Kalorirestriktion förlänger inte livet

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kalorirestriktion förlänger inte livet

Inläggav Parvlon » 2012-09-02 15:31:46

Goda nyheter för tjockisar?

Långlivad myt

Myten om att svältkost kan förlänga livet uppstod redan på 1930-talet och tog ordentlig fart på 80-talet när ett antal djurförsök visade att maskar och möss levde längre om de fick färre kalorier. Andra studier har senare visat att det kanske inte stämmer riktigt och att det finns andra förklaringar, men myten har varit seglivad.
https://www.vardforbundet.se/Vardfokus/ ... inte-livet

http://www.nature.com/news/calorie-rest ... un-1.11297
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Kalorirestriktion förlänger inte livet

Inläggav Iridia » 2012-10-21 5:32:10

Intressant. Inte för att det påverkar mitt matintag åt vare sig det ena eller andra hållet men bra att de forskat vidare på detta.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Kalorirestriktion förlänger inte livet

Inläggav plåtmonster » 2012-10-21 5:42:29

Jag har för mig att det finns sentida undersökningar som visar att just kolhydrat/energirestriktion ökar livslängden med ca 30% pga mindre radikaler och minskad mitokondrieaktivitet. Så att det skulle vara en myt tror jag inte.

Apropå källor så tror jag nog mer på nature.com än Vårdförbundet.. :twisted: :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kalorirestriktion förlänger inte livet

Inläggav Idiot » 2012-10-21 9:04:58

Det måste ju bero på vad det är man äter.
Om man lever på mc donalds och snabbmat så mår man nog bättre av att äta mindre, inte pga övervikt utan pga allt skit som finns i den kosten, kemikalier osv osv.
Men artikeln handlar om kalorirestriktion, vilket är i princip omöjligt att åstakomma utan att minska intag av andra näringsämnen. Det går inte att bara "äta mindre kalorier", för att om du gör det så minskar du även intag av väldigt mycket annat.

Men beroende på kroppsform och metabolism ändras energiåtgång/behov, det finns ingen stabil grundregel inom detta område då det är otroligt individuellt.
Vissa kanske lever längre om de äter mindre, andra inte.

Någon som väger 60kilo och är 170cm lång kan ha en hälsosam kropp, en annan med samma dimensioner kan vara underviktig, för det är individuellt.

Börjar tröttna på alla dessa "blablabla kan göra blablabla"-Artiklar.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Sv: Re: Kalorirestriktion förlänger inte livet

Inläggav Bror Duktig » 2012-10-21 9:05:28

plåtmonster skrev:Apropå källor så tror jag nog mer på nature.com än Vårdförbundet.. :twisted: :D

Samma här.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kalorirestriktion förlänger inte livet

Inläggav plåtmonster » 2012-10-21 9:27:17

Idiot skrev:Men artikeln handlar om kalorirestriktion, vilket är i princip omöjligt att åstakomma utan att minska intag av andra näringsämnen. Det går inte att bara "äta mindre kalorier", för att om du gör det så minskar du även intag av väldigt mycket annat.


Ett sätt är att skippa bröd, rotfrukter (iaf potatis), ris, spagetti, osv. Mest kolhydrater i den maten och inte så mycket näringsämnen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kalorirestriktion förlänger inte livet

Inläggav kullan » 2012-10-21 10:07:14

Bror Duktig skrev:
plåtmonster skrev:Apropå källor så tror jag nog mer på nature.com än Vårdförbundet.. :twisted: :D

Samma här.


Är nog beredd på att hålla med jag oxå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kalorirestriktion förlänger inte livet

Inläggav Jesters Tear » 2012-10-21 13:04:20

Parvlon skrev:Goda nyheter för tjockisar?


Och för alla oss normalviktiga som inte orkar lägga ner möda på att ligga på kaloriunderskott för att det sagts vara bra?

Intressant, förresten. Jag har alltid trott att det där stämde.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in