Myndigheter

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Myndigheter

Inläggav gadas » 2012-10-22 8:55:12

Hur reagerar ni på klåfingriga och hänsynslösa myndigheter? Detta att de med ett penndrag kan utradera hela ens tillvaro - under förevändning att det skulle vara rationellt - läs: inte hotar tjänstemannens karriärmöjligheter. Men vaddå, man har ju fått komma med synpunkter!

Efter att ha känt mig djupt kränkt och attackerad i flera dagar efter ett uppenbart osakligt och övernitiskt föreläggande (om att ta bort en segelbräda och släppa in allmänheten på tomten) har jag till sist själv börjat reagera irrationellt på ett nästan skrattretande sätt som däremot knappast drabbar någon annan. Det har gått så långt att jag kommit på mig själv med att genast korrigera mig om jag lägger ifrån mig en bok på ett bord, så att det inte ser slarvigt ut! När jag ser min bostad på avstånd så tänker/känner jag spontant att det där är inte mitt längre.

Ett tecken på att man är lika mycket flockvarelse fast man har AS och inte kan leva ut det - det betyder så ofattbart mycket när någon äntligen ställer upp helt på min sida, men kanske för sent. En jävla ångest håller nu på att gå över i depression, känner igen det så väl, så onödigt lidande!
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Myndigheter

Inläggav Miche » 2012-10-22 11:21:05

Vad fan, ska du vara skyldig att släppa in allmänheten på DIN TOMT! :shock:

Att man kan tvingas åtgärda saker på sin egen tomt är dock inte så ovanligt som man kanske kan tro, oftast pga tomten kan vara en styggelse att titta på för allmänheten (vanligt med gamla bilvrak och liknande men där finns det ju även andra regler att hänvisa till så som olaglig skrotningsverksamhet och miljöförstörande), men... en segelbräda??? WTF?

Jag förstår mycket väl att det blir en principsak för dig, det tråkiga är att det är du som förlorar i slutänden, oavsett vad du gör så är det inte enklare att flytta segelbrädan (inte för att släppa in allmänheten) utan bara för att få tyst på myndigheterna, chansen du har att vinna mot dom i ett överklagande finns visserligen men vad kostar den här striden dig (tänker inte så mycket på pengar som din hälsa och din energitillgång som trots allt nog är begränsad)?

Jag håller tummarna för dig och skickar en virtuell stärkande kram! :-)Hug

/Miche
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Myndigheter

Inläggav Kanin » 2012-10-22 12:12:41

Miche skrev:Vad fan, ska du vara skyldig att släppa in allmänheten på DIN TOMT! :shock:

Det beror på hur stor tomten är, hur den ligger i förhållande till huset och till viss del även vad som finns på den (och i specialfall även vad som angränsar). Om allmänheten kan hindras från att beträda all privat mark så har vi inte någon allemansrätt.

Jag vet dock inget om det specifika fallet.
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Myndigheter

Inläggav gadas » 2012-10-22 18:35:20

Tusen tack, Miche!

Men jag är inte så säker på att jag förlorar, det är mest min ångest som säger det. Just genom min aspergerska envishet (snarare än en "principsak") så har jag 'vunnit' i liknande situationer tidigare.

Och vad skulle göra det här lidandet värt om inte att jag vägrade att ge upp inför orimliga krav? Och hur mycket skulle inte jag och andra fortsätta att lida om vi bara gav upp?

Själva ledningens ordförande har förresten redan reagerat på handläggningen, vart det nu leder.

30 meter kan låta för mycket - i stan eller i ett sommarstugeområde. Problemet här är att byråkraterna inte kan förstå att i verkligheten blir det skillnad om huset ligger ödsligt, med en halv kilometer till närmaste granne. Och i beskrivningar av Allemansrätten brukar det stå 60-70 meter eller så vid fri insyn. Länsstyrelsen har till och med ritat ut 80-90 meter runt grannens hus som tomtmark - i ett naturreservat! Så hela fallet är skrattretande.

Kanin har också rätt - men om allmänheten tvärtom FÅR beträda ALL privat mark så har vi nog inte heller någon allemansrätt särskilt länge till. Strandskydd finns för att privatisering genom nybyggnation ska undvikas - inte för att befintliga bostäder ska avprivatiseras.

"Hemfridszon" ska inte betyda att allmänheten inte får banka i väggarna - utan snarare att de inte ska höra om man själv gör det!
gadas

Myndigheter

Inläggav plåtmonster » 2012-10-22 18:42:52

Om du ritar upp en grafisk beskrivning av tomtläget framförallt ifråga om vem som äger marken samt dess typ (gräs, skog, sump osv). Så skulle det bli lättare att förstå.
byggahus.se är också ett tips.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Myndigheter

Inläggav Zombie » 2012-10-22 19:57:43

plåtmonster skrev:Om du ritar upp en grafisk beskrivning av tomtläget framförallt ifråga om vem som äger marken samt dess typ (gräs, skog, sump osv). Så skulle det bli lättare att förstå.
byggahus.se är också ett tips.

Jo. Och kanske också om huset möjligen en gång i tiden byggdes på dispens (eller svart) från strandskyddslagar eller vad det nu gäller. Det lär ju vara så att både strand- och naturskydd gärna trotsas mot i vissa kretsar (välbärgade, exploatörer, vissa kommuner). (Liksom kulturminnesvård för den delen.) Skulle det allmänna därefter skärpa sig, men fastigheten ha hunnit byta ägare till en som inte var inblandad i tvivelaktigheterna, bör förstås den nya ägaren hållas skadeslös på något sätt. Och sådant är ju inte våra myndigheter kända för.

Bara som något jag kom på som kan komplicera saken, utan att veta det minsta om ditt fall.

Med det sagt (och frågat), jo, visst kan man bli galen över både orättvisa och att inte få vara privat.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Myndigheter

Inläggav gadas » 2012-10-22 22:59:29

Huset är från 1700-talet...
God kväll förresten, kände bara att jag behövde prata med en vettig människa. Någon här? ;)
Kände en ångest nyss som gick utanpå det mesta, inte panik, möjligen desperation, vet inte vart jag ska ta vägen. Hade jag inte vetat något om ångest hade det blivit tiofalt värre. Det är inte mycket att göra, gå och lägga sig i tid för att kunna hoppas på en ny dag, efter att ha vaknat sjöblöt ett par gånger...
gadas

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in