Murong Xuecun om censuren i Kina

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2012-10-12 18:42:06

Apropå årets nobelpris i litteratur till Mo Yan uttalar sig Murong Xuecun (pseudonym för författaren Hao Qun):

"- Det kommer exempelvis inte att ändra på hur bokhandlarna ser ut i Kina nuförtiden. Där finns mest populärliteratur och böcker om hur man ska tjäna pengar eller bete sig för att lyckas hitta någon att gifta sig med. Intresse för kvalitetslitteratur kommer inte att bli större, tror Murong Xuecun." (DN 2012-10-12)

Ungefär som här då. Men i Kina tillkommer censuren som en försvårande faktor. Så här skriver Murong i Aftenposten 18.nov. 2011:

Murong Xuecun skrev:Å leve i Kina er som å se et skuespill i et gigantisk teater. Plottet er så absurd, scenariene så utrolige at det er hinsides en forfatters forestillingsevne.

Brennmerket
I mitt hjemland har man utallige lover, prosedyrer og reguleringer. I siste instans er det likevel politiske ledere som bestemmer hvem som vinner og taper en sak.

I mitt hjemland forsvinner uskyldige mennesker sporløst, noen mister friheten uten en gang å være dømt i en rettssal. Når noen våger å fremme sine bekymringer på et høyere rettsnivå, blir de brennmerket som en plageånd, mentalt syk, en terrorist.

Oppfinnsom død
I mitt hjemland finnes utallige merkelige måter å dø på når man er arrestert: han døde mens han lekte gjemsel, døde mens han drømte, døde av psykose, døde mens han drakk vann.

Akademikere må konstruere historien så den passer med myndighetenes interesser, økonomene må utvikle teorier som støtter opp om deres politiske agenda.

Den fjerde klassen
I mitt hjemland hevder man å ha avskaffet samfunnsklassene, men i virkeligheten spiser de privilegerte eksklusivt fremstilt mat mens de lavere klassene spiser forurensede og farlige varer. Den øverste klassens barn går på privatskoler, den andre klassens barn på vanlige skoler. Den tredje klassens barn går på nedslitte skoler for arbeidsinnvandrere mens den fjerde klassens barn, vel, de får ikke skolegang i det hele tatt.

I mitt hjemland oppfordres alle til å bli angivere. Hemmelige agenter i fabrikker, skoler og nabolag registrerer alt. Folket stoler ikke på myndighetene, ansatte stoler ikke på sjefene, studentene stoler ikke på lærerne, kvinner stoler ikke på sine ektemenn.

Folket har vent seg til å lyve. De sendes i fengsel for å skrive essays, eller si noen få, sannhetens ord.

Mitt hjemland er i stand til å sende satellitter ut i verdensrommet men ikke bygge trygge broer over elvene. Mitt hjemland utstyrer byråkrater med millioner av luksusbiler, men knapt nok trygge skolebusser til barna.

Mitt hjemland har et av de største byråkratiene i verden. De fleste av byråkratene bestikker andre eller tar selv imot bestikkelser. Makten misbrukes på enhver, tenkelig måte og er blitt et redskap for å skaffe penger.

Løgnerne og de døve
Noen sier kanskje: «Stabilitet er det Kina trenger mest». Tro meg: De som hevder dette, bidrar selv til instabilitet.

En periode i 2009 infiltrerte jeg en gruppe som drev med pyramidespill. Etter en tid innså jeg at pyramidespillet er det kinesiske samfunnet i miniatyr.

I mitt hjemland er sønnene og sønnesønnene av byråkrater fortsatt byråkrater, mens tredje generasjons arbeidsinnvandrere fortsatt er arbeidsinnvandrere. All makt, alle selskaper og alle ressurser er monopolisert. I mitt hjemland er det hard bare å ha et normalt liv. Og i de siste årene er livet blitt hardere, på grunn av økte skatter, voldsom økning i boligprisene, høy inflasjon og lave lønninger.

