OSA
20 inlägg
• Sida 1 av 1
OSA
Hej, är det nån som har erfarenhet av OSA anställningar och vad tycker ni om det?
Vad jag förstått kan lönerna variera enormt mellan olika kommuner i landet, variabeln för heltidsarbete ligger mellan 12-17000:- i månaden beroende på i vilken kommun man bor.
Vad jag förstått kan lönerna variera enormt mellan olika kommuner i landet, variabeln för heltidsarbete ligger mellan 12-17000:- i månaden beroende på i vilken kommun man bor.
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
Jag hade OSA ett tag 1998, och då fick jag utbildningsbidrag motsvarande Alfa-kassans grundersättning. Dvs det som kort innan hade hetat Kontant ArbetsmarknadsStöd KAS. Får man mer riktiga löner om man har OSA nu för tiden?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
sssssm skrev:OSA, Om svar anhålles?
Optical Society of America?
Obstruktiv Sömn-Apné?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Pemer skrev:Offentligt Skyddad Anställning.
Och då jobbar man och kör på så att det bara OSAr om det?
Är det tur eller osis när man får ett sånt jobb?
Kanske är som vanligt: Är det något man trivs med så är det bra. Och pengar brukar ju alltid behövas. En del specialintressen kan kosta, om inte annat.
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
Meningen är att det skall vara ett jobb för de som har nedsatt arbetsförmåga. Hos en offentlig arbetsgivare.
Det skall finnas rehabiliterande inslag.
Syftet är att man skall kunna ta ett arbete på den reguljära arbetsmarknaden i framtiden.
Det skall finnas rehabiliterande inslag.
Syftet är att man skall kunna ta ett arbete på den reguljära arbetsmarknaden i framtiden.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
När jag hade OSA var det hos en sektion inom Botkyrka arbetsmarknadsförvaltning. Och chefen sade upp mig för att han inte tyckte jag hängde med och skötte arbetsuppgifterna tillfyllest.
Man kanske borde ha anmält honom för någon myndighet, karln måste ju ha varit smått förvirrad med extremt dålig koll på var han jobbade.
Man kanske borde ha anmält honom för någon myndighet, karln måste ju ha varit smått förvirrad med extremt dålig koll på var han jobbade.
Alla låtsasjobb jag har haft hittils (innan aspiediagnos) har varit osa - Ofantligt Stupida Arangemang.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Savanten Svante skrev:Alla låtsasjobb jag har haft hittils (innan aspiediagnos) har varit osa - Ofantligt Stupida Arangemang.
Det ante mig!
Ofattbart Stimulerande AnaNirvana brukar sällan vara vad folk som hittar på sådana här grejer ÅT ANDRA avser att uppnå.
Vika kartonger ger ju så utmärkt social träning.
Om ni fick hitta på ett eget jobb - vad skulle ni hitta på då? Och vad skulle ni hitta på för lön åt er själva?
(Glöm nu inte bonusavtalen!!! Eller avgångsvederlagen - det händer att folk tröttnar på en paradisisk tillvaro och får lust att byta ut det mot nåt annat. Kanske t o m mot nåt mer kontrastrikt ställe. Typ Tellus.)
Pemer skrev:När jag hade OSA var det hos en sektion inom Botkyrka arbetsmarknadsförvaltning. Och chefen sade upp mig för att han inte tyckte jag hängde med och skötte arbetsuppgifterna tillfyllest.
Jag läste det här lite snabbt först, och trodde då att chefen sa upp dig för att du inte skötte dig på en fyllefest.
Jag hann få alla möjliga bilder i huvudet av berusade människor, och en prästaktig chef som förvirrad och ordentligt på snusen frågade folk vilken kyrkoförsamling han befann sig i.
Virrig firmafest. Men man har ju rätt många historier om vad folk råkat ut för för konstiga situationer i arbetslivet.
Att "inte sköta sig" på en fyllefest blev i min fantasibild till att du var den enda som var nykter.
Pemer skrev:Jag hade OSA ett tag 1998, och då fick jag utbildningsbidrag motsvarande Alfa-kassans grundersättning. Dvs det som kort innan hade hetat Kontant ArbetsmarknadsStöd KAS. Får man mer riktiga löner om man har OSA nu för tiden?
Ja, nu ligger heltidslönen för en OSA anställning i Stockholms kommun på 16700:- i månaden.
I många andra kommuner är dock lönenivån mycket lägre, 12-14000:- i månaden för heltid.
Men det är långa köer och man måste ligga i själv för att få en OSA anställning, men tillhör man krets 1 som vi med aspergerdiagnos gör så ska man ha rätt om jag inte missminner mig, men det är väl som med tandvårdstödet, kommunerna trixar sig undan sitt ansvar.
http://www.ams.se/admin/Documents/faktablad/osa.pdf
Men det där med "rehabiliterande" inslag ger jag inte mycket för även om det låter fint i praktiken så funkar det inte i verkliga livet...
