Om en elev är mobbad och ber om hjälp här?
21 inlägg
• Sida 1 av 1
Om det skulle dyka upp ett (AS) barn som du vet är mobbat. Skulle det finnas något du är villig och kan göra för att hjälpa denne?
Moderator atoms - förtydligade rubriken efter ett förslag från trådstartaren.
Moderator atoms - förtydligade rubriken efter ett förslag från trådstartaren.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Om ett barn är mobbat..
plåtmonster skrev:Om det skulle dyka upp ett (AS) barn som du vet är mobbat. Skulle det finnas något du är villig och kan göra för att hjälpa denne?
Ja självklart men hur beror på hur jag möter/ser/känner barnet. Tänker du dig någon särskild situation?
Om ett barn är mobbat..
Rent hypotetiskt: En elev på högstadiet blir trakasserad på rasterna under dagen i skolan för denne läser fysikboken hellre än att spela kortspel med de andra och skriver på forumet om hjälp. Skulle det finnas något som medlemmar här är villiga att göra?
- plåtmonster
Om ett barn är mobbat..
plåtmonster skrev:Rent hypotetiskt: En elev på högstadiet blir trakasserad på rasterna under dagen i skolan för denne läser fysikboken hellre än att spela kortspel med de andra och skriver på forumet om hjälp. Skulle det finnas något som medlemmar här är villiga att göra?
Jag är nu långt borta från högstadievärlden men rent hypotetiskt så ja om jag var lärare eller elev så hade jag gripit in. Hur beroende på situationen men mobbning är inte ok.
Om ett barn är mobbat..
Tänkte som utomstående. Lärarna verkar inte vara något att räkna med.
- plåtmonster
Om ett barn är mobbat..
plåtmonster skrev:Tänkte som utomstående. Lärarna verkar inte vara något att räkna med.
I en skolmiljö så är det väl i regel bara lärare och elever som kan se det om inte den mobbade delar med sig till andra. Svårt att svara, nu är jag vuxen och ser och tänker på saker annorlunda än när jag själv var i den åldern. Har lättast att sätta mig in i situationen som en lärare. Som jag nu tänker mig att jag skulle eller borde reagera som elev är nog helt annorlunda mot för hur jag då skulle gjort då när jag var det.
Om något av mina barn vore i den ålder att de gick i högstadiet och berättade att mobbning förekom mot ett annat barn så skulle jag agera. Utifrån det du beskriver trakasserier pga andra intressen så skulle jag be dem vidareutveckla. Vilken sorts trakasserier, vilka är med på det, är det systematiskt, vet lärarna om det, säger andra elever ifrån och hur reagerar den utsatte?
Jag skulle uppmuntra mina barn att säga ifrån och reagera samt skulle jag själv ta upp detta med antingen läraren om de har en klassföreståndare eller barnets föräldrar. Svårt att säga precis men jo jag skulle på något vis gripa in.
Om ett barn är mobbat..
Skolan har en skyldighet enligt lag att hantera mobbning (vilket alltför många skolor skiter i).
Skolverket skrev:Sedan mitten av 1980-talet - men framför allt under 1990- och 2000-talet - har mobbning lyfts fram i offentliga skolutredningar, läroplaner och lagtexter.
Under andra hälften av 1990-talet sammanlänkas mobbning med det juridiska begreppet kränkande behandling. Genom ett tillägg i skollagen 1993 blir den som verkar inom skolan skyldig att försöka förhindra att elever utsätts för kränkande behandling. 2006 trädde "likabehandlingslagen" i kraft, därmed höjdes kraven på skolornas arbete mot mobbning. Från och med 2009 behandlas kränkande behandling i skollagen och diskriminering i diskrimineringslagen.
Som förälder skulle jag bråka. Tala med läraren, tala med rektor, skolinspektionen/barn- och elevombudet (http://www.skolinspektionen.se/beo/), hota med att gå till lokaltidningen, och i värsta fall flytta mitt barn till en annan skola. Som utomstående (varken personal i skolan el förälder) skulle jag inte kunna göra så mycket förutom att vara ett moraliskt stöd.
Om mobbningen bara försiggår i uppehållsrummet kan ju personal finnas där. Eller en elev som vill plugga hellre än spela kort kan få göra det i biblioteket (om det finns något).
Om mobbningen bara försiggår i uppehållsrummet kan ju personal finnas där. Eller en elev som vill plugga hellre än spela kort kan få göra det i biblioteket (om det finns något).
plåtmonster skrev:Om det skulle dyka upp ett (AS) barn som du vet är mobbat. Skulle det finnas något du är villig och kan göra för att hjälpa denne?
Sist jag kollade så var det 15års gräns här på forumet så det kommer inte dyka upp några mobbade barn eller högstadie elever här tyvärr (med undantag för dem som fyller år innan skolan slutar)
Om det skulle hända dock, så skulle jag finnas där och prata med denne, om denne vill prata med mig, jag har juh själv varit mobbad så jag kan berätta om mina erfarenheter osv.
(skulle jag inte vara så blyg av mig så skulle jag säkert tillochmed ringa och prata med skolan och prata med dennes föräldrar för att dem ska kunna hjälpa sitt barn, när jag väl vågar saker så finns det inga gränser, jag är en såndär som kan skapa riktigt hus-i-he***te om det behövs, och är sjukt envis, plus att mobbing ligger på min lista över TOP 5 saker jag verkligen innerligen hatar i denna värld!)
Som förälder skulle jag också "bråka". Som vanlig "utomstående" skulle jag dessutom göra mitt yttersta för att få den mobbade att både känna sig sedd, bekräftad och "räknad med" för den han eller hon är. Jag gjorde, på ren lekmannanivå, en del "små" analyser av fenomenet mobbning (i synnerhet när jag i mitten av 1980-talet jobbade som praktikant på en fritidsgård/låg- och mellanstadieskola), och kommit fram till att mobbning är/kan vara en fråga om rädsla för att bli betraktad som "avvikande", att också de som mobbar kan må mer eller mindre dåligt inuti.
