För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
36 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
Detta står i DN Stockholm 2012-10-18:
"Barn som lider av neuropsykiatriska störningar som Aspergers, adhd, add eller andra psykiska besvär, har rätt till ett ekonomiskt tillägg från Stockholm stad för 'särskilda behov'. Pengar delas ut till elever och skolor som Magelungen som helt ägnar sig åt undervisning av barn med särskilda behov.
Men i förra veckan fick skolorna besked om att ersättningen till barnen sänks med 25 procent för årets tre sista månader.
Daniel Riddez [vd för resursskolan Magelungen] är upprörd:
- Förutsättningarna för att ge de här barnen en bra skola förändras från en dag till en annan. Det är som om vi skulle ha 25 procents marginal på varje unge, men det innebär att vi får ställa om hela vår verksamhet och se om vi öht kan ta emot barnen.
Anledningen till sänkningen är att antalet barn med behov av särskilt stöd blivit många fler än vad staden hade räknat med i sin budget.
- De verkar tro att man kan göra vad man vill gällande de här barnen. Det är de svagaste barnen som drabbas, där det inte finns någon stark föräldragrupp, säger Riddez.
---
Enligt Lotta Edholm (FP) är sänkningen tillfällig. Tjänstemän ska snart utreda hur ett nytt system ska se ut." (DN "Det är de svagaste barnen som drabbas")
Artikeln citeras i sin helhet här: http://www.fubbloggen.se/2012/10/18/det ... m-drabbas/
Bara inte det nya förslaget innebär besparingar och försämringar.
Och varför har antalet barn med särskilda behov blivit så oväntat högt? Min teori är att vanliga skolor är så stressande att hittills "vanliga barn" blir "barn med särskilda behov".
Edit: Rättade många typos.
"Barn som lider av neuropsykiatriska störningar som Aspergers, adhd, add eller andra psykiska besvär, har rätt till ett ekonomiskt tillägg från Stockholm stad för 'särskilda behov'. Pengar delas ut till elever och skolor som Magelungen som helt ägnar sig åt undervisning av barn med särskilda behov.
Men i förra veckan fick skolorna besked om att ersättningen till barnen sänks med 25 procent för årets tre sista månader.
Daniel Riddez [vd för resursskolan Magelungen] är upprörd:
- Förutsättningarna för att ge de här barnen en bra skola förändras från en dag till en annan. Det är som om vi skulle ha 25 procents marginal på varje unge, men det innebär att vi får ställa om hela vår verksamhet och se om vi öht kan ta emot barnen.
Anledningen till sänkningen är att antalet barn med behov av särskilt stöd blivit många fler än vad staden hade räknat med i sin budget.
- De verkar tro att man kan göra vad man vill gällande de här barnen. Det är de svagaste barnen som drabbas, där det inte finns någon stark föräldragrupp, säger Riddez.
---
Enligt Lotta Edholm (FP) är sänkningen tillfällig. Tjänstemän ska snart utreda hur ett nytt system ska se ut." (DN "Det är de svagaste barnen som drabbas")
Artikeln citeras i sin helhet här: http://www.fubbloggen.se/2012/10/18/det ... m-drabbas/
Bara inte det nya förslaget innebär besparingar och försämringar.
Och varför har antalet barn med särskilda behov blivit så oväntat högt? Min teori är att vanliga skolor är så stressande att hittills "vanliga barn" blir "barn med särskilda behov".
Edit: Rättade många typos.
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
Alien skrev:Och varför har antalet barn med särskilda behov blivit så oväntat högt? Min teori är att vanliga skolor är så stressande att hittills "vanliga barn" blir "barn med särskilda behov".
Den teorin tror jag definitivt på, det här är så jävla sjukt, man saboterar för de svagaste grupperna igen och vad händer sen i andra änden? Troligen ökar kostnaderna med mer än det dubbla än de sparade in (men det är ju i en annan mandatperiod så det kan ju politikerna skita i)...
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
Miche skrev:så det kan ju politikerna skita i)...