Här kan ju kommunen komma undan billigt ekonomiskt med de idéer jag bollat med länge och redan har tagit upp med min LSS-handläggare om att skapa en tjänst åt mig i kommunen...!!!
Mailar genast min handläggare på Arbetsförmedlingen...
Pemer skrev:Här kan ju kommunen komma undan billigt ekonomiskt med de idéer jag bollat med länge och redan har tagit upp med min LSS-handläggare om att skapa en tjänst åt mig i kommunen...!!!
Är nyfiken på hur det gått, kan du få en OSA anställning inom kommunen tror du? I vilken kommun bor du?
De hör till de snåla som bara pröjsar 13.000 här i Botkyrka, där jag bor. Verkar osäkert vad man kunde få ut av det för något som bara är såpass tillfälligt, men min Af-handläggare skulle åtminstone kolla vem som håller i sådant här i kommunen. 13000 minus skatt blir väldigt marginellt mer än jag har idag, men om man kan skapa något riktigt bra kan det kanske vara värt det... kan åtminstone vara värt att kolla upp förutsättningarna lite till...
Pemer skrev:De hör till de snåla som bara pröjsar 13.000 här i Botkyrka, där jag bor. Verkar osäkert vad man kunde få ut av det för något som bara är såpass tillfälligt, men min Af-handläggare skulle åtminstone kolla vem som håller i sådant här i kommunen. 13000 minus skatt blir väldigt marginellt mer än jag har idag, men om man kan skapa något riktigt bra kan det kanske vara värt det... kan åtminstone vara värt att kolla upp förutsättningarna lite till...
Det var ju i snålaste laget minst sagt, 13000:- i månaden det är ju inte mer än vad de flesta har i pension, då har man ju sin frihet dessutom...16700:- kan man ju faktiskt leva på
Vad är det för arbete du har i kikaren?
Det var någon lös idé om att skapa en tjänst som sakkunnig i "våra" frågor här i kommunen för mig, och kanske komma igång med föreläsningar inom ramen för den anställningen, men... det känns kanske väl generöst att låta dem utnyttja mig till något som kan ge dem såpass mycket goodwill under så dåligt betalda former.
Idén har jag haft innan jag tänke så långt på det som ett OSA. Men hittar man någon vettig att tala med inom kommunen kanske faktiskt någon rejälare projektanställning på ett halvår eller ett år kunde skapas. Men jag vet inte... Det är märkligt att de inte har mer självdistans och insikt i att ämnet som sådant är okänt än så länge, och att de knappast kan utge sig för att ha särdeles stor kunskap.
Jag har nämnt idén för min LSS-handläggare, och hon har inte hittat någon annan ansvarig som har ryckt till och glatt utbrustit "ja, vilket fint erbjudande, hans erfarenheter och kunskaper låter intressanta att få ta del av".
Idén har jag haft innan jag tänke så långt på det som ett OSA. Men hittar man någon vettig att tala med inom kommunen kanske faktiskt någon rejälare projektanställning på ett halvår eller ett år kunde skapas. Men jag vet inte... Det är märkligt att de inte har mer självdistans och insikt i att ämnet som sådant är okänt än så länge, och att de knappast kan utge sig för att ha särdeles stor kunskap.
Jag har nämnt idén för min LSS-handläggare, och hon har inte hittat någon annan ansvarig som har ryckt till och glatt utbrustit "ja, vilket fint erbjudande, hans erfarenheter och kunskaper låter intressanta att få ta del av".
Pemer skrev:Det var någon lös idé om att skapa en tjänst som sakkunnig i "våra" frågor här i kommunen för mig, och kanske komma igång med föreläsningar inom ramen för den anställningen, men... det känns kanske väl generöst att låta dem utnyttja mig till något som kan ge dem såpass mycket goodwill under så dåligt betalda former.
Åhå! Men jag vill också ha ett sånt där OS-jobb! Får man åka till Kina?
Jag ska genast lämna in min Kinesiska OS-ansökan till min handpåläggarinna.
Jag är säker på att hon kommer att utbrista: "JAAA! Vilket bra erbjudande. Vi skickar dig gärna till Kina! En ENKEL lösning...Så kan kineserna få lite mer insikt och kunskap om dina problem- Det är märkligt att du ännu är så okänd i Kina. Men var inte orolig, de kan knappast ange dig för att ha särdeles stor kunskap."
Men för att vara lite mer seriös: En person som är expert inom på ett område brukar få bra betalt. Har man studerat ämnet autism ända sedan födseln så kan man fan tycka att man borde få bra med pröjs för att dela med sig av den expertisen.
Men förhoppningsvis kan en projektanställning eller dylikt leda vidare till något annat. Bra.
Återgå till Aspergare och vården