Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Sluta se ned på Daglig Verksamhet!!

Inläggav Miche » 2012-10-19 2:17:22

Rosq81 skrev:Man ska verkligen inte se ner på oss som jobbar på DV men däremot kan man se ner på ner på kommunen och lss som låter människor arbeta under sådana skamliga förhållande.

Word!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Rosq81 » 2012-10-19 2:31:42

Miche skrev:
Rosq81 skrev:Man ska verkligen inte se ner på oss som jobbar på DV men däremot kan man se ner på ner på kommunen och lss som låter människor arbeta under sådana skamliga förhållande.

Word!

Förlåt om jag missförstår dig, men om det är dubbelskrivningen av ”ner på” du syftar på så hjälper inte Word! Som den hopplösa dyslektiker jag är, skriver jag allting i Word innan jag postar det! Programmet reagerar bara på upprepningar om det är exakt samma ord som står bredvid varandra. Om ytterligare ett ord råkar hoppa emellan så fungerar inte den funktionen!
:)
Rosq81
Ny medlem

Anslöt: 2012-09-12

Inläggav Tiblan » 2012-10-19 5:59:14

Har inte orkat läsa hela tråden men håller med Rosq81 i att det är kommunen man ska se ner på, aldrig den enskilda människan. Det var i Luleå dom fick 8:- i timmen för att tvätta kommunens bilar stod det i någon tidning och det var ju skandal att man utnyttjade handikappade på det sättet. Jag gissar att det är daglig verksamhet som pågår då. I Stockholm är "lönen" 6,50 i timmen.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav plåtmonster » 2012-10-19 7:00:00

@Rosq81, Vad händer om du stannar hemma från DV?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Miche » 2012-10-19 7:24:23

Rosq81 skrev:
Miche skrev:

Word!

Förlåt om jag missförstår dig, men om det är dubbelskrivningen av ”ner på” du syftar på så hjälper inte Word! Som den hopplösa dyslektiker jag är, skriver jag allting i Word innan jag postar det! Programmet reagerar bara på upprepningar om det är exakt samma ord som står bredvid varandra. Om ytterligare ett ord råkar hoppa emellan så fungerar inte den funktionen!
:)

Japp, det var ett rejält missförstånd!

Word är ett uttryck som betyder ungefär "Jag kunde inte sagt det bättre själv!" och används lite då och då inom forumvärlden. Är man inte van vid uttrycket är det väldigt lätt hänt att misstolka och jag var väldigt otydlig där, jag så ju att du är helt ny här och borde tänkt på att vara lite tydligare.

Några stavfel lade jag inte märke till!
Miche

Inläggav kullan » 2012-10-19 8:43:50

Daglig Verksamhet kan mycket väl innebära att man " jobbar". Det beror på i vilken nivå av problem man har. Vissa har så grava handikapp att Dagens Verksamhet innebär att typ 2 ggr i veckan åka till en ett ställe och äta lunch. Vissa har sjukgymnastik som DV. Typ en gång i vecka så innebär dagens schema att åka till badhuset tex.

Jag pratar fortfarande om DV. I Mora hamnar även FAS 3 på samma arbetsplats som den som har DV. Det beror på att Mora är en liten Kommun och har därför inte en massa olika ställen att placera ut folk beroende på vilken sorts sysselsättning man ska ha.

Dagcenter är en del av den Dagliga Verksamheten och dit placeras man om man har grav utvecklingsstörning tex. Eller andra svåra handikapp. För deltar man i en Daglig Verksamhet ska det egentligen finnas möjlighet att vara ute på olika arbetsplater och praktiksera. Skulle det falla väl ut någonstans kan man få en lönebidragsanställning på den arbetsplatsen. Är man placerad inom Dagcenter bedöms man som att det inte är någon ide med den åtgärden. Alltså praktik.

Här i Norrköping skulle min DV innebära praktik på något företag och då skulle jag ju göra arbetsuppgifter enligt mina förutsättningar.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav KrigarSjäl » 2012-10-19 9:31:29

kullan skrev:
KrigarSjäl skrev:
kullan skrev:
I Mora hamnar Arbetslösa, socialfall,sjukskrivna och LSS under samma tak. Kommunen gör ingen skillnad. Så i praktiken hade jag kollegior som kunde vara nyktra alkolister,arbetsskadade eller utvecklingsstörda.

Menar du DV eller Samhall nu?

