Erfarenheter av psykiatrer, etc.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav slackern » 2012-10-14 16:02:04

Bror Duktig skrev:Tack slackern, ska fråga NP-teamet om arbetsminnesträning och sådant program. Han är jäkligt bra på vissa dataspel, men tappar fokus helt på andra. Det där Super Mario Galaxy spelade han med världsmästarkoncentration och -uthållighet. Men "Kalle Kunskap" blev han stressad av som bara den, och tappade fokus.

Men om en bra vuxen är med och stöttar, så kan han nog gilla det mesta i dataspelsliknande väg.

Coolt lycka till. :) Jag kände igen mycket det du skrev om din son. Både på beskrivningen utav hans problem och beskrivningen utav den ojämna begåvningen. Jag har precis samma typ utav begåvning. Visa delar utav testerna fick jag extremt bra resultat på och vissa andra blev det koas utav.

Cogmed tror jag det där datorprogramet heter. Eller kanske var annat namn för barn. Min psykolog som gjorde min utredning tyckte att jag skulle ha nytta utav att träna upp mitt arbetsminne. Hon gav mej tippset att jag kunde spela spel som TEX Memory eller Sodyko så tyckte hon även att jag skulle pröva cogmed.

Här har du en länk till deras hemsida om du vill kolla in vad det är.

http://www.pearsonassessment.se/se/Vara ... estraning/
Senast redigerad av slackern 2012-10-14 16:06:42, redigerad totalt 1 gång.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Bror Duktig » 2012-10-14 16:05:46

Slackern, du hade också ADD med drag av AS? Sonen har kraftig ADD utan hyper och impulsivitet (kan uppvisa vissa drag av sådant, men det går att bättre förklara med ADD-delen och ser liksom inte ut som hos vanliga hyper-ADHD-are). Och till det fick han AS-drag där han uppfylde de sociala kriterierna, men var gränsfall på de "rigida delarna".

Att han inte fick diagnos baserades på vad min make sade, varför jag är ytterst tveksam till om det gått rätt till. Maken kan försköna och vill helst inte se diagnos, medan det jag sade, förklarades med "du kanske får problem för att du själv har problem". ja det blev en röra där, och jag har fortfarande inte fått någon förklaring. Självklart accepterar jag "ingen AS-diagnos", men då vill jag ha riktiga argument. Jag vill inte att man ställs utanför hab och LSS för att man lyssnar mer på en pappa och en lärare som inte tycker att barn ska ha diagnos, och som kan försköna eller säga att en person är jätteduktig på simning när den är bland de sämsta i klassen.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav slackern » 2012-10-14 16:11:35

Bror Duktig skrev:Slackern, du hade också ADD med drag av AS? Sonen har kraftig ADD utan hyper och impulsivitet (kan uppvisa vissa drag av sådant, men det går att bättre förklara med ADD-delen och ser liksom inte ut som hos vanliga hyper-ADHD-are). Och till det fick han AS-drag där han uppfylde de sociala kriterierna, men var gränsfall på de "rigida delarna".

Jag har ADD + Autistiska drag. Men trist att din man har den inställningen och sonens lärare. Men om han verkligen skulle börja lida utav AS när kraven och allt det där ökar. Så kanske han kan få göra en ny utredning? Eller om bara du går och träffar sonens psykiatriker och förklarar?
slackern

Inläggav Bror Duktig » 2012-10-14 16:17:09

Autistiska drag var det sonen fick också ja. Fel av mig att skriva AS-drag.

Jag ska tala med utredarna igen om anledningarna till att de precis vägde över till ingen diagnos AS. NP-teamet tyckte att det var underligt när jag berättade och de läste journalen (där står det klart och tydligt att maken och läraren avgjorde saken). Han utreddes alltså inte av NP-teamet utan utredningen köptes in av CEREB.
Bror Duktig

Inläggav slackern » 2012-10-14 16:24:17

Bror Duktig skrev:Autistiska drag var det sonen fick också ja. Fel av mig att skriva AS-drag.

