SVT1 Dox "Bully". Amerikansk dokumentärfilm om mobbning

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

SVT1 Dox 22.00 Amerikansk dokumentärfilm om mobbning

Inläggav Meppe » 2012-10-14 17:18:03

Har nu sett hela dokumentären. Är den där typens dokumentärer som får mig att undra hur jag lyckats hålla mig vid liv.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav Miche » 2012-10-19 2:12:26

@Gafsan, min dotters nuvarande skola har även den ett väldigt bra sätt att hantera mobbning, de är där direkt så fort de märker något och mobbningen hålls väldigt bra koll på (även min son gick i den skolan i 1½ år innan han gick upp i gymnasiet). :D

I den tidigare skolan kunde lärarna titta rakt på mobbarna utan att bry sig det minsta, men enligt rektorn förekom ingen mobbning på den skolan... :evil:
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Meppe » 2012-10-19 15:10:27

Miche skrev:enligt rektorn förekom ingen mobbning på den skolan... :evil:

Det är just de skolorna man ska undvika. Det betyder på klar svenska "Vi struntar i mobbning och du kan vänta dig rastvakter som står 5 meter bort och ägnar 10 minuter till att se på när någon blir mobbad för att sedan eventuellt informera klassläraren som ser till att mobbarna säger förlåt och offret säger jag förlåter dig till alla".
Meppe

Inläggav Zombie » 2012-10-19 15:13:13

Meppe skrev:Har nu sett hela dokumentären. Är den där typens dokumentärer som får mig att undra hur jag lyckats hålla mig vid liv.

Ja, visst är det.

Meppe skrev:

Det är just de skolorna man ska undvika. Det betyder på klar svenska "Vi struntar i mobbning och du kan vänta dig rastvakter som står 5 meter bort och ägnar 10 minuter till att se på när någon blir mobbad för att sedan eventuellt informera klassläraren som ser till att mobbarna säger förlåt och offret säger jag förlåter dig till alla".

+1 även här.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Miche » 2012-10-19 15:36:43

Meppe skrev:

Det är just de skolorna man ska undvika.
En dyrköpt läxa... :-)096
Miche

Inläggav plåtmonster » 2012-10-19 16:13:08

Sannolikheten att en skola inte har någon mobbning överhuvudtaget borde vara ytterst liten. Så ett svar att sådant ej förekommer borde vara en direkt indikation på osanning eller inkompetens. Så de som istället berättar vad man gör åt det borde vara avsevärt mer trovärdiga. I tillägg får man ju reda på vad de gör.

Apropå att säga förlåt så kan man ju alltid utöva kraftigt våld vid varje mobbingsincident. Det kanske gör förlåtelseteatern mer uppenbart genomskinlig och verkar återhållande på de som håller på med mobbningen. Om någon har invändningar kan man ju alltid säga att man sa förlåt precis som man var ombedd.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Miche » 2012-10-19 16:44:08

plåtmonster skrev:Apropå att säga förlåt så kan man ju alltid utöva kraftigt våld vid varje mobbingsincident.

Vad menar du med det?
Miche

Inläggav Zombie » 2012-10-19 16:46:12

plåtmonster skrev:Sannolikheten att en skola inte har någon mobbning överhuvudtaget borde vara ytterst liten. Så ett svar att sådant ej förekommer borde vara en direkt indikation på osanning eller inkompetens. Så de som istället berättar vad man gör åt det borde vara avsevärt mer trovärdiga. I tillägg får man ju reda på vad de gör.

Jo. Och skulle mobbning verkligen inte finnas kan de ju säga även det på trovärdigare sätt.

plåtmonster skrev:Apropå att säga förlåt så kan man ju alltid utöva kraftigt våld vid varje mobbingsincident. Det kanske gör förlåtelseteatern mer uppenbart genomskinlig och verkar återhållande på de som håller på med mobbningen. Om någon har invändningar kan man ju alltid säga att man sa förlåt precis som man var ombedd.

Kristen förlåtelsemoral så som den ofta har utövats: bara du erkänner dina synder så. Bekväm för dem man inte vågar stöta sig med. (Och vad sänder det för "signaler" till framtidens vuxna att det är de vuxna på skolan som inte vågar stöta sig med råskinnen bland eleverna? Samtidigt som man riskerar att ge näring åt det auktoritära lägret när man säger så, eftersom folk brukar tänka i svartvitt och ensartade kollektiv...)
Zombie

Inläggav plåtmonster » 2012-10-19 17:00:17

Miche skrev:
plåtmonster skrev:Apropå att säga förlåt så kan man ju alltid utöva kraftigt våld vid varje mobbingsincident.

Vad menar du med det?

Att om den som blir utsatt t.ex sparkar på mobbarens smalben som "återkoppling" varje gång så kanske det går in och förolämpningen över förlåtelsen blir mindre. Måste vara det som menas med elevuppfostran, låt bli att mobba annars gör det ont..

