Att bo på flyktingförläggning i Sverige 2012

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Miche » 2012-11-03 7:50:29

Sheyen skrev:
marxisten skrev:
Frimodig skrev:
Var får du det?
LF

Jag tror Grand Hotell har den tjänsten att tillgå... :-)063

Ja, jag vet inte hur det funkar, men har detta att säga:

1: Jag tror inte att SDU ljuger. Det skulle skada deras image alldeles för mycket. Speciellt nu när de är det tredje största partiet.

2: Jag tror inte att det är så där fint på alla flyktingförläggningar. Långt ifrån, faktiskt. Självklart vill SDU förfina det hela, men de har en poäng, vilket är: det finns absolut inga skäl att klaga på flyktingförläggningarna. Sverige är ett bra land och vi behandlar folk väl.

De har allt att vinna på sin propaganda och väldigt lite att förlora, det är möjligt att de är tredje största partiet men de sitter långt ifrån någon regeringsställning eftersom inget av de två största partierna kommer att samarbeta med SD, så vad kan de förlora på sina lögner?

Sverige behandlar ofta flyktingarna som skit, har du öht. hört talas om Migrationsverket och Migrationsdomstolen där flyktingar behandlas värre än djur? Människor med helt uppenbara skäl att få stanna, åtminstone tills landet de kommer ifrån bar fått fred kastas ut härifrån och döms till döden eller tortyr!

Din okunnighet skrämmer mig och ger mig vatten på min kvarn att SDs väljarkår består i huvudsak av antingen rasister (jag räknar inte dig dit) respektive av de som är okunniga om hur världen fungerar.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Charlie72 » 2012-11-03 9:19:44

Har ingn anning om hur det är på flyktingförläggningar, men det kan ju knappast vara värre än där flyktingarna kommer ifrån och jag tycker nog att som man brukar säg, vill man bli fin får man lida pin, dom står nog ut med dåliga förhållanden ett tag om dom verkligen är flyktingar som har flytt från krig och elände.
Jag skulle själv aldrig falla mig in och gnälla om jag hade flytt från krig och liknande, så länge jag får tak över huvudet och mat på bordet så skulle jag stå ut i många år, även om det är tristres, vad är alternativet?
Charlie72

Anslöt: 2012-10-11

Inläggav Frimodig » 2012-11-05 20:39:37

Charlie72 skrev:Har ingn anning om hur det är på flyktingförläggningar, men det kan ju knappast vara värre än där flyktingarna kommer ifrån och jag tycker nog att som man brukar säg, vill man bli fin får man lida pin, dom står nog ut med dåliga förhållanden ett tag om dom verkligen är flyktingar som har flytt från krig och elände.
Jag skulle själv aldrig falla mig in och gnälla om jag hade flytt från krig och liknande, så länge jag får tak över huvudet och mat på bordet så skulle jag stå ut i många år, även om det är tristres, vad är alternativet?

Det är en rimlig attityd om du har noll aning vad det handlar om.

Du har ingen aning om vad det betyder att tvingas fly från sitt land, där man växte upp, där man har alla sina kompisar, där man har sin hela jävla identitet.
Det har inte jag heller.

En del boenden i obygden är troligen bara en känsla av total meningslöshet. Jag har sett de här som går mellan Stråssa och Storå. En meningslös aktivitet, fast det finns konsum i Storå. Och de bor i Stråssa.

LF
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Charlie72 » 2012-11-05 21:31:09

Frimodig, du borde inte uttala dig om mig, du har ingen anning om vem jag är, att du själv inte har nån anning om hur det ärt att lämna allt får stå för dig.
Flyr man från döden så måste allt annat vara bättre!
Charlie72

Inläggav Frimodig » 2012-11-05 21:43:04

Charlie72 skrev:Frimodig, du borde inte uttala dig om mig, du har ingen anning om vem jag är, att du själv inte har nån anning om hur det ärt att lämna allt får stå för dig.

Njaa, du skrev vad du skrev. Det är vad jag uttalar mig om. Jag uttalar mig inte om dig.

Vad du skrev är en sån där objektiv grej.

Sen är det typiskt att du inte citerar vad du svarar på. Det är en sorts självdefinition. Du berättar om vem du är.

LF
Frimodig

Inläggav Charlie72 » 2012-11-05 21:44:26

Frimodig skrev:
Charlie72 skrev:Frimodig, du borde inte uttala dig om mig, du har ingen anning om vem jag är, att du själv inte har nån anning om hur det ärt att lämna allt får stå för dig.

Njaa, du skrev vad du skrev. Det är vad jag uttalar mig om. Jag uttalar mig inte om dig.

Sen är det typiskt att du inte citerar vad du svarar på. Det är en sorts självdefinition. Du berättar om vem du är.

LF

Du e lite udda va???
Charlie72

Inläggav Frimodig » 2012-11-05 21:49:37

Charlie72 skrev:
Frimodig skrev:

LF

Du e lite udda va???

