100% aktivitetsersättning och bostadsbidrag/tillägg?
70 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
kajjan skrev:Tack för din hjälpa Aspkvinna.
Okej, då är jag med. Jo, jag är medveten om att jag har rätt till socialbidrag, men det krävs en del motprestationer för att få det i min stad. Kvinnan jag pratade med hade brydde sig föga om att jag går hos psykolog och väntar på aktivitetsersättning dels pga. social fobi. Att få socialbidrag här krävs det mer eller mindre motprestationer motsvarande ett vanligt jobb. Men det är ju just därför jag går hos psykolog, för att jag inte klarar av det! Så det finns inte så mycket annat att göra antar jag, än att vänta och vänta tills jag får aktivittersersättningen....
Jag kan inte låta bli och undra hur andra personer i min situation som inte har en förälder som ställer upp att försörja en klarar sig.
Är det sådana personer som hamnar på gatan?
Varsågod, men om du har ett läkarintyg så kan dom inte neka dig så det är så andra får hjälp. Att du säger en sak räcker inte i lagens mening så ett klargörande ifrån din läkare skulle hjälpa dig.
Söker Aktivitetsersättning, möjlighet till Bostadstillägg?
Hej, som topicen säger, så söker ja just nu Aktivitetsersättning, fick nyligen ett papper där ja skulle fylla i själv min arbetsförmåga och så från FK sen skriva bankkonto.
Sen på sista sidan längst ner på detta papper stod det om Bostadstilägg som man kan söka samtidigt, och undrar nu.
Ja bor hemma, och betalar inget för att bo här, kan ja ändå söka det och den utgår från mina föräldras lön / Hyra ?
Försökt att söka mig till det, men har inte hittat något exakt svar.
Tack:)
Sen på sista sidan längst ner på detta papper stod det om Bostadstilägg som man kan söka samtidigt, och undrar nu.
Ja bor hemma, och betalar inget för att bo här, kan ja ändå söka det och den utgår från mina föräldras lön / Hyra ?
Försökt att söka mig till det, men har inte hittat något exakt svar.
Du borde kunna få bostadstillägg för din del av bostaden, det får jag, i slutänden skulle ditt bidrag bli 31 % av hela hyran.
Söker Aktivitetsersättning, Möjlighet till Bostadstillägg?
Okej så hur ska ja typ skriva?
Ensamstående och samlever med mina föräldrar typ?
Tack:)!
Ensamstående och samlever med mina föräldrar typ?
Tack:)!
Hör med Försäkringskassan eller skriv delad bostad, 33 %. Vet inte hur det fungerar med aktivitetsersättning, jag har sjukersättning utan tidsbegränsning men bostadstillägget borde väl vara detsamma.
Ja kan inte skriva något sånt, ja kan bara skriva om jag är ensamstående, vilka andra som bor i huset, hyran samt inkomsten.
Skrev du dinas inkomster och sen din egen?
Ja väntar ju på Aktivitetsersättning så ska ja skriva väntar på det?
För man kan ju söka Bostadstillägg ihop med Aktivitetsersättning som ja fattar det.
Jo sjukersättning är väl "Aktivitetsersättning Permanent" om ja förstår det rätt.
Men visste du om va det var för papper ja skrev på där dom fråga mig om vf ja inte kan jobba, alltså inte den där läkaren ska skriva?
Och hur länge kan det ta på svar tror du, är det 4 månader, hatar att vänta, men FK är inte kända för deras snabbhet tyvärr.
Skrev du dinas inkomster och sen din egen?
Ja väntar ju på Aktivitetsersättning så ska ja skriva väntar på det?
För man kan ju söka Bostadstillägg ihop med Aktivitetsersättning som ja fattar det.
Jo sjukersättning är väl "Aktivitetsersättning Permanent" om ja förstår det rätt.
Men visste du om va det var för papper ja skrev på där dom fråga mig om vf ja inte kan jobba, alltså inte den där läkaren ska skriva?
Och hur länge kan det ta på svar tror du, är det 4 månader, hatar att vänta, men FK är inte kända för deras snabbhet tyvärr.
Man får bara bostadstillägg för den faktiska kostnaden. Du har ingen hyra = inget bostadstillägg.
Ah så det är så.
Är inte så konstigt, men tänkte att pengarna kunde gå till dem för nuvarande försörgningen av mig, som typ, barnbidraget var menat till.
Men min andra fråga om pappret och tiden, nån som vet lite om det måntro:)?
Är inte så konstigt, men tänkte att pengarna kunde gå till dem för nuvarande försörgningen av mig, som typ, barnbidraget var menat till.
