Vad menas egentligen med "fågel"?
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Min förra svenskalärare sade att jag var "en mystisk fågel som tar lite tid att känna". Vad menas med det egentligen? Vet ju att en udda fågel är någon som är lite konstig. Är "en fågel" samma sak som "en typ"?
- Autismsmurfen
- Anslöt: 2012-05-20
Hon ville nog säga udda fågel men det var för negativt så det fick bli en mystisk fågel.
Autismsmurfen skrev:Min förra svenskalärare sade att jag var "en mystisk fågel som tar lite tid att känna". Vad menas med det egentligen? Vet ju att en udda fågel är någon som är lite konstig. Är "en fågel" samma sak som "en typ"?
Hen försvenskade kanske uttrycket a rare bird (en sällsynt fågel). Det är med stor sannolikhet en komplimang, värd att minnas.
du e en pippi!
jag kanske också, är en pippi^^
jag kanske också, är en pippi^^
- Issa Jesus
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2012-01-06
"Du har en fååågel"
Nej men det var nog en komplimang fast med ett udda uttryck, NT-style.
Nej men det var nog en komplimang fast med ett udda uttryck, NT-style.
atoms skrev:Autismsmurfen skrev:Min förra svenskalärare sade att jag var "en mystisk fågel som tar lite tid att känna". Vad menas med det egentligen? Vet ju att en udda fågel är någon som är lite konstig. Är "en fågel" samma sak som "en typ"?
Hen försvenskade kanske uttrycket a rare bird (en sällsynt fågel).
Eller kanske anglosaxarna har förengelskat det svenska uttrycket?
Enligt SAOB kommer sällsynt eller rar fågel av latinets rara avis:
[efter lat. rara avis]
i uttr. sällsynt l. qrar fågel o. d., ngt sällan förekommande, ngt sällsynt. En troghen wen är en selsÿn fhogell. L PETRI (Ex. 72 (1559). Den mera insigtsfulla kritiken (framhöll), hvilken sällsynt fågel bland berättande författare Kipling var. SDS 1897, nr 314, s. 1. – β)
@Autismsmurfen, Hon menade nog att du var en ovanlig person som är (för NT) svår att förstå sig på.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:@Autismsmurfen, Hon menade nog att du var en ovanlig person som är (för NT) svår att förstå sig på.
Ja. "Fågel" i det här sammanhanget är ingenting nedsättande, det verkar iaf inte så, men det kan ju också vara nedsättande beroende på hur det sägs.
Men i sig är uttrycket inte ngn förolämpning.
Om du uppfattar vederbörande som en sympatisk människa kan du nog vara säker på att det inte var illa menat.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10