Vad händer när en hårddisk pajjar?
18 inlägg
• Sida 1 av 1
Det är nämligen så att min "nya" burk inte hittar hårddisken. Enligt BIOS har jag ingen HDD, bara en cd-rom (DVD-RW).
När jag försöker boota med en windowsskiva så kommer meddelandet att den kontrollerar maskinvarans konfiguration (eller nåt liknande) och sedan startar den bara om och så fortsätter det.
Är det hårddisken som har lagt av? Om den lägger ned verksamheten, är det så att datorn inte ens känner av att den finns där då?
Tacksam för lite information på området!
Det är nämligen så att min "nya" burk inte hittar hårddisken. Enligt BIOS har jag ingen HDD, bara en cd-rom (DVD-RW).
När jag försöker boota med en windowsskiva så kommer meddelandet att den kontrollerar maskinvarans konfiguration (eller nåt liknande) och sedan startar den bara om och så fortsätter det.
Är det hårddisken som har lagt av? Om den lägger ned verksamheten, är det så att datorn inte ens känner av att den finns där då?
Tacksam för lite information på området!
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 13:59:58, redigerad totalt 1 gång.
Av lång erfarenhet kan jag säga att när en hårddisk bryter ihop brukar det märkas av att det låter mycket suspekt samtidigt som man får meddelanden om att det inte går att läsa filer från den, men i ditt fall låter det mer som om det kanske är en kabel som glappar lite så att signalerna mellan hårddisken och moderkortet inte kommer fram, så det första jag skulle rekommendera är att öppna upp datorn och kontrollera att alla kablar sitter ordentligt.
Det kan förstås även vara så illa att kretskortet på själva hårddisken har lagt av och i så fall är den tyvärr mera användbar som brevpress numera, men det är relativt ovanligt och har bara hänt mig en gång hittills, och den gången blev det överslag så att säkringen löste ut i nätaggregatet, så det borde också märkas väldigt tydligt.
Det kan förstås även vara så illa att kretskortet på själva hårddisken har lagt av och i så fall är den tyvärr mera användbar som brevpress numera, men det är relativt ovanligt och har bara hänt mig en gång hittills, och den gången blev det överslag så att säkringen löste ut i nätaggregatet, så det borde också märkas väldigt tydligt.
Senast redigerad av Telperion 2011-05-04 13:59:58, redigerad totalt 1 gång.
Först kanske vi ska klargöra om detta har hänt plötsligt, eller om det har varit så från början med den här datorn?
Hörde hårddisken till datorn, eller har du flyttat över den från din gamla dator?
Hörde hårddisken till datorn, eller har du flyttat över den från din gamla dator?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:59:58, redigerad totalt 1 gång.
Hårddisken satt i den här datorn och har inte låtit ett dugg.
Har dock en aning om vad det kan vara, men vet då inte hur sjutton jag ska lösa det.
Det kan vara så enkelt att jag behöver drivrutinerna till hårddisken (SATA), men jag måste då ha en cd som är bootbar med de drivrutinerna, vilket inte tycks vara det lättaste. Hur sjutton bär jag mig åt då?
Teknikens under :S
Har dock en aning om vad det kan vara, men vet då inte hur sjutton jag ska lösa det.
Det kan vara så enkelt att jag behöver drivrutinerna till hårddisken (SATA), men jag måste då ha en cd som är bootbar med de drivrutinerna, vilket inte tycks vara det lättaste. Hur sjutton bär jag mig åt då?
Teknikens under :S
Om du vet vilken tillverkare som gjort moderkortet finns det en god chans att de har lagt ut RAID-drivrutiner för den modellen på sin hemsida, och då kan du ju gå in där från en annan dator och sedan se hur du på bästa sätt kan installera dessa i Windows, men det ska inte behövas för nyare moderkort och i de fall där det behövs installerar man oftast dessa från diskett samtidigt som man installerar Windows, eftersom det av naturliga skäl inte går att installera något överhuvudtaget utan hårddisk.
Ja diskett har jag också förstått är det bästa alternativet. Problemet är då att jag inte har någon diskettstation....
Kör jag windowsskivan (som jag faktiskt fått den att ta emot nu) så blir det ju naturligtvis tvärstopp efter en stund, just som du säger, det går inte att installera något öht utan hårddisk.
Kör jag windowsskivan (som jag faktiskt fått den att ta emot nu) så blir det ju naturligtvis tvärstopp efter en stund, just som du säger, det går inte att installera något öht utan hårddisk.
Men vänta nu, om det inte finns någon hårddisk enligt BIOS så handlar det inte om Windows drivrutiner, utan om att BIOS inte hittar den av någon anledning.
Det slår mig då plötsligt att det enklaste bör kollas först, nämligen om kontakterna sitter i ordentligt i både disk och moderkort? Om de har suttit lite löst från början så kan de mycket väl ha lossnat vid transporten. Öppna burken och känn efter att kontaktdonen är ordentligt intryckta.
Det slår mig då plötsligt att det enklaste bör kollas först, nämligen om kontakterna sitter i ordentligt i både disk och moderkort? Om de har suttit lite löst från början så kan de mycket väl ha lossnat vid transporten. Öppna burken och känn efter att kontaktdonen är ordentligt intryckta.
