Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav Estethia » 2012-10-10 1:55:08

Inte för att jag är den mest flitiga i det här forumet, men nu får ni allt springa ut och köpa senaste numret av Fotosidan magasin ändå. ;)
I den finns en artikel om mig där jag bl.a. outar mina NPF, däribland AS.
Ingen djupare utläggning, men ändå. 
Jag uppmuntrar gärna fler artiklar i vanliga tidningar (dvs inte alla dessa hälsotidningar å annat sjukdomsrelaterat) där någon kan ge syndromet ännu ett ansikte. Så jag erbjöd mitt eget nylle. :-)006
Jag gissar att jag kommer få problem, folk är fortfarande så fulla med fördomar, men om så bara en av alla våra efterkommande NPF-själar får ett uns bättre bemötande... så är det värt det. 

http://www.fotosidan.se/cldoc/vart-snyg ... ute-nu.htm
Estethia
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2010-11-21
Ort: Stockholm

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav plåtmonster » 2012-10-10 2:19:19

Hittar inte vilken av artiklarna det är. Men om det blir problem av publiceringen så finns det ju andra personer som kan hjälpa till, och organisationer.

Fast vilka reaktioner som kommer blir intressant, berätta gärna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav Estethia » 2012-10-10 2:44:49

Oj, sorry. Var otydlig där, är så van vid forum där ens riktiga namn ständigt syns, att jag glömde nämna den lilla detaljen. ;)
Det är jag som är Christel Eldrim (nämns smickrande tidigt i tidningens egna promotande av numret). :)
Estethia
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2010-11-21
Ort: Stockholm

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav Meier » 2012-10-10 2:55:32

Estethia skrev:Jag gissar att jag kommer få problem, folk är fortfarande så fulla med fördomar, men om så bara en av alla våra efterkommande NPF-själar får ett uns bättre bemötande... så är det värt det.


Starkt gjort. 8)

Det känns ju som om man måste springa och gömma sig i det här samhället när man har en bokstavsstämpel på sig.

Skriv gärna om reaktionerna, det skulle vara givande.
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav KrigarSjäl » 2012-10-10 3:02:22

Respekt!

Det är precis som du säger viktigt att vi syns i andra sammanhang än det där jädra Ögonblick-stuket.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav plåtmonster » 2012-10-10 3:09:29

KrigarSjäl skrev:Ögonblick-stuket.


Vad är det?


Christel är det du på denna bild? ;)

Bild
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav KrigarSjäl » 2012-10-10 3:17:00

Syftar på tidningen Ögonblick från AAF som konsekvent patroniserar aspergare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav plåtmonster » 2012-10-10 5:20:59

Hittade tråden "Om AAF (Autism & Aspergerföreningen), reklamartiklar m m" .. den visade vart det blåser inom AAF ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav Bror Duktig » 2012-10-10 6:44:47

Estethia skrev:Oj, sorry. Var otydlig där, är så van vid forum där ens riktiga namn ständigt syns, att jag glömde nämna den lilla detaljen. ;)
Det är jag som är Christel Eldrim (nämns smickrande tidigt i tidningens egna promotande av numret). :)

Då är vi vänner på FB. Det är jag som har det lustiga dubbelefternamnet som låter lite som att man stammar. ;-) Som skriver om hund, spela ragtime i församlingshemmet och om motorcyklar. Och jag är kvinna.

Fast jag vill inte outa mitt riktiga namn här eftersom det har gett mig problem för några år sedan.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav Kahlokatt » 2012-10-10 12:31:15

Wow, starkt gjort! Skitsnygg bild också!
Jag fotar inte själv, men gillar att titta på foton (Mary Ellen Mark och Steve McCurry hör till favoriterna). Min bror är duktig på att fota.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav weasley » 2012-10-10 16:11:54

Estethia skrev:Inte för att jag är den mest flitiga i det här forumet, men nu får ni allt springa ut och köpa senaste numret av Fotosidan magasin ändå. ;)
I den finns en artikel om mig där jag bl.a. outar mina NPF, däribland AS.
Ingen djupare utläggning, men ändå.
Jag uppmuntrar gärna fler artiklar i vanliga tidningar (dvs inte alla dessa hälsotidningar å annat sjukdomsrelaterat) där någon kan ge syndromet ännu ett ansikte. Så jag erbjöd mitt eget nylle. :-)006
Jag gissar att jag kommer få problem, folk är fortfarande så fulla med fördomar, men om så bara en av alla våra efterkommande NPF-själar får ett uns bättre bemötande... så är det värt det.

http://www.fotosidan.se/cldoc/vart-snyg ... ute-nu.htm


GRYMT!

