Tjäna pengar på sin blogg?
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Tjäna pengar på sin blogg?
http://blogg.tkj.se/9-svenska-tjanster- ... a-bloggen/
Sammanställning från oktober förra året för de som tror att sånt här kan ge något...
Fast bloggförfattaren verkar bara något överoptimistisk om hur mycket pengar man egentligen skulle kunna tjäna på att blogga. Och nu talar jag inte om Linda Skugge och liknande utan om oss vanliga dödliga. I kommentaren längst ned får han frågan:
Så gott folk - vässa pennorna!!
P.S http://www.dailyblogtips.com/10-simple- ... -bloggers/
/Barracuber
Sammanställning från oktober förra året för de som tror att sånt här kan ge något...
Fast bloggförfattaren verkar bara något överoptimistisk om hur mycket pengar man egentligen skulle kunna tjäna på att blogga. Och nu talar jag inte om Linda Skugge och liknande utan om oss vanliga dödliga. I kommentaren längst ned får han frågan:
Hur mycket ger det att lägga till den här typen av reklam på hemsida ? Har någon gjort någon undersökning på hur många besökare som behövs för att det ska vara värt något ?
Jonas: Det varierar jättemycket. Det handlar så klart om vad du skriver om, hur du placerar reklamen och hur mycket du arbetar med att anpassa affiliateprogram efter innehållet. Har du några hundra besökare om dagen kan det ge någon tusenlappar i månaden - om det sköts bra.
Så gott folk - vässa pennorna!!
P.S http://www.dailyblogtips.com/10-simple- ... -bloggers/
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:26:27, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag låter hellre min blog vara njutbar för läsarna än att fylla den med reklam. Produktivitetstipsen var däremot bra, jag kände redan till det mesta av det, bara att jag har svårt tt hålla mig till det.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:26:27, redigerad totalt 1 gång.
Att man kan få betalt för att ha annonser på bloggen har jag fattat men jag förstår inte hur andra kan tjäna så mycket pengar på sina.
Bloggstressen som kan döda
Vem betalar?
Hur kan den omsätta miljoner?
Igår såg jag också ett TV-program medan jag tränade där det var en ung man som gjort dåliga fastighetsaffärer och sen startat en blogg om det som blev jättepopulär. Han sa att han sålde sin blogg för 50.000 dollar och sen startade en ny. Hur kan man sälja en blogg? Är inte den personlig? Vem vill betala? Vem ska skriva den när man inte själv skriver längre?
Känner i alla fall igen det där med bloggstressen. Började en blogg om ett av mina andra specialintressen men kom av mig i julas och har inte orkat fortsätta. Funderar på att lägga ner den så har jag ett stressmoment mindre. Tror knappast nån läser i alla fall (har bara fått typ en kommentar). Vem f*n har tid att läsa alla dessa bloggar??
Sen blev jag just erbjuden 30 dollar för att lägga in reklam på en av sidorna på min hemsida men jag avskyr ju reklam så det lär jag nog tacka nej till.
Bloggstressen som kan döda
Matt skriver om är de professionella bloggarna i USA som livnär sig på att skriva inlägg. De får betalt per inlägg eller för hur många som läser dem.
Vem betalar?
"Jag har inte dött ännu" säger Michael Arrington, grundare och redaktör på den populära bloggen TechCrunch. Han säger också att situationen inte är hållbar. Hans blogg omsätter miljoner, men det har haft sitt pris. Han har gått upp i vikt med ca 14 kilo och förvandlat sitt hem till ett kontor för honom och fyra medarbetare.
Hur kan den omsätta miljoner?
Igår såg jag också ett TV-program medan jag tränade där det var en ung man som gjort dåliga fastighetsaffärer och sen startat en blogg om det som blev jättepopulär. Han sa att han sålde sin blogg för 50.000 dollar och sen startade en ny. Hur kan man sälja en blogg? Är inte den personlig? Vem vill betala? Vem ska skriva den när man inte själv skriver längre?
Känner i alla fall igen det där med bloggstressen. Började en blogg om ett av mina andra specialintressen men kom av mig i julas och har inte orkat fortsätta. Funderar på att lägga ner den så har jag ett stressmoment mindre. Tror knappast nån läser i alla fall (har bara fått typ en kommentar). Vem f*n har tid att läsa alla dessa bloggar??
Sen blev jag just erbjuden 30 dollar för att lägga in reklam på en av sidorna på min hemsida men jag avskyr ju reklam så det lär jag nog tacka nej till.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:26:27, redigerad totalt 1 gång.
Sen är det kanske inte helt enkelt att skriva en blogg som några hundra besökare om dagen vill läsa..
och det får väl vara några hundra nya, för inte är väl samma läsare intresserade av att klicka på samma skräpreklam?
och det får väl vara några hundra nya, för inte är väl samma läsare intresserade av att klicka på samma skräpreklam?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:26:27, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Klickar någon någonsin på reklamen? Från att ha blivit jättestörd av reklam så sorterar min hjärna numera bort den automatiskt och jag är säkert inte ensam om det.
Och även om man vid något enstaka undantagsfall skulle bli nyfiken och klickar, hur ofta leder det till att man faktiskt går vidare och köper något, eller installerar nån gratisskit med spyware?
Under de 6 år jag haft datorn har jag gjort det en gång. Jag köpte visitkort som faktiskt blev skitsnygga och som från början skulle varit nästan gratis, men... annat typsnitt än standard kostade extra (surprise surprise)... annan färg på texten kostade extra.... tillhörande dekaler och notisar kostade extra... hyfsat snabb leverans kostade extra... etc etc... så notan slutade ändå på närmare 300 spänn när man var klar. Skrattade igenom hela processen eftersom jag tyckte det var så komiskt gjort, och åt mig själv som gick på det. Men jag blev nöjd i alla fall.
Om man nu tänker på all betald reklam som funnits på alla sidor jag besökt får man nog säga att de knappast fått valuta för pengarna på mig i alla fall. Nån annan som betalat för något ni klickat på i betalda annonser?
Och även om man vid något enstaka undantagsfall skulle bli nyfiken och klickar, hur ofta leder det till att man faktiskt går vidare och köper något, eller installerar nån gratisskit med spyware?
Under de 6 år jag haft datorn har jag gjort det en gång. Jag köpte visitkort som faktiskt blev skitsnygga och som från början skulle varit nästan gratis, men... annat typsnitt än standard kostade extra (surprise surprise)... annan färg på texten kostade extra.... tillhörande dekaler och notisar kostade extra... hyfsat snabb leverans kostade extra... etc etc... så notan slutade ändå på närmare 300 spänn när man var klar. Skrattade igenom hela processen eftersom jag tyckte det var så komiskt gjort, och åt mig själv som gick på det. Men jag blev nöjd i alla fall.
Om man nu tänker på all betald reklam som funnits på alla sidor jag besökt får man nog säga att de knappast fått valuta för pengarna på mig i alla fall. Nån annan som betalat för något ni klickat på i betalda annonser?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:26:27, redigerad totalt 1 gång.
MYCKET sällan. Det har förekommit.
Nuförtiden joxar jag in spärrar mot den mesta reklamen. Hostfiler är fetbra.
Nuförtiden joxar jag in spärrar mot den mesta reklamen. Hostfiler är fetbra.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:26:27, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
eller GANSKA nuförtiden. Petade in en spärr mot en massa reklamservrar för sådär ett år sen, den funkar rätt bra fortfarande.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad