Khaddafis kvinnliga "livvakter"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Khaddafis kvinnliga "livvakter"

Inläggav Alien » 2012-10-23 1:29:30

Khaddafi, den mytomspunne, såg sig gärna som kvinnornas fri­görare. Hans fiender och kritiker såg honom hellre som en cynisk förbrukare av kvinnor, bakom vars jämlikhetspatos doldes en glupande och bisarr sexuell aptit.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/nu-tra ... norna-fram

De sades alla vara oskulder. Det var väl innan de blev "livvakter" då.

Kvinnliga livvakter har berättat att rekryteringen till kåren skett via utpressning. Fäder eller bröder som dömts för brott har erbjudits slippa påföljd om de levererade en kvinnlig släkting till livvakten. Ett par av livvakterna har vittnat om att de har våld­tagits av Khaddafi, som sedan har över­låtit offren åt sina söner. De libyska traditionerna i fråga om kvinnoheder gör det troligt att endast en liten del av dem som drabbats av sådana övergrepp kommer att träda fram.


Att Khaddafi var så jämlikhetssträvande var förstås bara en fasad och de kvinnliga livvakterna en gimmick. I själva verket dög kvinnorna bara till att vara sexslavar; de verkliga livvakterna var män.

Khaddafis jämlikhetsprojekt gjorde honom inte populär bland Libyens traditionellt sinnade. Han sade ofta att landets kvinnor var dess styrka, och uppmanade dem att ta svarta afrikanska män, eftersom libyerna var försvagade. Ibland for han ut mot sina kvinnliga under­såtar, och anklagade dem för att vara bakåtsträvare:

– Här anstränger vi oss för att ge dem dyra utbildningar och oberoende, och så gifter de sig ändå med män som betraktar dem som skurkärringar!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47139
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Khaddafis kvinnliga "livvakter"

Inläggav Alien » 2012-10-23 1:31:16

Nu har en fransk journalist skrivit en bok om deras liv. Boken heter ”Villebråden – i Khaddafis harem” (Les proies – Dans le harem de Kadhafi) berättas om hur hur Muammar Khaddafi regelbundet höll sig med ett trettiotal kvinnor i sitt lägerpalats

– Våldtäkt och sex var en del i ett system. Ingen vågar prata om det. Diktatorns offer lider ett dubbelt straff, säger journalisten Annick Cojean, som skrivit en bok i ämnet.

I en av de många betonggångarna i Muammars Khaddafis lägerliknande palats Bab al-Azizia fanns små, fuktiga sovrum. I ett av dem låstes Soraya in när hon var femton år.

Ovanför hennes lilla rum ledde en liten trappa direkt till diktatorns sovrum. Där våldtogs och misshandlades hon regelbundet efter Khaddafis behag.

Sorayas familj var maktlös när deras dotter fördes bort. Diktatorn hade sett henne vid en ceremoni i hennes skola i staden Sirte. Soraya, som egentligen heter något annat, fick äran att ge en blomsterbukett till diktatorn. Då lade han handen på hennes hår och smekte det i en liten gest. Det var en signal till medarbetarna.
Ett par timmar senare kom en officiell kortege och förde bort flickan för tjänst hos Ledaren.

– I dag är Soraya 22 år. Hon är helt trasig som kvinna och individ. Hon bor på ett hotell i Libyen. Hennes bröder vill döda henne för att tvätta bort vanhedern. Hennes mor vill inte kännas vid henne. Det vill inte heller regimen, säger Annick Cojean, journalist på den franska dagstidningen Le Monde.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/khadda ... ta-kvinnor
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47139
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Khaddafis kvinnliga "livvakter"

Inläggav Alien » 2012-10-23 1:36:45

Mansour Daw, en av Khaddafis överstar, berättar i boken att han gjorde allt han kunde för att hålla sin familj undan diktatorns blickar.

– Jag ville inte att min respekterade familj skulle falla offer för hans gärningar. Min sons bröllop firade vi hemma hos oss eftersom jag var rädd för hotellens övervakningskameror. Det var bara kvinnor i orkestern och bland de inbjudna, förutom min son. Vi förbjöd mobiltelefoner för att ingen bild skulle läcka ut, berättar översten i sin fängelsecell i staden Bani Walid.

Precis som den nuvarande regimen talar översten ogärna om diktatorns skamliga agerande. Skammen – liksom offren – tigs hellre ihjäl.


