme i skrivande stund.
ursäkta stavfel och brist på styckeindelning etc, är på mobilen.
svara snarast, är rädd och mår hemskt just nu över att detta hänt.
ursäkta stavfel och brist på styckeindelning etc, är på mobilen.
svara snarast, är rädd och mår hemskt just nu över att detta hänt.
Är du rädd för att datorn inte fungerar längre? eller för att filer har försvunnit?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Sv: Datorkrångel (win7, compaq 615)
Svårt ge några direkta råd så här långt.
En sak: ett antivirus räcker rent generellt. Däremot är det inte fel att ha som du har, dvs ett antivirus och ett antimalware. Så det kan inte vara orsaken.
Framöver rekommenderar jag att du börjar använda Backup & Restore och väljer att göra System Image Backup. Det räddade nyligen mig själv från katastrof, eftersom jag hade stängt av System Restore för att spara hårddisk. Det misstaget gör jag inte om, nu fattar jag vad viktigt det är att kunna backa i en nödsituation. Så numera kör jag både Backup & Restore och System Restore, vilket känns tryggare.
En sak: ett antivirus räcker rent generellt. Däremot är det inte fel att ha som du har, dvs ett antivirus och ett antimalware. Så det kan inte vara orsaken.
Framöver rekommenderar jag att du börjar använda Backup & Restore och väljer att göra System Image Backup. Det räddade nyligen mig själv från katastrof, eftersom jag hade stängt av System Restore för att spara hårddisk. Det misstaget gör jag inte om, nu fattar jag vad viktigt det är att kunna backa i en nödsituation. Så numera kör jag både Backup & Restore och System Restore, vilket känns tryggare.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Har hårddisken tagit stryk kanske?(börjar gå sönder?)
Är det en laptop?
Är det en laptop?
Ja, det är en laptop. Jag scannade den med båda antivirusprogrammen och ingetdera hittade något, raderade dock lite filer som jag själv tyckte verkade skumma, så den kanske fungerar bättre nu. Ska backa upp allting samt även ha max 6 flikar uppe samtidigt när jag använder browsern, bara för säkerhets skull.
Maldita,
Du har inte två antivirusprogram, du har ett: Avira Antivir. Det andra programmet - MalwareBytes - är ett antimalwareprogram. Så det är helt ok att ha det så eftersom virus och malware delvis är olika saker. Hade du däremot exempelvis haft Avira Antivir och Norton Antivirus hade det inte varit bra; risken är att båda programmen hade trott att det andra är ett virus (det låter som ett skämt men är faktiskt sant vad jag vet)!
Du har inte två antivirusprogram, du har ett: Avira Antivir. Det andra programmet - MalwareBytes - är ett antimalwareprogram. Så det är helt ok att ha det så eftersom virus och malware delvis är olika saker. Hade du däremot exempelvis haft Avira Antivir och Norton Antivirus hade det inte varit bra; risken är att båda programmen hade trott att det andra är ett virus (det låter som ett skämt men är faktiskt sant vad jag vet)!
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Det har snarare med hur nära operativsystemet de arbetar (och/eller om de scannar i realtid )att göra och att branchen inte direkt kan köra med nån öppen standard eftersom då får de "elaka" reda på hur de kan komma förbi ett helt gäng Antivirus/antimalware. Malware är all typ av skadlig kod som man inte vill ha in i datorn, inkl. virus. Virus som bara "är" virus (+ev nån mindre payload) finns det knappt risk att bli smittad av längre. Nä, jag håller med om att det lutar åt hårddiskkrasch. Att antivirus är en typ av virus håller jag dock med om, m.tp att skiten sprider sig. Fast de lär även innehålla en del finesser som först användes i malware.
Parvlon skrev:Nä, jag håller med om att det lutar åt hårddiskkrasch.
@Maldita, hur gammal är datorn?
Du bör kanske installera ett program som håller koll på datorns temperaturer, det är inte omöjligt att blåskärmen berodde på att hårddisken stängde ner sig själv då den blev för varm och för att skydda data.
Det kan vara värt att investera i en kylplatta, kostar bara några hundralappar men håller ner datorns temperatur så att den inte blir överhettad.
Jag har redan en kylplatta till datorn, utan den hade den varit död för länge sedan. Den betedde sig inte som den gjorde när den blev överhettad, men jag antar att det var det. Dock är det märkligt att den vägrade starta och hade sig efter att jag låtit den vara en hel dag för att kyla ned sig.
Datorn är väl 3 år gammal eller så.
Maldita skrev:Jag har redan en kylplatta till datorn, utan den hade den varit död för länge sedan. Den betedde sig inte som den gjorde när den blev överhettad, men jag antar att det var det. Dock är det märkligt att den vägrade starta och hade sig efter att jag låtit den vara en hel dag för att kyla ned sig.
Låter ännu mer som HDD.
Det som händer är att laptops ofta blir väldigt väldigt väldigt varma och då torkar gummipackningen i HDD'n ut och då går HDD'n sönder tillslut, detta hände på våra skol-datorer, i stort sett alla elevers datorer var trasiga(HDD krasch) efter 2-3 år.
Skulle vilja kalla det ett fabrikationsfel men tillverkaren vägrade ta på sig ansvaret och menade att det var vi som hade datorerna på för länge( )
Anledningen till att datorer ofta blir varma heter damm, dammet dras in mha fläkten i datorn och försämrar möjligheterna till effektiv kylning, det är inte omöjligt att även smörjningen av fläkten och hårddisken försämras med tiden samt effektiviteten på motorerna försämras med åren och därmed genererar mer värme!
Är det fel på disken så brukar Chkdsk köras när man startar datorn och den står och scannar sektorer. Kan ta en väldig tid om det blir så att massa fel hittas.
Låter mer som värmeproblem med nån annan komponent.
Memtest86+ kan hitta en del fel.
http://www.memtest.org/
Låter mer som värmeproblem med nån annan komponent.
Memtest86+ kan hitta en del fel.
http://www.memtest.org/