Et råttent system
En rekke forklaringer er lansert på mitt hjemlands store problemer: Kinesere «er av dårlig kvalitet» og må kontrolleres. Konservative mener folket mangler moral. Religiøse mener folket er uten gudstro.

I mine øyne kommer alt av det råtne systemet. I dette systemet tar ingen ansvar for fortiden, nåtiden eller fremtiden. Dette systemet er barn av stalinist-maoismen og den imperialistiske kinesiske kulturen. En blanding av jungelens lov, tradisjonelt lureri og kommunisme. Årtier senere har dette systemet blitt et monster.
http://www.aftenposten.no/meninger/kron ... 01377.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Zombie » 2012-10-12 19:07:30

Man får komma ihåg att detta är fyratusenåriga vanor också. Kina har varit en centralstyrd diktatur ungefär så länge. Med upp- och nedgångar och inre stridigheter, men det har varit på ytligare nivåer.

Det mycket mindre etablerade romarriket betraktades i princip bara som tillfälligt upphävt så länge det tyskromerska kejsardömet bestod. Reellt innehåll lär den föreställningen ha behållit åtminstone under hela medeltiden.

Så det här torde vara mycket svårare problem än vad några västerländska regeringar har mod att inse. Mod gentemot både väljare och "näringsliv". Det är grundläggande tänkesätt som måste förändras, själva föreställningen om vad en kinesisk stat måste vara för att kunna hålla ordning på sitt samhälle. Kanske de behöver förändras rätt fort också. Om Kina blir världens dominerande stormakt kanske det inte blir så roligt.

Kanske det i det perspektivet inte heller var så lyckat att ge litteraturpriset åt en regimtrogen författare. Eller så kanske det skulle kunna ha en lugnande effekt: "De kan ge oss ett pris även av annat än politiska skäl". Fan vet jag. Men tvivlar dessvärre på att västerlandet skulle följa upp en sådan framstöt.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Alien » 2012-10-12 19:24:12

Uppfinningsrika dödssätt i häktet/fängelset: Död när han lekte kurragömma (leker man där?!), död när han drack vatten, död när han drömde (en riktig mardröm då).

Censur ovanifrån leder till självcensur:

Den kinesiske forfatteren Murong Xuecun (38) legger bånd på seg selv når han skriver sine bøker. – Selvsensur er den verste formen for sensur, sier han.
---
– Ytringsfriheten i Kina har ikke vært så begrenset siden slutten av 80-tallet. Det gjelder både aviser, ukeblader og bøker. Det verste er at du ofte ikke vet at du har skrevet noe galt før du får beskjed i ettertid. Derfor sensurerer vi oss selv. Det er det verste en forfatter kan gjøre, sier Murong, som omtales som en av de beste kinesiske forfatterne i sin generasjon.

Selv omtaler han seg selv som en «ordkriminell» på grunn av selvsensuren.

Tabuer
Han er også trolig den mest kjente av de kinesiske forfatterne som har omfavnet Internett i sitt arbeid. Hans første roman, «Chengdu, Leave Me Alone Tonight», en bok som handlet om korrupsjon, dop, sex og vold i det moderne Kina, ble utgitt på nettet etter hvert som han skrev den. Suksessen var enorm, og boken ble raskt utgitt i bokform.

– Men da måtte jeg fjerne 10 000 tegn fra boken. Selv om vi ikke alltid vet hvor grensene går, er det mange ting som vi vet er tabu, ting vi ikke kan omtale, sier han.

Temaer som hungersnøden etter Det store spranget på slutten av 50-tallet, Kulturrevolusjonen ti år senere og massakren på Den himmelske freds plass i 1989 er blant dem som ikke skal omtales i kinesisk offentlighet.

