Android-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-10-21 12:44:15

kullan

Det är standardwebbläsaren i Android du får upp. Google råkar vara satt som startsida. Standardläsaren är en fullvuxen webbläsare men många föredrar ändå att köra andra som finns, exempelvis Chrome (kräver en nyare telefon), Maxthon (min favorit pga snabbheten), Dolphin, XScope osv. Som sagt det finns många alternativ och många är jättebra men de kräver ofta lite extra av hårdvaran. Ska också nämnas att många användare klarar sig utmärkt med standardwebbläsaren.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-10-21 12:52:50

barracuber skrev:kullan

Det är standardwebbläsaren i Android du får upp. Google råkar vara satt som startsida. Standardläsaren är en fullvuxen webbläsare men många föredrar ändå att köra andra som finns, exempelvis Chrome (kräver en nyare telefon), Maxthon (min favorit pga snabbheten), Dolphin, XScope osv. Som sagt det finns många alternativ och många är jättebra men de kräver ofta lite extra av hårdvaran. Ska också nämnas att många användare klarar sig utmärkt med standardwebbläsaren.

Ok. Ja det är ju googles som ligger bakom den androida tekniken så det kan ju vara förklaringen.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-10-21 15:50:51

barracuber skrev:Maxthon [...] XScope

Det här var två nya jag har missat, jag gillar ju väldigt mycket Dolphin (som jag skrev) pga gesterna som är betydligt smartare än i Sleipner, men hur är Maxthon rent användarmässigt, är det lätt att skapa nya, stänga och switcha mellan fönster, uppdatera sidan och hur funkar redigeringen av långa texter på webbsidor (viktigt som sjutton för mig)?

Vet du något mer om XScope hur den är användarmässigt!

Anledningen till att jag frågar istället för att bara testa beror på att alla program har en lägre eller högre inlärningströskel, jag har ingen större lust att ta mig över en högre inlärningströskel för att konstatera att programmet inte är det jag behöver! Recensionerna på apparna brukar dessutom vara crap och jag tycker att det är svårt att ta till sig journalisters recensioner.

Chrome reagerade på ordet användarmässigt, förslaget var istället användarmossigt :shock: :lol:
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Android-frågor

Inläggav Zirre » 2012-10-21 15:55:34

Miche skrev:jag gillar ju väldigt mycket Dolphin (som jag skrev) pga gesterna

Jag har gått över till Boat Browser. Gillar den mycket.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-10-21 16:26:42

På förra mobilen som jag hade fram till juli 2012 körde jag Dolphin HD (den mest avancerade), XScope, UC Browser och Skyfire Browser i olika perioder. Alla är väldigt bra men hur de är just nu vet jag inte. Dolphin finns även i Miniversion, den kan nog vara bra för äldre mobiler. XScope tyckte jag blev sämre efter ett tag. Det jag framförallt inte gillar hos mobilläsare är för små knappar.

Sedan jag bytte mobil har jag kört Chrome och Maxthon. Tog dock bort Chrome eftersom den segade, den verkar kräva rätt mycket av hårdvaran och min mobil är bara enkärnad (där hjälper det inte att den är på 1,5 GHz). Chrome for Android är släppt med minimala funktioner inlagda, de ville få ut den fort. Den är bra men saknar exv gester.

Maxthon känns väldigt proffsig, den är även en favorit på datorn. Väldigt lightweight på mobilen, startar snabbt. Den har konto för synkning (vilker jag inte använder iofs), teman, addons (inte jättemånga men ändå), nattläge (har inte testat), stora tydliga knappar, bra flikhantering. Ser just att det finns en addon för gester vilket jag har saknat, det är nästan ett måste på en mobil.
barracuber

Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-10-21 17:32:33

Tack barra, Maxthon känns som om den är värd att testa, åtminstone på läsplattan (mobilen är lite för trött, hade ju hoppats på support från brorsan till en ny mobil som han lovade men svek mig grundligt, så mycket kan man lita på en djupt troende sjundedagsadventist...)
Miche

Android-frågor

Inläggav Flia » 2012-10-21 22:22:02

Chrome kraschar min Galaxy SII (Android 4) hela tiden. Trist eftersom jag kör chrome på datorn och vill synka.
Den inbyggda browsern duger.

Synkar de andra med google-kontot och chrome-inställningarna?
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-10-21 22:34:27

Miche

Android-frågor

Inläggav Flia » 2012-10-21 23:20:05

Miche skrev:Prova med Google Chrome to Phone

Kollar, tack.
Flia

Sv: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-10-22 0:16:32

Flia, S2:an borde kunna köra Chrome, har du googlat på "s2 chrome crashes"?

När jag körde Chrome i mobilen hittade jag inget direkt jag kunde synka. Nu använder jag inte bokmärken i chrome på datorn (jag kör diigo.com) så det var inte aktuellt. När det gäller de saker man kan synka mellan datorer - främst teman och tillägg - så finns det öht inte i mobilversionen vad jag vet. Det är medvetet gjort den utan en massa finesser. Så jag undrar vad man eg ska synka, förutom möjligen bokmärken?

Den som Miche tipsade om kan synka (eller snarare skicka) url:er från datorn till mobilen.

Du kanske skulle testa Maxthon?
barracuber

Android-frågor

Inläggav Flia » 2012-10-22 11:10:02

barracuber skrev:Flia, S2:an borde kunna köra Chrome, har du googlat på "s2 chrome crashes"?

När jag körde Chrome i mobilen hittade jag inget direkt jag kunde synka. Nu använder jag inte bokmärken i chrome på datorn (jag kör diigo.com) så det var inte aktuellt. När det gäller de saker man kan synka mellan datorer - främst teman och tillägg - så finns det öht inte i mobilversionen vad jag vet. Det är medvetet gjort den utan en massa finesser. Så jag undrar vad man eg ska synka, förutom möjligen bokmärken?

Den som Miche tipsade om kan synka (eller snarare skicka) url:er från datorn till mobilen.

Du kanske skulle testa Maxthon?

Det är inte viktigt, men kändes skönt att bokmärkena låg likadant i mobilen som på datorn, men jag är ganska nöjd med den inbyggda ändå. Det går ju att komma åt bokmärkena ändå via synk.

Chrome to phone är bra, men jag skulle vilja kunna skicka dokument också (funkar ju att maila till sig själv visserligen).
Flia

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-10-22 13:25:08

Flia skrev:Chrome to phone är bra, men jag skulle vilja kunna skicka dokument också (funkar ju att maila till sig själv visserligen).

Nästan alla appar idag - både mobil och webb - har ju Share/Dela-funktion. I Android har man ju numera mängder med alternativ beroende på vilka tjänster och program man använder. Själv använder jag både Google Drive och Dropbox för att skicka/lagra/spara/arkivera mina dokument, både privat och i skolan. Jag kör både GDrive och DP för att båda är bra, De kompletterar varandra i viss mån; den ena kan saker som den andra inte kan. Det kommer hela tiden bättre och bättre molntjänster; man behöver aldrig känna sig hjälplös.
barracuber

Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-10-22 15:29:14

Förutom de två molntjänsterna som barra nämnde har jag även Box som även den finns som app.

Box har 50 GB gratis med synk på datorn men begränsas i gratisversionen av filstorleken, men för att ha till backup av bilder och dokument så duger det alldeles utmärkt (dock större filer blir jobbigt eftersom man måste packa dem i ett filformat så som RAR).
Miche

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-10-22 16:00:51

Box har jag också, den har börjat vända sig även till företag.

ÄVen SugarSync är bra, den har 5 GB gratis medan Dropbox bara hade 2 sist jag kollade. SugarSync har något fler funktioner än DP men är inte lika välkänd.

Vilken man väljer (eller som många av oss: vilka) är en smaksak. Man känner sig lite som en gäst på en gratisbuffé och vet inte var man ska börja och hur man ska organisera sina filer. Det är en typ av valångest - vi lever ju i det tidevarvet, alla kan få allt, allt är möjligt :roll: - men man kan också se det som en trevlig form av valfrihet :D
barracuber

Android-frågor

Inläggav Flia » 2012-10-22 17:12:39

Jag har flera såna tjänster också.
Men skicka mellan gör jag via mailen, och en särskilt färgad etikett som talar om var den ska öppnas (pc eller mobil).
Flia

Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-10-24 13:31:01

Det är i stort sett bara krångel med min mobil. Jag installerade 2 appar igår och genast krånglar det. Det verkar som att det får plats minimalt med appar. Känns ju bara besvärligt.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Android-frågor

Inläggav Zirre » 2012-10-24 13:59:20

kullan skrev:Det är i stort sett bara krångel med min mobil. Jag installerade 2 appar igår och genast krånglar det. Det verkar som att det får plats minimalt med appar. Känns ju bara besvärligt.

Just din modell har inte så jättemycket internminne. Det är bara 164 mb stort.
Zirre

Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-10-24 14:18:53

Många appar går att flytta till SD-minnet och därmed går det att få utrymme för några till. Det finns gott om appar för ändamålet, men enklast (och minst minneskrävande) är faktiskt att gå in i Programmenyn under Inställningar, det ser ju lite olika ut i olika modeller, men man kan ofta få fram en lista på de appar som går att flytta till SD-minnet och flytta app efter app dit för att få lite bättre minnesanvändning.
Miche

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-10-24 14:27:03

Miche skrev:Många appar går att flytta till SD-minnet och därmed går det att få utrymme för några till. Det finns gott om appar för ändamålet, men enklast (och minst minneskrävande) är faktiskt att gå in i Programmenyn under Inställningar, det ser ju lite olika ut i olika modeller, men man kan ofta få fram en lista på de appar som går att flytta till SD-minnet och flytta app efter app dit för att få lite bättre minnesanvändning.

Tror inte en sådan lista finns i själva Android. Dessutom är det ofta som knappen "Move to SD card" inne i Inställningarna är grå dvs ej klickbar. Men det fiinns gott och gratisappar som hanterar detta så att man kommer runt detta och dessutom slipper gå igenom alla sina appar manuellt. En sådan app är App 2 SD (move app to SD). På samma sida ser man flera alternativ om man inte blir nöjd med den. Ingen av de där apparna kräver heller att man har rootat.

En känd begränsning (som finns även i allra senaste androidversionen 4.1) är att appar med aktiva widgetar inte kan flyttas till SD-kortet. Genom att inte använda widgetar skulle man isf komma runt det problemet. SJälv gillar jag inte widgetar och använder dem nästan aldrig.
barracuber

Android-frågor

Inläggav Zirre » 2012-10-24 14:49:11

barracuber skrev:
Miche skrev:Många appar går att flytta till SD-minnet och därmed går det att få utrymme för några till. Det finns gott om appar för ändamålet, men enklast (och minst minneskrävande) är faktiskt att gå in i Programmenyn under Inställningar, det ser ju lite olika ut i olika modeller, men man kan ofta få fram en lista på de appar som går att flytta till SD-minnet och flytta app efter app dit för att få lite bättre minnesanvändning.

Tror inte en sådan lista finns i själva Android. Dessutom är det ofta som knappen "Move to SD card" inne i Inställningarna är grå dvs ej klickbar. Men det fiinns gott och gratisappar som hanterar detta så att man kommer runt detta och dessutom slipper gå igenom alla sina appar manuellt. En sådan app är App 2 SD (move app to SD). På samma sida ser man flera alternativ om man inte blir nöjd med den. Ingen av de där apparna kräver heller att man har rootat.

En känd begränsning (som finns även i allra senaste androidversionen 4.1) är att appar med aktiva widgetar inte kan flyttas till SD-kortet. Genom att inte använda widgetar skulle man isf komma runt det problemet. SJälv gillar jag inte widgetar och använder dem nästan aldrig.

Om man går in på "hantera program" så kan man flytta vissa appar till SD-kort om appen har den funktionen. Men då måste man gå in på verje enskild app och kolla.
Zirre

Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-10-24 14:53:46

I både min LG (skräptelefon) och Samsung Galaxy Tab finns en speciell SD-meny där man ser vilka appar som går att flytta till SD, det är därför rätt onödigt med en app för ändamålet.
Miche

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-10-24 14:58:31

Miche skrev:I både min LG (skräptelefon) och Samsung Galaxy Tab finns en speciell SD-meny där man ser vilka appar som går att flytta till SD, det är därför rätt onödigt med en app för ändamålet.

Jaha. Kör de stock? Om de har custom rom så kan det iofs var ett påbyggnadsjobb.
barracuber

Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-10-24 17:05:39

LGn är standard men de har väl gjort några tillägg, Tabben uppdaterade jag själv (har svårt för sådana där uttryck).
Miche

Android-frågor

Inläggav Moggy » 2012-10-24 17:10:24

Miche skrev:I både min LG (skräptelefon) och Samsung Galaxy Tab finns en speciell SD-meny där man ser vilka appar som går att flytta till SD, det är därför rätt onödigt med en app för ändamålet.

Är det exakt samma meny på båda modellerna. Om det är tillverkaren som lagt till funktionen så borde det se olika ut.

Visste inte att tillverkarna la till detta. Finns det även i Galazy III?
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Återgå till IT-forum

Logga in