Tekniker: Reparerade citatet.
plåtmonster

Inläggav Zombie » 2012-10-19 17:03:20

Jaha, det förstod inte jag heller. Trodde du talade om hyckleriet för lärarens bekväma feghet.
Hm, möta våld med våld, illgärning med vedergällning – välbeprövat koncept, och resultaten brukar bli...?
Zombie

Inläggav plåtmonster » 2012-10-19 18:15:09

En del illgörare förstår inget annat.
plåtmonster

Inläggav Meppe » 2012-10-19 18:20:17

plåtmonster skrev:En del illgörare förstår inget annat.

Så, vad föreslår du om man är i tydligt fysiskt underläge?
Meppe

Inläggav Zombie » 2012-10-19 18:21:14

plåtmonster skrev:En del illgörare förstår inget annat.

Nej, en del kan bli så förstörda. Och några ytterst få kanske är sådana från början – kanske. Då får man väl arbeta mer långsiktigt då. Och kanske inklusive metoder som är drastiska, markerar allvaret, utan att för den skull skada delinkventen på det sätt som är tradition. Särskilt på den omedelbara sikten, för att på en gång skydda offren. Till exempel förflytta mobbaren till ungdomsvårdsanstalt – fast en (som jag tycker) vettig sådan.

Vi talar ju ändå om saker som inte går att genomföra utan politisk klimatförändring.
Zombie

Inläggav Miche » 2012-10-19 18:28:22

plåtmonster skrev:
Miche skrev:

Vad menar du med det?

Att om den som blir utsatt t.ex sparkar på mobbarens smalben som "återkoppling" varje gång så kanske det går in och förolämpningen över förlåtelsen blir mindre. Måste vara det som menas med elevuppfostran, låt bli att mobba annars gör det ont..

Så varje elev som mobbas ska alltså förstå hur man ska vedergälla för att slippa bli mobbad, med andra ord borde det vara varje förälders uppgift att lära sina barn att sparka andra på smalbenen, eller ska det läras ut på dagis?

Hur vore det om du tänker på konsekvenser innan du skriver? Du brukar skriva klokt och insiktsfullt men det här var ett lågvattenmärke tycker jag.

Själv försökte jag brottas mot mina mobbare, men utan erfarenheter från att slåss (jag gick inte på dagis) så var det väldigt misslyckat och mobbingen fortsatte i flera år (innan en klasskamrat med totalt motsatt politisk åsikt som jag debatterade ofta emot tog initiativ till ett byte av klass, jag är tacksam än idag över det, hans tvillingbror tillhörde de som mobbade).
Miche

Inläggav plåtmonster » 2012-10-19 18:42:48

@Meppe, I det fallet kanske man får lära sig att hantera en odräglig situation eller rentav låta bli att gå till skolan (t.ex gå till stadsbiblioteket och plugga). Tids nog blir det lite liv när man agerar. Alternativt får man plocka dem när de är själva eller använda tillhyggen som avskräckning.

(Det är ingen trevlig läsning detta, men det finns elever som råkar riktigt illa ut och de har bara sig själva att förlita sig på. Skolor gör alltför ofta inget eller fel saker.)

@Zombie, En enskild elev saknar ofta resurser att förflytta delinkvitenter till ungdomsvårdsanstalt eller annorstädes. Eller för den delen åstadkomma politisk klimatförändring.

Man ska ha i åtanke att denna elev också skall klara av kunskapsinhämtning, betyg och betydelsefulla livserfarenheter (andra än de i tråden). Samt utöver detta hantera kraftfulla känslor och konstant fysiskt hot.

@Miche, Varje elev som överges av skola och övrig omgivning kan finna sig i en situation där man blir tvungen att klara situationen själv, tyvärr. Det är knappast så att en elev ska behöva lära sig slåss för att vara fredad. Men vissa situationer kan tvinga personer till det. Givetvis ska man ej ge sig in i fajter som man saknar kapacitet att klara sig ur. Blir du jagad och påpucklad så kan valen bli väldigt få.

Inser förstås att det jag skrev inte är populärt eller det minsta "PK". Men det är dessvärre ofta en situation där dåliga val vägs mot varann.
plåtmonster

Inläggav Meppe » 2012-10-19 18:47:27

plåtmonster skrev:@Meppe, I det fallet kanske man får lära sig att hantera en odräglig situation eller rentav låta bli att gå till skolan (t.ex gå till stadsbiblioteket och plugga). Tids nog blir det lite liv när man agerar. Alternativt får man plocka dem när de är själva eller använda tillhyggen som avskräckning.

(Det är ingen trevlig läsning detta, men det finns elever som råkar riktigt illa ut och de har bara sig själva att förlita sig på. Skolor gör alltför ofta inget eller fel saker.)

Har en fysisk skada som förvärrats av mobbning, skulle inte ens ha haft en chans en mot en. Det skulle ha slutat i ambulans till sjukhuset för min del. Hade eskort till skolan av min morsa, tydligen ville hon försäkra sig om att jag kom dit. Hanterade odrägliga situationer gjorde jag tills jag var övertygad om att jag inte förtjänar att leva. Låtsades jag vara sjuk på morgonen slapp jag gå till skolan, men skuldbelades istället hemma för situationen jag var i. Har du flera kommentarer om vad jag skulle ha gjort bättre?
Meppe

Inläggav plåtmonster » 2012-10-19 19:07:13

@Meppe, Det är i stort sett en situation där det blir fel hur än man agerar. Det man kan göra är att överväga alla möjligheter och se om det skulle förbättrat läget på något sätt. Dessvärre blir kanske resultatet att ett annat agerande bara hadde byt ut en svårighet mot en annan. Det är iblnand bara tur att man klarat sig och då får man se situtionen utifrån där man befinner sig eftersom det förflutna är svårt att förändra.