Det är nog svaret.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
Alien skrev:Och varför har antalet barn med särskilda behov blivit så oväntat högt? Min teori är att vanliga skolor är så stressande att hittills "vanliga barn" blir "barn med särskilda behov".
Ja om det ser ut så här i skolan så är det väl inte så konstigt att de flesta barn får problem med koncentrationen, blir stressade, kan känna ångest och må psykiskt dåligt:
DN - Varannan elev klagar på stök i klassrummet
Publicerad 2012-10-19 06:00
Trots återkommande larm är det fortsatt akut stökigt i svenska klassrum. I Stockholm och Malmö anser inte ens hälften av åttondeklassarna att de har arbetsro på lektionerna. Och på enskilda skolor är siffrorna ännu lägre, visar DN:s genomgång av enkätsvar från hundratals skolor.
Hörselskydd blir en allt vanligare syn på Sveriges största arbetsplats – och då handlar det inte om verkstadsmiljöer utan om klassrummen runt om i landet.
DN - ”Gränsen går när man inte kan tänka klart på lektionen”
Publicerad 2012-10-19 06:00
Engelbrektskolan i Stockholms innerstad är en populär skola med ett av stadens högsta betygsresultat – ändå anser 74 procent av eleverna i årskurs 8 att de saknar arbetsro på lektionerna.
Vad händer när det inte är arbetsro?
Elever beskriver kompisar som slår i bänklock eller skriker längst bak klassrummet, spelar upp musik eller ljudklipp med skrikande katter på högsta ljudnivån på mobilerna, kastar sudd och papperslappar, byter platser med varandra, pratar och skrattar i stället för att göra uppgifterna. Och ”glömmer” arbetsmaterial som de måste hämta mitt i lektionerna. Teknikstrul leder ibland till att lärare tappar greppet om lektionerna.
Hur kan det komma sig att barnen styr över vuxna, att inte vuxna får ordning i ett klassrum?
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
Bristande uppfostran, följdeffekt av den fria (från) uppfostran...Wine skrev:Hur kan det komma sig att barnen styr över vuxna, att inte vuxna får ordning i ett klassrum?
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
Wine skrev:Vad händer när det inte är arbetsro?
Elever beskriver kompisar som slår i bänklock eller skriker längst bak klassrummet, spelar upp musik eller ljudklipp med skrikande katter på högsta ljudnivån på mobilerna, kastar sudd och papperslappar, byter platser med varandra, pratar och skrattar i stället för att göra uppgifterna. Och ”glömmer” arbetsmaterial som de måste hämta mitt i lektionerna. Teknikstrul leder ibland till att lärare tappar greppet om lektionerna.
Hur kan det komma sig att barnen styr över vuxna, att inte vuxna får ordning i ett klassrum?
Jag tycker detta beskriver situationen väldigt bra!
Ett litet kaptalistiskt förslag
Om det är så att oredan i klassrummet står bakom många av de med "speciella behov" så borde man lätt kunna åstadkomma bättre studieresultat om man ordnar klassar endast med de elever som är lugna och därmed inte behöver använda pengar till specialundervisning som kanske snarare är vanlig undervisning utan störande moment i dessa fall.
Moderator atoms - reparerade trasiga citat.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
Mer om resursskolor dit problembarnen (inte) skickas, denna gång i Uppsala:
"Uppsala kommun har särskilda resursskolor för elever med stort stödbehov. Men en del rektorer tycker att kostnaden är för hög och låter eleverna gå kvar i den vanliga skolan." (UNT 2012-10-18 "Stöd stoppas av höga kostnader")
I resursskolorna finns specialutbildade pedagoger och personaltätheten är mycket högre än i vanliga skolor.
"Men priset är högt. Den skola som skickar en elev till en resursskola får betala ca 150 000 kr om året, pengar som måste tas ur den egna verksamheten."
Bengt Wiraeus vid Lärarförbundet säger:
"- Ofta ordnar rektorn i stället lösningar på den egna skolan, t ex elevassistent eller mindre grupper. Detta görs med ord om hur viktigt det är med integrering. Men resursskolorna har många gånger bättre förutsättningar att arbeta med de här eleverna"
Så här säger en rektor:
"- Ekonomin har absolut betydelse. Vi försöker ha så få placerade på resursskolor som möjligt och i stället lösa det på hemmaplan genom att låta eleverna gå i mindre grupper eller få stöd av speciallärare.
---
Om vi skickade fler elever till resursskolorna skulle det bli mindre pengar till de elever som går kvar i den vanliga skolan."
När kommunerna använde en annan betalningsmodell, som inte belastade den enskilda skolan, var det kö till resursskolorna. Idag har kommunen avvecklat flera platser; var fjärde plats har försvunnit.
"Att färre söker till resursskolorna tror Ulf Gustin [affärsområdeschef vid resurs & kunskap] främst beror på att de ordinära skolorna blivit bättre på att att hjälpa elever med stödbehov."
Ja det kan man ju hoppas, men har någon gjort någon uppföljning av det? Det är väl inte första gången som ord med positiva associationer (som "integrering") får skyla över krass och kortsiktig sparsamhet.
"- För att spara pengar väntar många skolor alltför länge med att placera eleverna i en resursskola. Ofta hamnar de hos oss när lärarna inte orkar längre. Då har elevens problem hunnit förvärras i onödan, säger [anställd vid Bokskolan, en resursskola]".
Vilka elever är det då som behöver resursskolor?
Jo, det är elever inom grundskolan som "behöver särskild hjälp med undervisning och social utveckling". Elever med
- Asperger och autism
- ADHD
- Social problematik
- Beteendeproblematik
- Språkstörning el hörselskada
Gå tillbaka till den gamla betalnngsmodellen, tycker jag. Eller anser kommunen att eleverna då skickades till resusskolorna i onödan?
"Uppsala kommun har särskilda resursskolor för elever med stort stödbehov. Men en del rektorer tycker att kostnaden är för hög och låter eleverna gå kvar i den vanliga skolan." (UNT 2012-10-18 "Stöd stoppas av höga kostnader")
I resursskolorna finns specialutbildade pedagoger och personaltätheten är mycket högre än i vanliga skolor.
"Men priset är högt. Den skola som skickar en elev till en resursskola får betala ca 150 000 kr om året, pengar som måste tas ur den egna verksamheten."
Bengt Wiraeus vid Lärarförbundet säger:
"- Ofta ordnar rektorn i stället lösningar på den egna skolan, t ex elevassistent eller mindre grupper. Detta görs med ord om hur viktigt det är med integrering. Men resursskolorna har många gånger bättre förutsättningar att arbeta med de här eleverna"
Så här säger en rektor:
"- Ekonomin har absolut betydelse. Vi försöker ha så få placerade på resursskolor som möjligt och i stället lösa det på hemmaplan genom att låta eleverna gå i mindre grupper eller få stöd av speciallärare.
---
Om vi skickade fler elever till resursskolorna skulle det bli mindre pengar till de elever som går kvar i den vanliga skolan."
När kommunerna använde en annan betalningsmodell, som inte belastade den enskilda skolan, var det kö till resursskolorna. Idag har kommunen avvecklat flera platser; var fjärde plats har försvunnit.
"Att färre söker till resursskolorna tror Ulf Gustin [affärsområdeschef vid resurs & kunskap] främst beror på att de ordinära skolorna blivit bättre på att att hjälpa elever med stödbehov."
Ja det kan man ju hoppas, men har någon gjort någon uppföljning av det? Det är väl inte första gången som ord med positiva associationer (som "integrering") får skyla över krass och kortsiktig sparsamhet.
"- För att spara pengar väntar många skolor alltför länge med att placera eleverna i en resursskola. Ofta hamnar de hos oss när lärarna inte orkar längre. Då har elevens problem hunnit förvärras i onödan, säger [anställd vid Bokskolan, en resursskola]".