Ska leta upp tidningen och inhandla ett exemplar!
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav Miche » 2012-10-10 16:29:37

Samma här, ska kolla någon i någon välsorterad butik imorgon!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav Estethia » 2012-10-10 17:42:40

Tack! :)
Än så länge kan jag inte säga om det blivit några reaktioner. Men eftersom jag tidigare figurerat i större mediesammanhang inom foto - fast utan att nämna några funktionsnedsättningar - och fått större respons... så kan jag ju säga att jag oroligt undrar om frånvaron av respons är en fördomsfull reaktion hos läsarna... eller om det bara beror på att det är en ganska ny tidning på den redan övermättade marknaden och kanske inte har så många läsare ännu?
Jag väljer att tro den mest positiva tanken just nu, att de är helt paralyserade av att min väna uppenbarelse och mina utomjordiskt fantastiska konstverk figurerar i en galet erkänd tidning, och därför inte får ur sig en enda bokstav... eller nåt i den stilen, hahaha! ;D ;D

Meier skrev:Starkt gjort. 8)
Det känns ju som om man måste springa och gömma sig i det här samhället när man har en bokstavsstämpel på sig.

Skriv gärna om reaktionerna, det skulle vara givande.
Estethia
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2010-11-21
Ort: Stockholm

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav Iridia » 2012-10-10 17:46:05

:-)049 :-)049 :-)049
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav Estethia » 2012-10-10 18:24:26

Tack! :)

Jo exakt, det är ju lixom så allmängiltigt.. Aspiesarna finns ju överallt inom alla möjliga sammanhang och entiesarna (de som inte dessutom tillhör gruppen "aspie-anhöriga", om jag nu får bli starkt generell och gruppera över en kam, hehehe) lär ju möta minst 1-3 st aspiesar om dagen utan att veta om det, utan kanske bara ev notera att "den där tjejen var ju lite... udda" eller inte förstå alls och i värsta fall blir det konflikt.. Inga ovanliga scenarion mao... Det behövs information. Lättillgänglig information. Gärna i positiv anda.
Och inte 17 slukar dessa personer Infobroschyrer om autism osv, så jag är extremt för att det ska kastas in i all typ av media. På ett bra sätt oxå, förstås... Inte Aftonblaskan-stuket.
Jag hoppas "min" artikel gick att benämna som ett bra sätt? Det var rejält svårt att vara kortfattad när man är som jag. ;)

Och ja, allt det där om infospridning vet vi/ni ju egentligen redan. Det var bara så skönt att få skriva det. :)

KrigarSjäl skrev:Respekt!
Det är precis som du säger viktigt att vi syns i andra sammanhang än det där jädra Ögonblick-stuket.
Estethia
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2010-11-21
Ort: Stockholm

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav mondo beyondo » 2012-10-10 19:03:59

Gillar! :-)049 Härligt nick oxå!
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav Estethia » 2012-10-10 19:11:32

plåtmonster skrev:Christel är det du på denna bild? ;)
Bild

Nope, det är en av mina bilder på en modell. En ung tjej jag såg i ett bröllopssällskap när jag jobbade. Fantastiskt vacker... var bara tvungen att gå fram till mor och dotter och fråga snällt om jag fick plåta. :)
Det fick jag. ;)

Det här är däremot jag:
Bild

Det här är jag "in action" för ett par somrar sen:
Bild
Estethia
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2010-11-21
Ort: Stockholm

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav earlydayminer » 2012-10-10 19:19:22

Estethia: Mycket bra gjort. Mycket modigt! Tack!

På den sista bilden, hur kommer det sig att du har med dig 3 kameror? Är det inte lite overkill? Bara nyfiken. :-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav Estethia » 2012-10-10 19:43:32

Bror Duktig skrev:Då är vi vänner på FB. Det är jag som har det lustiga dubbelefternamnet som låter lite som att man stammar. ;-) Som skriver om hund, spela ragtime i församlingshemmet och om motorcyklar. Och jag är kvinna.
Fast jag vill inte outa mitt riktiga namn här eftersom det har gett mig problem för några år sedan.

