Fenomenet Gangnam Style
59 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Fenomenet Gangnam Style
Den videon är just nu populärast på Youtube med 537 miljoner visningar sedan den 14 juli:
En annan version med 103 miljoner visningar
Tredja klipp med 105 miljoner visningar:
Varför är klippen så populära? Koreanska är ju ett ganska litet språk, högst 60 miljoner förstår det (räknar inte med Nordkorea här).
Det har också dykt upp parodier, exempelvis detta med 5,5 miljoner visningar:
Godwins lag bekräftas naturligtvis:
En annan version med 103 miljoner visningar
Tredja klipp med 105 miljoner visningar:
Varför är klippen så populära? Koreanska är ju ett ganska litet språk, högst 60 miljoner förstår det (räknar inte med Nordkorea här).
Det har också dykt upp parodier, exempelvis detta med 5,5 miljoner visningar:
Godwins lag bekräftas naturligtvis:
Fenomenet Gagnam Style
Jag förstår inte för mitt liv grejen.
- Jesters Tear
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-04-26
Fenomenet Gagnam Style
Inte jag heller. Slan korean som testat syra.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
Fenomenet Gagnam Style
Det ingår i symptomen för neurotypiger
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Fenomenet Gagnam Style
Parvlon skrev:Kanske det blivit så populärt för att det är så få som vet vad han säger.
Då kan man klippa om så att man förstår!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Fenomenet Gagnam Style
Jag såg att en massa på facebook snackade om den videon och jag kollade in den. Lite halvkul. Skrattade lite men inget jag kommer lyssna/kolla en gång till på.
Fenomenet Gagnam Style
En anledning till att det är populärt är väl att det uppfattas som kul eftersom det avviker från den gängse sociala normen. Samt att det är något man kan prata om eller göra. Nyckeln till hysterin är väl social kontext. Pang på så ser det väl roligt ut.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Fenomenet Gangnam Style
Tydligen stort i Asien. Här en kinesisk variant, Laowai Style:
Laowai Style! Foreigner in Beijing's Gangnam Style Parody! 《老外Style》江南style模仿版
Laowai Style! Foreigner in Beijing's Gangnam Style Parody! 《老外Style》江南style模仿版
Spoiler: visa
Fenomenet Gangnam Style
OOP OOP OOOP OOP OPA GANG NAM STYYYLLEE....eeh, ursäkta, vad pratade vi om nu igen?
*edit* glömde hjärtan...
*edit* glömde hjärtan...
Fenomenet Gangnam Style
Den berömde konstnären Ai Weiwei danasar också Gangnam Style:
Men den videon får inte visas i Kina. Kan ju bero på handbojorna.
Men den videon får inte visas i Kina. Kan ju bero på handbojorna.
http://www.dn.se/kultur-noje/har-dansar ... gnam-styleDen världsberömda konstnären Ai Weiwei har haft många konflikter med de kinesiska myndigheterna. Nu har de blockerat en video där han dansar till den koreanska monsterhiten ”Gangnam style”
I en kommentar till nyhetsbyrån säger Ai Weiwei att sång och dans är uttryck som borde tillåtas i landet.
– Överlag känner vi att varje person har rätt att uttrycka sig och att den rätten hänger samman med hur lyckliga vi är och med vår existens. När ett samhälle ständigt kräver att alla borde överge den rätten, då blir det ett samhälle helt utan kreativitet, säger han.
Fenomenet Gangnam Style
Vildsvin skrev:Svante: Väldigt bra gjort!
Men det här är den bästa jag sett hittils:
hahaha, ginger-kid ^^
USA's motsvarighet på Hanna-W ^^
Fenomenet Gangnam Style
Jag gillar saker som avviker och inte är som allt annat, bland annat gangnam style, som jag tycker är skitkul
- Braincandy
- Anslöt: 2012-09-27
Fenomenet Gangnam Style
Det är alltså INTE jag som har klippt om gangnam, jag har bara hittat den - på aspieforums gangnamtråd, faktiskt
http://aspieforum.se/viewtopic.php?f=7&t=4366
(även om hestarna som spelar synt talar emot det...)
http://aspieforum.se/viewtopic.php?f=7&t=4366
(även om hestarna som spelar synt talar emot det...)
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Fenomenet Gangnam Style
Ännu ett exempel på den dåliga smakens segertåg. Skiten vinner, som Ulf Lundell säger.
Bara McDonalds, hitlistemusik, hiphop, reklam, appar & nappar och dataanimerade filmer. Det känns som att man är född i Idioternas generation.
Bara McDonalds, hitlistemusik, hiphop, reklam, appar & nappar och dataanimerade filmer. Det känns som att man är född i Idioternas generation.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Fenomenet Gangnam Style
Ja verkligen. Det är ju dongcopter pirate Aleksandr Pistoletov som gäller, han är rysk, karismatisk och har bra sving liksom och bra musik i sina videos.KrigarSjäl skrev:Ännu ett exempel på den dåliga smakens segertåg.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Fenomenet Gangnam Style
Jag tyckte videon var kul och läste lite på http://en.wikipedia.org/wiki/Gangnam_Style och nu förstår jag mer av humorn. Det är lite satir.
Ett axplock:
Ett axplock:
"Gangnam Style" is a Korean neologism that refers to a lifestyle associated with the Gangnam district of Seoul, where people are trendy, hip and exude a certain supposed "class". [...]
PSY likened the Gangnam District to Beverly Hills, California, and said in an interview that he intended a twisted sense of humor by claiming himself to be "Gangnam Style" when everything about the song, dance, looks, and the music video is far from being high class.
"People who are actually from Gangnam never proclaim that they are—it's only the posers and wannabes that put on these airs and say that they are "Gangnam Style"—so this song is actually poking fun at those kinds of people who are trying so hard to be something that they're not."
—PSY
[...]The song's refrain "(Oppan Gangnam style)" has been translated as "Big brother is Gangnam style", with PSY referring to himself [...] "Oppa", a Korean expression used by females to refer to an older male friend or older brother [...]
During an interview with The New York Times, PSY revealed that his Korean fans have very large expectations about his dancing, so he felt a lot of pressure. In order to keep up with expectations, he studied hard to find something new and stayed up late for about 30 nights to come up with the "Gangnam Style" dance. [...] before settling for the horse trot, which involves pretending to ride a horse, alternately holding the reins and spinning a lasso, and moving into a legs-shuffling side gallop.
Fenomenet Gangnam Style
Jag får Markoolio, Dr Bombay och Günther flashbacks av eländet. Har minst en per dag bland mina fisbook vänner som delar klipp eller lyssnar på skiten.
Fenomenet Gangnam Style
återupplivar dig, ghostbuster style!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Fenomenet Gangnam Style
Jag föredrar nog den här, lite tystare varianten.
- higgspartikel
- Anslöt: 2012-10-29
Återgå till Intressanta intressen