Grupptryck kan, som jag ser det, vara en stark utlösande faktor vid "vidareutvecklingen" av mobbning.
Grupptryck kan, som jag ser det, vara en stark utlösande faktor vid "vidareutvecklingen" av mobbning.
plåtmonster skrev:Rent hypotetiskt: En elev på högstadiet blir trakasserad på rasterna under dagen i skolan för denne läser fysikboken hellre än att spela kortspel med de andra och skriver på forumet om hjälp. Skulle det finnas något som medlemmar här är villiga att göra?
Nej -- inte utifrån den knappa informationen du ger.
Ja -- om föräldrarna anlitar mig för konsultation / "individuell utbildning" till min vanliga taxa.
Då arbetar jag för föräldrarna med att stödja dem, och de tar ansvar för om eleven är med (vilket oftast är bra). Jag skulle klargöra vad jag kan bidra med (andra aspergares erfarenheter, nya mer effektiva synsätt, problemlösning ...), och vad jag inte sysslar med (bl.a. juridik). Jag tycker att föräldrarna är de som skall sköta kontakten med skolan i första hand (inte jag eller annan).
Nja -- fall det är skolan som vill anlita mig. Men då skulle jag föreslagit en alternativ lösning: Att de bokar min kollega Immanuel Brändemo till skolan för en bred allmän utbildning kring ämnet Asperger och bl.a. mobbning.
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30
Tänkte om en elev blir slagen dagligen och skriker efter hjälp. Föräldrarna kanske inte vill inse situationen osv.
- plåtmonster
Är det fråga om fysisk misshandel tycker jag en polisanmälen är befogad.
Om föräldrarna inte vill inse situationen är det illa, då behöver den mobbade stöd av andra vuxna. Kanske ringa till BRIS el Beo.
Om föräldrarna inte vill inse situationen är det illa, då behöver den mobbade stöd av andra vuxna. Kanske ringa till BRIS el Beo.
Alien skrev:Som förälder skulle jag bråka. Tala med läraren, tala med rektor,
Såg denna artikel.
AB: Evin Baksi: Därför ger jag upp läraryrket
Om lärarna har fullt upp (pga systemfel) så är det andra resurser som måste till.
- plåtmonster
En elev som blir slagen dagligen skulle jag uppmana att stanna hemma från skolan. Sker det saker på vissa specifika lektioner skull jag uppmana eleven att hålla sig borta från de lektionerna. Om föräldrarna inte vill se sådana problem skulle de bli tvungna. Sedan givetvis att tala med allt som kan finnas kvar av skolhälsovård, eller om det finns någon lärare på skolan som han/hon litar på.
Vågar inte eleven själv och inte har någon skulle jag inte gripa in om jag inte kände honom/henne men komma med råd i den mån jag kan. Är det en unge i högstadieåldern kan han hon försöka kontakta BRIS för att få stöd men själv vet jag ingen som har fått det.
Vågar inte eleven själv och inte har någon skulle jag inte gripa in om jag inte kände honom/henne men komma med råd i den mån jag kan. Är det en unge i högstadieåldern kan han hon försöka kontakta BRIS för att få stöd men själv vet jag ingen som har fått det.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Eleven kanske kan söka upp sin ungdomsmottagning (om hen är ungdom/ung vuxen) och be att få tala med deras kurator alt skolans kurator? De ska kunna lotsa en vidare till hjälp från t ex BUP, soc, hab. Mitt råd är att eleven försöker samla kraft, mod, ork och berättar hur svårt hen har det, t ex om mobbing, om man blir slagen hemma, skolan inte funkar osv. Även jag tipsar om BRIS.
Eller är eleven ute efter "inside information"/ personliga råd, stöd och tips från oss med AS som "vet hur det kan va"?
Eller är eleven ute efter "inside information"/ personliga råd, stöd och tips från oss med AS som "vet hur det kan va"?
plåtmonster skrev:Tänkte om en elev blir slagen dagligen och skriker efter hjälp. Föräldrarna kanske inte vill inse situationen osv.
VAD vill eleven ha hjälp med av OSS? Knacka på hos skolkuratorn? Berätta om sin situation för denne? Ringa BUP och förklara behovet av rådgivning? Ha ngn med sig som stöd i samtalen?
Låter mest som ett försök att göra alla till lika goda kolsupare. Att ingen hjälper med något.
Tror du att ungdomsmottagning/BUG/kurator mm har kurage att sätta ner foten om det rör sig om daglig misshandel. I många fall får kanske den som utsätts rådet att det är fel på denne och att man ska prata om det. Ibland behövs lite mer..
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Tänkte om en elev blir slagen dagligen och skriker efter hjälp. Föräldrarna kanske inte vill inse situationen osv.
När jag läste detta tolkade jag det som att eleven blir slagen hemma - därav mina råd - men om det gäller att eleven blir slagen av andra elever i skolan - då förstår jag varför du ställer dig frågande till mina råd. Risken finns ju att den hjälp hen får är att hen får höra att hen måste börja förändra sig själv, att det e fel på hen, att hen måste anpassa sig..
Vore nog bra om man som medborgare kunde sätta lite press på lama rektorer och sånt folk. Men det är ju svårt att agera ifrån forumet.
Men i stort är jag för att det finns så många kanaler som möjligt för den enskilde drabbade att vända sig till.
Men i stort är jag för att det finns så många kanaler som möjligt för den enskilde drabbade att vända sig till.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Återgå till Studier och arbetsliv