Rätt att byta arbetsterapeut?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2008-04-22 17:31:17

Har du ingen kurator på Vuxenhabiliteringen? I så fall skulle du kunna prata med henne/honom.

Annars tror jag det är bäst att prata med nån chef och förklara att "personkemin" inte stämmer och du därför vill byta. Du kan också säga att du tror att du skulle trivas bättre med en yngre person, närmare din egen ålder.

Anledningen till att jag tycker det är bättre att prata är:
1) Du får direkt veta om du pratar med rätt person, om inte kan du bli lotsad vidare
2) Du får veta direkt hur möjligt el omöjligt det är, kanske också hur lång väntetiden är
3) Det som är skrivet kan alltid komma vidare till "fel person" (dvs din nuvarande arbetsterapeut). Vederbörande har sen alla möjligheter att misstolka vad du skrivit och nagelfara varje formulering. Oskrivet är bäst!
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:47:40, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Fighterbabe » 2008-04-22 21:54:40

Kristofer skrev:Du kan inte gå tillbaka till det gym du var på. Vad ser du för möjligheter? Vad är det som din arbetsterapeut inte förstår som du försöker förklara?

Vissa möjligheter som inte du verkar förstå heller. Tycker inte att du gjort annat än att hacka på mig...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 13:47:40, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe

Anslöt: 2007-10-26

Inläggav Fighterbabe » 2008-04-22 21:55:38

Alien skrev:Har du ingen kurator på Vuxenhabiliteringen? I så fall skulle du kunna prata med henne/honom.

Annars tror jag det är bäst att prata med nån chef och förklara att "personkemin" inte stämmer och du därför vill byta. Du kan också säga att du tror att du skulle trivas bättre med en yngre person, närmare din egen ålder.

Anledningen till att jag tycker det är bättre att prata är:
1) Du får direkt veta om du pratar med rätt person, om inte kan du bli lotsad vidare
2) Du får veta direkt hur möjligt el omöjligt det är, kanske också hur lång väntetiden är
3) Det som är skrivet kan alltid komma vidare till "fel person" (dvs din nuvarande arbetsterapeut). Vederbörande har sen alla möjligheter att misstolka vad du skrivit och nagelfara varje formulering. Oskrivet är bäst!

Jag ska få träffa en psykolog där i mitten av maj. Och hon borde väl ha inbördes tystnadsplikt också?
Fighterbabe

Inläggav Alien » 2008-04-22 22:11:52

Fighterbabe skrev:Jag ska få träffa en psykolog där i mitten av maj. Och hon borde väl ha inbördes tystnadsplikt också?

Ja, en psykolog har tystnadsplikt. Om hon ska hjälpa dig att byta arbetsterapeut kan du ju diskutera med henne hur mycket hon ska berätta av vad du berättat för henne.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:47:40, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav sommar » 2008-04-23 17:58:19

Alien skrev:
Fighterbabe skrev:Jag ska få träffa en psykolog där i mitten av maj. Och hon borde väl ha inbördes tystnadsplikt också?

Ja, en psykolog har tystnadsplikt. Om hon ska hjälpa dig att byta arbetsterapeut kan du ju diskutera med henne hur mycket hon ska berätta av vad du berättat för henne.

Tycker det låter vettigt! Hoppas nu du har samma tur som jag o. får en bra psykolog! Personkemin är A & O a o. utan den är det typ kört. Jag bytte nyss till samtalsterapi på habet (eftersom jag fick AS.diagnos nov-07) o. hade tur liksom då jag började i samtalsterapi på Vårdcentralen. :)
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 13:47:40, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Kristofer » 2008-04-23 22:17:58

Fighterbabe skrev:
Kristofer skrev:Du kan inte gå tillbaka till det gym du var på. Vad ser du för möjligheter? Vad är det som din arbetsterapeut inte förstår som du försöker förklara?

Vissa möjligheter som inte du verkar förstå heller. Tycker inte att du gjort annat än att hacka på mig...

Det är inte min mening att hacka på dig (förutom kanske då det gäller dina felparkeringar). Jag känner dock att jag inte hjälper dig om jag bara håller med dig i allt, utan försöker se bakgrunden och hur du kan komma framåt istället. Vad är det för möjligheter jag inte förstår? Jag menade med min fråga vilka möjligheter som du ser till att kunna träna på annat sätt nu när du inte kan gå till det gym där du förut tränade.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 13:47:40, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Fighterbabe » 2008-04-23 22:33:44

Kristofer skrev:
Fighterbabe skrev:

Det är inte min mening att hacka på dig (förutom kanske då det gäller dina felparkeringar).
Vad är det för möjligheter jag inte förstår? Jag menade med min fråga vilka möjligheter som du ser till att kunna träna på annat sätt nu när du inte kan gå till det gym där du förut tränade.

Du kan inte se möjligheterna att jag kanske kan träna där ändå snart. Jag håller tummarna för min kontaktperson, medan du bara försöker få mig att ge upp hoppet.
Fighterbabe

Inläggav Kristofer » 2008-04-23 22:42:52

Fighterbabe skrev:
Kristofer skrev:
Fighterbabe skrev:

Det är inte min mening att hacka på dig (förutom kanske då det gäller dina felparkeringar).
Vad är det för möjligheter jag inte förstår? Jag menade med min fråga vilka möjligheter som du ser till att kunna träna på annat sätt nu när du inte kan gå till det gym där du förut tränade.

Du kan inte se möjligheterna att jag kanske kan träna där ändå snart. Jag håller tummarna för min kontaktperson, medan du bara försöker få mig att ge upp hoppet.

Fråga vad du har för andra möjligheter är inte samma sak som att få dig att ge upp hoppet.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 13:47:40, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Inläggav Fighterbabe » 2008-04-23 22:46:45

Kristofer skrev:
Fighterbabe skrev:
Kristofer skrev:

Fråga vad du har för andra möjligheter är inte samma sak som att få dig att ge upp hoppet.

Du kan inte gå tillbaka till det gym du var på. Vad ser du för möjligheter?
Förr eller senare kanske jag kan det. Som jag skrev så håller jag tummarna för vad min kontaktperson kan göra.
Fighterbabe

Inläggav Kristofer » 2008-04-24 18:42:58

Vad jag menar är: Ser du inga andra möjligheter att träna? Byta gym? Annan träningsform etc.? Jag försöker få dig att se flera aspekter ifrågan...
Kristofer

Återgå till Aspergare och vården

Logga in