Vilka elever är det då som behöver resursskolor?
Jo, det är elever inom grundskolan som "behöver särskild hjälp med undervisning och social utveckling". Elever med
- Asperger och autism
- ADHD
- Social problematik
- Beteendeproblematik
- Språkstörning el hörselskada
Gå tillbaka till den gamla betalnngsmodellen, tycker jag. Eller anser kommunen att eleverna då skickades till resusskolorna i onödan?
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
- Skrivet före Aliens senaste
Kanske stödundervisning åt politiker? Som inte skärs ner med 25% mitt i terminen så att de resterande 75 procentenheterna också blir bortkastade och hellre hade kunnat gå till annat? Anslagen kan tas från politikernas arvoden – där märks det inte, de förlorar inga pengar och inga ytterligare skolelever blir lidande.
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
Så elementärt korkat på så många ställen i systemet. Till exempel att skolorna självfallet undviker lösningar som är dyrare än sämre alternativ, som man dock själv inte behöver ta de långsiktiga följderna av – och särskilt i en epok av kronisk åtstramningpolitik. Hur enkelt som helst att se i förväg. Särskilt för folk som hela tiden brer ut sig om vikten av incitament och initiativ.
Korkat på ett annat plan än det som gör att politikerna skiter i vad som händer efter deras mandatperioder. Det här är ett plan de hade kunnat göra något åt. Svårt att sy ihop komplicerade helheter där många intressen ska tillgodoses? Heller ingen ursäkt – så komplicerat är det inte med så här enkla samband, eller där så många av intressena ändå körs över hela tiden utan att något politiskt pris kan utkrävas för det. (Den beramade Marknadsekonomin är satt ur funktion även inom politiken, så att de som vill införa den ska få fria händer att göra det.)
Jag tror de drivande skälen är ideologiska, av typen med ögonbindel och skygglappar. Att så enkla idiotier får pågå i årtionde efter årtionde, och helt mot utvecklingsläran till och med fortplanteras till ständigt nya områden, tyder också på det.
Korkat på ett annat plan än det som gör att politikerna skiter i vad som händer efter deras mandatperioder. Det här är ett plan de hade kunnat göra något åt. Svårt att sy ihop komplicerade helheter där många intressen ska tillgodoses? Heller ingen ursäkt – så komplicerat är det inte med så här enkla samband, eller där så många av intressena ändå körs över hela tiden utan att något politiskt pris kan utkrävas för det. (Den beramade Marknadsekonomin är satt ur funktion även inom politiken, så att de som vill införa den ska få fria händer att göra det.)
Jag tror de drivande skälen är ideologiska, av typen med ögonbindel och skygglappar. Att så enkla idiotier får pågå i årtionde efter årtionde, och helt mot utvecklingsläran till och med fortplanteras till ständigt nya områden, tyder också på det.
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
Uppsala kommun har nu börjat med något nytt. I stället för ett år på resursskola fem veckor på en femveckorsenhet:
Eleverna får gå fem veckor på en specialenhet för att sedan slussas tillbaka till sin vanliga skola. Därmed slipper de klippa kontakten med sin invanda skolmiljö.
Sedan ett år har kommunen en särskild enhet, Solrosen, dit eleverna kan komma för ett slags time out på fem veckor samtidigt som deras problem utreds. (UNT 2012-10-18 "Fem veckors time out kan hjälpa elever")
Ja, fem veckor i stället för ett år blir ju mycket billigare. Jag tycker det verkar bra, men tror nog att resursskolorna behövs också.
"De elever som hittills hamnat på Solrosen har haft vitt skilda besvär. Det rör sig om såväl utagerande som tysta och introverta elever. En del kan ha haft konflikter med lärare medan andra helt vägrat komma till skolan. De elever som tagits emot har funnits i ett brett åldersspann, från årskurs två till årskurs åtta.
Enheten har plats för endast tre elever åt gången och de får en egen specialpedagog och ett eget klassrum."
