Män kan göra flera saker samtidigt

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Selma » 2012-10-25 19:16:37

– Vardagliga observationer kan bidra till påståenden som ibland betraktas som vetenskapliga sanningar och fakta. Som kvinnors förmåga att hantera flera uppgifter samtidigt medan män fokuserar på en uppgift i taget. I motsats till denna uppfattning visade resultatet av vår studie att män är bättre på multitasking än kvinnor.

TIllåt mig tvivla...

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man- ... -samtidigt

Den aktuella studien visade också att individer som är bra på att hantera rumsliga (spatiala) relationer också är bra på att samordna olika deluppgifter vid multitasking.
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Inläggav Miche » 2012-10-25 19:32:46

Konstigt nog när jag jobbar med problemlösning så är multitaskingen faktiskt väl fungerande, jag kommer ofta på lösningar när jag håller på med något helt annat (och ja, jag är man).

Det är bara när lösningen ska realiseras (dvs skrivas ner) som det är svårt med avbrott, men ett avbrott när jag sitter och försöker hitta lösningen är välkommet!

Jag hade inte heller några större problem att ta hand om ungarna samtidigt jag höll på med annat.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Gafsan » 2012-10-25 19:40:37

Jag är inte ett dugg förvånad. Jag har alltid misstrott den där föreställningen att kvinnor skulle vara så duktiga på att multitaska. Det känns liiiiiiiite för mycket som nånting som de lömska männen skulle lura i oss: "åh, gumman, vad du är duktig på att ta hand om allting, själv blir jag alldeles förvirrad av att göra mer än en sak i taget så det är bäst att du gör allt!" (paranoid, jag?! :-)Happy )

Sen vet jag med mig att jag själv har rätt dålig simultankapacitet. Nu är jag ju knappast representativ för världens alla kvinnor, men ändå.
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-10-25 19:47:25

Jag har ingen simultankapacitet alls. Samtliga pojkvänner jag har haft har haft avsevärt bättre sådan än jag.

Å andra sidan har jag haft högre lön. :mrgreen:
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav Mortalis » 2012-10-25 19:56:21

(...) I motsats till denna uppfattning visade resultatet av vår studie att män är bättre på multitasking än kvinnor (...)

:-)004 Fan, snart finns det inga riktiga män kvar... :-)018
Mortalis

Anslöt: 2012-05-22

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in