Ja just det! :D Vi har flera saker gemensamt. T.ex att ingen av oss har träffat den andre IRL.. ;) Skämt å sido så är väl du, precis som jag, även en "sköldpadda"?
Och jo, vet att du råkat ut för korkade fördomar från folk som verkligen inte borde besitta den sortens åsikter. Jag har hamnat i samma sits själv och fajtas fortfarande för att banka in lite kunskap i folk som yrkesmässigt verkligen redan borde känna till NPF.

Först var jag tveksam till att nämna mina NPF, men sen tänkte jag på en kvinnlig fotograf som i en tidning nyligen berättat om sin ADHD. Jag tänkte på hur imponerad jag blev av henne och glad jag blev för min egen skull då det spreds ett större ljus över de positiva sidorna man samtidigt får, och för att artikeln inte bara grottade ner sig i problemen... Så jag valde att gå ut med mina NPF på samma sätt, för min egen skull, för din skull, alla andra i din och min situation och för och alla våra efterkommande...
Och när en duktig journalist från en snygg fototidning serverade den möjligheten kände jag mig dum om jag inte tog chansen. Det får bära eller brista... alltid ger det nån någonting positivt.
Den okunniga "pöbeln" kommer inte skaffa sig info självmant, men är det nåt som serveras samtidigt som de läser intresserat om sin egen hobby... kan det bli bättre? Jag gissar bara... men nån sanning kan det kanske finnas i det?

Det behövs fler som berättar, dock. En myrstackare kan inte vända på en elefant. En hel myrstack däremot....
Förstår fullständigt att de flesta tvekar och jag är inte den som tänker tvinga nån. Men om jag kan uppmuntra någon som bara behöver en liten spark... då är det mycket värt. Man kan inte ensam lindra allmänhetens fördomar.

Bla bla bla... nu ska jag sluta spela präktig, det blöder ju ur öronen på er... ;D
Estethia
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2010-11-21
Ort: Stockholm

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav Estethia » 2012-10-10 19:47:49

Kahlokatt skrev:Wow, starkt gjort! Skitsnygg bild också!
Jag fotar inte själv, men gillar att titta på foton (Mary Ellen Mark och Steve McCurry hör till favoriterna). Min bror är duktig på att fota.

Tack!! <3

weasley skrev:GRYMT!
Ska leta upp tidningen och inhandla ett exemplar!

Miche skrev:Samma här, ska kolla någon i någon välsorterad butik imorgon!


Tack! Kul!! Berätta gärna vad ni tyckte, bra eller anus, alla åsikter välkomnas!

Iridia skrev::-)049 :-)049 :-)049

mondo beyondo skrev:Gillar! :-)049 Härligt nick oxå!


Tack!! :D <3
Estethia
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2010-11-21
Ort: Stockholm

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav Meier » 2012-10-10 20:46:00

Estethia skrev:Den okunniga "pöbeln" kommer inte skaffa sig info självmant, men är det nåt som serveras samtidigt som de läser intresserat om sin egen hobby... kan det bli bättre? Jag gissar bara... men nån sanning kan det kanske finnas i det?


Jo, det borde ju fungera, i rimlighetens namn. :-)063

Att föra ut infon på ett positivt sätt, gärna kort, koncist och kanske när så är lämpligt med väl genomtänkt humor, samtidigt som det berör ett ämne som engagerar folk, det låter som en bra taktik. Det finns nog många varianter. Intressant experiment det här. :-)Happy
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav plåtmonster » 2012-10-10 23:33:06

Morgondagens uppdrag:
* Vakna
* Transport av kropp.
* Se pressbyrå, gå in..
* Kika efter ;)

Bild

OT: Är analog film något på revansch? såg ett reportage om att fota analog på webbsidan om tidningen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav Miche » 2012-10-10 23:46:14

Jag kollade en pressbyrå idag, den fanns inte där så det är nog de mer välsorterade tidningskioskerna man får leta i tyvärr!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Artikel i en fototidning där jag outar min AS

Inläggav KrigarSjäl » 2012-10-11 0:03:56

earlydayminer skrev:Estethia: Mycket bra gjort. Mycket modigt! Tack!

På den sista bilden, hur kommer det sig att du har med dig 3 kameror? Är det inte lite overkill? Bara nyfiken. :-)Happy

-Ett proffs ute på uppdrag kallas det. :wink:
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in