Besöker ni bibliotek?
60 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Jag håller med dig Inger. Jag läser inte heller deckare. Förutom Karin Fossum men där är det inte kriminalhistorier utan det psykologiska spelet som är det intressanta.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Kul med så många svar i tråden. Själv älskar jag bibliotek. Förr gjorde jag inte det utan köpte en massa böcker, blev fattig. Läste aldrig böckerna utan skänkte till antikvariat o. fick en slant, men det var många böcker de inte ville ha så de fick mina föräldrar.
Jag besöker ofta biblioteken; lånar, surfar när min dator inte vill (fast bäst o. skönast att surfa hemma i lugn & ro), läser tidningar o. kopierar. Här jag bor är toaletterna gratis! Numera tycker jag biblioteken får in många nya böcker, fast några saknar jag. Men, de brukar lyssna på mina inköpsförslag. oxå nyttjar jag närmsta stadsbibliotek om det är ngt. jag saknar. På mitt hembibliotek finns tyvärr ingen direkt kafeteria, men man kan fika där. Synd att närmaste stadsbiblioteks café är lite ofräscht.
Mitt hembilioteks surfregler är lite dumma. Max en halvtimme/dag o. de ska bokas i kassan först. Tur är att de ofta är lediga o. kan bokas endast fem minuter innan.
Bibliotek över lag verkar ha blivit bättre med åren, fler nya böcker, surfning, låna och lämna själv, reservationsmöjlighet. Det är bl.a. tackvare det jag gillar att gå till bibliotek oxå är det oftast tyst & lugnt. Skönt att sitta o läsa där ibland o nog bra ställe att plugga på (om inte toaletterna kostar, men för killarna är det bara att gå ut i en buske. haha). Minus för att de inte har så många bra tidskrifter man kan läsa då man är där.
Synd att intresset för bibliotek minskar. Library lovers eller vad det heter är en klok satsning, tror jag. Satte en brosch på min väska häromdagen!
Jag besöker ofta biblioteken; lånar, surfar när min dator inte vill (fast bäst o. skönast att surfa hemma i lugn & ro), läser tidningar o. kopierar. Här jag bor är toaletterna gratis! Numera tycker jag biblioteken får in många nya böcker, fast några saknar jag. Men, de brukar lyssna på mina inköpsförslag. oxå nyttjar jag närmsta stadsbibliotek om det är ngt. jag saknar. På mitt hembibliotek finns tyvärr ingen direkt kafeteria, men man kan fika där. Synd att närmaste stadsbiblioteks café är lite ofräscht.
Mitt hembilioteks surfregler är lite dumma. Max en halvtimme/dag o. de ska bokas i kassan först. Tur är att de ofta är lediga o. kan bokas endast fem minuter innan.
Bibliotek över lag verkar ha blivit bättre med åren, fler nya böcker, surfning, låna och lämna själv, reservationsmöjlighet. Det är bl.a. tackvare det jag gillar att gå till bibliotek oxå är det oftast tyst & lugnt. Skönt att sitta o läsa där ibland o nog bra ställe att plugga på (om inte toaletterna kostar, men för killarna är det bara att gå ut i en buske. haha). Minus för att de inte har så många bra tidskrifter man kan läsa då man är där.
Synd att intresset för bibliotek minskar. Library lovers eller vad det heter är en klok satsning, tror jag. Satte en brosch på min väska häromdagen!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev: förutom Asimovs (som utspelar sig på en annan planet 1000 år i framtiden)
De tre böckerna är de enda deckare jag läst också, helt underbart bra är de.
De skrevs ju för att visa John W Campbell att det faktiskt går att skriva kriminalhistorier i sci-fi-form något som han hävdade var omöjligt.
Finns det några andra böcker som liknar dessa? Någon som försökte återupprepa Asimovs storverk (eller kanske inte...)?
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
Besöker biblioteket ofta.
Tycker deras förseningsavgifter är oförskämt höga.
Gillar idén med att kunna låna. Det finns mycket att välja på.
Man kan göra annat än att låna böcker också. Bland annat erbjuds sångstund för föräldrar med små barn.
På mitt närmaste bibliotek finns även tillgång till en del register för släktforskning, något som kostar en hel del om man ska ha det hemma.
Tycker deras förseningsavgifter är oförskämt höga.
Gillar idén med att kunna låna. Det finns mycket att välja på.
Man kan göra annat än att låna böcker också. Bland annat erbjuds sångstund för föräldrar med små barn.
På mitt närmaste bibliotek finns även tillgång till en del register för släktforskning, något som kostar en hel del om man ska ha det hemma.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
Jag har inte varit på biblioteket på flera år nu, när jag gick i skolan så brukade jag läsa en bok om dagen, så det blev en hel del släpande på böcker fram och tillbaka.