Men min andra fråga om pappret och tiden, nån som vet lite om det måntro:)?
Aktivitetsersättningen räcker ju som försörjning om du inte har nån hyra.
Handläggningstiden kan bli allt ifrån en månad till ett halvår, kanske.
Handläggningstiden kan bli allt ifrån en månad till ett halvår, kanske.
Väldigt sant.
Men pappret ja fick, får man alltid det efter man fårr läkarutlåtande och så, där dom vill fråga patienten själv?
Ja hoppas inte på ett halvår
Men pappret ja fick, får man alltid det efter man fårr läkarutlåtande och så, där dom vill fråga patienten själv?
Ja hoppas inte på ett halvår
Jag minns inte hur det var när jag hade aktivitetsersättning men jag fick säkert fylla i nån blankett jag också.
Okej, antar att det är normal procedur då:)
Men juste, hur hög chans tror du ja har att få det beviljat,
Har Social Fobi, Asperger och ADHD, och alla dom har ju mer eller mindre störningar som försvårigar arbetslivet för mig,
Min läkare skrev intyg på 100% för att ja hade svårigheter, och ja själv skrev liknande fast med egna ord på den lappen ja fick.
Ja har själv ingen anning om hur det fungerar och så, vet bara att ADHD är "vanligt" och inte betyder så mycket, men Asperger ska vara värre, speciellt om man har sociala svårigheter tror ja.
Men juste, hur hög chans tror du ja har att få det beviljat,
Har Social Fobi, Asperger och ADHD, och alla dom har ju mer eller mindre störningar som försvårigar arbetslivet för mig,
Min läkare skrev intyg på 100% för att ja hade svårigheter, och ja själv skrev liknande fast med egna ord på den lappen ja fick.
Ja har själv ingen anning om hur det fungerar och så, vet bara att ADHD är "vanligt" och inte betyder så mycket, men Asperger ska vara värre, speciellt om man har sociala svårigheter tror ja.
Zima33 skrev:Man får bara bostadstillägg för den faktiska kostnaden. Du har ingen hyra = inget bostadstillägg.
Om du betalar hyra till dina föräldrar eller rättare sagt tillsammans med dem, så har du en hyra!
Jo men nu är det så att ja inte betalar någonting i nuläget till dom, dom betalar allt.
Och då antar jag att ja inte kan få Bostadstilägg utifrån Deras Hyra, och ge dom pengarna typ.
Eller har ja förstått fel?
Och då antar jag att ja inte kan få Bostadstilägg utifrån Deras Hyra, och ge dom pengarna typ.
Eller har ja förstått fel?
Jag ger mig inte. Har du sagt Bostadstillägg så nog faen ska du få det!
Du borde kunna visa dina föräldrars hyresavi och förklara att ni är tre som delar på bostaden.
Du borde kunna visa dina föräldrars hyresavi och förklara att ni är tre som delar på bostaden.
AlfaOmega skrev:Jo men nu är det så att ja inte betalar någonting i nuläget till dom, dom betalar allt.
Du kan skriva ett officiellt hyreskontrakt med dina föräldrar på en tredjedel av hyran och använda det som underlag, det kan hända att de även vill se hyresavin för att se att kostnaden inte är oskälig (skriv på kontraktet att rummet hyrs möblerat och att du har tillgång till gemensamma faciliteter som badrum, vardagsrum och kök).
Okej, känns som ja kan försöka med det där att visa hyresavi och säga att vi är tre som delar till en början iaf, för dom nekar väl bara annars, och då kan ja söka om det om det ändrar sig väl:)?
Fördelningen av bostadskostnaden sker enligt bestämda regler; inte vem som i praktiken betalar vad. Utgångspunkten är att du får bostadstillägg för en tredjedel av bostadskostnaden när du bor hos dina föräldrar, men om det bor fler (syskon) i bostaden så minskar andelen.
I pensionsmyndighetens föreskrifter (http://www.pensionsmyndigheten.se/5507.html) står följande:
Följande exempel ges i Pensionsmyndighetens Vägledning 2010:5 (http://www.pensionsmyndigheten.se/5511.html).
Notera att föreskrifter (och vägledning) nyligen har ändrats (tidigare hade minderåriga barn enbart en halv andel och andelsreglerna gällde enbart för nära anhöriga).
Off topic:
Jag lade märke till följande ändring:
"Om du har sjukersättning beviljas du i regel bostadstillägg tillsvidare".
Det ska bli skönt att slippa ansöka om bostadstillägg varje år.