Lätt hänt ingen fara. :) Kan väll vara så att du själv har AS och sonen utreddes för AS så blir det nog lätt att du tänker på AS drag istället för Autistiska drag. :)

Bror Duktig skrev:Jag ska tala med utredarna igen om anledningarna till att de precis vägde över till ingen diagnos AS. NP-teamet tyckte att det var underligt när jag berättade och de läste journalen (där står det klart och tydligt att maken och läraren avgjorde saken). Han utreddes alltså inte av NP-teamet utan utredningen köptes in av CEREB.

Det tycker jag du gör rätt i. :) Om han inte fick diagnosen AS för att utredarna tyckte att han inte uppfyllde diagnosen AS. Kunde han inte ha fått Autismliknande tillstånd eller något i den stilen?
slackern

Inläggav Selma » 2012-10-14 16:38:34

Varför är det så viktigt att det är exakt rätt? Funktionsnivån är väl av större betydelse. Om man sedan kallar det A, B eller C kan väl inte spela så stor roll?

Många med liknande problematik har nått "nästan hur långt som helst" så jag tycker inte att du ska vara orolig. Han är ju intelligent och det ger honom en bra startplats. (som de med tvåsiffrig nummerlapp i Vasaloppet...)
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Inläggav plåtmonster » 2012-10-14 16:44:03

Påminnet mig om ett gammalt ordspråk "Fina flickor kommer till himlen, dåliga flickor kommer hur långt som helst" :P
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Selma » 2012-10-14 16:50:42

plåtmonster skrev:Påminnet mig om ett gammalt ordspråk "Fina flickor kommer till himlen, dåliga flickor kommer hur långt som helst" :P

Ja, jag kom på det, och av någon anledning började jag då tänka på Camilla Henemark...
Selma

Inläggav plåtmonster » 2012-10-14 16:55:16

"Duktiga aspergare kommer till dagcenter, självständiga gör så många landvinningar de har lust till" :twisted:
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Zima33 » 2012-10-14 17:04:52

Selma skrev:Varför är det så viktigt att det är exakt rätt? Funktionsnivån är väl av större betydelse. Om man sedan kallar det A, B eller C kan väl inte spela så stor roll?

Asperger- eller autismdiagnos gör att man kan få stöd via LSS. Därför är det viktigt att man får diagnos om man behöver det.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Zombie » 2012-10-14 17:12:45

Selma skrev:Varför är det så viktigt att det är exakt rätt? Funktionsnivån är väl av större betydelse. Om man sedan kallar det A, B eller C kan väl inte spela så stor roll?

Många med liknande problematik har nått "nästan hur långt som helst" så jag tycker inte att du ska vara orolig. Han är ju intelligent och det ger honom en bra startplats. (som de med tvåsiffrig nummerlapp i Vasaloppet...)

Det kan hända att allt hänger på att man får rätt hjälp. Och det finns många både skolor och kommuner som inte ger någon hjälp utan relevant diagnos. I praktiken behöver man ofta kämpa av bara fan även då.
Senast redigerad av Zombie 2012-10-14 17:13:20, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bror Duktig » 2012-10-14 17:13:03

Det är otroligt viktigt om man behöver stöd från LSS eller habilitering. Sådant får man inte utan riktig diagnos. Drag räcker inte, även om de är aldrig så nära diagnos.

@slackern: Jag frågade om atypisk autism, men det tyckte de inte av andra anledningar. De hade krävt detta som saknades även för en sådan diagnos, och verkade mena att atypisk får man om man haft sen debut och liknande.

Ibland verkar det som att olika bedömare dömer efter eget skön. Men jag nöjer mig som sagt med ADD + autistiska drag, om jag får en vettig förklaring och inte en där man genast börjar undra om det inte kan vara fel.
Bror Duktig

Inläggav Selma » 2012-10-14 17:24:07

Zima33 skrev:

Asperger- eller autismdiagnos gör att man kan få stöd via LSS. Därför är det viktigt att man får diagnos om man behöver det.

Just det, om man behöver. Om en person fungerar bra behöver h*n väl inte LSS? Jag skrev ju att funktionsnivån är viktigare.
Selma

Inläggav Bror Duktig » 2012-10-14 17:36:38

Selma skrev:
Zima33 skrev:

Just det, om man behöver. Om en person fungerar bra behöver h*n väl inte LSS? Jag skrev ju att funktionsnivån är viktigare.

