Att se skönheten med matematik

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Autismsmurfen » 2012-10-30 21:03:18

Nästan alla räknehäften från lågstadiet till mellanstadiet är fyllda med målningar, för tyckte att matte var så fruktansvärt tråkigt. Bara siffror och logik, och ingen fantasi eller kreativitet. Men ändrade uppfattning helt när jag började på en ny skola i nian och fick en lärare som visade en annan sida av matematiken. Förstod då att högre matte handlar om en hel del kreativitet och det blev genast roligare. Ungefär som när man har lärt sig att skriva alla tråkiga bokstäver och sedan förstår att man kan skriva en berättelse av dem.

Problemet är bara att min förre mattelärare tryckte ner mig lite och fick mig att tappa lite av den gamla känslan. Har dessutom på grund av oerfarna lärare varit tvungen att gå om en klass, där matten är jättetråkig.

Någon som också känner att matematik är konst och vet hur man kan ta sig tillbaka till den känslan? Har ni tips på hemsidor, böcker eller annat med lite roligare mattetal som kan få tillbaka känslan lite? Med roliga menar jag lite mer knep och knåp och kreativt tänkande, där inga siffror behövs.
Autismsmurfen

Anslöt: 2012-05-20

Inläggav Krake » 2012-10-30 22:12:27

Vad är det du läser just nu? Allt utom procent kan göras intressant men det är ibland svårt att slippa siffrorna. Jag har tyvärr inte så mycket tips men kan erbjuda egna problem och exempel på intressant matematik.
Krake

Anslöt: 2010-05-07

Inläggav OiOiOi » 2012-10-30 23:06:18

Mycket i livet är matematik :)
OiOiOi
Inaktiv

Anslöt: 2012-08-13

Inläggav geocache » 2012-10-31 0:22:23

Detta lär också vara en sorts matematik:

Bild

Bild
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav bittin » 2012-10-31 0:25:41

bittin

Anslöt: 2008-11-03

Inläggav earlydayminer » 2012-10-31 1:12:17

Ja, fraktaler är i allra högsta grad matematik.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav plåtmonster » 2012-10-31 2:01:56

Samma för ljud- och bildkomprimering med FFT/wavelet, kryptering, linjemodulering (trellis), värmespridning (strömningslära), dataintegritet (ECC), multilateration, reglersystem (laplace), flest bitar ur en pepparkaksdeg (optimeringslära/derivata), 3D-grafik.

Även "enkla saker" såsom hur mycket effekt går det åt för att hålla varmt i huset vid en given temperaturskillnad innebär matematik. Inte minst försvåras det av att värmen vid taket är större än vid golvet (temperaturgradient). Så att takisoleringen måste vara större än väggisoleringen för att göra samma nytta. Fast hur mycket? så att man kan optimera mängden isolering och därmed kostnaden.

Bildigenkänning för kanalloggan på TV är också algoritmer (matematik).

Kort sagt det finns mycket matematik överallt ;)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Intressanta intressen

Logga in