Jag menar Mora kommuns Dagliga Verksamhet för Arbetslösa, sjukskrivna och LSs. Så heter det i verksamhetsbeskrivningen.

Det verkar korkat, man undrar hur organisatörerna tänker.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zirre » 2012-10-19 9:41:08

kullan skrev:
KrigarSjäl skrev:
kullan skrev:
I Mora hamnar Arbetslösa, socialfall,sjukskrivna och LSS under samma tak. Kommunen gör ingen skillnad. Så i praktiken hade jag kollegior som kunde vara nyktra alkolister,arbetsskadade eller utvecklingsstörda.

Menar du DV eller Samhall nu?

Jag menar Mora kommuns Dagliga Verksamhet för Arbetslösa, sjukskrivna och LSs. Så heter det i verksamhetsbeskrivningen.

Sökte på Google och hittade inget om att DV skulle finnas för sjukskrivna eller arbetslösa i Mora.
Första sökresultatet var faktiskt en tråd från Aspergerforum
En ny typ av Daglig Verksamhet - inriktning AS och Vänskap
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Rosq81 » 2012-10-19 19:34:18

Miche skrev:Japp, det var ett rejält missförstånd!

Förlåt, var bara tvungen att fråga! Tack för vänligt förtydligande. Det betyder mycket för mig :)

plåtmonster skrev:@Rosq81, Vad händer om du stannar hemma från DV?

DV är en frivillig insats, så om man uteblir händer inte så mycket! Sen beror det kanske på varför man uteblir också. Är det ett återkommande problem för att man inte trivs, får kommunen försöka hitta en annan lösning åt personen! Är det p.g.a. av sitt funktionshinder så hoppas jag att alla kommuner har överseende med det.

Men en sak som stör mig väldigt mycket är att om man blir sjuk, måste vara hemma och kurera sig ett tag så får man inte betalt dom dagarna, till skillnad från många andra arbetsplatser där man får 80 % av lönen när man är sjuk. (Det blir inga pengar att tala om, men det handlar om rättvisa, tycker jag)

Fast eftersom kommunen kallar det för hab.ersättning behöver dom inte följa några löneregler. Sen vilken habilitering dom tror att nån kan få för dom pengarna kan man ju undra. När man inte ens efter en dags arbete tjänat tillräckligt mycket för att ha råd med en vanlig "dagens lunch", går ekonomiskt back på att ta sig dit och hem och äta på "jobbet" och sitter med uppgifter som tar ifrån en självkänsla och energi.
Rosq81
Ny medlem

Inläggav kullan » 2012-10-19 19:40:32

Zirre skrev:Sökte på Google och hittade inget om att DV skulle finnas för sjukskrivna eller arbetslösa i Mora.

Här: http://www.mora.se/Stod--omsorg/Arbete-och-utveckling/
kullan

Inläggav KrigarSjäl » 2012-10-19 19:45:15

Rosq81 skrev:

Förlåt, var bara tvungen att fråga! Tack för vänligt förtydligande. Det betyder mycket för mig :)

DV är en frivillig insats, så om man uteblir händer inte så mycket! Sen beror det kanske på varför man uteblir också. Är det ett återkommande problem för att man inte trivs, får kommunen försöka hitta en annan lösning åt personen! Är det p.g.a. av sitt funktionshinder så hoppas jag att alla kommuner har överseende med det.

Men en sak som stör mig väldigt mycket är att om man blir sjuk, måste vara hemma och kurera sig ett tag så får man inte betalt dom dagarna, till skillnad från många andra arbetsplatser där man får 80 % av lönen när man är sjuk. (Det blir inga pengar att tala om, men det handlar om rättvisa, tycker jag)

Fast eftersom kommunen kallar det för hab.ersättning behöver dom inte följa några löneregler. Sen vilken habilitering dom tror att nån kan få för dom pengarna kan man ju undra. När man inte ens efter en dags arbete tjänat tillräckligt mycket för att ha råd med en vanlig "dagens lunch", går ekonomiskt back på att ta sig dit och hem och äta på "jobbet" och sitter med uppgifter som tar ifrån en självkänsla och energi.

Mycket bra inlägg, det behövs fler som beskriver det här inifrån!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav nallen » 2012-10-19 19:56:59

Rosq81 skrev:Man ska verkligen inte se ner på oss som jobbar på DV [...]

De enda som jobbar på DV är handledarna eller vad de nu kallas. För klienterna är det sysselsättning.

Rosq81 skrev:För det arbete man utför på DV [...]

... är inget arbete, du säger det ju själv:
Rosq81 skrev:För mig är DV inget jobb, det är förvaring och förnedring!

Rosq81 skrev:

DV är en frivillig insats, så om man uteblir händer inte så mycket!

Q.e.d.

Rosq81 skrev:Fast eftersom kommunen kallar det för hab.ersättning behöver dom inte följa några löneregler. Sen vilken habilitering dom tror att nån kan få för dom pengarna kan man ju undra.

Att kalla det "habilitering" är egentligen helt åt helvete, i så fall skulle ju målet klart och tydligt vara att folk ska tillfriskna, skaffa sig ett jobb och försörja sig själva.

Vill du ha en riktig lön får du skaffa dig ett riktigt jobb.
Till dess kan du sluta gnälla över att du inte får roffa åt dig mer av mitt lönekuvert än du redan gör :-)056
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav plåtmonster » 2012-10-19 19:59:39

Rosq81 skrev:DV är en frivillig insats, så om man uteblir händer inte så mycket! Sen beror det kanske på varför man uteblir också. Är det ett återkommande problem för att man inte trivs, får kommunen försöka hitta en annan lösning åt personen! Är det p.g.a. av sitt funktionshinder så hoppas jag att alla kommuner har överseende med det.

Om det är frivilligt så finns det väl ingen anledning att acceptera detta?

Rosq81 skrev:När man inte ens efter en dags arbete tjänat tillräckligt mycket för att ha råd med en vanlig "dagens lunch", går ekonomiskt back på att ta sig dit och hem och äta på "jobbet" och sitter med uppgifter som tar ifrån en självkänsla och energi.

Det måste väl gå att hitta något mer givande att göra?
plåtmonster

Inläggav Miche » 2012-10-19 20:01:27

Rosq81 skrev:

Dumma frågor får dumma svar, men det där var ju ingen dum fråga, det är inte lätt att veta vad alla uttryck betyder som dyker upp (egentligen borde man skriva ett Forumlexikon där uttryck kan förklaras så man slipper fråga, jag skapade f.ö. just tråden, lämna gärna bidrag).
Miche

Inläggav Rosq81 » 2012-10-19 21:34:03

nallen skrev:

De enda som jobbar på DV är handledarna eller vad de nu kallas. För klienterna är det sysselsättning.

Handledaren är den enda som får vettigt betalt. Där jag är jobbar handledaren med oss, alla gör samma uppgifter. Sen att handledaren har ett ansvar som inte vi har gör det befogat att hen har mer betalt. Men att det ska skilja 85 - 90 % i ersättning mellan oss är inte rimligt! För övrigt tycker inte jag att detta samtal ska handla om att märka ord, det finns mycket viktigare saker vi kan prata om när det gäller DV.

nallen skrev:

Dom uppgifter jag har är inte värda namnet arbete. Men jag använde uttrycket "för mig" eftersom jag ville förtydliga att det bara gällde i mitt fall. Det finns andra här som tycker att det mycket väl kan kallas arbete och jag ville inte att dom personerna skulle känna att jag antyder att deras DV inte skulle vara arbete.

nallen skrev: Vill du ha en riktig lön får du skaffa dig ett riktigt jobb.
Till dess kan du sluta gnälla över att du inte får roffa åt dig mer av mitt lönekuvert än du redan gör :-)056

Det är inte är lätt för alla att skaffa ett "riktigt" jobb. Och bara för att man inte kan ha ett vanligt arbete ska man inte ha så nedvärderande lite betalt som hab.ersättningen.
Senast redigerad av Rosq81 2012-10-19 21:36:35, redigerad totalt 1 gång.
Rosq81
Ny medlem

Inläggav Alien » 2012-10-19 21:35:22

Rosq81 skrev:

Men du har ju din försörjning från aktivitets/sjukersättningen. Habersättning kommer från den enhet som har hand om det, inte från den enhet mar jobbar på. Ersättningen kan ses som ett bidrag till resekostnaden. Och åker man inte till sin DV utan stannar hemma så har man ju ingen resekostnad.

Jag för min del ringer/mailar till handledaren på jobbet att jag inte kommer. Hen är nöjd med det. Chefen på avd däremot kallade till ett möte där hen klagade över att jag kom sent och gick gent. Jag blev sur. Inte nog med att jag inte fick någon lön, jag skulle också utmärkas genom att inte få sitta kvar efter ett visst klockslag. (Riktiga anställda fick ju göra det.) Så skulle det bli ett nytt möte, men då ringde jag min DV-handläggare och sa att jag inte ville ha några fler möten där jag fick höra om hur "fel" jag gör. Passar det inte, så slutar jag. Helt ok, tyckte DV-handläggaren, DV har jag ju för min egen skull. Sen har jag inte hört mer.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Zirre » 2012-10-19 21:58:35

kullan skrev:
Zirre skrev:Sökte på Google och hittade inget om att DV skulle finnas för sjukskrivna eller arbetslösa i Mora.

Står inget om arbetslösa ellr sjukskrivna bara de inom LSS.
Zirre

Inläggav plåtmonster » 2012-10-19 22:01:23

På kommuner har jag fått intrycket att det inte är så noga med lagar och sådant där jobbigt (och dyrt).. :mrgreen:

Och om det skriver man förstås inget om officiellt.
plåtmonster

Inläggav kullan » 2012-10-19 22:03:48

Zirre skrev:
kullan skrev:

Det som heter Arbetsmarknadsenheten är till för arbetsmarknadsenheten är till för arbetslösa.
kullan

Inläggav Zirre » 2012-10-19 22:11:29

kullan skrev:
Zirre skrev:

Det som heter Arbetsmarknadsenheten är till för arbetsmarknadsenheten är till för arbetslösa.

Arbetsmarknadsenheten (AME) är ju för folk som får hjälp från socialen.
Zirre

Inläggav kullan » 2012-10-19 22:21:56

Zirre skrev:Arbetsmarknadsenheten (AME) är ju för folk som får hjälp från socialen.

Mmm fast jag har även varit arbetslös och varit i åtgärd via AME. Sedan står nog inte alla detaljer om hur det funkar i praktiken.
kullan

Inläggav KrigarSjäl » 2012-10-19 22:23:56

nallen skrev:

Rosq81 skrev:

DV är en frivillig insats, så om man uteblir händer inte så mycket!

Q.e.d.

Rosq81 skrev:Fast eftersom kommunen kallar det för hab.ersättning behöver dom inte följa några löneregler. Sen vilken habilitering dom tror att nån kan få för dom pengarna kan man ju undra.

Att kalla det "habilitering" är egentligen helt åt helvete, i så fall skulle ju målet klart och tydligt vara att folk ska tillfriskna, skaffa sig ett jobb och försörja sig själva.

Vill du ha en riktig lön får du skaffa dig ett riktigt jobb.

Delar uppfattning förutom den sista meningen.

Jobb är inget man bara skaffar sig, det är för stora flertalet något man får och det efter arbetsgivarens godkännande.
Idag krävs det inte särskilt mycket för att man skall ses som icke godkänd och de matriserna bygger idag mer på godtycke och förmåga att sälja sig själv än på gamla dygder om flit & arbetsmoral.

Din uppfattning om arbetsmarknaden stämmer inte riktigt med verkliga förhållanden.

Jag tvärvägrar åtgärdsprogram, DV, praktikplatser med mera och lever på sjukersättning. Skulle någon erbjuda mig flitpeng skulle jag ge dem samma blick som när de erbjudit färdtjänst. Samhällets stödåtgärder för NPFare är oftast rent skrattretande i sin missriktade välvilja och här sitter alltså jag och många med mig mellan stolarna.

Men likförbannat ses jag som en parasit enligt nuvarande nyliberala ordning och det är naturligtvis ingenting jag kan hålla med om. Ska vi snacka ekonomisk parasitism finns det betydligt bättre exemplar i de högre samhällsklasserna.
Posener är en överklassprodukt medan såna som jag, dvs gräsrötterna, är de som simmar i skiten och upprätthåller en viss nivå av civilisation trots rådande omständigheter och grader av misär.
Också där finns det betydligt bättre exemplar än undertecknad och eftersom jag har träffat dem vet jag att de har mer av värdighet i kroppen än fallskärmshopparna från överklassen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav TK » 2012-10-19 22:29:56

Fallskärmshoppning verkar vara en populär sport inom överklassen.
TK

Anslöt: 2007-07-18

Inläggav manne » 2012-10-19 22:38:34

jag har jobbat på flera olika privata DVS och kan säga att man får jobba häcken av sig 6 timmar per dag utan något pröjs alls på en del ställen så bjuder de också på taskigt käk.

visst men det finns faktiskt bra dvs där ute också alla är inte värdelösa totalt.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in