Bara en fråga?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sommar » 2008-04-26 15:09:17

Kvasir skrev:Jag börjar undra om vi inte egentligen menar samma sak, men tolkar folk på forumet på precis motsatta sätt?

Jo, precis så tror jag oxå att det är!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:00:02, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Kvasir » 2008-04-26 15:11:16

sommar skrev:
Kvasir skrev:Jag börjar undra om vi inte egentligen menar samma sak, men tolkar folk på forumet på precis motsatta sätt?

Och då kanske det egentligen är så att det inte finns något att klaga på? Det kanske bara handlar om att du tolkar folk negativt, snarare än att du själv tänker mera positivt?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:00:02, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav sommar » 2008-04-26 15:15:41

Kvasir skrev:
sommar skrev:

Och då kanske det egentligen är så att det inte finns något att klaga på? Det kanske bara handlar om att du tolkar folk negativt, snarare än att du själv tänker mera positivt?

Just nu kan det vara så, ja. Men, överlag tänker jag en hel del positivt och de är en del gnäll på forumet (tänk efter vilka trådar vi har ibland) emellanåt som jag ibland känner att jag villl gnälla på/i, men gnällspik är jag inte!!
Jag syftar oxå på grundinställnigen. Min är mestadels positiv till helheten/livet!
sommar
Bannad

Inläggav Zombie » 2008-04-26 15:20:11

Sommar skrev:

Jag tror det med.
Och alla har djupt olika styrkor och svagheter, olika språk och är olika kopplade inuti. Med radikalt olika liv och erfarenheter på det. Det är inte gott att veta vad som är bra eller dåligt för någon annan; man kan inte gå efter hur det ser ut eller skulle vara för en själv, utan måste lämna sig själv och krypa in i helt annorlunda världar. Svårt, svårt och åter svårt. Men går alldeles utmärkt att jobba med, det också, utifrån en positiv (och nyfiken) grundinställning. Och kan vara rätt tacksamt även med små resultat efter jämförelsevis kort tid.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:00:02, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav tahlia » 2008-04-26 15:23:25

sommar skrev:
Säkerligen är det så o.det är ju skönt men jag har aldrig förstått menigen med att gnälla jämt & ständigt istället för att försöka lära sig tänka positivt. Men är man sådan så får man vara det, men inte så kul för andra att jämt höra gnäll. Jag varken kan eller vill tvinganågon utan bara talar om vad jag tycker o. min erfarenhet. Så tycker säkert gnällspikarna oxå att de gör, men ibland märker man inte sitt eget gnäll.

Jag skulle nu vilja att du definierar "gnäll".

Om man talar om att detta är mitt problem, detta är anledningen till att saker inte funkar - är det då gnäll eller att inse faktum?

"Herregud vad folk det är i kön. Jag kommer ALDRIG att komma fram. Varför måste den där människan betala med mynt? Varför tar det sådan tid för hoppan i kassan?"

Det är min definition av gnäll.
Att man däremot vädrar sina problem och ber om andras råd eller hjälp att se saker från ett annat håll, det ser jag inte som gnäll. Inte heller ser jag det som gnäll när man kallt konstaterar att "detta kan inte jag". Det må väl vara mycket bättre att se sina svagheter/brister och acceptera dem, än att gå runt och slå i sig hur otroligt duktig man är och hur bra allt kommer att gå, bara för att bli ordentligt bränd när det inte funkar.
Eller?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 14:00:02, redigerad totalt 1 gång.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav sommar » 2008-04-26 15:32:04

tahlia skrev:
sommar skrev:
Säkerligen är det så o.det är ju skönt men jag har aldrig förstått menigen med att gnälla jämt & ständigt istället för att försöka lära sig tänka positivt. Men är man sådan så får man vara det, men inte så kul för andra att jämt höra gnäll. Jag varken kan eller vill tvinganågon utan bara talar om vad jag tycker o. min erfarenhet. Så tycker säkert gnällspikarna oxå att de gör, men ibland märker man inte sitt eget gnäll.

Jag skulle nu vilja att du definierar "gnäll".

Om man talar om att detta är mitt problem, detta är anledningen till att saker inte funkar - är det då gnäll eller att inse faktum?

"Herregud vad folk det är i kön. Jag kommer ALDRIG att komma fram. Varför måste den där människan betala med mynt? Varför tar det sådan tid för hoppan i kassan?"