– Unge kinesere i dag vet ingenting om hva som skjedde i 1989. Jeg trodde lenge at hungersnøden på 50-tallet skyldtes en naturkatastrofe og lærte ganske nylig at det var dårlig politikk som var mye av årsaken, sier Murong.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 99987.html

Regimen känner sig inte bunden av sina egna lagar. T ex när en frisläppt aktivist hålls i husarrest, som i fallet Chen Guangcheng.
Alien
Moderator

Inläggav plåtmonster » 2012-10-12 22:02:28

Kina är vår tids Sovjet, den lär nog falla den också. Frågan är om det är genom industriell olycka då naturlagar saknar hänsyn till människors dumheter, maktöverlämnande, eller rentav våldsam revolution.

Spontant gissar jag på att strukturen precis som i sovjet eroderar sig själv långsamt tills det når en kritisk brytpunkt då kollaps är oundviklig.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Alien » 2012-10-13 0:57:47

Jag vet inte om Sovjets sönderfall är något så hoppingivande. Ryssland är ingen rättsstat, journalister mördas, korruption, krig och ryska maffian. (Korruption etc finns redan i Kina, men kan ju bli ännu värre.) Det finns många minoriteter också, som kan tänkas vilja bli fria.

Taiwan (Republic of China) var också en diktatur i många år, levde under Koumintang-diktatur och militärt undantagstillstånd. Men fr o m år 2000 har de demokratiska val. Först kom välståndet, sedan demokratin. men Taiwan (23 milj invånare) är så mycket mindre än Kina. Taiwan lever förresten under ständigt hot; enligt Kina är Taiwan en del av Kina som de kan ta tillbaka närhelst de vill. George W. Bush lovade att garantera Taiwans självständighet, men hur vet man att USA kommer att stå fast vid det löftet.
Alien
Moderator

Inläggav Zombie » 2012-10-13 1:11:52

Alien skrev:Jag vet inte om Sovjets sönderfall är något så hoppingivande. Ryssland är ingen rättsstat, journalister mördas, korruption, krig och ryska maffian. (Korruption etc finns redan i Kina, men kan ju bli ännu värre.) Det finns många minoriteter också, som kan tänkas vilja bli fria.

Taiwan (Republic of China) var också en diktatur i många år, levde under Koumintang-diktatur och militärt undantagstillstånd. Men fr o m år 2000 har de demokratiska val. Först kom välståndet, sedan demokratin. men Taiwan (23 milj invånare) är så mycket mindre än Kina. Taiwan lever förresten under ständigt hot; enligt Kina är Taiwan en del av Kina som de kan ta tillbaka närhelst de vill. George W. Bush lovade att garantera Taiwans självständighet, men hur vet man att USA kommer att stå fast vid det löftet.

Plus det jag skrev. Sådana sega strukturer är det vanligt att ignorera, men man gör det på egen risk. Turkiet och just Ryssland är två aktuella exempel på gamla imperiemakter med en bråkdel så lång historia som Kina, som fortfarande gör vad de kan för att växa tillbaka i sina gamla kostymer.
Zombie

Inläggav Zombie » 2012-10-13 1:43:28

Eller mer konkret: det finns i Kina sedan cirka fyratusen år tillbaka ingen erfarenhet av något samhälle där man inte behandlar människor ungefär så cyniskt som man gör nu, plus minus litet marginellt. Hur ska man då kunna begära någon tillräckligt utbredd föreställning om att det överhuvudtaget går att driva ett sådant samhälle?

Det kan man inte begära.

Så läget är rätt allvarligt.

Det är det västvärlden borde inse innan det är för sent. Om Kina tar över världen med den människosyn det har blir det som sagt inte roligt. Men om det blir ett Irak i Kinastorlek blir det inte heller roligt.
Zombie

Inläggav plåtmonster » 2012-10-13 3:01:02

Tipsar om Gene Sharp.

