Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav KrigarSjäl » 2012-10-11 0:05:59

Estethia skrev:
Bror Duktig skrev:Då är vi vänner på FB. Det är jag som har det lustiga dubbelefternamnet som låter lite som att man stammar. ;-) Som skriver om hund, spela ragtime i församlingshemmet och om motorcyklar. Och jag är kvinna.
Fast jag vill inte outa mitt riktiga namn här eftersom det har gett mig problem för några år sedan.

Ja just det! :D Vi har flera saker gemensamt. T.ex att ingen av oss har träffat den andre IRL.. ;) Skämt å sido så är väl du, precis som jag, även en "sköldpadda"?
Och jo, vet att du råkat ut för korkade fördomar från folk som verkligen inte borde besitta den sortens åsikter. Jag har hamnat i samma sits själv och fajtas fortfarande för att banka in lite kunskap i folk som yrkesmässigt verkligen redan borde känna till NPF.

Först var jag tveksam till att nämna mina NPF, men sen tänkte jag på en kvinnlig fotograf som i en tidning nyligen berättat om sin ADHD. Jag tänkte på hur imponerad jag blev av henne och glad jag blev för min egen skull då det spreds ett större ljus över de positiva sidorna man samtidigt får, och för att artikeln inte bara grottade ner sig i problemen... Så jag valde att gå ut med mina NPF på samma sätt, för min egen skull, för din skull, alla andra i din och min situation och för och alla våra efterkommande...
Och när en duktig journalist från en snygg fototidning serverade den möjligheten kände jag mig dum om jag inte tog chansen. Det får bära eller brista... alltid ger det nån någonting positivt.
Den okunniga "pöbeln" kommer inte skaffa sig info självmant, men är det nåt som serveras samtidigt som de läser intresserat om sin egen hobby... kan det bli bättre? Jag gissar bara... men nån sanning kan det kanske finnas i det?

Det behövs fler som berättar, dock. En myrstackare kan inte vända på en elefant. En hel myrstack däremot....
Förstår fullständigt att de flesta tvekar och jag är inte den som tänker tvinga nån. Men om jag kan uppmuntra någon som bara behöver en liten spark... då är det mycket värt. Man kan inte ensam lindra allmänhetens fördomar.

Bla bla bla... nu ska jag sluta spela präktig, det blöder ju ur öronen på er... ;D

Nej tvärtom övertygar du mig ännu mer i det jag redan vet. Mycket väl funnet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav Zombie » 2012-10-11 3:06:09

Jo, det här var positivt. Klokt, genomtänkt och välformulerat också. Och fina bilder. Tröttnar man på det får man skylla sig själv. :wink:

Vet inte om det finns någon tillräckligt välsorterad tidningskiosk där jag bor, men får väl se.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav earlydayminer » 2012-10-11 3:41:59

KrigarSjäl skrev:
earlydayminer skrev:Estethia: Mycket bra gjort. Mycket modigt! Tack!

På den sista bilden, hur kommer det sig att du har med dig 3 kameror? Är det inte lite overkill? Bara nyfiken. :-)Happy

-Ett proffs ute på uppdrag kallas det. :wink:


Ja, jo. Förmodligen, men i vilka samband behövs det? Det kanske bara är en bild som visar kamerorna fotografen äger. Det spelar föga roll, det var av ren nyfikenhet.

Jag anser fortfarande att det som skall vara i fokus är modet att utveckla sin funktionsnedsättning på det här viset.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav Bror Duktig » 2012-10-11 6:45:53

Jepp Estethia, vi träffades genom sköldpaddesjukdomen via mailinglistan vi båda är med i.

Fast jag har nog inte primärt hypothyreos (vare sig primär, sekundeär eller tertiär) utan adrenal fatigue är nog mitt grundproblem p.g.a. all stress jag utsatts för genom livet och olika pålagringssjukdomar man lätt får som aspergare (typ ena utbrändheten efter den andra, anorexi, ständig grundstress, och oturen att få flerårig borrelia).

Äter ingen sköldkörtelmedicin nu, och blir bättre och bättre ju mer ordning jag får på stressystemet/HPA-axeln (den med cortisol och binjurar i ena änden).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav Miche » 2012-10-15 11:56:04

Miche skrev:Jag kollade en pressbyrå idag, den fanns inte där så det är nog de mer välsorterade tidningskioskerna man får leta i tyvärr!

Hittade tidningen i Pressbyrån Plus (tror jag det stod utanför) vid Odenplan (Stockholm), har inte hunnit läsa artikeln än så jag hoppas den är värd svettiga 79:- (för en som går på soc), får avstå något annat istället!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav earlydayminer » 2012-10-15 13:37:35

Bror Duktig skrev:Fast jag har nog inte primärt hypothyreos (vare sig primär, sekundeär eller tertiär) utan adrenal fatigue är nog mitt grundproblem p.g.a. all stress jag utsatts för genom livet och olika pålagringssjukdomar man lätt får som aspergare (typ ena utbrändheten efter den andra, anorexi, ständig grundstress, och oturen att få flerårig borrelia).


Adrenal fatigue? Är det ens en äkta medicinsk diagnos? Nja.

Jag tror inte det är enklare för aspergare än för andra att få borrelia.

Du kan inte tänka dig att det är flerårig borrelia som gör dig trött och ger dig värk då?

Inte för att vara så, men adrenal fatigue är bullshit. Det finns en lång rad olika saker som kan beskriva dessa symptom. Du äter väl inga otestade och icke-vetenskapligt särplockade kosttillskott?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav plåtmonster » 2012-10-15 14:06:10

Den Svenska antibiotikakuren för Borrelia är otillräcklig. I Tyskland däremot tar man i ordentligt så att man blir kvitt sjukdomen.
Kanske kunde vara idé att testa sig för Borrelia igen?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in