Att skriva på Internet på en smartphone

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-21 11:04:21

Hej!

När jag går ut på nätet med min smartphone och ska skriva någonting, t.ex. blogga, skriva något på Aspergerforum etc. är det ju en ruta som man kan skriva i. Det går bra att skriva text inom rutan. När texten blir längre än så, är det svårt att skriva. Texten scrollar inte ner. Det går bara att se det som finns i rutan, och det går inte att gå ner med pilknapparna till slutet av det som är skrivet. Det går förstås att skriva rätt långt, men inte att se det förrän det är postat, och ibland poppar markören upp så att den syns i rutan.

Är det någon som har någon idé om detta?
Jag har en Motorola Defy+ och Go tangentbord. Det blir samma sak med de tangentbord som ingår i telefonen från början. Jag vet inte om det ska vara så, eller om det går att göra något åt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Miche » 2012-10-21 11:29:18

Det verkar vara appen man surfar med som är problemet, det finns rätt många sådana appar och min funkar hyfsat, men inte riktigt bra, jag har Dolphin Browser, kan någon tipsa om en som är bättre så är jag tacksam (jag gillar gesterna i Dolphin, de vill jag inte vara utan, Sleipnirs lösning är för inflexibel med förutbestämda gester).

Jag har tyvärr bara Android 2.3 så jag kan inte installera Chrome som ju kräver version 4.x av Android.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-21 11:33:43

Hej!

Aha, det beror på webbläsaren. Har installerat Dolphin nu på prov. Går ju alltid att avinstallera om jag inte är nöjd.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2012-10-21 11:44:21

Lilla Gumman skrev:Aha, det beror på webbläsaren.

Det är så jag tolkar det, jag har funderat på om det är tangentbordsappen som orsakat felet (jag använder MultiLing Keyboard som jag tycker har precis de funktioner jag behöver), jag har funderat på att byta tangentbordsapp för att testa, men har glömt det och levt med problemet.

Dolphin strular först vid inlägg som är längre än omkring två-tre skrivrutor i höjd, men tillägget Dolphin Jetpack så förlängs den gränsen och trodde rätt länge att problemet var helt ur världen.
Miche

Inläggav kullan » 2012-10-21 11:45:20

Min rådgivare anser jag ska ha Opera som webbläsare.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Miche » 2012-10-21 11:49:58

Jag har provat både Opera och Opera Mini, båda de fungerade uselt, presentationen av sidorna var helt åt fanders, länkar öppnar konstigt osv.
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-21 11:53:15

Miche skrev:Jag har provat både Opera och Opera Mini, båda de fungerade uselt, presentationen av sidorna var helt åt fanders, länkar öppnar konstigt osv.

Beror kanske på vilken telefon man har?

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Zirre » 2012-10-21 12:06:45

Jag upplever att det går bra att skriva på forumet via sin smartphone oavsett vilken webläsare du har.
Dock har jag upptäckt att det just på aspergerforum är lite trassel då när man trycker för att markera ett ställe man vill skriva på så hoppar markören till en annan plats. (Detta gäller alla olika webläsare och olika smartphones och det händer bara på aspeegerforum.)

Sen är det bra med större skärm så inte tangentbordet döljer skrivrutan samt att tangentbordet har piltangenter.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Zirre » 2012-10-21 12:08:53

Har använt både chrome, dolphin, opera, det medföljande och boat och upplever samma sak i alla de webläsarna.
Zirre

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-21 13:54:01

Zirre skrev:Jag upplever att det går bra att skriva på forumet via sin smartphone oavsett vilken webläsare du har.
Dock har jag upptäckt att det just på aspergerforum är lite trassel då när man trycker för att markera ett ställe man vill skriva på så hoppar markören till en annan plats. (Detta gäller alla olika webläsare och olika smartphones och det händer bara på aspeegerforum.)

Sen är det bra med större skärm så inte tangentbordet döljer skrivrutan samt att tangentbordet har piltangenter.

Tangentbordet döljer inte skrivrutan om telefonen hålls i upprätt läge. Kan få gå ner för att se skicka-knappar etc. men upplever det inte som något problem.

Samma sak som det blir för dig på Aspergerforum, blir det för mig överallt. I och förig har jag bara använt Metrobloggen, geocaching.com och Facebook-appen. Det blir rätt jobbigt att skriva då, åtminstone långa saker. Tar onödig tid, och jag blir frustrerad.

Gillar flikarna i Dolphin. Mycket smart. Och favoriterna går lättare att hitta där. Hoppas det funkar att skriva, har inte hunnit prova.

Idag har jag intallerad Acrobat Reader till mobilen, trodde inte att det fanns. När man googlar får man ju upp även pdf-filer som ligger på nätet. Praktiskt att det går att läsa även i mobilen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2012-10-21 16:52:43

Zirre skrev:Har använt både chrome, dolphin, opera, det medföljande och boat och upplever samma sak i alla de webläsarna.

Intressant, känns som en bugg i operativet. Vilken version har du?
Miche

Inläggav Zirre » 2012-10-21 16:59:13

Miche skrev:
Zirre skrev:Har använt både chrome, dolphin, opera, det medföljande och boat och upplever samma sak i alla de webläsarna.

Intressant, känns som en bugg i operativet. Vilken version har du?

Bugg i operativet, nej det tror jag inte eftersom det endast sker i forumets skrivruta, har varit så på alla smartphones jag haft, har ICS nu.
Zirre

Inläggav Miche » 2012-10-21 18:28:18

Vad har de andra fora du besöker för forummotorer? Är det någon annan som har phpbb3 (som vi)?
Miche

Inläggav kullan » 2012-10-21 18:31:59

Miche skrev:Vad har de andra fora du besöker för forummotorer? Är det någon annan som har phpbb3 (som vi)?

Det här är lite off Topic men jag har haft vissa problem med forumet på datorn som jag inte har på vissa andra sajter. Allt går inte att skylla på inställningar på datorn utan det kan ha med forumet att göra oxå. Kan tyvärr inte gå in på nåt just nu.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Återgå till IT-forum

Logga in