Kanske man kan fråga sig hur långt de systematiska bristerna kan fortgå innan systemet kollapsar. Det räcker med en försvagning i samband med protester för att det ska börja spricka på riktigt. För det förekommer ett stort missnöje. Skillnaden är att i dagsläget sjuder det inofficiellt.
plåtmonster

Inläggav Zombie » 2012-10-13 3:26:02

Och vad händer om systemet kollapsar? Bland annat är det en fråga om hur djupt kollapsen går och vad man har för säkerheter mot att det "nya" systemet byggs upp enligt samma grundläggande mönster som det gamla. Det var det sistnämnda som hände i Ryssland 1917 och sedan igen 1991. I ett mycket yngre imperium än Kina, som sagt. Det är det (bland annat) som gör att sydafrikaner känner sig lurade på konfekten.

Människosyn är människosyn och mentalt samhällsmönster är mentalt samhällsmönster. Det är svårt att handla utanför sådana präglingar ens när man medvetet försöker – och nästan ingen försöker ens medvetet, eftersom det inte finns någon allmän kunskap om dem. Folk vill inte ens veta av någon sådan kunskap. Kanske allra minst politiska visionärer. Folk behåller hellre en syn på sig själva som isolerade öar som kan tänka oberoende av resten av världen och som sitter inne med lösningarna på problem som andra före dem har misslyckats med i tusentals år. I stället för att ta sig den nyktra osmickrande titt på problemets storlek och sin egen litenhet som möjligen skulle kunna leda till just en sådan lösning – om ytterligare några generationer.

Det är det jag försöker få fram. Det handlar inte om åsikter på det medvetna planet hos några som i det korta perspektivet av en eller ett par generationer kan ses som "nydanare" eller om individuella yttre institutioner som ändå byggs upp nästan likadana under nya namn.

Sådant måste det finnas beredskap för om inte risken ska vara överhängande att en kollaps kostar mer än den smakar. Än mer om kollapsen blir ekonomisk och miljömässig och inte bara politisk.

Sedan har vi också den huggsexa om Kina vi riskerar, antar jag, om systemet kollapsar mer än de själva kan hantera. Huggsexor om Kina är också en sak historien erbjuder mönster för.
Zombie

Inläggav plåtmonster » 2012-10-13 3:43:43

Iofs så kan ju den Arabiska våren tjäna som studieobjekt med Algeriet, Tunisien, Libyen, Egyptien, Syrien. Men även Irak kan ju ses som exempel på vad omdanande processer resulterar i.
plåtmonster

Inläggav Zombie » 2012-10-13 3:58:35

Har det du skriver överhuvudtaget något med det jag skriver att göra eller är det en helt oberoende tankelinje?

För min del skriver jag inte om arabvärlden, utan om Kina. Skillnaderna är enorma. Och även i den mycket mindre fixa arabvärlden är utgången en öppen fråga. Vad Irak beträffar är det i mycket ett exempel på hur man inte ska göra, men hur utomstående makter självfallet gör. Försöker tvinga på "demokrati" som inte är någon demokrati, dels eftersom interventionsmakten naturligtvis följer sina egna intressen och folk begriper det, dels eftersom sätten de gör det på inte bygger på något intresse för förståelse eller på stöd till inhemska progressiva krafter. (Som man naturligtvis inte kan släppa fram, eftersom deras intressen på centrala punkter står i motsats mot interventionsmaktens.)
Zombie

Inläggav plåtmonster » 2012-10-13 4:27:16

Arabvåren kanske kan tjäna som exempel på att revolution inte alltid leder till förbättring utan endast färgskillnad på diktaturen.
plåtmonster

Inläggav Zombie » 2012-10-13 4:33:16

Aha, då förstår jag.

Gene Sharp verkar ställa bra frågor om maktens legitimitet och sårbarhet; men det är de här underliggande mönstren, att aldrig så välmenande visioner kanske är minst lika sårbara; och till det kommer etablerade makters egenintressen...
Zombie

Återgå till Intressanta intressen

Logga in