I pensionsmyndighetens föreskrifter (http://www.pensionsmyndigheten.se/5507.html) står följande:
21§ Delar sökanden bostad med en eller flera andra personer ska den beräknade bostadskostnaden fördelas lika mellan antalet boende personer i bostaden.
Sökanden tillgodoräknas hemmavarande barns andel av bostadskostnaden under förutsättning att barnen inte har fyllt 20 år och inte är självförsörjande. Som barn räknas barn som en eller båda makarna har rättslig vårdnad om, tidvis bor i familjen på grund av förälders vårdnad eller umgänge, barn som med socialnämndens medgivande tagits emot för stadigvarande vård och fostran i syfte att adoptera det samt barn som genom socialnämndens försorg placerats i enskilt hem.
Bostadskostnaden ska inte fördelas på tjänstepliktig som får familjebidrag i form av bostadsbidrag. (PFS 2012:4)
Följande exempel ges i Pensionsmyndighetens Vägledning 2010:5 (http://www.pensionsmyndigheten.se/5511.html).
En familj består av en 19-årig son med hel aktivitetsersättning, förvärvsarbetande föräldrar och tre minderåriga syskon utan inkomst. Sonens bostadskostnad ska anses utgöra 1/6 av den totala bostadskostnaden.
Notera att föreskrifter (och vägledning) nyligen har ändrats (tidigare hade minderåriga barn enbart en halv andel och andelsreglerna gällde enbart för nära anhöriga).
Off topic:
Jag lade märke till följande ändring:
"Om du har sjukersättning beviljas du i regel bostadstillägg tillsvidare".
Det ska bli skönt att slippa ansöka om bostadstillägg varje år.
Man måste fortfarande skicka in hyreskontrakt och hyresavi för att bevisa att man har en bostadskostnad...
Det där "ska anses" är nog bara för att man inte ska kunna ansöka för en högre kostnad alltså skriva kontrakt med hemmavarande barn på hela hyran och få bostadskostnaden för hela familjen betald.
Hjälp med bostadskostnad
Det där "ska anses" är nog bara för att man inte ska kunna ansöka för en högre kostnad alltså skriva kontrakt med hemmavarande barn på hela hyran och få bostadskostnaden för hela familjen betald.
Hjälp med bostadskostnad
Du som har aktivitetsersättning eller sjukersättning kan få bostadstillägg. Hur mycket du kan få beror på hur mycket du betalar för din bostad och hur stora inkomster du har.
Okej så det är alltså, helt rätt att söka Bostadstilägg på en tredjedel av hyran även fast ja inte betalar nånting?
och då ska ja alltså få, 93% av den tredjedelen, eller?
Väldigt informativt allt det här:)!!
och då ska ja alltså få, 93% av den tredjedelen, eller?
Väldigt informativt allt det här:)!!
Zima33 skrev:Man måste fortfarande skicka in hyreskontrakt och hyresavi för att bevisa att man har en bostadskostnad...
Föräldrarna skulle bara kunna få bostadstillägg eller bostadsbidrag för 2/3 (5/6 i exemplet) av hyran. Pensionsmyndigheten skriver att "om du bor hos någon nära anhörig räknar vi utifrån att ni delar på bostadskostnaden. För dig som är inneboende hos någon annan än nära anhörig gäller din avtalade hyra." (https://secure.pensionsmyndigheten.se/SaBeraknarViDinBostadskostnad.html)
"Om den sökande delar sin bostad med en eller flera nära anhöriga fördelas bostadskostnaden mellan de boende. Sedan bostadskostnaden har räknats fram enligt reglerna om hyrd bostad, bostad med bostadsrätt eller eget småhus ska en beräkning av hur stor del av bostadskostnaden som ska läggas till grund för beräkningen av BT göras. Detta innebär att reglerna om inneboende inte tillämpas inom kretsen av nära anhöriga." (Vägledning 2010:5 version 2)
Zima33 skrev:Du som har aktivitetsersättning eller sjukersättning kan få bostadstillägg. Hur mycket du kan få beror på hur mycket du betalar för din bostad och hur stora inkomster du har.
Det är en allmän formulering, inte en föreskrift.
gadas skrev:Du borde kunna få bostadstillägg för din del av bostaden, det får jag, i slutänden skulle ditt bidrag bli 31 % av hela hyran.
Hej. Jag har fått bostadstillägg som är 29% av hela hyran. Vart har du fått siffran 31%?
Jag önskar jag hade 31% då jag har knaper ekonomi.
- GnuLonesome
- Ny medlem
- Anslöt: 2013-01-28
Återgå till Aspergare och vården