Absolut, jag är väldigt udda. Och du cyklade.

LF
Frimodig

Inläggav Charlie72 » 2012-11-05 21:52:22

Frimodig skrev:
Charlie72 skrev:
Frimodig skrev:

LF

Du e lite udda va???

LF

Men inte i dag!
Charlie72

Inläggav Zombie » 2012-11-05 21:52:44

Jag håller nog med Frimodig här. (I trådfrågan – inte om citat eller självdefinition.)

Charlie72 skrev:Flyr man från döden så måste allt annat vara bättre!

Ja - det torde liksom vara därför man gör det. Men det hindrar inte att man kan må dåligt av andra saker också. Det är inte så att ett stort trauma med hot till livet och avslitning från allt man känner till minskar ens sårbarhet för, i den jämförelsen, mindre trauman – snarare tvärtom. Gå några mil i deras skor...
Senast redigerad av Zombie 2012-11-05 21:55:01, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Charlie72 » 2012-11-05 21:54:09

Zombie skrev:

Det torde liksom vara därför man gör det. Men det hindrar inte att man kan må dåligt av andra saker också. Det är inte så att ett stort trauma med hot till livet och avslitning från allt man känner till minskar ens sårbarhet för mindre trauman – snarare tvärtom. Gå några mil i deras skor...

Nä tack, men jag håller nog på att alternativet är värre, varför skulle dom annars inte åka tillbaka?
Charlie72

Inläggav Frimodig » 2012-11-05 21:56:43

Charlie72 skrev:
Frimodig skrev:
Charlie72 skrev:
Du e lite udda va???

LF

Men inte i dag!

Ok, ha det bra. Jag har redan 2 varningar.

LF
Frimodig

Inläggav Zombie » 2012-11-05 21:57:25

Charlie72 skrev:
Zombie skrev:

Det torde liksom vara därför man gör det. Men det hindrar inte att man kan må dåligt av andra saker också. Det är inte så att ett stort trauma med hot till livet och avslitning från allt man känner till minskar ens sårbarhet för mindre trauman – snarare tvärtom. Gå några mil i deras skor...

Nä tack, men jag håller nog på att alternativet är värre, varför skulle dom annars inte åka tillbaka?

Varför inte? Då kan du ju visa hur förnöjsam man borde vara?

Förstår du alls vad jag skriver?

Håller du fortfarande fast vid det här?
Charlie72 skrev:Jag skulle själv aldrig falla mig in och gnälla om jag hade flytt från krig och liknande, så länge jag får tak över huvudet och mat på bordet så skulle jag stå ut i många år, även om det är tristres, vad är alternativet?

I så fall lägger du moraliska (moraliserande) aspekter på hur varenda normal människa fungerar psykiskt. Det går inte. Om inte du fungerar likadant är du ovanlig.
Senast redigerad av Zombie 2012-11-05 21:59:05, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Inläggav Charlie72 » 2012-11-05 21:57:56

Frimodig skrev:
Charlie72 skrev:
Frimodig skrev:

LF

Men inte i dag!

Ok, ha det bra. Jag har redan 2 varningar.

LF

Jaja, du också ;)
Charlie72

Inläggav Charlie72 » 2012-11-05 21:58:42

Zombie skrev:
Charlie72 skrev:
Zombie skrev:Det torde liksom vara därför man gör det. Men det hindrar inte att man kan må dåligt av andra saker också. Det är inte så att ett stort trauma med hot till livet och avslitning från allt man känner till minskar ens sårbarhet för mindre trauman – snarare tvärtom. Gå några mil i deras skor...

Förstår du alls vad jag skriver?

Håller du fortfarande fast vid det här?
Charlie72 skrev:Jag skulle själv aldrig falla mig in och gnälla om jag hade flytt från krig och liknande, så länge jag får tak över huvudet och mat på bordet så skulle jag stå ut i många år, även om det är tristres, vad är alternativet?

I så fall lägger du moraliska (moraliserande) aspekter på hur varenda normal människa fungerar psykiskt. Det går inte. Om inte du fungerar likadant är du ovanlig.

Japp!
Charlie72

Inläggav Zombie » 2012-11-05 22:00:37

... och då ska du inte sätta dig till doms över människor som fungerar annorlunda än du.

(Vilket jag fortfarande hävdar att du inte kan veta, eftersom du inte har gått deras antal mil i deras skor – men det kan vi lämna därhän nu när du har medgett att du i det här avseendet är ovanlig.)
Zombie

Inläggav Charlie72 » 2012-11-05 22:03:42

Zombie skrev:... och då ska du inte sätta dig till doms över människor som fungerar annorlunda än du.

(Vilket jag fortfarande hävdar att du inte kan veta, eftersom du inte har gått deras antal mil i deras skor – men det kan vi lämna därhän nu när du har erkänt att du i det här avseendet är ovanlig.)