Hederskulturen straffar kvinnorna dubbelt. När de äntligen slipper att vara diktatorns slavar får de inte upprättelse utan ses som "damaged goods".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47139
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Khaddafis kvinnliga "livvakter"

Inläggav Iridia » 2012-10-23 6:25:19

:shock: :( :-)Raging
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Khaddafis kvinnliga "livvakter"

Inläggav Miche » 2012-10-23 8:35:49

Fy fan, stackars människor!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Khaddafis kvinnliga "livvakter"

Inläggav 424stil » 2012-10-23 17:19:21

Jag har aldrig förstått det här i vissa kulturer att man får "skam" om man blir våldtagen. Det är ju inte tjejens fel. :(
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Khaddafis kvinnliga "livvakter"

Inläggav plåtmonster » 2012-10-23 17:31:59

Det är nog ett rätt typiskt Neuro-typiskt sätt att betrakta människor. Fullt med status, ära och "passa in".
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Khaddafis kvinnliga "livvakter"

Inläggav Zombie » 2012-10-23 17:37:39

424stil skrev:Jag har aldrig förstått det här i vissa kulturer att man får "skam" om man blir våldtagen. Det är ju inte tjejens fel. :(
plåtmonster skrev:Det är nog ett rätt typiskt Neuro-typiskt sätt att betrakta människor. Fullt med status, ära och "passa in".

Skulle tro att diverse enter kunde säga tvärtom: "typiskt aspergare annars, betrakta människor som saker och vara så nojiga på kroppsvätskor och besatta av omänskliga renhetsföreställningar..."

I trådämnet orkar jag inte leta ord. Det är för mycket och jag har skrivit om det förr. Men varje ny upplysning som den här behövs.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Khaddafis kvinnliga "livvakter"

Inläggav KrigarSjäl » 2012-10-23 17:44:38

En maktfullkomlig psykopat med oändliga resurser. Varför blir jag inte förvånad?

Men man kan i vart fall konstatera att han fick det slut han förtjänade. Liksom Saddam Hussein.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Khaddafis kvinnliga "livvakter"

Inläggav elle » 2012-10-23 20:42:12

skrämmande.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Khaddafis kvinnliga "livvakter"

Inläggav Alien » 2012-10-24 2:00:53

424stil skrev:Jag har aldrig förstått det här i vissa kulturer att man får "skam" om man blir våldtagen. Det är ju inte tjejens fel. :(


Det har med kravet på att hon ska vara oskuld tills hon gifter sig att göra. (Annars kan ju inte mannen veta om barnen är hans!) Förlordad oskuld = förlorad heder. Så resonerade man förr i Europa också.

Läste en roman från 30-talet där en våldtagen kvinna klagade över sin förlorade heder. Inte förlorar jag min heder om jag blir misshandlad, sade en manlig vän. Det är väl det som är skillnaden mellan en mans och en kvinnas heder, svarade hon. Men det framkom att hon blivit "gammaldags uppfostrad".

I hederskulturer så drabbas kvinnans familj också av hennes förlorade heder; hela familjen förlorar sin heder. Alltså måste kvinnan dödas el iaf stötas ut från familjen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47139
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Khaddafis kvinnliga "livvakter"

Inläggav Alien » 2012-10-24 2:06:49

KrigarSjäl skrev:En maktfullkomlig psykopat med oändliga resurser. Varför blir jag inte förvånad?

Men man kan i vart fall konstatera att han fick det slut han förtjänade. Liksom Saddam Hussein.


Var han sådan från början el var det makten som korrumperade honom? Syriens diktator var en gång en vänlig läkare, men nu ...

Jag skulle iofs gärna sett Khaddafi inför rätta. Men våldtäkterna hade han aldrig dömts för, ingen kvinna skulle ha vågat vittna. Khaddafi våldtog iofs män också, men antar att även de skulle ha känt för stor skam för att vittna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47139
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Khaddafis kvinnliga "livvakter"

Inläggav plåtmonster » 2012-10-24 4:11:45

Både Saddam och Libyen misskötte relationerna med USA och då går det illa. Det är maktpolitik och har inte så mycket med rättvisa att göra. Naturresurser och ekonomi är grunden.

Syriens diktator fick väl utbildning i maktstyrning då han kallades hem från England. Att ingen ingriper beror på att olika intressen väger mot varann. Ryssarna vill behålla sin handel liksom en hel del andra. USA kanske inte vill bli indragen i mer konflikter. Samt att man vill undvika att det sprider sig. Situationen är komplex. Och framförallt så står andra prioriteringar över folks lidande.

Angående hederskultur så finns det som sagt koppling till vems gener det är samt ev könssjukdomar. Systemet motverkar sådant effektivt. Men i en del sådana kulturer har man däremot problem med inavel. Rent krasst är det resurser och ekonomi som styr där också. Men det lever kvar som tradition, tyvärr.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in