Feldiagnosticerad med aspergers istället för AD/HD?
3 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag fick en lite osäker aspergerdiagnos när jag var 7 år gammal men nu i vuxen ålder när jag istället fått en AD/HD diagnos är det tal om att utreda mig igen för att då eventuellt plocka bort min aspergerdiagnos. (om jag själv vill förstås men de på habiliteringen verkar enade om att det bara varit AD/HD även när jag var liten).
Vad har ni för erfarenheter och tankar kring detta? Kan AD/HD verkligen förväxlas med asperger när man är så liten och hur funkar det med finmotorik och AD/HD?
Har tidigare haft ett trådämne uppe och diskuterat "mild asperger" där jag skrivit lite som talar för och emot asperger. http://www.aspergerforum.se/mild-aspergerdiagnos-eller-inte-t24135.html
Vill ju egentligen inte få diagnosen bortplockad då den hjälper mig men vill också väldigt gärna veta om jag har den eller inte. *osäker nu*
Tacksam för era tankar och funderingar =)
Vad har ni för erfarenheter och tankar kring detta? Kan AD/HD verkligen förväxlas med asperger när man är så liten och hur funkar det med finmotorik och AD/HD?
Har tidigare haft ett trådämne uppe och diskuterat "mild asperger" där jag skrivit lite som talar för och emot asperger. http://www.aspergerforum.se/mild-aspergerdiagnos-eller-inte-t24135.html
Vill ju egentligen inte få diagnosen bortplockad då den hjälper mig men vill också väldigt gärna veta om jag har den eller inte. *osäker nu*
Tacksam för era tankar och funderingar =)
- Upside_Down
- Anslöt: 2011-12-25
Man kan ha bägge båda.
En vacker dag kanske man kommer att kunna testa det här med ett blodprov.
En vacker dag kanske man kommer att kunna testa det här med ett blodprov.
Flawed: Jag vet att man kan ha både och men de vill ju ta bort min aspergerdiagnos nu när jag fått AD/HD med förklaringen att det skulle varit det istället. Undrar därför hur pass likartade de två diagnoserna är ifall de är möjliga att feldiagnosticera så
- Upside_Down
- Anslöt: 2011-12-25
Återgå till Aspergare och vården