Förr läste jag mest fantasy och science fiction, nu köper jag mest facklitteratur men jag saknar att ha någon bok att läsa innan jag somnar. Men att ta med sig en överstrykningspenna och en tjock bok i sängen känns inte så lockande, dessutom så gör sömnmedlet det svårt att läsa något mer avancerat än en serietidning.
Angående deckare så är Agaton Sax, som jag läste när jag var liten, de enda jag kan komma på att jag läst. En av böckerna var också den första jag läste ut i ett sträck.
Förr läste jag mest fantasy och science fiction, nu köper jag mest facklitteratur men jag saknar att ha någon bok att läsa innan jag somnar. Men att ta med sig en överstrykningspenna och en tjock bok i sängen känns inte så lockande, dessutom så gör sömnmedlet det svårt att läsa något mer avancerat än en serietidning.
Angående deckare så är Agaton Sax, som jag läste när jag var liten, de enda jag kan komma på att jag läst. En av böckerna var också den första jag läste ut i ett sträck.
Senast redigerad av Tobias 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
Hmm. Glömde skriva det; biblioteket erbjuder faktiskt många bra aktiviteter; f.läs, barnaktiviteter, m.m. o. lite böter är ok. om man slarvat o. glömt lämna en bok, men det borde inte kosta att ställa sig på kö till/reservera en bok.
Bibblan kan spara många pengar åt en. Köper bara enstaka böcker som jag tycker är speciella och/eller som jag vill kunna återgå till då & då. Inte alltid som jag köper en bok, fast bilbblan inte har den.
Hoppas aldrig bibllioteken skrotas!! Vilken tillgång; som en flod att ösa ur!
Bibblan kan spara många pengar åt en. Köper bara enstaka böcker som jag tycker är speciella och/eller som jag vill kunna återgå till då & då. Inte alltid som jag köper en bok, fast bilbblan inte har den.
Hoppas aldrig bibllioteken skrotas!! Vilken tillgång; som en flod att ösa ur!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
Till Inger.
Det är intressant med deckare.
Det finns två huvudsorter, dels de där själva brottet och lösandet av det är saken. Och dels den sorten där det visserligen förekommer ett brott som skall lösas, men där det inte är huvudsaken. Dessutom dikotomin hårdkokt deckare/pusseldeckare.
Det är ingen tillfärllighet att de två deckarförfattare som tillsammans uppfann den hårdkokta deckaren båda blev svartlistade under McCarthy-erans kommunistjakt, Dashiell Hammet och Raymond Chandler. Anledningen är att de ägnade sig åt samhällskritik. Genom att beskriva miljöer, orättvisor, sociala missförhållanden, attityder och fördomar kan man i deckargenren göra saker som inte går i andra litterära genrer. Man kan problematisera en massa intressanta företeelser. Dessutom är många av de mer hårdkokta deckarförfattarna litterärt högstående. Check it out.
En intressant författare inom genren hårdkokt deckare med ett budskap är Andrew Vachs. Amerikan med specialiteten kamp mot pedofili och andra övergrepp mot barn. Han är också advokat, och tar bara fall där det handlar om barn som utsatts för olika övergrepp. Eftersom de inte kan betala tjänar han sina pengar på sina böcker. som alltså också är en del av hans kamp. Check it out.
Däremot den klassiska pusseldeckaren (Agatha Christie m fl inklusive de flesta svenska deckarförfattare) är rätt ointressanta, tycker jag. Check it out.
Det är intressant med deckare.
Det finns två huvudsorter, dels de där själva brottet och lösandet av det är saken. Och dels den sorten där det visserligen förekommer ett brott som skall lösas, men där det inte är huvudsaken. Dessutom dikotomin hårdkokt deckare/pusseldeckare.
Det är ingen tillfärllighet att de två deckarförfattare som tillsammans uppfann den hårdkokta deckaren båda blev svartlistade under McCarthy-erans kommunistjakt, Dashiell Hammet och Raymond Chandler. Anledningen är att de ägnade sig åt samhällskritik. Genom att beskriva miljöer, orättvisor, sociala missförhållanden, attityder och fördomar kan man i deckargenren göra saker som inte går i andra litterära genrer. Man kan problematisera en massa intressanta företeelser. Dessutom är många av de mer hårdkokta deckarförfattarna litterärt högstående. Check it out.
En intressant författare inom genren hårdkokt deckare med ett budskap är Andrew Vachs. Amerikan med specialiteten kamp mot pedofili och andra övergrepp mot barn. Han är också advokat, och tar bara fall där det handlar om barn som utsatts för olika övergrepp. Eftersom de inte kan betala tjänar han sina pengar på sina böcker. som alltså också är en del av hans kamp. Check it out.