Blir man ledd till skolan finns ju iofs ev möjligheten att gå därifrån så fort ingen vuxen är i närheten.
plåtmonster

Inläggav Meppe » 2012-10-19 19:10:04

plåtmonster skrev:@Meppe, Det är i stort sett en situation där det blir fel hur än man agerar. Det man kan göra är att överväga alla möjligheter och se om det skulle förbättrat läget på något sätt. Dessvärre blir kanske resultatet att ett annat agerande bara hadde byt ut en svårighet mot en annan. Det är iblnand bara tur att man klarat sig och då får man se situtionen utifrån där man befinner sig eftersom det förflutna är svårt att förändra.

Blir man ledd till skolan finns ju iofs ev möjligheten att gå därifrån så fort ingen vuxen är i närheten.

Var vuxna i närheten så gott som hela tiden.
Meppe

Inläggav plåtmonster » 2012-10-19 19:18:53

Skulle det gått att hålla sig i närheten av de hela tiden, oavsett de vuxnas åsikt om det? många mobbare verkar ha svårare att agera när det är vuxna i närheten. Alternativt kan man springa iväg hela tiden för att försäkra sig om att man får uppmärksamhet eller slipper dumheterna genom att bli oåtkomlig.
plåtmonster

Inläggav KrigarSjäl » 2012-10-19 19:21:23

Våld eller inte våld...det är den stora frågan.

Jag vet ju vad jag tycker och hur mina erfarenheter ser ut men för andra kan det se annorlunda ut. Därför tänker jag inte skriva någon på näsan, eller jo förresten, om det skulle ramla in en skolkurator här och börja svamla om samtalets betydelse så skulle jag bli jävligt sarkastisk.

Våld är till största delen en mental grej, vilket många inte fattar. Högskolepoäng & tjusiga attityder hjälper föga om man vill fatta.
Men ni kan vara säkra på att vi som levt med våld runt knuten sen tidig ålder fattar.

Men framförallt vill jag poängtera att det är jävligt förmätet att tala om för den som varit mobbad vad den gjort för fel.
Ta den diskussionen med mobbarna istället.

För tydlighets skull klargör jag också att jag inte här eller någon annanstans uppmanar någon till drastiskt våld.

Vad jag däremot alltid vill uppmuntra till är att utsatta människor ska inse sitt värde och att de ska stå på sig, att de inte ska ge efter för skiten. Fighting spirit helt enkelt.

Står det klart eller är det någon som vill jiddra ner mig på den punkten?

Jag vill också att folk ska fatta att skolans så kallade kuratorer är ett jävla elände i största allmänhet.
Dessa mähän vänder blad i pärmar med grön rygg, bokar tid för möten, sitter i ljusa kontor och snackar en massa rundsnack. Det är nämligen bara det de är bra på, inte att lösa problem med våld eller mobbing.
Och för den enskilde fortsätter helvetet som förut och ni som menar att jag har fel: leta upp EN historia där en mobbad tackar sin skolkurator för att denne lyckats sätta stopp för mobbingen.

EN sån historia.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Meppe » 2012-10-19 19:36:44

plåtmonster skrev:Skulle det gått att hålla sig i närheten av de hela tiden, oavsett de vuxnas åsikt om det? många mobbare verkar ha svårare att agera när det är vuxna i närheten. Alternativt kan man springa iväg hela tiden för att försäkra sig om att man får uppmärksamhet eller slipper dumheterna genom att bli oåtkomlig.

Som sagt, rastvakt några meter bort som stod och såg på i 10 minuter..

Tack för det där inlägget, KrigarSjäl.
Meppe

Inläggav plåtmonster » 2012-10-19 19:48:36

@Meppe, Sådant är rent fördjävligt.

Krigarsjäl har definitivt en poäng även om jag inte skulle diskvalificiera kuratorer så hårt ;)
plåtmonster

Inläggav KrigarSjäl » 2012-10-20 0:29:19

-Skolkuratorer är lika nödvändiga som blindtarmar och ingen behöver tacka mig för att jag säger det.

Vad mobbade behöver är folk som till 110 procent står på DERAS sida och inte någon låtsasobjektiv dyngkofta till medlare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Miche » 2012-10-20 0:36:18

KrigarSjäl skrev:-Skolkuratorer är lika nödvändiga som blindtarmar och ingen behöver tacka mig för att jag säger det.

Faktum är att det finns bra (t.o.m. riktigt bra) skolkuratorer, mina barn hade en när de gick i högstadiet (ok, min dotter går fortfarande i högstadiet, tyvärr flyttade kuratorn och hamnade i en annan skola). Min son hade väldigt stor nytta av kuratorn!
Miche

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in