Värsta lyxen, en helt egen lärare och eget klassrum för varje elev!
"- Vi jobbar mycket med att låta eleverna sätta ord på sina känslor. vi tar upp frågor som t ex konflikthantering, ilska och nedstämdhet, säger Karin Hjortsjö, enhetschef vid Solrosen.
Om det behövs kan man koppla in skolhälsovården, socialtjänsten eller barnpsykiatrin."
De har nära kontakt med elevens skola för att hitta metoder så det ska fungera bra när eleven kommer tillbaka. "- Enligt skollagen ska så många som möjligt gå kvar i sin hemskola."
Hittills har endast elva elever gått på Solrosen.
"En orsak kan vara skolans kostnader på 25 000 kr per elev och femveckorsperiod, en annan att alla rektorer ännu inte känner till att Solrosen finns."
Efter detta tidningsreportage borde de dock känna till det. Skulle ju varit intressant att få veta hur det sedan gått för de elva.
Off-topic: Hatar verkligen när intressanta artiklar inte finns på nätet!
Eleverna får gå fem veckor på en specialenhet för att sedan slussas tillbaka till sin vanliga skola. Därmed slipper de klippa kontakten med sin invanda skolmiljö.
Sedan ett år har kommunen en särskild enhet, Solrosen, dit eleverna kan komma för ett slags time out på fem veckor samtidigt som deras problem utreds. (UNT 2012-10-18 "Fem veckors time out kan hjälpa elever")
Ja, fem veckor i stället för ett år blir ju mycket billigare. Jag tycker det verkar bra, men tror nog att resursskolorna behövs också.
"De elever som hittills hamnat på Solrosen har haft vitt skilda besvär. Det rör sig om såväl utagerande som tysta och introverta elever. En del kan ha haft konflikter med lärare medan andra helt vägrat komma till skolan. De elever som tagits emot har funnits i ett brett åldersspann, från årskurs två till årskurs åtta.
Enheten har plats för endast tre elever åt gången och de får en egen specialpedagog och ett eget klassrum."
Värsta lyxen, en helt egen lärare och eget klassrum för varje elev!
"- Vi jobbar mycket med att låta eleverna sätta ord på sina känslor. vi tar upp frågor som t ex konflikthantering, ilska och nedstämdhet, säger Karin Hjortsjö, enhetschef vid Solrosen.
Om det behövs kan man koppla in skolhälsovården, socialtjänsten eller barnpsykiatrin."
De har nära kontakt med elevens skola för att hitta metoder så det ska fungera bra när eleven kommer tillbaka. "- Enligt skollagen ska så många som möjligt gå kvar i sin hemskola."
Hittills har endast elva elever gått på Solrosen.
"En orsak kan vara skolans kostnader på 25 000 kr per elev och femveckorsperiod, en annan att alla rektorer ännu inte känner till att Solrosen finns."
Efter detta tidningsreportage borde de dock känna till det. Skulle ju varit intressant att få veta hur det sedan gått för de elva.
Off-topic: Hatar verkligen när intressanta artiklar inte finns på nätet!
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
Alien skrev:Vilka elever är det då som behöver resursskolor?
Jo, det är elever inom grundskolan som "behöver särskild hjälp med undervisning och social utveckling". Elever med
- Asperger och autism
- ADHD
- Social problematik
- Beteendeproblematik
- Språkstörning el hörselskada
Vilka är det som blir kvar då? Det där ser ut att täcka större delen av alla elever.
Kanske man ska göra alla skolor till resursskolor och sedan skapa några mindre enheter för de som inte "behöver särskild hjälp med undervisning och social utveckling". Många med AS skulle platsa där.
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
SvD har en artikel om det hela med.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sv ... 592366.svd
Handlar visst om prioriteringar...
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sv ... 592366.svd
Svaga elever får betala för förortssatsning
Stockholms skolborgarråd tar skär ned på resurserna till elever med särskilda behov. Samtidigt satsas ett antal miljoner på utsatta skolor.