Det är min definition av gnäll.
Att man däremot vädrar sina problem och ber om andras råd eller hjälp att se saker från ett annat håll, det ser jag inte som gnäll. Inte heller ser jag det som gnäll när man kallt konstaterar att "detta kan inte jag". Det må väl vara mycket bättre att se sina svagheter/brister och acceptera dem, än att gå runt och slå i sig hur otroligt duktig man är och hur bra allt kommer att gå, bara för att bli ordentligt bränd när det inte funkar.
Eller?

Ok. Då har vi ungefär samma definition på gnäll verkar det som. Visst ska man få vädra det (annars hade forum typ dött som Kvasir skrev) men ibland går det till överdrift åt det negativa hållet + att några få på forumet är otroligt negativa dvs. ser ingen glädje o. maler om samma negativa många ggr. osv., men det finns många trevliga prickar här oxå. :) Nu är min gnällstund slut.
sommar
Bannad

Inläggav Kvasir » 2008-04-26 15:36:40

Att det kanske finns några stycker, väldigt få personer, som väldigt ofta är väldigt negativa, det kan vi nog vara överens om. Men det är knappast bara dem som Dunderbar och vissa andra syftar på, om de inte uttrycker sig väldigt klumpigt.
Kvasir

Inläggav Mystiqa » 2008-04-26 16:01:10

Dunderbar- Att man ska acceptera sina problem och att man ändå inte kan göra nåt åt det tycker jag är skitsnack.

Acceptera är bra, sedan kan man arbeta på det man är dålig på. Om man vill utveckla det. Att fokusera på sina starka sidor är bra men man måste också veta sina svaga sidor så man kan jobba med dom. Och det finns ingenting som är omöjligt.

Och jag vet också att Dunderbar försöker övertolka allting, det kan vara riktigt jobbigt. Det är ett skäl till varför jag tog bort honom på min msn.
Det syns ju verkligen att du har asperger såsom du tolkar. Blir ju hel fel. Sluta med dina feltolkningar!!!
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 14:00:02, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv

Anslöt: 2006-04-22

Inläggav sommar » 2008-04-26 19:05:13

Kvasir skrev:Att det kanske finns några stycker, väldigt få personer, som väldigt ofta är väldigt negativa, det kan vi nog vara överens om. Men det är knappast bara dem som Dunderbar och vissa andra syftar på, om de inte uttrycker sig väldigt klumpigt.

Det är möjligt, men det får stå för honom o. ev.övriga som anser det. Jag syftar på de riktigt negativa (en som "hoppade" på mig när jag skrev ngt positivt) o. anser att det finns några få sådana här o ibland blir det allmänt mkt gnäll, men mestadels vanlig, rolig disk o. mestadels o. det skrivs många bra, värdefulla & tänkvärda saker o. jag gillar forumet & att vara här, vilket jag skrivit förut.

Ang. Dunderbar så tycker jag han har rätt i mkt. av det han skriver o. är erfaren o. han har o kämpar nog ännu hårt, men hans skämt är speciella ibland o. hamnar ibland fel/olämpligt o. han verkar trampa i klaveret ibland vad gäller att förstå/försöka förstå andra liksom det händer att andra gör. Dock ska iakttas att han har liknande problem som vi dvs. tex socialt samspel. Men man tänka efter före. Det är sällan fel o. det gäller alla.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:00:02, redigerad totalt 3 gånger.
sommar
Bannad

Inläggav Dunderbar » 2008-04-26 19:06:26

Mystiqa skrev:Dunderbar- Att man ska acceptera sina problem och att man ändå inte kan göra nåt åt det tycker jag är skitsnack.

Acceptera är bra, sedan kan man arbeta på det man är dålig på. Om man vill utveckla det. Att fokusera på sina starka sidor är bra men man måste också veta sina svaga sidor så man kan jobba med dom. Och det finns ingenting som är omöjligt.