Kan konstatera att sladdar sitter i ordentligt.
Efter att den läst in windows installation till det tog tvärstopp (Eftersom den inte hittade en disk) så funkade det vips igen. Jag var inne i windows och burken gick som den skulle ett bra tag.
Sedan kom en bluescreen som klagade på Kernel data input error. När jag startade om så var det samma sak igen. Den hittar ingen disk.
Jag blir galen på detta!!!
När windows väl funkade så testade jag att uppdatera drivrutinerna med originalet från tillverkarens egen hemsida. Den tog inte uppdateringen för den påstod att den bästa drivrutinen redan var installerad.
Tänk om något, någon gång, kunde fungera som det skulle...
Några idéer?
Efter att den läst in windows installation till det tog tvärstopp (Eftersom den inte hittade en disk) så funkade det vips igen. Jag var inne i windows och burken gick som den skulle ett bra tag.
Sedan kom en bluescreen som klagade på Kernel data input error. När jag startade om så var det samma sak igen. Den hittar ingen disk.
När windows väl funkade så testade jag att uppdatera drivrutinerna med originalet från tillverkarens egen hemsida. Den tog inte uppdateringen för den påstod att den bästa drivrutinen redan var installerad.
Några idéer?
Telperion skrev:Hm, det är onekligen ett litet dilemma. Har ni möjligen någon äldre dator som du kan låna diskettstationen från under tiden du installerar?
Jodå, det har jag. Men inga disketter ... Tänk att man aldrig lär sig att äldre grejor funkar bäst i vissa lägen.
tahlia skrev:Kan konstatera att sladdar sitter i ordentligt.
Några idéer?
Det låter som ett mycket svårdiagnosticerat problem över nätet, i alla fall. När man kollar efter sådana fel brukar man få gå igenom felsökning i flera steg tills man hittar det som är felet. Det du kan testa är att koppla in en annan hårddisk om möjligt och se ifall den fungerar som den ska, för i så fall kan man ju dra slutsatsen att det är hårddisken som är problemet.
Du kan även testa att byta SATA-kabel och koppla den till en annan kontakt på moderkortet, men de är rätt stabila så det verkar lite osannolikt att det skulle ha blivit något fel på den delen. Och nästa steg efter det blir nog tyvärr att byta moderkort för att kontrollera att det inte är RAID-controllern som krånglar, så om du kommer till det läget kan det nog vara lämpligast att lämna in den på reparation istället. Är det någon garanti kvar på datorn, förresten?
Jag har garanti till September i år. Försöker undvika att tvingas lämna in den dock. Jag har haft den i 2 veckor och är inte sugen på att släppa den ifrån mig i 6 veckor (vilket det tog sist den lämnades in för en småsak).
Är det fel på en hårddisk så brukar generellt sett ändå nånting hittas i bios, men att den kan komma upp med massa knasiga tecken eller nåt.
'
Dyker den inte upp alls så brular det vara nåt med kablarna, strömförsörjningen eller master/slave-byglingarna.
'
Dyker den inte upp alls så brular det vara nåt med kablarna, strömförsörjningen eller master/slave-byglingarna.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:59:58, redigerad totalt 1 gång.
Jag testade nu att plocka ut batteriet till moderkortet och när jag satte tillbaka det igen så funkar windows åter (iaf för stunden). Nu hittar den däremot inte nätverkskortet....
Detta ter sig mer och mer mystiskt för mig..
Detta ter sig mer och mer mystiskt för mig..
Menar du att även hårddisken hittas och fungerar nu? I så fall kanske den som hade maskinen innan har flashat in ett nytt BIOS, men fel version, eller något sådant. När man kopplar ur batteriet brukar man få tillbaka det original-BIOS som följde med från fabriken (men jag antar att du visste det redan eftersom du provade).
Koppla ur batteriet i moderkortet ska endast göras i nödfall eftersom det kan orsaka andra problem.
En grej vid såna här problem är ju att återsätlle defaultinställningar i bios vis biosen. Finns alltid nåt sånt val i inställningarna.
Även om det inte är några uppenbara felinställningar så kan det ändå hjälpa eftersom nån inställning blivit korrupt men som inte syns i inställningarna.
En grej vid såna här problem är ju att återsätlle defaultinställningar i bios vis biosen. Finns alltid nåt sånt val i inställningarna.
Även om det inte är några uppenbara felinställningar så kan det ändå hjälpa eftersom nån inställning blivit korrupt men som inte syns i inställningarna.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:59:59, redigerad totalt 1 gång.
Jag testade tidigare att återställa inställningarna i BIOS vilket inte gjorde någon som helst skillnad.
Detta tycktes dock hjälpa och nu kunde jag då (genom windows) installera SATA-RAID drivisarna. Nu håller jag andan och får väl se om jag får en bluescreen igen (som tidigare) och plötsligt blir av med hårddiskarna igen.
Datorer är mycket mystiska saker :S
Detta tycktes dock hjälpa och nu kunde jag då (genom windows) installera SATA-RAID drivisarna. Nu håller jag andan och får väl se om jag får en bluescreen igen (som tidigare) och plötsligt blir av med hårddiskarna igen.
Datorer är mycket mystiska saker :S