Nä, men tar man sig ända hit så vet man nog vad man gör, man åker inte hit för att det är så trevligt klimat eller så, man åker hit för att här kan man få det bättre än vad man har och då är några år på en förläggning bara att stå ut med
Charlie72

Inläggav Zombie » 2012-11-05 22:13:08

Alltså. Ett. Du talar om "gnäll" och "bara att stå ut med". Vad har du för täckning för det överlägsna, moraliserande uttryckssättet? Vad har du för skäl att tro att de inte gör vad de kan för att stå ut? Anser du att de är mindre vetande på något sätt, så att de inte inser att det ligger i deras eget intresse, redan för sin psykiska hälsas skull? Eller vad?

Två. Har du den blekaste aning om hur det är att fly från bomber och tortyr, kanske med barn som har sett en våldtas och annat och som mår därefter, inte veta om din flykt har utlöst repressalier mot familjemedlemmar, för att slängas ut i ett land där ingenting är förståeligt, sitta hela familjen i trånga utrymmen som man delar med vilda främlingar, sitta där i månad efter månad av ovisshet om du kommer att skickas hem igen, inte jobba fast du kommer från en kultur där det är lika självklart att man gör rätt för sig som det var för svensk arbetarklass för bara någon generation sedan, försöka "göra folk av" dina traumatiserade barn i den miljön...
Zombie

Inläggav Huggorm » 2012-11-05 22:21:08

Zombie skrev:Alltså. Ett. Du talar om "gnäll" och "bara att stå ut med". Vad har du för täckning för det överlägsna, moraliserande uttryckssättet? Vad har du för skäl att tro att de inte gör vad de kan för att stå ut? Anser du att de är mindre vetande på något sätt, så att de inte inser att det ligger i deras eget intresse? Eller vad?

Två. Har du den blekaste aning om hur det är att fly från bomber och tortyr, kanske med barn som har sett en våldtas och annat och som mår därefter, inte veta om din flykt har utlöst repressalier mot familjemedlemmar, för att slängas ut i ett land där ingenting är förståeligt, sitta hela familjen i trånga utrymmen som man delar med vilda främlingar, sitta där i månad efter månad av ovisshet om du kommer att skickas hem igen, inte jobba fast du kommer från en kultur där det är lika självklart att man gör rätt för sig som det var för svensk arbetarklass för bara någon generation sedan...

Det är en minoritet av de asylsökande som verkligen har flytt från "bomber och tortyr", de flesta är inte flyktingar utan vill bara ha ett bättre och framför allt rikare liv. Och de får jobba, om de bara plockar fram sina identitetshandlingar. Men tyvärr kastar många passet för att det inte skall märkas att de är från lugna och fredliga delar av Irak, Afghanistan osv. För har du någonsin kommit ombord på ett flygplan utan att visa upp passet? Det tror jag inte de här heller har gjort...
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Moggy » 2012-11-05 22:21:32

Miche skrev:Sverige behandlar ofta flyktingarna som skit, har du öht. hört talas om Migrationsverket och Migrationsdomstolen där flyktingar behandlas värre än djur? Människor med helt uppenbara skäl att få stanna, åtminstone tills landet de kommer ifrån bar fått fred kastas ut härifrån och döms till döden eller tortyr!

Nu är det ju du som sprider osanningar. Det är inte alls så att "flyktingarna" blir dåligt behandlade i Sverige. Migrationsverket gör väldigt generösa bedömningar och massvis med folk som man vet ljuger och inte är några flyktingar för stanna. Vi har västvärldens mest generösa invandringspolitik så att dom skulle bli illa behandlade är ren lögn.

Det har ju kommit fram en hel del i media på sistone som visar på hur dåligt migrationsverket funkar.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2012-11-05 22:25:27

Huggorm skrev:Det är en minoritet av de asylsökande som verkligen har flytt från "bomber och tortyr", de flesta är inte flyktingar utan vill bara ha ett bättre och framför allt rikare liv..

+1

Tyvärr är det så att det sprids mycket osanningar i den här frågan av propagandaskäl.

Har ju varit en del snyfthistorier i media nu, förmodligen beställda för att påverka opinionen.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Zombie » 2012-11-05 22:31:37

Jo, man dömer ju andra efter sig själv.
Zombie

Inläggav Trampe » 2012-11-05 22:35:03

Moggy och Huggorm, tror ni på jultomten också.. historierna om honom ligger på samma trovärdighetsnivå som era flashbackhistorier.
Trampe

Anslöt: 2009-08-02

Inläggav kvicksilver » 2012-11-05 22:38:42

Asylsökande under 2011 och 2010, efter medborgarskap och kön

Från SCB. Sedan finns det ju en officiell definition på flyktingar och ev anledning till asylskäl som jag inte hittar officiell statistik för just nu.
kvicksilver

Anslöt: 2011-02-19

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-06 8:02:07

Moggy skrev:Har ju varit en del snyfthistorier i media nu, förmodligen beställda för att påverka opinionen.

Menar du att Haddile är ett medialt påhitt eller vad?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in