Nä, då hade man ju inte behövt utreda heller. Det finns ju vissa behov och problem som gör att man utreder. Dessutom går det jäkligt snabbt för en 12-åring att hamna i högstadiet och att det går åt helvete. Och att då stå två år i kö på förnyad utredning är inte en bra idé. Därför viktigt att det blir rätt. Detta säger även NP-teamet, som är på min linje i allt det här.
Bror Duktig

Inläggav Baba Jaga » 2012-10-14 17:45:09

Exactly - om man behöver! Vi som inte behöver stöd till vardags vill bara slippa LSS. Därför har jag gjort och bekostat min utredning helt privat (Ja, jag vet att det gör mig till en priviligierad typ). Men jag ville bara veta vad det är "för fel" på mig. Jag ville verkligen inte bli "ett problem" för samhället!
Jag hade tur och hamnade hos dr. Ola för utredning. Respekt! :-)154
Baba Jaga

Anslöt: 2011-12-28

Inläggav Zima33 » 2012-10-14 17:59:42

Selma skrev:
Zima33 skrev:

Om man fungerar bra blir man inte utredd öht. :wink:
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Baba Jaga » 2012-10-14 18:06:08

Precis. Om man fungerar (bra??? med tanke på vad det kostar en) så blir man inte utredd om man inte fixar det själv.
Baba Jaga

Inläggav Selma » 2012-10-14 18:07:39

Baba Jaga skrev:Jag hade tur och hamnade hos dr. Ola för utredning. Respekt!

Där får väl alla diagnos? Var det inte en journalist som fick diagnos efter en kvart?

Han är anmäld men jag vet inte om SoS har utrett klart.
snabb på att skriva ut knarkpreparat utan omfattande utredningar och han påstås sen ha dålig koll på hur patienterna mår av behandlingen.
Selma

Inläggav Baba Jaga » 2012-10-14 18:12:07

Selma skrev:
Baba Jaga skrev:Jag hade tur och hamnade hos dr. Ola för utredning. Respekt!

Där får väl alla diagnos? Var det inte en journalist som fick diagnos efter en kvart?

Han är anmäld men jag vet inte om SoS har utrett klart.
snabb på att skriva ut knarkpreparat utan omfattande utredningar och han påstås sen ha dålig koll på hur patienterna mår av behandlingen.

Jaha - "påstås"? Kan det vara scientologerna kanske?
Baba Jaga

Inläggav Selma » 2012-10-14 18:28:57

Baba Jaga skrev:Jaha - "påstås"? Kan det vara scientologerna kanske?

Han skriver ju ut en fjärdedel av alla Metamina-recept i Sverige, enligt Aftonbladet.
Selma

Inläggav kullan » 2012-10-14 18:35:05

Selma skrev:
Baba Jaga skrev:Jaha - "påstås"? Kan det vara scientologerna kanske?

Han skriver ju ut en fjärdedel av alla Metamina-recept i Sverige, enligt Aftonbladet.

Jag tror aldrig på vad Aftonbladet råkar skriva. Det är den största skvallertidningen vi har i landet och dom bryr sig inte om att kolla upp fakta. Nä det är säkert skitprat som vanligt.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Selma » 2012-10-14 18:53:37

kullan skrev:Jag tror aldrig på vad Aftonbladet råkar skriva. Det är den största skvallertidningen vi har i landet och dom bryr sig inte om att kolla upp fakta. Nä det är säkert skitprat som vanligt.

Allt annat tror du på?
Selma

Inläggav kullan » 2012-10-14 18:56:45

Selma skrev:
kullan skrev:Jag tror aldrig på vad Aftonbladet råkar skriva. Det är den största skvallertidningen vi har i landet och dom bryr sig inte om att kolla upp fakta. Nä det är säkert skitprat som vanligt.

Allt annat tror du på?

Egentligen litar jag inte alls på media. Vill helst ha fakta direkt från källan.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Baba Jaga » 2012-10-14 19:05:57

För att skriva ut Metamina måste man ha licens. Det är inget dr Ola kan göra på egen hand. Och ingen försökte övertala mig att ta den medicinen, trots att jag också har ADHD. Direkt citat hos dr. Ola: "Nån medicin behövs knappast i ditt fall."
Baba Jaga

Återgå till Aspergare och vården

Logga in