Och jag vet också att Dunderbar försöker övertolka allting, det kan vara riktigt jobbigt. Det är ett skäl till varför jag tog bort honom på min msn.
Det syns ju verkligen att du har asperger såsom du tolkar. Blir ju hel fel. Sluta med dina feltolkningar!!!

trampat på en öm tå?
Senast redigerad av Dunderbar 2011-05-04 14:00:02, redigerad totalt 1 gång.
Dunderbar

Anslöt: 2007-10-22

Inläggav lindrin » 2008-04-26 20:36:53

Smidigt Dunderbar....smidigt
Senast redigerad av lindrin 2011-05-04 14:00:02, redigerad totalt 1 gång.
lindrin

Anslöt: 2008-04-04

Inläggav Dunderbar » 2008-04-26 21:17:01

lindrin skrev:Smidigt Dunderbar....smidigt

Kanske inte det bästa jag kunde ha svarat, men jag hade inget annat att säga. Hon får ju tycka vad hon vill...alla är ju olika *ler*

Man kan ju säga saker på olika sätt och det är ju inte det vanligaste att man tar upp personligaste saker i ett forum direkt.
Dunderbar

Inläggav ford » 2008-04-26 21:48:44

Kristofer skrev:En positiv grundinställning är alltid bra, liksom det är bra att veta sina styrkor så man kan använda dem. Men man måste erkänna sina problem, inte dölja dem, för att sedan när man fokuserar på dem använda sina styrkor för att lösa problemen och bli ännu starkare!

Att bara tänka på det positiva är inte så konstruktivt. Använd det positiva för att lösa problem istället!

Bra skrivet, jag kunde inte sagt det där bättre själv.
Dock har det ibland verkat som att du och många andra här inte gillar när man har en positiv grundinställning och försöker vara positiv och glädjas åt de saker (hur små den än är), som är bra i tillvaron, istället för att gräva ner sig i hur jävligt allting är..

/Ford, som anser det ligga under hans yttrandefrihet att få skriva detta, i synnerhet då nazisters rätt att sprida propaganda på detta forum försvaras, med yttrandefriheten som motivering.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 14:00:02, redigerad totalt 1 gång.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav Dunderbar » 2008-04-26 21:55:59

Men jag förstår inte vad det ger att fokusera på era problem som ni har pga eran diagnos.

Problem som inte går att lösa är det ju bättre att acceptera och vara glad för den man är.

Lära sig att tycka om sig själv.
Det finns ingen mall om hur den idéella människan ska vara.

Njut av ditt liv och den person du är.
Om folk tycker att du är knäpp eller konstig.
Vad gör det?
Du vet ju själv vem du är.

På tal om att lösa problem....det är klart att man ska lösa problem som MÅSTE löas för att kunna leva vidare.
Men man ska även tänka på att man har bara ett liv, livet är endast en väldigt liten del av universums historia.
Lite som en dag på Liseberg, man kan likna problem med de karuseller som man inte tycker om. Man åker ju hellre de man tycker om så mycket man kan än försöker lära sig att åka dem man inte tycker om.

Ta inte livet så allvrligt
Dunderbar

Inläggav lindrin » 2008-04-26 22:01:48

Jag skulle offra mkt för att kunna ha den inställningen jämt, men tyvärr funkar det dåligt i praktiken
Senast redigerad av lindrin 2011-05-04 14:00:02, redigerad totalt 1 gång.
lindrin

Anslöt: 2008-04-04

Inläggav sommar » 2008-04-26 22:13:36

lindrin skrev:Jag skulle offra mkt för att kunna ha den inställningen jämt, men tyvärr funkar det dåligt i praktiken

Beror mkt. på vilken grundinställning du har - positiv eller negativ. Det kan man välja! Sedan finns det undantang: p*ssiga dagar, men där brukar man snabbare komma tillbaka om man kan tänka positivt. Se Kristofers inlägg i denna tråden.
sommar
Bannad

Inläggav nallen » 2008-04-26 23:10:12

sommar skrev:Visst ska man få vädra det (annars hade forum typ dött som Kvasir skrev) men ibland går det till överdrift åt det negativa hållet + att några få på forumet är otroligt negativa dvs. ser ingen glädje o. maler om samma negativa många ggr. osv., men det finns många trevliga prickar här oxå. :) Nu är min gnällstund slut.

Det har inte slagit dig att minst en av oss som gnäller de facto sällan upplever glädje och i princip aldrig gör det inom det område som det gnälls om?
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 14:00:02, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Dunderbar » 2008-04-26 23:12:48

nallen skrev:
sommar skrev:Visst ska man få vädra det (annars hade forum typ dött som Kvasir skrev) men ibland går det till överdrift åt det negativa hållet + att några få på forumet är otroligt negativa dvs. ser ingen glädje o. maler om samma negativa många ggr. osv., men det finns många trevliga prickar här oxå. :) Nu är min gnällstund slut.

Det har inte slagit dig att minst en av oss som gnäller de facto sällan upplever glädje och i princip aldrig gör det inom det område som det gnälls om?

Men istället för att gnälla hur hemskt det är kan man ju lägga energi på att försök hitta saker som roar
Dunderbar

Inläggav Kvasir » 2008-04-26 23:17:39

Dunderbar, eftersom du nu helt plötsligt har börjat erkänna att det faktiskt finns problem som måste lösas och inte går bara avfärda med ett flin, kan du då försöka precisera vad för slags problem du beklagar dig över att andra beklagar sig över? Det är både osmidigt och oförskämt att avfyra bredsidor på det där sättet du håller på med om du inte menar att träffa allt som råkar komma i skottlinjen.
Kvasir

Inläggav nallen » 2008-04-26 23:17:39

sommar skrev:... Jag syftar på de riktigt negativa (en som "hoppade" på mig när jag skrev ngt positivt) ...

Jag antar det är mig du syftar på här... jag avsåg verkligen inte att "hoppa på dig". Däremot tål jag inte såna sockersliskiga "det ordnar sig nog ska du se"-resonemang, särskilt inte när all tidigare erfarenhet talar säger att det kommer att gå åt helvete. Jag ville bara komplettera med en mer realistisk beskrivning av verkligheten, inte komma åt dig som person. Jag tycker i.a.f att den distinktionen är viktig.
nallen

Inläggav Dunderbar » 2008-04-26 23:23:09

Kvasir skrev:Dunderbar, eftersom du nu helt plötsligt har börjat erkänna att det faktiskt finns problem som måste lösas och inte går bara avfärda med ett flin, kan du då försöka precisera vad för slags problem du beklagar dig över att andra beklagar sig över? Det är både osmidigt och oförskämt att avfyra bredsidor på det där sättet du håller på med om du inte menar att träffa allt som råkar komma i skottlinjen.

Först vill jag säga att även om det kanske lät som om jag klagade på alla er som känner behov av att skriva av er vad som tynger er dag efter dag. Så var det inte alls så jag menade.

De problem som jag menar att man måste lösa är sådana problem som: att man inte mår bra pga den mat man äter, är skadligt överviktig med mer....
Dunderbar

Inläggav Kristofer » 2008-04-26 23:24:53

ford skrev:
Kristofer skrev:En positiv grundinställning är alltid bra, liksom det är bra att veta sina styrkor så man kan använda dem. Men man måste erkänna sina problem, inte dölja dem, för att sedan när man fokuserar på dem använda sina styrkor för att lösa problemen och bli ännu starkare!

Att bara tänka på det positiva är inte så konstruktivt. Använd det positiva för att lösa problem istället!

Bra skrivet, jag kunde inte sagt det där bättre själv.
Dock har det ibland verkat som att du och många andra här inte gillar när man har en positiv grundinställning och försöker vara positiv och glädjas åt de saker (hur små den än är), som är bra i tillvaron, istället för att gräva ner sig i hur jävligt allting är..

/Ford, som anser det ligga under hans yttrandefrihet att få skriva detta, i synnerhet då nazisters rätt att sprida propaganda på detta forum försvaras, med yttrandefriheten som motivering.

Jag har ingenting emot en positiv grundinställnig, det jag vänder mig emot i dina resonemang är att jag inte alltid ser det som du preciserar som positivt. Det finns olika sätt att se på och värdera tillvaron och vad som är positivt...
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:00:02, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Kvasir » 2008-04-26 23:26:05

Min poäng är just att väldigt många av de problem som det pratas om och som jag och andra beklagar oss över är just sådana problem som måste lösas, vare sig det går eller ej. Så jag vet inte riktigt om det finns kvar så många andra problem som är vanliga att folk beklagar sig över. Jag har inte uppfattningen att det är så, och därför framstår det du skriver som ännu mera märkligt nu när du börjar delvis hålla med mig.
Kvasir

Inläggav nallen » 2008-04-26 23:28:11

Dunderbar skrev:Men istället för att gnälla hur hemskt det är kan man ju lägga energi på att försök hitta saker som roar

*suckar uppgivet*
Det är ju precis det som roar mig som jag inte kan skaffa mig. Man kan kalla det en ond cirkel.
nallen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in