Det är omöjligt att inte koppla detta till satsningen på socialt utsatta skolor. Ge med ena handen – och ta med den andra, men bara tanken att de mest utsatta eleverna ska bekosta denna satsning är absurd.
Handlar visst om prioriteringar...
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
Vad kommer att kosta minst samhällsekonomiskt?
Kanske de räknar med att kravaller är dyrare än förtidspension?
Kanske de räknar med att kravaller är dyrare än förtidspension?
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
Wine skrev:Hur kan det komma sig att barnen styr över vuxna, att inte vuxna får ordning i ett klassrum?
Skolagan avskaffades 1958.
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
nallen skrev:Wine skrev:Hur kan det komma sig att barnen styr över vuxna, att inte vuxna får ordning i ett klassrum?
Skolagan avskaffades 1958.
Jaha, så 1959 var det kört då, eller?
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
UNT skrev:De elever som hittills hamnat på Solrosen har haft vitt skilda besvär. Det rör sig om [...] tysta och introverta elever.
Det är alltså ett "besvär" att vara "tysta och introverta"
Jag skulle snarare kalla det att vara seriös.
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
Det är väl ett besvär att vara tyst och introvert bland majoriteten av extroverta och högljudda elever. Dvs besvärligt för eleven själv
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
Alltså skulle det räcka med vanlig undervisning där extroverta hålls utanför?
Blir både billigt ett viktigt slagord numera och förhoppningsvis bättre för eleven.
Blir både billigt ett viktigt slagord numera och förhoppningsvis bättre för eleven.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
Alien skrev:Det är väl ett besvär att vara tyst och introvert bland majoriteten av extroverta och högljudda elever. Dvs besvärligt för eleven själv
Jag har aldrig sett det som något problem. De extroverta och högljudda har varit så upptagna med sitt så de har inte märkt det.
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
Kanske det skulle vara bra om elever i skolan delades upp i olika grupper, de som vill och är intresserade av att lära sig något i skolan och sedan de som inte är seriöst intresserade av att lära sig något och sedan kunde man även dela upp elever i svagbegåvade och på gränsen till svagbegåvade och medelbegåvade samt särbegåvade?
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
Ibland kan den introverte bli mobbad.
Och vid "kvartssamtalen" blir det ständiga klagomålet från lärarna att eleven är för tyst på lektionerna, säger inget om den inte blir tillfrågad. Man ska vara aktiv i diskussioner etc.
Och vid "kvartssamtalen" blir det ständiga klagomålet från lärarna att eleven är för tyst på lektionerna, säger inget om den inte blir tillfrågad. Man ska vara aktiv i diskussioner etc.
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
@Wine, De röda likhetsmänniskorna kommer att jaga dig med elkastare om du föreslår något sådant
Att dela upp i de som stör andra och de som inte gör det vore dock en välgärning.
Ingen pardon..
Tekniker: Rättade namnet, se längre ner i tråden.
Att dela upp i de som stör andra och de som inte gör det vore dock en välgärning.
Alien skrev:vara aktiv i diskussioner etc.
Ingen pardon..
Tekniker: Rättade namnet, se längre ner i tråden.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
plåtmonster skrev:@Wind
Är det Wine du syftar på?
plåtmonster skrev:Alien skrev:vara aktiv i diskussioner etc.
Ingen pardon..
Exakt, skolvärlden (och resten av världen utom möjligen enstaka kulturer) är definitivt inte anpassade för introverta...
För dyrt med stöd till svaga barn (resursskolor etc)
Wind -> Wine förstås
Att man bör delta i diskussioner är en sak. Men det bör tas hänsyn till de personliga förutsättningarna. Det kanske är mer givande att sätta flera introverta i samma grupp så de slipper en extrovert som basunerar ut sitt.
Att man bör delta i diskussioner är en sak. Men det bör tas hänsyn till de personliga förutsättningarna. Det kanske är mer givande att sätta flera introverta i samma grupp så de slipper en extrovert som basunerar ut sitt.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet