Ångest - ibland eller generaliserad?
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Hej!
Ny medlem här, det dröjde ett tag eftersom jag tvekade inför standardformuleringen i reglerna att inlägg får "ändras" av administratörerna, det hade väl räckt att skriva kortas eller raderas.
Som mitt användarnamn antyder så har jag AS och GAD. Jag undrar hur vanlig denna kombination är. Det är klart att 'autister' har ångest liksom alla människor - men hur vanligt är det att man har just generaliserad ångest dvs i alla sammanhang?
Kardinalsymptomen är
- att man alltid ser den värsta möjliga utgången
- att man avfärdar så många tidigare 'positiva' erfarenheter och bortser från att en situation tidigare alltid löst sig
- att man inte kan 'distraheras' till något annat utan stegrar ångesten kanske ända tills man blir deprimerad
- att man ständigt är på sin vakt även om man inte märker det
- att man omedvetet försöker kontrollera och mota bort ångesten vilket i stället gör en spänd så att ångesten ökar
- att man inte märker att det är 'signaler' från olika ställen i kroppen som utlöser ångesten
- att man omedvetet - men i efterhand uppenbart om man någonsin upptäcker det - på ett väldigt långsökt sätt associerar vardagliga tillfälliga iakttagelser till orosmoment som genast sätter igång ångesten utan att man ser någon anledning
- att man tror att man aldrig kan bli fri från denna ångest som styr hela ens liv
Jag har lärt mig så oerhört mycket om ångest och depression bara sista åren, det är inget jag slår mig för bröstet med (utom möjligen bokstavligen) men det har hjälpt mig så enormt.
"Blunda - så finns det inte" brukar man säga. Jag säger tvärtom:
Våga se så finns det inte!
Ny medlem här, det dröjde ett tag eftersom jag tvekade inför standardformuleringen i reglerna att inlägg får "ändras" av administratörerna, det hade väl räckt att skriva kortas eller raderas.
Som mitt användarnamn antyder så har jag AS och GAD. Jag undrar hur vanlig denna kombination är. Det är klart att 'autister' har ångest liksom alla människor - men hur vanligt är det att man har just generaliserad ångest dvs i alla sammanhang?
Kardinalsymptomen är
- att man alltid ser den värsta möjliga utgången
- att man avfärdar så många tidigare 'positiva' erfarenheter och bortser från att en situation tidigare alltid löst sig
- att man inte kan 'distraheras' till något annat utan stegrar ångesten kanske ända tills man blir deprimerad
- att man ständigt är på sin vakt även om man inte märker det
- att man omedvetet försöker kontrollera och mota bort ångesten vilket i stället gör en spänd så att ångesten ökar
- att man inte märker att det är 'signaler' från olika ställen i kroppen som utlöser ångesten
- att man omedvetet - men i efterhand uppenbart om man någonsin upptäcker det - på ett väldigt långsökt sätt associerar vardagliga tillfälliga iakttagelser till orosmoment som genast sätter igång ångesten utan att man ser någon anledning
- att man tror att man aldrig kan bli fri från denna ångest som styr hela ens liv
Jag har lärt mig så oerhört mycket om ångest och depression bara sista åren, det är inget jag slår mig för bröstet med (utom möjligen bokstavligen) men det har hjälpt mig så enormt.
Sv: Ångest - ibland eller generaliserad?
Välkommen hit!
Ditt inlägg andas av insikt och hopp, känner igen mig i mycket.
Själv fick jag AS och GAD (se sign) , är dock inte säker på AS.
Ditt inlägg andas av insikt och hopp, känner igen mig i mycket.
Själv fick jag AS och GAD (se sign) , är dock inte säker på AS.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
gadas skrev:Jag har lärt mig så oerhört mycket om ångest och depression bara sista åren, det är inget jag slår mig för bröstet med (utom möjligen bokstavligen) men det har hjälpt mig så enormt.
Det håller jag med om. Jag har också GAD och tror inte jag har helt fel om jag påstår att ångest är vanligt bland folk med diagnos inom autismspektrat. En konsekens av att vi lever i en NT-anpassad värld, kanske.
- Jesters Tear
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-04-26
Tack för era svar, barracuber och Jesters Tear! Fler bra svar!
Det är välbehövligt stöd nu när jag åker ner i ångest och kanske depression och kämpar med att över huvud taget komma ihåg det jag lärt mig.
Apropå humör så ser jag just att - symbolen beskrivs "Skämtar" - så har jag aldrig använt den, för mig handlar det om glimten i ögat, att man är medveten om att det man skriver kan uppfattas på olika sätt och kanske bör tas med en nypa salt.
Det är välbehövligt stöd nu när jag åker ner i ångest och kanske depression och kämpar med att över huvud taget komma ihåg det jag lärt mig.
Apropå humör så ser jag just att - symbolen beskrivs "Skämtar" - så har jag aldrig använt den, för mig handlar det om glimten i ögat, att man är medveten om att det man skriver kan uppfattas på olika sätt och kanske bör tas med en nypa salt.
gadas skrev:Tack för era svar, barracuber och Jesters Tear! Fler bra svar!
Kämpa på.
gadas skrev:Apropå humör så ser jag just att - symbolen beskrivs "Skämtar" - så har jag aldrig använt den, för mig handlar det om glimten i ögat, att man är medveten om att det man skriver kan uppfattas på olika sätt och kanske bör tas med en nypa salt.
Så använder jag också den. "Skämtar" är nog bara en kort och icke-exakt beskrivning för just det du beskrivit, tänker jag.
- Jesters Tear
- Inaktiv
gadas skrev:Apropå humör så ser jag just att - symbolen beskrivs "Skämtar" - så har jag aldrig använt den, för mig handlar det om glimten i ögat, att man är medveten om att det man skriver kan uppfattas på olika sätt och kanske bör tas med en nypa salt.
[OT-smiley]
Svarar även om det är OT, markerar med "OT-tagg".
Bara för att visa på detta forums bredd så finns det flera trådar där olika smilysar (låneord är alltid svåra att böja ) diskuteras sida upp och sida ned. Här är några:
vad-betyder-smileysarna-t10978.html
smiley-for-sarkasm-t25190.html
hur-uppfattar-du-smilyn-med-de-rullande-ogonen-t18226.html
[/OT-smiley]
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Go kväll - någon vettig människa här ?
Inte här i alla fall...
När ångesten går över i desperation och de människor man trodde man kunde lita på har en annan agenda, de man inte ens kände eftersom man inte är NT.
Nå - vad finns det för gott? Kunskap. Erfarenhet. Nykterhet. Hat. Hopp trots allt - för ögonblicket.
Apropå ögonblick - stämmer verkligen den där räknaren där nere - 41 online och så plötsligt 0...?
Inte här i alla fall...
När ångesten går över i desperation och de människor man trodde man kunde lita på har en annan agenda, de man inte ens kände eftersom man inte är NT.
Nå - vad finns det för gott? Kunskap. Erfarenhet. Nykterhet. Hat. Hopp trots allt - för ögonblicket.
Apropå ögonblick - stämmer verkligen den där räknaren där nere - 41 online och så plötsligt 0...?
Här är en till med Aspergers + GAD! Visste inte ens att det var just GAD jag hade förrän min AS-utredare berättade att det stod i mina papper... antar att jag utvecklade det på grund av så många års "teaterspelande". Det tär på en att försöka spela NT dag ut och dag in.
Får du någon hjälp? Medicinering eller samtalsterapi? Hur tycker du i så fall att det fungerar för dig?
Får du någon hjälp? Medicinering eller samtalsterapi? Hur tycker du i så fall att det fungerar för dig?
GAD = Orolig för att bli "upptäckt" som aspie varje dag? ..typ?
Som i en spionroman där aspisarna infiltrerar de typiska neurotyperna och det gäller att undgå att bli avslöjad
Som i en spionroman där aspisarna infiltrerar de typiska neurotyperna och det gäller att undgå att bli avslöjad
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:GAD = Orolig för att bli "upptäckt" som aspie varje dag? ..typ?
För min del har jag dels den oron men också oro för en himla massa andra saker.
- Jesters Tear
- Inaktiv
plåtmonster skrev:GAD = Orolig för att bli "upptäckt" som aspie varje dag? ..typ?
Jag känner det också som om jag vore en hemlig agent och inte får bli avslöjad. Man måste spela med och låtsas man mår bra fast man inte gör det. Jag mår bra när jag jobbar, korta raster med lite socialt snack är bra men inte för mycket, max 20 min, sen vill jag jobba igen och helst inte bli avbruten. Jag har behov av tystnad, åtminstonde 1 tim per dag då jag kan koppla bort, koppla av.
biologic skrev:Här är en till med Aspergers + GAD! Visste inte ens att det var just GAD jag hade förrän min AS-utredare berättade att det stod i mina papper... antar att jag utvecklade det på grund av så många års "teaterspelande". Det tär på en att försöka spela NT dag ut och dag in.
Tror mer och mer att jag skulle bli hjälpt av litium, är bipolär också, typ2 dvs utan manier men märker mer och mer hur hypomanin tär på mig. Använt litiumorotat, det säljs inte i Sverige men går att importera som kosttillskott, många vittnesmål men inga bevis än så länge. Ofarligt, frågan är om det hjälper. Jag tycker jag märker det i mitt fall, särskilt när jag försökte sätta ut det... Det lär göra att hjärnan kan gå lite lugnare och inte bygga upp såna anspänningsnivåer som leder till ångest och slutar med depression.
Magnesium är ett mineralämne som vi äter mycket mindre av i dag än för bara hundra år sedan. Brist är klart kopplat till ångest och dessutom gör man av med mer när man har ångest! Omega-3 är också jätteviktigt. Ingen idé att pröva andra kosttillskott innan man prövat dem.
Sen har jag läst ett par böcker och sakta lärt mig mer och mer som hjälpt ofantligt mycket:
"Ångest" av Christer L Nordlund ISBN 91-631-5481-1 - inte vilken ångestbok som helst!!
"Befriande insikter" av Fredrik Lindahl ISBN 978-91-980040-1-4 - artiklar, även lite om AS, bip och dep
Det gäller att förstå vad ångest egentligen är och hur den fungerar. Det mesta handlar om hur man tänker för det är så man skapar sin ångest, omedvetet men kan medvetandegöras! Inget mystiskt, tvärtom, avmystifiera ångesten!
Återgå till Att leva som Aspergare