Däremot den klassiska pusseldeckaren (Agatha Christie m fl inklusive de flesta svenska deckarförfattare) är rätt ointressanta, tycker jag. Check it out.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
Är i biblioteket några gånger i månaden, ibland så lånar jag en bok eller tidskrift men oftast så läser jag genom dem där. Brukar bli försenad med att lämna in böckerna. Var värre när jag va yngre då tappade jag bort flera som jag inte ens hade läst, o det var p.ga att man var tvungen att låna i fascistskolan. Kostade väl någon hundring då men det var flera år sedan, nu så kostar varje påbörjad vecka 10kr i förseningsavgift.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl skrev:Tror dessutom det skulle bli knepigt att komma hem med den här packen från bibblan;
1 9100111163 KALLIFATIDES, THEODOR: HERAKLES Inbunden 143 kr
1 9146182438 HÄGG, GÖRAN: PRAKTISK RETORIK Pocket 39 kr
1 9172975164 GOFFMAN, ERVING: STIGMA - DEN AVVIKANDES Häftad 138 kr
1 9172976888 GOFFMAN, ERVING: TOTALA INSTITUTIONER - F Häftad 160 kr
1 9173370002 DE BOTTON, ALAIN: LÅT PROUST FÖRÄNDRA DIT Pocket 39 kr
1 9173431761 DAWKINS, RICHARD: ILLUSIONEN OM GUD Inbunden 179 kr
1 9173744050 BAUMAN, ZYGMUNT: ATT TÄNKA SOCIOLOGISKT Häftad 159 kr
1 9189633180 MACHEN, ARTHUR: DRÖMMARNAS BERG Häftad 143 kr
1 9197490547 SOUNES, HOWARD: BUKOWSKI : EN BIOGRAFI Inbunden 174 kr
Roade mig med att kolla vilka som fanns på mitt bibliotek av dessa.
"Herakles" finns som vanlig bok, CD-bok och talbok. De andra finns också utom Goffmars böcker (men två andra av honom finns). "Drömmarnas berg" är under inköp (och flera har redan reserverat den).
Så inte behöver man köpa, även om det är mera ovanliga böcker. Däremot kan man ibland, om det gäller nya och populära böcker, tvingas stå i kö.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Alien skrev:Inger skrev:Deckare är väl bland det mest meningslösa man kan slösa bort sin tid på? Kan inte förstå vad folk får ut av dem.
Du låter som mina föräldrar. Varför läsa deckare när man kan göra nåt nyttigt och meningsfullt i stället? Som att städa el handarbeta.
Jag är inte dina föräldrar. Jag menade när man kan läsa något roligare istället. Eller se på TV.Om folk gillar att läsa deckare så visar det att de tycker det är roligt och det är mening nog.
Jag har bara svårt att förstå det eftersom jag tycker det är meningslöst. Jag har rätt att tycka det. Om andra tycker annorlunda så får de väl tycka det.Har du själv läst nån deckare el nöjer du dig med att fördöma? Min far hade läst nån Nick Carter deckare i sin ungdom och på denna grund fördömde han alla deckare. Och eftersom han "visste" att alla var dåliga, så behövde han aldrig läsa nån.
Fördöma? Det var väl att ta i? Ö h t lyckas du läsa in en oerhörd massa saker i min korta mening som inte fanns där.
Men för att svara på din fråga: förutom Asimovs (som utspelar sig på en annan planet 1000 år i framtiden) så har iofs inte jag heller läst deckare på 25 år (Spillane, i mitt fall, och jag tyckte de var underhållande), men jag har sett en hel del av dessa serier och filmer som baserar sig på de mest populära deckarna och det var då bra länge sen jag tyckte de var det minsta intressanta.
Framför allt tycker jag inte att just mord, våld och allehanda sjukheter är underhållande. Om somliga gillar det ändå, fine. Ingen behöver ta mina åsikter personligt, jag bara undrade vad det är som är så himla intressant.
Jag har aldrig sagt att du är mina föräldrar, bara att du resonerar lika aningslöst som dem:
Deckare är väl bland det mest meningslösa man kan slösa bort sin tid på?
Det är en fråga som jag ser som kritik. Det är vanligt att formulera kritik som frågor har jag upptäckt. Jag tycker det är översittaraktigt att värdera andras intressen.
Betr deckare finns det alla möjliga sorter. Klassiska och kluriga pusseldeckare, realistiska nutidsdeckare som skildrar/kritiserar samhället och/el är psykologiska skildringar, historiska deckare (från romartiden, bland medeltida munkar i England el samurajer i Japan etc), psykolgiska rysare etc. Man läsa isländska, finska, franska, kinesiska deckare och få en inblick i andra samhällen.
Så för mig låter det lika dumt att säga att deckarläsning är meningslöst som att romanläsning är meningslöst.
Många grubblar också över varför människan är så ond. I en del deckare finner man ett svar, oftast att det beror på trauman i barndomen. Ibland är verkligheten värre än dikten.
Spoiler: visa
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
Visst finns det skillnad på deckare & deckare; jag skulle inte jämföra Umberto Eco med Camilla Läckberg tex.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10